Ehtoo-onnin eka haudonta ja sitä seuraavat

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ehtoo-onni

Ehtoo-onnin eka haudonta ja sitä seuraavat

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Ihan aluksi minun on pyydettävä Maatiaiskukolta anteeksi, kun menin kirjoittelemaan hänen blogiinsa. Jotenkin kuvittelin, että kaikki kirjoittavat saman topicin alle. Saanen anteeksi, olenhan vielä "muna"-asteella. :smt003
Eli minulla on hautomakone lainassa. Se on sijoitettuna varastona toimineeseen sähkösaunaani. Olen testaillut sitä vajaan viikon. Tyhjänä lämpö pysyi hienosti 37,8 asteessa ja kosteus vakiintui 55%. Laittaessani testimunia sisälle, niin alkoi lämpö heitellä, mutta ei mennyt huolestuttaviin lukemiin.
Sunnuntaina laitoin koneeseen 14 kpl haudottavia fasaaninmunia. Kosteus nousi 60%:iin ja lämpö oli aluksi vain 37. Siirsin eilen vesiastiaa ja nyt kosteus on 52%. Lämpö on edelleen hiukan liian vähän eli 37,4.
Täytyy sanoa, että ei tämä munien hautominen mitään helppoa puuhaa ole. Asioita osaan hautoa paljon paremmin. :smt005
Tänään illalla menevät tyrniksen munat koneeseen, jotka ovat se pääasia. Nuo fasaaninmunat ovat sivutuote. Kerron myöhemmin lisää haudonnan edistymisestä.
Viimeksi muokannut Ehtoo-onni, 23 Maalis 2010, 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea haudontaan! Joko sait selville, kuinka paljon suihkussa käymisesi muuttaa kosteuksia?
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Testasin viikonloppuna sitä. Tavallinen vedenlorotus ei ehdi vaikuttaa mitään, sillä saunan ovi on kiinni.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ehtoo-onni kirjoitti:Ihan aluksi minun on pyydettävä Maatiaiskukolta anteeksi, kun menin kirjoittelemaan hänen blogiinsa. Jotenkin kuvittelin, että kaikki kirjoittavat saman topicin alle. Saanen anteeksi, olenhan vielä "muna"-asteella. :smt003
Älä sinä siitä välitä. :smt005
Mutta tosiaa hyvä kun kukin topicci on omanaan, niitä on mukavampi seurata näin. :smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ja täällä tukkii rönsyämään. Kaikilla :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ja kaikkialla! :smt005
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Nyt olen viikon verran käännellyt munia ja se sujuu jo rutiinilla. Kosteus heitteli 50% ja 60% välillä, kunnes keksin siihen syyn. :sign7: Tuuletinkoneessa ilmavirta haihduttaa enemmän silloin, kun veden pinta on lähellä reunaa. Eli prosentit nousi aina, kun lisäsin vettä. Nyt lisään vain pikkuisen kerrallaan ja hyvältä näyttää (55%).
Lämmön kanssa on ollut myös hiukan ongelmia. Se seilaa 37 ja 38 asteen välillä. Pääsääntöisesti se on pysynyt 37,3 kohdalla eli hiukan liian vähän. Eilen sitten uskalsin mennä säätämään termostaattiruuvia ihan pikkiriikkisen. Aamulla näytti lämpö nousseen vain yhden kymmenyksen. Tänään käännän hiukan lisää.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Jaa, unohdin kertoa, että viikko sitten laitoin koneeseen 21 kpl tyrnäväläismunaa. Niistä yksi oli mielestäni säröytynyt, mutta teippasin sen kaiken korjaavalla ilmastointiteipillä ja laitoin muiden mukana koneeseen. :smt002 Kokeilen saada siitä tipun aikaiseksi, mutta ei minulle kyllä paljoa toivoa annettu. Naurettiin vain...
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Eilen pääsin läpivalaisemaan munia, kun lopulta sain tarpeeksi kirkkaan lampun. En oikein tiennyt mitä etsiä. Lopulta totesin, että sellaisen munan on oltava OK, jossa näkyy ilmakupla tylpässä päässä ja terävä pää on muuta osaa vaaleampi.
Näin ollen 19/21 munaa on hyvässä mallissa. :smt003 Yhdestä en ole varma, sillä siellä näkyi nuppineulan pään kokoinen tummempi möykky. Laitoin siihen lyijykynällä merkin ja panin takaisin koneeseen hautumaan.

Ja sitten se minun teippaama muna oli aivan erilainen kuin muut. Sen ilmakupla oli väärässä paikassa, lähellä terävää päätä teipin kohdalla. Tasaisen tummuuden lisäksi siellä killui kaksi tummaa möykkyä kiinni toisissaan. Ne liikkuivat sinne tänne, kun kääntelin munaa. Otin sen pois koneesta ja avasin mielenkiinnolla. Keltuainen ja valkuainen olivat sekaisin. Kuuluuko niiden olla tässä vaiheessa? Sikiö oli lähtenyt kehittymään! Verisuonisto meni pitkin munankuorta. Kuoren pohjalla näkyi "toukka", jolla oli maustepippurin kokoinen silmä. Vai oliko se vain verihyytymä? Otin siitä kyllä valokuvia, mutta en pysty liittämään niitä tähän oheen.
Yritin myös läpivalaista fasaaninmunia, mutta niistä en nähnyt läpi lainkaan. Ne saavat olla kaikki koneessa loppuun asti.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Silmähän tuo.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Eilen läpivalaisin munia uudelleen ja nyt näkyi jo jotakin. Tosin jouduin pettymään, sillä viimeksi olin tuijotellut pelkkiä ruskuaisia ja luulin kaikkien lähteneen kehittymään. Eilisen katselun perusteella 12:sta munasta on odotettavissa jotakin. Niissäkin oli tummuuseroja ja yhdessä näkyi jopa pää!
Kuitenkin varmuuden vuoksi annan kaikkien munien olla koneessa, kun tilasta ei ole pulaa. Avaan sitten kaikki jäljelle jääneet kerralla, kun koko projekti on ohi.
Tein myös vesikokeen parilla kehittymään lähteneellä munalla. Munat kelluivat niin, että tylppä pää oli hiukan pinnan yläpuolella. Oppaan mukaan ne olisivat olleet hiukan liian kuivia (13. päivä tuli täyteen). Kuitenkin mittarin mukaan kosteuden keskiarvo on ollut 56,6%. En oikein tiennyt mitä tehdä. Lopulta nostin kosteutta. Se näytti aamulla 59%.
Nyt taas, kun luin Maatiaiskukon blogia, tuli sellainen olo, että parempi antaa kosteuden olla hiukan alempana. Muuten on vaarana tuo tipun hukkuminen ennen kuoriutumistaan.
On tämä eka haudonta vaikeaa ja myös hyvin jännää. Sitä toivoo tekevänsä kaiken oikein, mutta kun ei voi olla varma. :smt102
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Huomenna illalla olisi laskettu kuoriutumispäivä. Nostin eilen kosteutta. Se näytti illalla 80%, mutta myös lämpö oli noussut 38,8 asteeseen kuumemittarin mukaan. Digitaalinen (halpismalli) näytti vain 37,4 sillä hetkellä. Arvelin kosteuden noston nostavan hetkellisesti myös lämpöä. :smt102 Yritin kuitenkin säätää koneen termostaattia, mutta en ole oikein päässyt sinuiksi sen kanssa.
Aamulla kuumemittari näytti jo 39,5 ja munat tuntuivatkin huomattavan lämpöisiltä. Digi näytti edelleen normaalia 37,9. Minulla tuli hätä tipusten puolesta. Onko toivo jo menetetty? Tosin en tiedä kuinka kauan lämpö on huidellut noin korkealla.
Lopulta päädyin jättämään koneen ovea alhaalta hiukan raolleen (kynä tiivisteiden välissä), jotta saisin lisää tuuletusta. Sitten minun oli pakko lähteä töihin. Nyt vain toivon, että lämpö laskee ja lisätuuletuksesta huolimatta kosteus pysyisi kohtuullisena.
Eepi

Re: Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Älä nosta kosteutta ennen kuin jossain munassa näkyy särö! Häiritsee ruskuaispussin sulkeutumista vatsaonteloon.
Ehtoo-onni

Re: Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Nostettu mikä nostettu. Kunpa olisin tiennyt tuon aikaisemmin. Toivottavasti en tyrinyt pahasti. :smt009 Lämpöä sain hiukan alemmas, kun siirsin isompaa vesiastiaa pois ilmankierron edestä.
No, joka tapauksessa eilen illalla oli yhdessä munassa särö. Aamulla koneesta kuului munankuoren ropina ja piipitystä. Itse tehdyssä koneessa ei ole ikkunaa, joten avasin ovea sen verran, että tarkistin kosteuden (80%) ja lämmön (38,3). Tipu oli avannut kuorta puoleen väliin. Muissa munissa ei näkynyt säröjä. Nyt vain toivon, että en ole saanut pilattua koko loppuerää.
Täytyy sanoa, että kyllä se emousloma olisi paikallaan ainakin näin ensimmäisen haudonnan aikana!
Eepi

Re: Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja Eepi »

No ei sitten mitään jos jo munassa oli särö!!! Se poikanen on oletettavasti jo kuoriutunut kotiin palattuasi. Mutta voi se olla laiskempaakin mallia :smt002 :smt003
Vastaa Viestiin