Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt017 Mä oon jotenkin ajatellut, et Elojalaka asuisi Pohjosen suunnilla. Kurikastahan olisi jopa voinut hakea kukon. :smt003 Jyrika on nykyisin Kausalan suunnilla, en tiedä, onko hällä enää tyrniksiä.
omena

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja omena »

Olis ihan kiva oikeasti tehdä vaikka munikseenkin joku lista tyrnisten omistajien munisnikeistä ja paikkakunnista vaikka, tai sit joku säpolista tai joku... hmm.. voisko perustaa muuten jonku sähköpostituslistan, jossa vois sitten aina laittaa jos tarvitsee siitosmunia/kukkoja vaihdella jne. Googleen saa ainakin noita ryhmiä perustettua, oisko mitään järkee?? Kaikilla säilyttäjillä kuitenkin varmaan sähköposti on käytössä vaikka ei muniksessa vierailisi? Jos saatais vaihtoja monipuolisesti aikaseksi?

* muoks. ja voisihan siihen varmaan siis liittää ei-säilytysohjelmaankin kuuluvia, kuitenkin puhtaita tyrniksiä pitäviä?
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Muusa: En ole läpivalaissut ja olen muutenkin möhlinyt oikein urakalla näiden kanssa. Lähdettiin mökille ja unohdin eläintenhoitajalle mainita koko koneesta, vesi oli päässyt loppumaan ja kosteus vain 30 kun tultiin takaisin. Ei se varmaan pitkään ollut ehtinyt olla, kun täytin lähtiessä ja vain 5 päivää oltiin, mutta silti, melko kuivakkaa on ollut. Saapa nähdä siis mitä tulee ja tuleeko mitään.
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Karhurouva ei sen 30% kosteuden pitäisi olla vaarallisen matala, liian kuiva on parempi kuitenkin kuin liian kostea. Ja varsin idioottivarmoiksi tyrnismunat ovat osoittautuneet, vaikka kosteudet ja lämmöt heittelisikin :smt002 t. nimim. eläinkokeilija :oops:

omena onhan muniksessa listaus maatiaisia säilyttävistä, tietysti voisi ehkä palvella paremmin tarkoitusperiä jos listan saisi järjestettyä kannoittain?
Naamikseenkin saa ryhmiä :smt002 (mietinkin just eilen semmoista) tosin jostain syystä kaikki ihmiset ei sitä-kään käytä... (niin ja meilläkin on tässä kylällä pari ukkoa keille oon tyrniksiä myynyt ja jotka pitävät niitä puhtaana parvenaan, kuulumatta säilytysohjelmaan ja kumpikaan ei käytä tietokonetta lainkaan... toiselta oonkin hakenut joskus sitten takaisinpäin siitosmunia)

Xaus mä jäinkin miettimään että eiks se Jyrika mahtanut muuttaa, mutta missä ne tyrnikset mahtaa sit olla, hänellä oli kiva parvi...
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

No jospa nämä vielä tästä. Muutenhan tuo kone on mainio, eli lämpötilat ja kääntelyt pitäisi kyllä olla ihan ok. Tiistaina loppuu kääntely (tai todennäköisesti keskiviikkoaamuna kun tulen töistä), joten ajattelin, etten enää kokeilekaan läpivalaista. Minä oon nimittäin onnettoman huono siinä hommassa, kyllä kai sieltä täysin kehittymättömät ja veririnkulat löytäisi, mutta muuten tulkinta onkin sitten sitä ja tätä tässä vaiheessa...

Säilyttäjälistassa ei ollut täällä päin ketään, minnehän se Minin myymä parvi on päätynyt? Hyvähän se olisi tietysti tietää lähimaastojen harrastajat, kun kukkoa joutuu kuitenkin säännöllisesti vaihtamaan... :smt017 Ja tietysti minultakin tuossa jonkinlainen kanaparvi lähtee uuteen kotiin, jos ei näistä enempää kukkoja ala löytyä, vielä kuitenkin odotellaan ja toivotaan myöhäsyntyisiä. :smt047 Tuolle kanaparvelle voin kyllä varmaan omistakin lykätä kukon mukaan, eiköhän noista nyt koneessa olevista löydy yks jos toinenkin.

Minä olen naamakirjassa, täältä siis kannatusääni facebook-ryhmälle! Se on kuitenkin useimmille käyttäjille sellainen jokapäiväinen juttu, jolloin kukkojen ja kanojen siirtelyitä ja vaihtoja voisi olla helpompi organiseerata, mekin kuljetaan koirien kanssa jonnin verran näyttelyissä ja astutuksissa ja sitä ja tätä, samallahan siinä lintuja siirtyy pitkin maata.
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla olisi nyt vapaana aikuinen kukko, nuttulta lähtöisin. Tosi kiltti ja huomaavainen kanoille ja ihmisillekin. Ihan harmittaisi tätä pataan pistään, kun noita aikuisia hyväluonteisia ei hirveästi ole. Meillä se on hommansa jo hoitanut, alkaa tyttäriä olla parvessa jo liikaa.

Niin, ja ääni facebook-ryhmälle. :)
omena

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja omena »

Njoo, tietty siinä tosiaan on vaan säilyttäjät. Ja musta ois tosiaan hyvä kun ois joku paikka missä vois huudella suuntaan ja toiseen; siis kukko tarjolla, tarvitaan siitosmunia jne. Mä nyt käyn päivittäin sähköpostissa, muniksessa, naamiksessa... :oops: Että mulle sopii mikä vaan :smt005
tupis

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja tupis »

Me asutaan Keski-Pohjanmaalla, joten Ouluun ei oo ku n. 180 kilsaa :smt006 :smt006 Ja Elojalaka asuu tosiaan Kurikassa. Sit mä myin siitosmunia tähän yhdelle tilalle Keski-Pohjanmaalle ja se isäntä vaikutti olevan kiinnostunut säilytystyöstä ja suunnitteli ryhtyvänsä säilyttäjäksi :smt001
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Nonni. Kohta ilmaantuu ovelle hauskat valkotakkiset heput ehdottelemaan pientä lepohetkeä. Mamma kun seisoo kodinhoitohuoneen ikkunan edessä kumarassa, korva kiinni koneessa ja piipittää. Luulen kuulevani vastauksia, mutta toisaalta se voi kyllä olla vaan ääniä pääni sisältä. :smt003
omena

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja omena »

^Ei hätää, tuskin tällä palstalla käyvistä kukaan ainakaan kukaan niitä sinne lähettää :smt044 Pidähän meidät ajan tasalla kuoriutumisesta :smt023
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kerrotaan, kerrotaan, mikäli mitään alkaa tapahtua. Kato kävi kun läpivalaisin, 13 munaa jätin koneeseen. Olen tainnut kuitenkin nyt liikaa sössiä näiden kanssa, vain yhdessä näin liikettä. :smt009
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ihan hyvä jos 13 on tuloillaan! Tavallista alempi itämisprosentti on mun kokemusten mukaan ihan normaalia postimunilla. Ja mä en ole ikinä onnistunut havainnoimaan liikettä läpivalaistessa. Toivottavasti nyt tulee tipuja! :smt023 Ihan jännittää, minkälaisia on Sopusoinnun esikoiset!
omena

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja omena »

^Mähän läpivalaisin Elviiran alla olevat munat vajaa viikon ikäisenä, ja näin selvästi ainakin 11 munassa verisuonet. Seuraavan kerran kun läpivalaisin jossain noin 8 päivän "iässä" niin tulos oli mun silmiin jotain niin erikoista että päätin antaa olla :smt005. Näkee sen sit parin viikon päästä mitä sieltä tuli :smt003
Karhurouva

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^ ja ^^ Taidatte päästä siellä Elwiiran alta sitten tiirailemaan Sopusoinnun esikoisia. Meillä näyttää varsin pahalta. Tänään 21 päivää, ei ainuttakaan reikää munissa ja hiljaista on, ei piipityksen piipitystä. Onko sitten se eilen vielä liikkunut poikanenkin nyt kuollut kuoreensa, tiedä häntä. Miten lie olen senkin hengiltä saanut. :smt010
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Älä vielä heitä toivoasi! Jos sulla on yhtään viileämmällä ollut se kone voi olla että kehitys on vaan viivästynyt, oottele rauhassa pari päivää. Jos piipitystä yrittää munista kuunnella niin kannattaa naputella kynnellä kuorta ja piipittää itse kimeästi, monesti ne sit innostuvat vastaamaan.
Vastaa Viestiin