Mitenhän tämmönen paranee?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ushva

Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kuva

Mulla on aivan hulluja nuo jotku kanat kun saavat tipuja ja nyt oli Kyllikki lentänyt väliaidan yli Ainon puolelle ja yritti tappaa sen. Aino jo kökötti nurkassa eikä yrittäny enää puolustautua, kun tulin ratsastamasta ja äänen perusteella säntäsin erottamaan ne. Kyllikki lensi aika komeasti omalle puolelleen kun sain otteen sen pyrstöstä.... :smt011
Kyllä ottaa päähän! Ja kohta kaks viikkoa ovat tuossa asuneet aita välissä ja nyt kävi näin.
Vähän desinfiointiaineella putsailin noitten pukareiden päitä ja kauloja, vaan aika vaikeaa oli.
Kotopullaki

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Oon nähny pahempaakin jälkeä ja silti on kana selvinnyt. Uskoisin että paranee ihan ok, varsinkin jos putsailet, vaikka vaikeeta onkin.
Pikaista paranemista tappelupukareille.
ninnu

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, uskon myös,että paranee. Itse olen käyttänyt basibact (vai miten nyt kirjoitetaankin...) jauhetta kun nuoret kukot on ottanut yhteen. Kanat mulla ei kyllä koskaan ota matsia, vaikka olisi tipuja tai mitään muutakaan... kamalaa tuollainen :smt009


Paranemisia :smt023
Heidigee

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Kyllä oletettavasti hyvin paranee. Miulta kukon jullit skalpeerasivat viime kesänä yhden valkean rouvan. Pahimmillaan toinen polki ja toinen hakkasi päätä :smt013 Ihan oikeasti ressukan kalloluut paistoivat ohuen kalvon alla. Kaadoin kaatamalla desinfiointiliuosta haavaan kerran ja annoin sitten olla. Rakensin rouvalle turvakodin, johon sille muutti pian kaveriksi seuraava uhriksi joutunut. Nyt pää on tämän näköinen ja kana onnellinen. KuvaTalveksi jättämäni kukkokin on rouvilleen herrasmies, vaikka ihmisille (varsinkin vieraille) itse piru. Naapurikin sai pystykorvansa kanssa äkkilähdöt, kun pyrki kylään, enkä ollut kotona :smt011 Nooh, tärkeintä lienee se, että pitää kanoistaan hellän huolen...
Mimmi

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oho, onpas frouvat nyt kireällä.. Mullakaan ei ole kanat koskaan tapelleet, kukot vain. Mutta tuon näköiset kukot ovat kyllä parantuneet ihan muutamassa päivässä. :smt045

PS: Siirsin ketjun tänne sairauksiin..
Eepi

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tollasiin nokkimistapauksiin terva on muuten hyvää. Meilläkin kun on ollut joskus toistasataa hybridiä niin ne ovat nokkineet toisiaan niin heltan tervauksella on loppunut! :smt002
Ushva

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Aino näyttäisi olevan ihan ok. Jos nyt ei tulehtumaan ala nuo haavat niin uskoisin että kohta on jo ihan kunnossa.
Skuukkeli

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Olipas näkönen... toivottavasti paranee pian... :smt056
pönde

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja pönde »

nyt näyttää jo varmaan paremmalta? eepi - kirjoitit tervauksesta. kerro miten se käytännössä sujuu, meillä kun on kaksi emäntää joilla on yhteinen sulhanen. sulho kun hyppää toisen mamman selkään niin vot - toinen on jo päänsä kanssa siinä syleilyssä mukana ja repii poljettavan kanan sulkia irti selkäpuolelta. :smt013 kamalan siivottoman näköistä kun on isot läiskät ihoa esillä. ja kun on toisen vuoro saada kyytiä, niin osat vaihtuvat ja taas lentää höyhenet. hulluja mutta muuten kilttejä.
gallia

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä kun oli entisiä häkkikanoja aluks, niitä piti tosiaan tervata. Sipaistiin nokkimisen uhreille vaan tervaa niskaan ja/tai pyrstön alle ihan vaan höyheniin. Sitä ei paljon tarvii jäädä ja tepsii kyllä. Myöhemmin olen käyttäny tervasuihkelaastaria, jos kanalla on ollu esim. jalassa haava. Sillon ei kana itsekään noki haavaa ja se paranee paremmin.
Tirppa

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

gallia kirjoitti:Meillä kun oli entisiä häkkikanoja aluks, niitä piti tosiaan tervata. Sipaistiin nokkimisen uhreille vaan tervaa niskaan ja/tai pyrstön alle ihan vaan höyheniin. Sitä ei paljon tarvii jäädä ja tepsii kyllä. Myöhemmin olen käyttäny tervasuihkelaastaria, jos kanalla on ollu esim. jalassa haava. Sillon ei kana itsekään noki haavaa ja se paranee paremmin.
Toi onkin hyvä vinkki :smt023 Mistä tuota tervasuihkelaastaria saa hommattua? Voisin sellaisen putelin hankkia kanalan kotiapteekkiin varoiksi :smt045
gallia

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Muistelisin, et se olis hevosille tarkoitettu tuote. Tilasin sitä joskus aikoinaan meijeristä. Maatalouskaupoistakin saattaa löytyä.
kukkokiekuu

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Tuo tervasuihkelaastari tuntuu hyvältä aineelta, sitäpä täytyy hankkia.Joskus on minullakin käyty hurjia tappeluja tarhassa, eikä aina kukkojen kesken, kyllä kanatkin osaavat toisiaan sortaa.
Tirppa

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

gallia kirjoitti:Muistelisin, et se olis hevosille tarkoitettu tuote. Tilasin sitä joskus aikoinaan meijeristä. Maatalouskaupoistakin saattaa löytyä.
Ok,kiitos vinkistä! Pitääpä tutkailla kaupan hyllyjä kun seuraavan kerran maatalouskaupassa asioin. :smt006
Eepi

Re: Mitenhän tämmönen paranee?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mutta jos ei löydy tota suihketta ni sipaisee jonkun vanhan pullasudin kanssa kanan helttaan tervaa niin auttaa!
Vastaa Viestiin