Kukolta pudonneen pallin arvoitus...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ryyniralli

Kukolta pudonneen pallin arvoitus...

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Menin tuossa hetko sitten kanalaan ja ihmettelin, että mikäs pallo siellä lattialla oikein on ja olin valmis jo antamaan ipanoille huutia :smt014
Meinasin noukata sen käteeni, kunnes tajusin, että se oli nahkamuna!!! Vanhin poika väänsi heti, että katos, kukolta pudonnut pallit liiasta polkemisesta ja pikku-ukko kyselemään, jotta onko tuo kukon muna :smt004 No mutta siis ihan asiaan...Mitä tuo nahkamuna oikein meinaa? Kaikki 3 kanaa munineet tänään normaalin munan ja sitten sieltä alkaa tipahtelee tämmösiä nahkakuulia??? Ruokinta on ok, kalkin saanti ok. Jostain kuulin, että kun kanat alkaa lopettamaan munintaansa, alkaavat tekemään nahkamunia, mutta mä olen niin vihreä näissä asioissa, että valaiskaa ihmeessä mikä tämän palleron arvoitus on?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tämä ei nyt ole varsinaisesti mikään vastaus, mutta meillä kun nuo nuoret kanat (viime syksynä kuoriutuneet siis) näin keväällä/kesän alussa aloittaa ihan oman ensimmäisen sulkasatonsa, niin ne munii viimeisenä ihan pieniä munia ja lopulta on muutamalla tullut jopa juuri tuollainen nahkamuna.
Tänä keväänä ei nahkiksia tullut, mutta viime keväänä ilmestyi kaksi.
Sama homma on, kun aloittavat muninnan taas sulkasadon jälkeen, niin saatta nahkamunia muutama tipahdella...
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Joku sanoi, että pelästynyt kana tekee nahkiksia.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Nahkamunat

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nahkamunia on tullut meilläkin ja ymmärtäisin että kana on pelästynyt jostain ja tekee sitten nahkamunan. Meinaan meillä kun tulivat ensimmäistä kertaa kanat, niin kun oli enempi pihalla liikettä ja outoja ääniä teki kaksi kanaa nahkamunan muutaman kerran.
Yksi kana kuoli ns. munitukseen, kun ei mahtunut muna tulemaan ulos. Se ressukka yritti monta päivää tehdä sitä munaa väliin onnistui, mutta lopulta menehtyi siihen kun se tukki paikat. :smt010
Nyt tuli yhdeltä kanalta semmoisia paksuja kehittämättömiä paksuja "klönttejä" takapäästä pari kertaa ja sitten vähän aikaa kestävä sulkasato jolloin ei tietysti muninut. Nyt munii jo isoja munia taas. :smt045
Tähän samaan kysyn, miksi yksi kanoista rikkoo munansa ja syö sisustan.
Niillä on tosi isot paikat missä saa temmeltää, on ulkohäkki, sisähäkki + paljon erilaisia virikkeitä hiekkakylpyyn, tonkimiseen ym. ym. sekä ruokapuoli kunnossa.
Kiitti tiedoista :help:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Linkkejä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vanhempi keskustelu nahkamunista löytyy täältä

ja minun kikkakakkonen liian ison munan munittamiseen on täällä

ja...ja...mitäköhän vielä piti sanomani?
Nuo mimmun mainitsemat klöntit...vaikuttivatko ne ollenkaan tämmöisiltä
tai tämmöisiltä...jotenkin tulisi mieleen tehomunijoiden kohdalla tuo niillä aika yleinen tulehdus munintaelimissä...mutta nythän on jo onneksi asia kunnossa :smt002

Ja tuo munien syönti voi olla vain opittu ja erittäin helposti toisiinkin tarttuva paha tapa. Esim. heikkokuorinen muna on vahingossa särkynyt ja kana uteliaana on keksinyt maistaa sitä ja huomannut, että namia on! Tuossa mimmun tapauksessa, kun syö vain sisukset, ei ole kyse kalkin puutteesta...sitäkin pidetään munan syönnin syynä, jos syödään kuorineen...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mikäs häirä tänpäiväisessä tuotoksessa mahtaa olla?

Kuva

Vasemmalla on kaksi normaalia hybridin munaa, sitten on se tautinen tyyppi ja viimeisenä hiukan epätasainen tapaus. Noita epätasaisia tulee herkästi, jos lykkään pöperöihin ylenmäärin kalkkia, tuollaista nystyräistä en ole aiemmin tavannut. Saattaapa tosin olla, että rokkihybridi se siinä vaan harjoittelee ja mä huolehdin ihan turhaan, toivottavasti. :smt004
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meilläkin on ollut tuollaisia "tautisia" kananmunia, yleensä hybridien munimina. :smt017 Mikäköhän on ollut syynä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä meilläkin on silloin tällöin ollut noita hiekkapaperimunia...olen pitänyt lähinnä kosmeettisena haittana, mutta näköjään voi olla muustakin kyse...:
Munavirheet
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Satuin äsken paikan päälle näkemään kun rokkiristeytys tekaisi toisen tautisen munan. Toivon todella, että kyseessä on vain harjoituskappaleiden epätäydellisyys, eikä esim. se meiltä maatiaisia vienyt tauti. Kaikkien muitten kanojen munat on oikein kauniskuorisia.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hiekkapaperimunat
Hiekkapaperimunissa on hyvin karkea kuori, jossa kalkki on kasaantunut epätasaisesti. Ongelman voivat aiheuttaa mm. nopeat muutokset valo-ohjelmassa, vedenpuute, häiriöt muninta-aikaan sekä IB-tauti. Mikä on IB-tauti, saataa olla syynä myös nahka,- ja kirjaviinmuniin? :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mistä sä Pootsi oikein löydät noi kaikki tiedot? Niinku senkin kuvan siitä imeytymättömästä ruskuaispussista? Mua niin nauratti silloin, ku tuli ihan sellainen fiilis, että jos laittaisi tänne vaikka kuvauksen punavihreäpilkullisesta laikusta keskimmäisessä varpaassa, niin täällä kyllä sais siihenki vastauksen :smt003 Eli jos täällä ei jotain asiaa tiedetä, niin ei tarvitse tietääkään :smt003
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuva

Nuo punavihreäpilkulliset laikut keskivarpaassa johtuu siitä, että kana on katsonut liikaa telkkaria. Hoitona linnut päästetään ulos, nyt on kesäkuu! :smt003

Ei vaan, meikä on ihan himogooglettaja.:smt003 Ja se ruskuaispussikuva oli mun ottamani, hautomakoneesta ilmestyi yhteen aikaan kokonainen armeija niitä pussipyllyjä. :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Helkutti Pootsi sun kanssas.. mää olin kuolla nauruun.. ukkokin heräs :smt005 :smt082 :smt082 :smt082 :smt081 :smt081 :smt048 :smt048
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Siis ei oo totta :smt048 :laughing8: :toothy7: Oisit nähny mun ilmeen! Leuka tippu varmaan lattialle asti :smt003 Siis tuo on jo suoranaista lahjakkuutta :smt038 :occasion6:
Vastaa Viestiin