Säilyttämisestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Przewalskinhevonen?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hamstereista ja muista hiiristä en tiedä, mutta Herttahelmeri puhui asiaa sulkajalkaisten karsinnasta. Natsi täällä heti valmiina puhdistuksiin :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No mutta mites Chinchillat. Eikös nekin metsästetty loppuun luonnosta nätin pehmeän hienon lämpimän turkkinsa takia. Eihän niitäkään tainnu olla monta, kun ne tarhattuna elvytettiin olemaan.
Toivois vaan ettei enään mitään eläinlajia hävitettäs millään lailla.
Noi Lapin lehmät on meillä menny harkintaan, tossa 20km päässä ois myynnissä :smt003. No viimeistään sitten kun mää oon vanha ja väsyny, ja en pääse eläkeelle ku 90v niin niitä vois sitten hoidella. Kun eihän ne vasikoina nyt niin kamalan kalliita olleet. Laita sääkin Jamppa vaan se navetta. Vai pitääkö sulle alkaa lähettelemään talon kuvia,ja niistä navetoistakin :smt019
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

mirri kirjoitti: Toivois vaan ettei enään mitään eläinlajia hävitettäs millään lailla.
Juuri noin ajattelen. Ja tuo ylläoleva Mirrin lause on myös se syy miksi olen tätä maatiaskanan asiaa täällä sorkkinut. Lisäksi itselleni on hyvin tärkeä arvo se, että alkuperäiset säilyisi mahdollisimman pitkälti alkuperäisenlaisena, eli että ihminen ei niitä pilaisi omilla ajattelemattomilla toimillaan. Ja alkuperäisellä en ajattele mitään 20 vuotta vanhaa, vaan huomattavasti vanhempaa.

Eli jos mun kirjoituksista saa sen kuvan, että suomalaista maatiaiskanaa ei kannata säilyttää, niin kuva on väärä. Olen vaan sitä mieltä että nykyisenlainen meno ei ole hyvä ja asia pitäisi ajatella uudelleen.

Miettikääpä esimerkiksi montako kukkoa on JUURI NYT käytössä pienimmissä kannoissa? Ja montako kanaa? Montako siitosryhmää? Montako polvea suoraa sukusiitosta on jo tehty? Opetelkaa laskemaan sukusiitoskertoimet. Ja miten degeneroitumisesta huolehditaan? En voi uskoa että mitään lajia tai rotua voi säilyttää vain pitämällä yhtä pientä porukkaa loputtomasti. Eli elvyttäminen vaatii suurta ja selkeää suunitelmallisuutta jotta elinkelpoisuus säilyy.

Luulenpa että jos säilytysohjelmaa tarkalleen noudatetaan, niin tällä tavalla kuin nyt toimitaan, osa kannoista kuolee. Näinhän on jo joillekkin käynyt. Jos niistä kuolleista kannoista olisi otettu geenejä muihin kantoihin mukaan, niin miksi ne eivät olisi olleet suomalaisia maatiaiskanoja?

Taitaa vielä maattareitten sekaparvet olla joskus arvossa arvaamattomassa... Koiraihmiset voi verrata hyvin asiaa esim suomalaisiin koirarotuihin ja siihen miten niissä on toimittu ja rodut elää ja tulee jopa koko ajan maailmallakin tunnetummaksi. Kaikkien suomalaisten maatiaiskanojen käyttötarkoitus on sama. Suomen vuohessa, hevosessa, lampaassa ja koirissa näin ei ole, ja silti on toimittu toisin ja mielestäni eläimen eduksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Vuohistakin olis voitu erottaa kaks ihan selkeetä eri kantaa, siis suomenvuohesta. Oli korkeejalkasempi kanta ja sit erityisesti keskisessä suomessa oleva persjalkakanta, mut näin ei tehty. onneks
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ajatteleppa muori, ja muutkin, mikä olisi suomenvuohen tilanne jos olisi eroteltu kannat löytöpaikkojen ja pitäjien mukaan? Vuohia on sen verran, että olisko vaikka 60 erinimistä suomenvuohea ja niiden sekoituskielto sopivaa? Olisko siitä etua vuohelle?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Taitaa vielä maattareitten sekaparvet olla joskus arvossa arvaamattomassa.
Samaa mieltä!

Uskon, että näitä asioita tullaan vielä parantamaan tuossa säilytysohjelmassa. Toivottavasti ajoissa, eikä sitten kun on jo liian myöhäistä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie seuraankin hyvin huolissaan sen toisen vuohirodun kehitystä, ja sitä kuinka ne lemmikit pikkaisen jo kustantaa harrastajille, elikkolääkärissäkäyntejä, siks mää en niitten meillä enää anna keskenään sijitä... vaikka olis mahollista...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä luultavasti olisin ruvennut aikoinani säilyttäjäksi, jos olisi säilytetty maatiaiskanaa ns. "rotuna", ilman erillisiä kantoja siis.

Minkäslaisia kokouksia tai tapaamisia säilyttäjillä on...voisiko siellä käsitellä tätä aihetta vai onko suurin osa säilyttäjistä/ohjelman vastuuhenkilöistä vankkumattomasti sitä mieltä, että kannat erillisinä ja sillä sipuli? Pitäiskö siinä tapauksessa jonkun muun tahon kuin MTT:n paneutua aiheeseen vai säilyyköhän 'kannattomat' maatiaiskanat harrastelijoiden toimesta? Pitäiskö siinäkin olla joku ohjaava taho, ettei kukaan sitten miksailisi muita rotuja maatiaisten joukkoon?
Viimeksi muokannut HiltaHelikopteri, 25 Maalis 2009, 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie oon joskus kirjottanut että miksaan ja sopeuten just sillain kun lystään.. ihan maattareita ja kaikkia muitakin.. mut en valikoi.. muutakun terveyden ja elinvoimasuuen huomioijen.. niin että ei oo tuokaan meikäläistä varten :smt005 :smt005 .. missä sitten parhaiten säilyy ne elinvoimaisuusgeenit.. :smt002

oho.. nyt taiskin tulla yllättävä lumipyry tuppaan...
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kanoilla yhdistäminen vaatisi kyllä melkoista tutkimustyötä. Esimerkiksi tyrnäväläinen kanta ei mielestäni täytä suomalaisen maatiaiskanan tunnusmerkkejä, ts. on erittäin epätyypillinen edustaja otoksessa. Ehkä muiden kantojen kanssa voisi yhdistämistä ajatella. Tyrnäväläiseen on varmasti melko lähiaikana lorahtanut jotain muuta, vaikka nyt sitä koch- kanaa. Mikä ei siis vähennä tyrnäväläisen arvoa tyrnäväläisenä, mutta ei mielestäni olisi mitään järkeä yhdistää sellaisia kanoja kantoihin, jotka ovat tyypillisesti eriytyneitä ja omaavat ilmiasussaan maatiasen piirteet. Paljonko sillä tehtäisiin ongelmia, vai muutettaisiko maatiaisen tyyppipiirteet karvajalkaisiksi ja iloisen kirjaviksi? Vai pantaisiinko tiukat rajat mitkä saa yhdistää? Onneksi on vapaus säilyttää tai olla säilyttämättä! Ja kukaan ei kiellä yhdistämästä omassa parvessan mitä ikinä tahtoo. Kunhan muistaa lintuja eteenpäin myydessä kertoa totuuden niiden alkuperästä. Säilyttäjäryhmään hyväksytään tällä hetkellä kanat "puhtaina" ja niillä ehdoilla niitä sitoudutaan säilyttämään.
Viimeksi muokannut monnilainen, 25 Maalis 2009, 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muori - aurinko paistaa! Sehän näissä harrastelinnuissa onkin juuri se hieno asia, että saa tehdä juuri niin kuin itse tykkää, jos ei kuulu mihinkään ohjelmiin! Tosin sitä pitää teroittaa, että säilytysohjelmaan kuuluvan pitää tehdä niin kuin ohjeissa sanotaan. <---Täällä on monta, jotka vasta miettivät säilyttäjäksi ryhtymistä, niin siksi tuo huomautus.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minusta pitäisi harkitusti yhdistää. Ei siis summanmutikassa kaikkia sekaisin, mutta niin että tutkittais ja sitten olis jotkut yleiset ohjeet miten toimia. Nehän tietysti jotka ei kuulu säilytysohjelmaan voivat yhdistellä oman mielen mukaan, mikä on mun mielestä hienoa. Ei siis tuu maunu_muori ainakaan täältä lunta tupaan. :smt002

Vähän ot nyt, mutta yks eläinlääkäri kuulemma on tehnyt ns. omajalosteen paria koirarotua yhdistelemällä ja heillä on näitä koiria useampia sukupolvia ollut pitemmän aikaa. Kuulemma ovat niin terveitä olleet, että ei tarvi muuta kuin vanhana kuopata. Eli kyllä se on lajissa kuin lajissa tuo sekarotuisuus yhdistettävissä elinvoimaisuuteen. (No tästä tulee ainakin lumipyry nyt tähän tupaan, mutta haen sitten toppahaalarit.)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Aamulla oli just työmatkalla sellanen paikallisen kennelyhistyksen ja yhen kasvattajan haastattelu .. mut on mulla siinäkin kerettiläisyysaatoksii takana.. että jos vaikka valihtis kaukkarista ja tiibetinmastiffista sellasen mukavan sekotuksen... ei ois ainakaan iha degeneroitunu laumis sellanen.. pitää varmaan ite väsätä, kun ei nää viralliset tahot sellasta mulle tee .. ees tilauksesta.. :smt005
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä säilyttämiskeskustelua. Itselleni kanat ovat vasta tulossa ja olen kyllä harkinnut säilytysohjelmaan liittymistä, mutta minua arveluttaa toi geenipohjan kapeus ja sen väkisin pienenä pitäminen. Ainakin kissa- ja koiramaailmassa geenipohjan kapeus on kironsana ja tässä säilytysohjelmassa sitä ihannoidaan.

Minusta tässäkin maatiaisasiassa voitaisiin ottaa maalaisjärki käyttöön. Kaikkia maatiaiskantoja ei toki tarvitse yhdistää, vaan geenejä voisi vähän lainata toiselta kannalta. Esim. alhon kanoille otettaisiin toista kantaa oleva kukko ja annettaisiin sen astua yksi sukupolvi ja seuraavassa sukupolvessa taas otettaisiin peliin alhon kukko. Jalostuksesta voisi karsia pois selvästi poikkeavat jälkeläiset. Muutaman sukupolven päästä olisi täysin alhon näköisiä kanoja, mutta ne olisivat saaneet perimäänsä puhdasta uutta verta ja kanat olisi varmasti puhdasta suomalaista ”maatiaisrotua”. Nämä risteytykset tietenkin pitäisi tapahtua valvotusti säilytysohjelman puitteissa. Okei tämäkin on rodunjalostusta, mutta onko se paha jos jalostuksen tarkoitus on laajentaa geenipohjaa.
Vastaa Viestiin