Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kohtuullisen tarkoilta vaikuttaa "tehdassäädötkin". Nuo saattaa toisinaan heittää jopa yli 10% perusasetuksillaan ilman testausta. :smt003

SÄÄTÖOHJE:
- Pistä muistiin lukemien poikkeamat.
- Ota pois pussista ja aseta pöydälle tasaantumaan.
- Vasta kun kosteuslukema on asettunut huonekosteuteen tee säätö. Jos teet liian aikaisin, ettei lukema ole vielä tasaantunut, niin et saa tehtyä säätöä tarkasti.
- Kun olet tehnyt säädön, tee testi uudelleen, jolloin lukemien pitäisi asettua siihen 75% tuntumaan. Ja huonekosteudessahan niiden pitäisi näyttää myös suunnilleen samaa lukemaa tietysti. Tärkeämpi kuitenkin on että ne on kalibroitu oikein tuossa suolakosteudessa, koska se on lähempänä haudontakosteuksia.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Mä kalibroisin kanssa tolla ohjeella (kiitos ohjeesta Maatiaiskukolle!!) ja mun mittari jäi siihen 76% ja se kelpaa mulle.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

herttahelmeri kirjoitti:Mulla on koneessa 40 fasaaninmunaa. Kosteus 30%. En ole kääntänyt. Katsotaan mitä kuoriutuu ensi viikon lopulla... :smt002
Menee hieman ohi alkuperäisen otsikon, mutta kiinnostaisi tietää miten kävi herttahelmerin fassujen, joita munia ei ole käännelty lainkaan haudonnassa?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
monnilainen

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meilläkin on 80 fasaanin munaa kääntämättä koneessa. Ja kosteudesta ei hajuakaan. Perjantaina pitäisi nähdä tuleeko vinopäitä jotka ei pysy pystyssä. Vai tuleeko mitään. No, on meillä ennekin haudottu ilman kääntämistä ja ihan tavallisia niistä tuli. Vaan kun fasaanin munat menee pienojen väliin eikä käänny, enkä viitsi mokomien takia viritellä. Herttahelmeri, meille vinopäillehän sopii vähän tasapainottomat fasaanit :smt003
Alholainen

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Kiitos maatiaiskukolle säätöohjeista :smt038 . Mittarien oma ohje, että käärästään kosteaan pyyhkeeseen, anto tuloksen sinne päin. Nyt sai arvot kohdilleen ja haudonnat jatkuu...
Muusa

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No en sitten ihan täysin tyrinyt :smt003 17 tipua tuli kaiken kaikkiaan. Kuusi munaa vaan jäi suutareiksi ja niistä yhdessä oli ihan loppumetreillä kuollut tipu ja pari olin tainnut läpivalaista väärin tai sitten niissä oli tosi aikaisen vaiheen sikiökuolema ja muista sitten sai selvästi diagnosoitua varhaisvaiheen sikiökuoleman. Eikö siitosmunien postitus aikaansaa noita varhaiskuolemia jostain syystä? Vai voisiko se liiallinen alkuvaiheen kosteus vaikuttaa?
Suolaakin sain vihdoin ostettua (kilo ruokasuolaa 89snt :smt002 ) ja mittari on parhaillaan kalibroitumassa. Taitaa olla tunnin muhinut pussissa suolan kanssa ja näyttää nyt 79% että on siinä ainakin hiukan vikaa. Kiitti vaan maatiaiskukolle kalibrointiohjeista :smt001
Ehtoo-onni

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Onnittelut Muusa! :smt045 Eikö olekin ihana tunne, kun sittenkin tipuja kuoriutuu, vaikka on luullut tyrineensä kosteuksissa tai lämmössä.
kanamummo

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea dipusille :smt038
herttahelmeri

Re:

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

herttahelmeri kirjoitti:Mulla on koneessa 40 fasaaninmunaa. Kosteus 30%. En ole kääntänyt. Katsotaan mitä kuoriutuu ensi viikon lopulla... :smt002
Tänään 24vrk täynnä. Ekat on kuoriutunut. Paljon nokan reikiä ja piipitystä :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kosteudesta taas (tulikohan tyrittyä?)

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Muusalle ja herttahelmerille! Taas se "nähtiin", että saattaa ne tiput onnistua, vaikkei haudontaolosuhteet olisikaan viimeisen pilkun päälle :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

herttahelmeri kirjoitti:
herttahelmeri kirjoitti:Mulla on koneessa 40 fasaaninmunaa. Kosteus 30%. En ole kääntänyt. Katsotaan mitä kuoriutuu ensi viikon lopulla... :smt002
Tänään 24vrk täynnä. Ekat on kuoriutunut. Paljon nokan reikiä ja piipitystä :smt003
Mielenkiintoista. Onnittelut!
Kerroppa vielä loppusaldo, eli kuoriutusmiprosentti hedelmöittyneistä, kun ovat kaikki kuorituneet mitä tulee.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin