Ruoka- ja juomakupit

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Ruoka- ja juomakupit

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Millaisia kuppeja tai automaatteja käytät kanojen ruokintaan ja juottamiseen? Oletko kehitellyt itse vai ostanut valmiina? Mistä saa ostettua käytännössä toimivia ratkaisuja? Mulla ihan omia virityksiä vaan...voisin siis järkeistää, jos tietäisin millaiset toimii varmasti...Oisko kuvia kellään?
TiPu

No

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä on itse tehty ruoka-automaatti, puinen. Voisin lähettää kuvia, mutta digikamera hajos :? Meidän vesijuttu on vain semmoinen metallinen vati, pitäis varmaa jotai siihe keksii, kun aina ihan likainen :?
Volmari

kippoja...

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä on rehut puukaukaloissa ja kaurat annan lattialle nokittavaksi. Vesi meillä on sellaisessa naapurilta saadussa kumottavassa automaatissa (olen nähnyt samanmoisia k-maataloudessa..toimii). Pöperöt annankin aina milloin mistäkin, helposti pestävästä kiposta. Meillä ainakin nämä systeemit toimivat hyvin ja pysyvät puhtaina! Kuva Kuva
Kukka

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Meillä on ruoka kipassa ja ne myös syövät viiriäisten tiputtamia ruokia lattialta ja juoma "kuppi" on saman lainen kui tuossa ylhäällä
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vähän on tainnu vierähtää aikaa, kun ootte pohtinut tätä asiaa, mutta sallinette myöhäisen puuttumisen :wink:

Meillon ruoka-astiana sellanen samantyyppisellä periaatteella kuin tuo em. juoma-astia, toimiva häkkyrä. Eli tietty paljon isompi ku juoma-astia, siinä yläpää on auki, mutta siihen on kansi. Säiliöosa on jotenkin 'pultattu' siihen pohjalautaseen, niin että on jonku verran rakoa välissä. Ja koko hökötys roikkuu katosta. Sinne säiliöön mahtuu aikas monta ämpärillistä evästä, joten ei tarvii koko ajan olla täyttämässä.

Tollanen Volmarimainen kmaatalousjuoma-astia on meilläkin, mutta mä en oikein pidä siitä. Se on aina kaadettuna ja aika usein kun sitä täyttää, niin siinä kääntövaiheessa lipsahtaa vakaat kädet ja humps, kymmenen litraa vettä varpailla :( Siihen pitäis keksiä joku systeemi, jolla sen sais kans katosta roikkuun. Ja se ois helpompi täyttää, jos siitäki ois yläpää auki..hmm, pitääpä kehitellä. :idea:
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Ohhoh :oops: Se olin minä tuo vieras :lol:
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Meillä on myös nuo samat juoma-automaatit ja sama kaatumisongelma myös niissä... Ruoka-automaatit on made by ihan ite, toimivat ihan kivasti. Pitää koittaa ottaa niistä kuvia.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Meillä jomavesi on kymmenen litran ämpärissä. Kysyin joskus Helsingistä pieneläinkauppiaalta, jolla on kotonaan kanoja, ja he suosittelivat ämpäriä. Kokeilin pienempää ämpäriäkin, mutta meillä yksi kana tykkää kaataa sen. En kyllä tiedä miten onnistuu, mutta pikkuämpäri on aina nurin.

Jonkinlainen juoma-automaatti olisi varmaan hyvä. Niin, ja ruoka annetaan huutokaupasta aikoinaan haalituista teräskulhoista. ovan olleet aiemmin sairaalakeittiön uunivuokia. Helppo pestä ja leivinuunissa olen välillä desinfioinut kun on uuni ollut oikein kuuma.
sinkkonen

Viesti Kirjoittaja sinkkonen »

meillä on juoma-astiana 10 l kanisteri jonka kylkeen, yläosaan, on tehty reikä, n. 10 cm halkaisijaltaan. hyvin on toiminut, pysynyt pystyssä ja vesi puhtaana. kannellinen ympärikin varmaan toimisi ihan yhtä hyvin.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä annetaan vesi tavallisesta ämpäristä. Olen kaivanut sen aina vähän pehkujen sisään niin pysyy hyvin pystyssä. Ruoka-astioina on vanha metallinen pesuvati, myös pari muovista. Usein kuitenkin kokoan keittiössä jämät johonkin elintarvikepakkaukseen, lihojen mukana tulee monesti hyviä. Sitten vaan lykkään sen astian kanoille, kerään tyhjänä pois ja vien kierrätykseen.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Mä käytin koiranruokakippoja. Mun mielestä toimivat hyvin, tietysti sitä pehkua tungetaan sinnekin mutta opin laittamaan sen verran vähän ruokaa että päivän aikana oli syöty melkein tyhjäksi eikä sitten niin sotkettu. Ainakin vesiastiaksi sellaista suosittelen, mä vähän kammoan sellaisia kanalan vesiastioita, jotka on seisseet pesemättä viikon ja näyttävät ihan p****isilta... eihän automaattejakaan voi pestä kovin usein...? Likaantuvat kun kanat kuopivat. No, musta vaan oli helpoin putsata se kuppi joka päivä kun vaihtaa veden. Koska meillä kanalassa ei ollut vesijohtoa ja oman kodin hana kaukana mäen päällä yläkerrassa, niin käytin sitten 5 litran ämpäriä, josta veden kippoon kaadoin...
tallitalikko

Viesti Kirjoittaja tallitalikko »

Meillä rehut tarjoillaan ämpäristä tehdystä automaatista. Kaurat ja tuoreruuat tarjoillaan isoista pyöreistä kipoista (mm. iso matalareunainen kattila), aamuisin kauranjämät heutetään kuivikkeen sekaan. Vesi on n.parin litran kanisterissa, johon on leikattu aukko yläreunaan. Kalkki ja hiekka on kipoissa ja vesiastian kanssa vähän korotetulla tasolla, jotta kuiviketta ei joutuis sekaan.
Ihan hyvin noi systeemit on toiminu meillä, tosin kaura-astioihin potkitaan aina kuiviketta päivällä. :roll:
reeta

Viesti Kirjoittaja reeta »

Mullakin on tuon näköist juoma astiat kuin voimarin kuvassa on. Toisessa saapi hyvin pohjan kiinni ja käänettyä mutta toinen on erilainen siinä on pohja irti, se ei mene kiinni ja saapi pitää lujasti kiinni pohjasta kun kääntää, on se kääntö epäonnistunutkin ja vedet tuli päälle.
piparminttu

Viesti Kirjoittaja piparminttu »

meiltä löytyy kanoille semmoinen vanhasta postilaatikosta tehty ruokinta automaatti,kiitos isäni. ulko tarhassa kanoilla on katosta roikkuva yksinkertainen automaatti,voin illemmalla koittaa kuvankin ottaa, juoma kippoina tällä hetkellä meillä on sisä kanalassa pieni sankko ja ulkokanalassa hauska joulukuusen jalasta ja pullosta tehty vesiautomaatti, kiitos taas isälleni :D
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanisterista.. siis kanistereista.. on meilläkin tehty lintujen juoma-astiat. Mulla on myös noita valmiita astioita ( ketjun alussa kuvassa) mutta niihin en ollut oikein tyytyväinen. En keksinyt oikein tapaa, miten estää pehkun pöllytystä juomaosaan. Poikasille oon veden tarjonnut teevadilta jossa on ollut lasi nurinpäin keskellä. Fasaaninpoikasten(konehaudottujen) kanssa saa olla tosi tarkkana, ne hukkuu tohon valmiiseen ( poikasille tarkoitettuun pienenpään) juoma-automaattiin. Kananpojat on sata kertaa terhakkaampia. Jyvät oon viskellyt pehkuun tai laittanut matalaan laatikkoon.. niitähän pitää saada tonkia, muorinpöperöt on matalassa astiassa.
Vastaa Viestiin