Säilyttämisestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Olenko käsittänyt oikein, että maattareiden säilyttäminen on kanaharrastajien harteilla?

Eikö valtiolla ole mitään omaa kanalaa missä olisi suomalaisten kanojen geenipankki vrt. Ypäjän hevosopisto joka siis oli ennen valtion laitos. Missä siis jalostetaan kansallisaarrettamme sotiemme suurta sankaria Suomen hevosta. :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyl se asia on niin ettei valtio kohta säilytä yhtään mitään ja kaikki tulee pohjautuun harrastajien puuhasteluun...

Mulla oli sillon alkuun kans yleviä ajatuksia maatiaisista mut ne ylevät ajatukset kuopattiin kompostoriin... onnekseni en ollut liittynyt mihinkään ohjelmiin .. en lintujen enkä muittenkaan osalta .. nyt on viimenenkin riesa hävitetty kun vuohet ja lampaat pikkaisen leikkeli meijän 1500 omppupuun tarhaa, ei tarvii ees te- keskuksen äijää kattella näytteitä ottamassa :) tai siis ne pejuunit kuori ne , mut se siitä kun ei tosta toisesta oo enää kerään omppusii... mut pysyy sillä sentään rehusanko kädessä ;) .. ja määhän en niihin pimboihin sais koskee .. mut kosken silti..

Kansallissankarille meinas käydä köpelösti mut ei sentään vielä kanta päässyt degeneraation tasolle... niistä piensellasista.. ei saa keskustella .. mulle tulee HIRVEE HIMO.. hus .. menkää hevosnettiin niistä jutteleen..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Anteeksi, en kyllä tarkoittanut kommentilla ketään muuta, kuin itseäni! :smt005 Olen aidosti pahoillani, nyt huomasin jo itsekin, miltä se kuulosti! Mutta kirjoittaessa mun ajatus oli, että jos mä vaikka (=asiasta oikeasti mitään tietämättömänä) alkaisin ehdotella radikaaleja ratkaisuja ongelmiin, joita arvelen olevan.. (*Muoks* Ja joku toinen sitten vielä uskoisi, kun luulisi minun tietävän! :smt005 )

Tuo pöljä heitto oli siis omassa kappaleessaan sen kanssa, että itse esim. joskus laitoin kysymyksiä Tiina Tuoviselle, kun jutut mieltä painoivat. Vaan vastauksista huomasin lähinnä, että

a) en osannut kysyä oikeita kysymyksiä ja
b) en ymmärtänyt vastauksia

Tarkoitus oli ihan oikeasti osallistua keskusteluun siltä osin, kuin siitä jotain ymmärrän ja olla hiljaa siltä osin, kun en ymmärrä! Eli pariin asian vastasin, minkä oikeasti luulen tietäväni ja sitten totesinkin, että tutkimisen tarvetta olisi!

*Muoks*
kaakatin kirjoitti:Sori Mimmi. 8-[
Älä nyt ihmeessä anteeksi pyytele, tää oli mun moka!

*Muoks 2*
smari kirjoitti:Ja täytyy myöntää, vedin ison herneen nenään Mimmin kommentista. Rankka sanominen modelta.
Oikeutettu kommentti ja pahoittelut surkeasta ilmaisusta! Mua kuitenkin vähän harmittaa tuo täällä nyt elävä tapa eritellä, että moden mokat ovat nyt jotenkin erilaisia kuin muiden. Kysyisinkin sitten perään, että millä tavalla moden pitää käyttäytyä erilailla verrattuna muihin?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuovisen Tiinan vastauksesta hyppäs silmille se, että pienet populaatiot eriytyy geneettisesti nopeammin muusta maattariporukasta kuin isot populaatiot. Tää on just sitä in situ-säilyttämistä, eläimet mukautuu vaihtuviin olosuhteisiin ja niineespäin. Eli eikös periaatteessa silloin geneettinen monimuotoisuus lisäänny? Siitä oli just juttua National Geographicin Darwin-artikkelissa: miten nopeesti evoluutio etenee, kun alkuun kuviteltiin että siihen kuluu vuosisatoja.
Mun jutuista ei tartte kenenkää vetää herkkua nekkuu, nää on ihan mun omia hajatelmia. Olkaa puolesta ja olkaa vastaan, nää on MIELENKIINTOSIA kehitelmiä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ai mä ymmärsin Mimmin vaan niin ettei harrastajien pidä alkaa mututuntumalta tekemään radikaaleja ratkaisuja, tietysti niitä voi pohdiskella omassa päässään tai julkisesti foorumilla.

Mä en tuosta valtion hevosjalostuksestakaan menis puhumaan jos nyt ajatellaan paria viimeisintä vuosikymmentä eikä niitä vanhoja hyviä aikoja jotka ehkä olikin hyviä :smt002 ainakaan jos puhutaan jostain "säilytystyöstä"...

Ja mun mielestä modekin on vaan ihminen. Ja voi esiintyä tavallisen ihmisen roolissa eikä aina modena.

Vähän samansuuntaista oon miettinyt kuin jamppa mutten ois tuomassa toista rotua vaan toista kantaa - mutta miksei, jotain rotua mikä tunnetusti on vaikuttanut maatiaiseemme aikojen alussa (plymouth rock, sais kivat raidatkin, heh). Vähän niinkuin ennen vanhaan on torppari saanut kanoilleen kartanosta kukon kiitoksena hyvästä päivätyöstä, tai jotain. Mutta mä nyt en ole perinnöllisyystiedettä opiskellut tai muutenkaan viisas, niin haluan uskoa että MTT:llä osaavat tehdä tästä parhaat ratkaisut joka on siis se ettei risteytetä. Mut jos oon sanonut ettei mun totuus välttämättä ole ainoa oikea totuus niin en mä pidä itsestäänselvyytenä myöskään että MTT:n totuus olis se ainoa oikea :smt002 Sitä nyt kuitenkin haluan, ja olen sitoutunut, noudattamaan.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mimmi kirjoitti: Mua kuitenkin vähän harmittaa tuo täällä nyt elävä tapa eritellä, että moden mokat ovat nyt jotenkin erilaisia kuin muiden. Kysyisinkin sitten perään, että millä tavalla moden pitää käyttäytyä erilailla verrattuna muihin?
Ei kai täällä oikeesti mitenkään mokia erotella. Moka mikä moka! Mutta, kun modella on oikeus puuttua aika kovallakin kädellä muiden tekemiin mokiin tai mielipiteisiin, niin kai sitä sitten oletetaan moden olevan tosi tarkka kirjoituksissaan, ettei väärin ymmärryksiä tapahdu. Esim. tuo aiempi kirjoituksesi tulkittiin niin, että käsket asiasta tiätämättömiä pysymään poissa keskustelusta. Ja jos mode näin sanoo, niin se on jo aika kovaa tekstiä. :smt018
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

kanamummo kirjoitti:Tuovisen Tiinan vastauksesta hyppäs silmille se, että pienet populaatiot eriytyy geneettisesti nopeammin muusta maattariporukasta kuin isot populaatiot. Tää on just sitä in situ-säilyttämistä, eläimet mukautuu vaihtuviin olosuhteisiin ja niineespäin. Eli eikös periaatteessa silloin geneettinen monimuotoisuus lisäänny?
Kanamummo pystyy ajattelemaan tämän asian nyt täysin päinvastoin kuin minä. Eli ajattelen että pieni eriytyy nopeammin muusta porukasta juuri siksi että geneettinen monimuotoisuus vähenee. Ei siis suinkaan lisäänny, kuten kirjoitit.(Näin myös samassa yhteydessä mainittu Juha Kantanen luennoillaan opettaa.) Sukusiitos nimenomaan samankaltaistaa. Eli jos tiukkaa sukusiitosta tehdään kauan monimuotoisuus vähenee kaikilla tasoilla. Tähän vielä huono vertaus: Jos meillä on keltainen herne, vihreä herne ja musta herne ja sileä herne ja ryppyinen herne. Annamme näiden muutaman sukupolven ajan lisääntyä niin tuloksena meillä on vain vihreitä sileitä herneitä. Ja emme saa enää niitä alkuperäisiä keltaisia ja ryppyisiä edes esiin, ne on menetetty.

Mimmi: Jos mode sanoo jotain niin sitä pitää totella. Jos joku muu sanoo, niin voi itse harkita totteleeko. Hyvä kun selvensit asiaa niin voin jatkaa tätä sorkkimista. :smt002 Olis kiva kuulla mahdollisimman monen mielipide ja ajatuksia asiasta, on ne sitten ihan mitä vain. :) Ja saada vastauksiakin kysymyksiin. :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Alholainen kirjoitti:.. ulkomuodolliset erot pitäisi olla muidenkin kuin säilyttäjien tiedossa.
En mä ainakaan näitä eroja osaa luetella, enkä ole mitään "salaista säilyttäjien muistiota" :smt002 saanut, missä ne kerrottaisiin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei.. Pitäiskö tehdä nyt porukalla niin, että kootaan eniten mieltä askarruttavia kysymyksiä ja lähetetään ne sitten koko porukan nimissä Tiina Tuoviselle tai sille Juha Kantaselle tai vaikka molemmille?
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Lähetetään vaan, mutta pelkäänpä ettei tulla hullua hurskaammiksi. Jonkinlainen"kantamääritelmä" olisi kyllä kiva saada tänne munikseen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Juha Kantanen on muuten juuri valittu NordGenin (Pohjoismainen geenivarakeskus) eläinsektorin uudeksi johtajaksi! Hän on aloittanut toimen tämän kuun alussa. Ensimmäistä kertaa suomalainen :)
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja kyllä ainakin kiuruvetistä kantaa pyritään ylläpitämään. Juha ( siis Kantanen) on ollut meihin yhteydessä ja Tarvaalan maatalousoppilaitokseen (?) ostettiin meiltä MTT:n varoilla "puhtaita" kiuruvetisiä siitosryhmiksi, ettei kanta kuukahda jos vaikka minä satun kuukahtamaan :smt002 Hornetteja säilytettiin aiemmin Hyvinkään opistossa, vaan kun Esa jäi eläkkeelle, ei kaupunki antanut enää varoja lintutarhojen ylläpitoon. Hornetit jäivät siis harrastajien varaan. Eipä nuo Tarvaalassakaan tunnu kovasti kanasista ymmärtävän, joten olen lupautunut olemaan kuukahtamatta vielä :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Joks Esa on jääny eläkkeelle.. no nythän sillä vasta kiireet alko..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Palatakseni vielä tohon aikaisempaan..
Esim. Bankiva muistuttaa hyvinkin paljon maattareita! Luonne, rakenne, väritys (ainakin kukoilla), koko yms...
Enkä nyt tarkoittanut, että kaikki säilyttäjät alkaisi suinpäin risteyttämään omin neuvoin, vaan ihan sillai hallistusti joissakin parvissa.

Mä näkisin, et joku tällänen olis parempi tehdä nyt kun kannat on vielä suht hyviä, eikä vasta sitten kun kanat on kottaraisen kokoisia lisääntymiskyvyttömiä kippuravarpaisia olioita.

Mä kuitenkin olen sitä mieltä, että sekin on vielä edessä jos näin jatketaan.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Skuukkeli kirjoitti:Olenko käsittänyt oikein, että maattareiden säilyttäminen on kanaharrastajien harteilla?
Mulla ei tähän ketjuun ole mitään sanottavaa, kun en koko asiasta mitään ymmärrä, mut silti luen mielenkiinnolla....joskus ehkä liiankin nopeasti ahmin tekstiä, kun ylläolevan lauseen luin OIKEESTI, että "Olenko käsittänyt oikein, että MANDARIINIEN säilyttäminen on kanaharrastajien harteilla?
:smt005 :smt005
Vastaa Viestiin