Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kukonkulma

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Onko sieltä evirasta oltu rekisteröityihin jotenkin yhteyksissä,tai onko siitä ollut muuta hyötyä,tai vastaavaa.
Vai onko se niinkuin vanha koiravero,kun ihmiset ei maksanu niin loppui koko vero paitsi helsinki ja tampere vielä veroittaa,koira ja kissa rekisterikin puuttuu.
Suvianne

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eivät ole ollu yhteyksissä. Mutta eiköhän sitten olla jos tulee joku kamala tarttuva tauti ja pitää lintuomistajia varoittaa?
Ihan vaan siksi olen itse kirjoilla
asf130

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja asf130 »

Minäkin rekisteröidyn siltä varalta että ei ole aikaa keväällä saas nähä mitä siihen sanovat
Kiyry87

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Paperit täytelty ja vien huomenna ne sinne maatalous-sihteerille. Toivotaan että ne on kuta kuinkin oikein.
Onneksi tästä ketjusta oli paljon apua tyhmälle :smt023
hengeton

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja hengeton »

Hmm.. Jostain syystä en löytänyt eviran sivuilta ohjeistusta, että tuleeko kanamäärä ilmoittaa vuosittain? Pitäjäksi on rekisteröidytty -11 keväällä ja nyt tuli tällainen mieleen. Meillä on kanamäärä muuttunut tuosta ilmoitetusta (6 kanaa ja 2 kukkoa tullut lisää silloiseen määrään).
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minun käsityksen mukaan piti ilmoittaa suurinpiirtein se määrä, joka on tavallisesti kunkin kanalassa. Ei siis tarvitse vuosittaista ilmoitusta, eikä ilmoitusta pienistä heitoista suuntaan tai toiseen.
Kotona pidettävässä luettelossa toki voi olla ihan yksilökohtainen ja tarkka kirjanpito, mutta siitä luettelosta ei ole edelleenkään Eviran ohjeistusta olemassa...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minulle tuli pitopaikkatunnus heti, mut Eviralta vasta eläinluettelo tms. ilmoitus rekistöitymisestä vasta puolen vuoden päästä.
Siinä oli vain lampaista luettelo eläinpitäjänä, mut ei kanoista mitään.
Kanat/kukot tietty ilmoitin myös lukumäärän.
Mutta taisi olla niin vähän ja kun ovat vain harrastuksiin niin ei ollut muuta informaatioita eikä eläinluettelossa mitään, mut tietty lampaista oli tarkat ohjeet.
mummo ja kanaset :biggrin:
zika68

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja zika68 »

Minulla tässä keittiön pöydällä eilen täyttämät Eviran paperit:Rekisteröinti/muutosilmoitus(siipikarjan pitopaikat)
Lisäksi rekisteröityminen eläimenpitäjäksi. Jos sulla esim vain yksi kana kesän yli sekin on ilmoitettava edellämainituin paperein.

Koska meille noita röhkijöitäkin tulee niin ne on erikseen rekisteröitävä ja lisäksi ilmoitettava sikarekisteriin.

Tilatunnus ja asiakastunnus multa löytyi entuudestaan, ne saa maataloussihteeriltä jos ei ole.

Välillä miettii et huhuh, mikä byrokratia, mutta onhan se myös näin että tällä käytännöllä yritetään välttyä epidemioilta joita vois vaania mikäli sais ihan vapaasti pitää kaikenmaailman elikoita ihan missä tahansa..

Kohisten kohti Kevättä :smt023
Zawadi

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Tarvitseeko Viirut rekisteröidä?
Pellonperänemäntä

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

Pitää heti uutena rynnätä tätä topicia täyttämään. Tämä nyt ei sikäli liity tähän rekisteröintijuttuun, kun lähetin Eviran paperit jo, mutta terveystarkastaja vaatii jotakin lippulappua täytettäväksi, johon pitää tehdä kirjallinen selvitys lannan käsittelystä. Asutaan siis taajamassa ja tarkoituksena olis ottaa max. 10 kanaa ja kukko. Naapureilta on jo luvat saatu jne. Sitä vaan mietin, että riittääköhän tuohon kirjalliseen selvitykseen jos laittaa vaan, että lanta kompostoidaan ja heivataan sen jälkeen peltoon maanparannusaineeksi? Vai mitenkähän tarkasti siihen tarttis tätä juttua selittää? Tuossa oli kohta, että jokaisella tilalla pitää olla umpipohjaiset lannan ja virtsan säilytysastiat. Terveystarkastaja tulee kuulema vielä tarkastamaan tilat joko yksin tai eläinlääkärin kanssa. :scratch:
Suvianne

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mainitset vielä erikseen, että kanala ja käsittely vaiheet ovat kuivia. Että mitään valumia ei tule. Se valuma on mitä ne tarkkailee ja on huolissaan
Pellonperänemäntä

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Pellonperänemäntä »

^ Ok. Kiitos vinkistä!
kesäkana123

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja kesäkana123 »

Minäkin nuo rekisteröintipaperit täyttelin sekä pitopaikkailmoitukset, niin kuin tuolla eviran kesäkanan pitäjän ohjeistuksessa vaaditaan... http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/u ... kesakanat/

Kiikutettiin ne sitten kuntaan jossa maaseutusihteeri vai mikä lie totesi että hänestä tämä on ihan naurettavaa että muutamasta kanasta pitää ilmotuksia tehdä. Otti kuitenkin paperit vastaan ja sanoi katsovansa mitä niille tekee (lie mennyt silppuriin :smt003 )

Ja sitten soittelin kunnan eläinlääkärille että kanasemme ulkoilevat ympäriinsä verkotetussa tarhassa jo nyt toukokuussa, kun ilmoitus piti tehdä lintuinfluenssan takia. No tämä eläintohtori ei tiennyt kenelle asiasta pitäisi ilmoittaa. Kun sanoin että kunnan eläinlääkärille, hän naurahtaen totesi että sitten hän itse on se taho jolle ilmoitus tehdään. :smt041

Eli taitaa olla melkoisen turhaa tämä koko lappushow näin neljän kanan voimalla, tosin onpahan nyt tehty, vaikkakaan kumpaakaan vastaanottajaa se ei näyttänyt juurikaan kiinnostavan... :smt021
Suvianne

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Periaatteessahan ei ole turhaa edes yhen kanan ilmotus jos systeemi toimii epidemian aikaan.
Kaikki pitäs olla siististi tietokannassa ja yhtä nappia painamalla joka kunnan elukkalääkäri saa listan kananpitäjistä ja sitten tietää tiedottaa tai tulla avaruuspukupäällä ne kanat takavarikoimaan :D
AidaD

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja AidaD »

Se on hassua, että noissa lapuissa ja muissa käsketään toimittamaan paperit maaseutuelinkeinoviranomaiselle. Joko mä olen tyhmä tai sokea, mutta Hämeenlinnasta ei löydy kyseisellä nimikkeellä minkäännäköistä yhteystietoa , ei edes maaseutuasiamiestä. Maaseutupalveluyksiköt on ja sinne mä soitinkin. :D No, mulle ihan sama, mutta menen nämä ihan paikanpäälle viemään, koska voidaan sitten katsoa kaikki laput läpi niinkun ne oikeesti kuuluu laittaa. Tälläkin tilalla on ollu erinäisiä elukoita aikoinaan, joten voi olla, että tällä paikalla jo tilanimet ja muut on olemassa. Soittelin sinne toimistoon, niin vastasi ihan ystävällisesti. Sitten kun kerroin asiani, ni äänensävy vaihtui perin kyllästyneeksi. :D :D
Vastaa Viestiin