Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Muuten, eikös tuo Hiltan kommentointi osu melkoisen kymppiin.
Sitten pitäisi niinkuin aikaisemminkin olen kirjoittanut, oivaltaa se, että maatiaiskana on vuosisatojen aikana kehittynyt kanatyyppi,tietyllä alueella vallitseva eläinkanta, väreistä viis, käyttöpuoli on ratkaissut; vaatimattomuus, ravitsemukseen nähden hyvä tuotto. Se kaiketi oli vuosisatojen ajan peruslinja.Kukoilla hoidetaan ja on aina hoidettu tuo uuden perimän saaminen.
Nuo erilaiset kanakannat eroavat paljonkin toisistaan, tosin yhteisiäkin nimittäjiä löytyy.
Risteytyksiä vuosisatojen saatossa on varmasti tehty, eikä se mielestäni vahinko ole.
Maatiaiskana-termin kohdalla pitäisi erottaa tiettyjä kanakantoja vähän erilleen, joidenkin historia on monasti vain alle sadan vuoden ikäinen ja parhaimmillaan parikymmentä vuotta. Tässä asiassa riittäisi paljonkin pähkäiltävää.
Tehotuotantokana-koristekana-maatiaiskana; tästä kolmiosta mielestäni pitäisi lähteä asioita pohdiskelemaan.
Maatiaiskana, kannasta huolimatta; ravitsemuksen/tuoton suhteen hyvä eläin, hyvä laiduntaja ja hautoo lisääntyäkseen, liittyy edelliseen.
Koristekana; paljon jalostuksessa käytetty esteettisiä seikkoja kokonaisuuden kustannuksella.
Tehotuotantokana; "munakone", joka asuu pääsääntöisesti pää ruokaruuhessa ja pylly munaruuhessa, munaluokituksesta huolimatta.
No, kirjoittamastani eivät varmasti kaikki pidä, ei ole tarkoituskaan mutta luulisin, että siitä selviää ajatusteni kulku, mitä tulee maatiaiskanoihin.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Moilanen kirjuutti, että "hautoo lisääntyäkseen". Olin aika yllättynyt kun tutkailin hautomishalukkuutta eri maattarikannoilla. Melkoisen alhaiset prosentit. Tulee mieleen, että miten ihmeessä eri kannat ovat säilyneet hengissä jos hautomisominaisuudet on hukassa? Olisiko se asia, jota kannattaisi "jalostaa" tai jonka perusteella voisi jättää kanoja lisääntymään? (Vaikka sitä valintaa ei saisikaan tehdä....)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on hyvä haudontaprosentti! :smt003 Kuudesta munivasta kanasta neljä hautoi yhtä aikaa tässä juuri..

Kyllä mun mielestä juuri tuollaista valintaa pitäisi tehdä, eli vaalia niitä taitoja, mitä eläin luonnossakin tarvitsisi, joista kyky lisääntyä lienee yksi tärkeimmistä.

Minusta näyttää, että haudontavietti myös opitaan vanhemmilta kanoilta. Voisiko tuo ominaisuus enemmän kuin perimässä ollakin tapaoppimista? Silloin huonon haudontaprosentin yksi syy voisi olla pienet harrastekanalat, joissa yksikään kolmesta, neljästä kanasta ei osu hautomaan. Jos sinne konehaudotetaan jälkeläisiä, voivatko ne oppia hautomaan? Onhan lajeja, joissa haudontavietti on tämän tapaisesti jäänyt (lähes) kokonaan pois, kuten viiriäinen. Tehdäänkö haudontakoneilla siis myös hallaa? Pitäisikö vain niiden kanojen lisääntyä, jotka sen vielä osaavat? :smt017

(Ei ole tarkoitus provosoida, tämä oli tällainen hetken oivallus itsellenikin.)
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

kirjuutan minäkin mielipiteeni.
mun mielestä juttu on niin et jos lintu ei taho hautoo niin ei se haudo oli se sit koneesta tai kanan tai muun linnun alta.ei se mun mielestä ole kiinni hautomakoneesta . minun valkoiset hanhet on koneesta ja on jalostettuja versioita.nepä teki pesän ja luomu tuotanto toi tulosta prosentti oli alle 50 maastossa.
en allekirjoita siis väitettä jos väitetään hautomon vievän tuon taidon.
lisään vielä et eihän ihmisetkään osaa tehdä kaikkia asioita , miksi kaikkien lintujen pitäisi osata hautoa!
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Kyllä mäkin uskon siihen, että haudonta on geeneissä (tai jossain perimässä tai selkärangassa...). Mutta paljonhan toki on myös mallikäyttäytymistä.

Mustavalkoisesti ajateltuna tai pelkistettynä:
Itsekkin mietin sitä, että jos esim. mun piikkiöläiset eivät haudo, niin onko silloin jo menetetty jotain siitä alkuperäisestä kanasta? (Tosin tällä hetkellä mulla ei ole kun 3 kanaa ja nekin niin nuoria etteivät vielä edes muni :smt005). Toisaalta silloin kun eläinmäärä on pieni, on tarkoituksenmukaista varmistaa säilyminen. Missä vaiheessa eläimiä on niin paljon, että voidaan taas suorittaa tarkoituksellista valintaa? Esim. juuri hautomisominaisuuksien parantamiseksi.

Eihän ihmisetkään tosiaan kaikki osaa kaikkea tehdä, mutta lisääntyminen on, hengissä säilymisen jälkeen, tärkein vaisto.

Niin ja toisaalta: polkeeko kaikki kukot kanoja? Onko siis lisääntymishalu/kyky/taito kadonnut vain kanoilta vai myös kukoilta?

Paras mennä nukkumaan ennekuin pohdinta menee liian vaikeaksi :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt003 No, osaa ihmiset lisääntyä..

Tahdon vain mainita, että en siis "väittänyt" mitään, vaan tuli tuollainen juttu mieleen, josta voi myös keskustella.

Sitä mieltä kyllä kuitenkin olen, että hautominen on yksi hyvä tekijä kanan ominaisuuksissa, toki muitakin on, kuten muniminen ja hyvä luonne.. Ja vaikka sitten värikin! :smt002

Mä kun saan niitä viiriäisiä sitten joskus, niin minusta on kyllä ihan sika-sika-magee juttu, jos ne alkaiskin hautoa, vaikka se ei ole mitenkään odotettavissa.

Muoks; ja muita makeita juttuja on kyllä ylipäätään, jos tipuja saan, jos niistä tulee terveitä, munivia aikuisia ja jos vaikka olis eri värisiä yksilöitä! :smt007 :smt007 Tämä lisäys siis lähinnä siksi, että en mä nyt pelkkää haudontaintoa pidä kanalintujen ykkösominaisuutena..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ai että nää on kivoja keskusteluja---omatkin kalkkiutuneet aivosolut saa kummasti uutta pohdittavaa näitä lukiessa :smt003
kuutamofoxi kirjoitti: Meillä ei ole pölkkyterapiaa vaan meillä annetaan tipu-seiskaa. Mielummin nuista kumpaa tahansa kuin sitä luonnonvalintaa...
Tipu-seiska? Täysin tuntematon käsite meikäläiselle! Siis mikä se on?
Muusa kirjoitti:Nii mutku ei se valitsematta jättäminen oo niin helppoa, kai arvalla pitäis sitten aina ratkaista mikä kukko tai kana saa jäädä parveen ja mikä menee pataan tai uuteen kotiin :smt017
Muusapa sen keksikin, että arpapeli ois ehkä se paras kriteeri, jolla valintaa on pikkupakko suorittaa esim. tilanpuute/kukkotappeluongelmissa :smt003
kuutamofoxi kirjoitti:Niin ja toisaalta: polkeeko kaikki kukot kanoja? Onko siis lisääntymishalu/kyky/taito kadonnut vain kanoilta vai myös kukoilta?
Kai ne kaikki ainakin yrittää polkea, mutta eri asia on sitten se onnistuminen...Voisi kuvitella, että esim. sukusiitoksesta johtuen niillä ei ole terveitä/elinkelpoisia siittiöitä, vaikka yritys olisi kuinka kova.

Uusimmassa maattaritiedotteessa on muuten hyviä juttuja sukusiitoksesta yms.---käykäähän lukemassa!
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä minun mielestäni marssijärjestys on niin kuin kaikilla muillakin eläimillä.
Vietit ohjaavat toimintaa, eivät eläimet suunnittele ja järkeile asioita.
Haudonta on suvunjatkamisvietin aikaansaama toimintamalli. Mallioppiminen luonnollisestikkin nuorella kanalla vahvistaa tätä toimintamallia.
Eivätköhän ne kanan vietit; suvunjatkamisvietti, ravinnonhankkimisvietti, laumavietti jne liene niitä toimintaa ohjailevia viettejä, joista käyttäytymismalli kumpuaa, vahvempana tai sitten heikompana.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Tipu-seiska? Täysin tuntematon käsite meikäläiselle! Siis mikä se on?
Se on kirves :smt002
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Haudonnasta - äkkiä ajatellen luulisi että maatiaiskannasta olisi jalostunut pois sellaiset kanat, jotka eivät haudo. Että miksikö ne eivät kaikki haudo? Kun koneitahan on ollut vasta viimeiset ~ sata vuotta?

Mä luulen että syy voi olla yksinkertaisesti se, että saman parven kanat munivat samaan pesään, jolloin riittää että parvessa on yksi hautomisesta innostunut kana. Ainakin meillä kanat munivat kaikki samaan läjään, eikä totisesti tiedä tipuista, mikä on kenenkin.

Että tulipa mieleen, ettei se hautomattomuus välttämättä ole edes niin epäluonnollinen ominaisuus..? Ehkä näitä "käkiä" on ollut kautta aikojen?
HiltaHelikopteri kirjoitti:Uusimmassa maattaritiedotteessa on muuten hyviä juttuja sukusiitoksesta yms.---käykäähän lukemassa!
Onko tämä netissä? Onko sulla linkkiä siihen?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Netistähän ne tiedotteet löytyy ja linkki tässä:
Maatiaiskanan säilytysohjelman tiedotteet
Siitä pitää erikseen sitten avata, kun ei anna tehdä suoraa linkkiä yksittäiseen tiedotteeseen.
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Olipas mielenkiintoinen ketju! Ja opettavainen kertakaikkiaan!
Kumpa vielä joskus voisi ryhtyä jonkin kannan säilyttäjäksi! Siinäpä sitä haavetta kerrakseen näin untuvikolle. Ehkä eläkepäivillä, kun olen saanut siirrettyä tontilleni sen haaveilemani kivinavetan! :smt010
Korpikotka

Viesti Kirjoittaja Korpikotka »

Mimmi kirjoitti: Eli www.mmm.fi > ylävalikosta julkaisut > vasemmasta valikosta elintarvikkeet ja eläimet > julkaisut -kohdasta eläimet ja hyvinvointi. Listasta voit valita haluamasi esitteen ja tilata sähköpostilla: jukka.tirinen@mmm.fi
Yritin tuota, mutta sähköpostiin tuli bumerangina takaisin.. Ei oo käytössä tuommoinen osoite mmm:ssä. :smt012
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Vanhaa tietoa.. Nykyään toimii ainakin osoite ejo2@mtt.fi sitä osoitetta käyttää ainakin Tiina Tuovinen, joka noita säilytysohjelman asioita hoitelee..
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Hei apua!
Mulle yritettiin MTT:stä lähettää säilyttäjä-listaa, mutta en saanu sitä mun koneella auki.. Onkohan kellään sitä? Voisitteko laittaa tulemaan? :) Olen siis päättänyt olla tuleva säilyttäjä.. :) Älkää siis kuitenkaan laittako sinä excel-tiedostona, minä ne sieltä lähettää, vaan vaikka ihan wordinä tai mitä ne nyt on.. :) Laitoin sinne kyllä tästä pyynnön, mut ei oo mitään kuulunu.. vielä, oon ehkä vähä hätänen.. :)
Vastaa Viestiin