Säilyttämisestä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mar-jatta

Säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kauanko siinä yleensä menee, kun tulee päätös että onko hyväksytty säilyttäjäksi vai ei? Ei sillä että mulla olis yhtään mitään kiirettä asian kans, mutta siitä on jo jonkin aikaa kun laitoin ne paperit (kuukausi, reilu?). Ajattelin vaan, että voiko siinä olla jotain seikkoja, ettei hyväksytä säilyttäjäksi? :smt017
Mulla kun on noita muunrotusia muutama, ja ainoastaan kukko puhdas alho (joka muuten muuttuu tänään, kukko saa pari omaa alho-rouvaa! :hello1: )
Varmaan olen vaan liian hätäinen tämän asian kansa, mutta... :roll:
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Mä tungen tähän samaan. Kertokaas tosta säilyttämisohjelmasta ihan käytännössä. Mä mietin kans siihen liittymistä, kanaset on noita Tyrnäväläisia ja en ny muita meinaa hommata. Olisko se liittyminen suotavaa ja onko kauhia projekti käytännössä?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Säilyttäjäks alkaminen on ihan helppoa. Pari lappua täyttelette alkuun ja jatkossa 1 per vuos. Ei mitään EU-papereihin vivahtavaakaan. Ei muita rotuja/kantoja mielellään tilalla ja sitoudutte pitämään maattareita 4 vuotta, puhtaana, ja mahd.mukaan lisäätte niitä.
Vuosiraportissa kysyttiin muistaakseni kanojen ja kukkojen määrät, värit, munien määrä ja muninnan alkamisikä. Niin ja tipujen määrät.
Vastineeks pääsee säilyttäjälistalle (tietää puhelinsoittoja: onks sulla tipuja???) ja saa tuhtin paketin tietoa.
Pikkusiipeen (netissä, keskustelupalsta) liittyminen maksaa 20e. Siellä ei paljon jutella mutta kysymyspalsta on sen hinnan väärti moninkertaisesti. Eläinlääkäri tai joku MTT:n asiantuntija vastaa.
Alkakaa ihmeessä!!
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

No ei kuulosta kauheen kummalliselta, harkintaan menee. Lomakkeitten täyttäminen on tuttua hommaa ja jollei se kummosempia vaadi niin mikä ettei.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä laitoin paperit myös kuukausia itten, ja kärsimättömänän odottelin jotain tietoa, eikä mitään kuulunut.

Laitoin Tiina tuoviselle sähköpostia jossa kyselin tilannetta, ja hän kertoi etteivät he merkitse uusia säilyttäjiä ennenkuin kanat on hankittu. Siis kun sinulla on kanat kotona, jotka ovat sen ikäisiä että erotat sukupuolet, niin soita Tiina Tuoviselle ja hän merkitsee sinut listaan. Hänelle on tärkeä tieto kukko/kanasuhde.

Voi että on ollut pitkä aika odotella....
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanamummo kirjoitti: Alkakaa ihmeessä!!
Komppaan! :smt003

Niin muutaman kerran vuodessa saa sitten säilyttäjätiedotteen missä on aina mielenkiintoisia infopläjäyksiä maatiaiskanoista ja kanojen hoidosta yleensä (nehän saa ladattua MTT:n sivuiltakin) ja eläingeenipankin lehden.
Ja vaatimukset ei tosiaan ole hirveät, kun sen yhden kaavakkeen vuodessa jaksaa täyttää, ja siitäkään ei tarvi ottaa stressiä, vaillinaisestikin täytetty kelpaa.
Toi 4v sitoumuskaan nyt kai oo niin, että kun elämäntilanteet muuttuu niin pääsee kai ohjelmasta nopeammin eroonkin jos niikseen tulee.

Tilatkaa ihmeessä ainakin se tietopaketti, ei se jos ilmoittaa kiinnostuksensa liittyä, tarkoita vielä että on pakko liittyä :smt002

Ei kai Mar-jattaa erikoisesti syrjitä tai mitään, mä oon ollut ymmärtävinäni että muutkin on saaneet odotella tietoja säilytysohjelman tiimoilta, Tuovisella on vissiin muitakin kiireitä :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

kanamummo kirjoitti:Pikkusiipeen (netissä, keskustelupalsta) liittyminen maksaa 20e.
Tämä on siis säilytysohjelmasta aivan erillinen juttu eikä siihen ole mikään pakko liittyä. Toisaalta siihen voi liittyä, vaikka ei olisikaan säilyttäjä.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

annemari kirjoitti:Minä laitoin paperit myös kuukausia itten, ja kärsimättömänän odottelin jotain tietoa, eikä mitään kuulunut.

Laitoin Tiina tuoviselle sähköpostia jossa kyselin tilannetta, ja hän kertoi etteivät he merkitse uusia säilyttäjiä ennenkuin kanat on hankittu. Siis kun sinulla on kanat kotona, jotka ovat sen ikäisiä että erotat sukupuolet, niin soita Tiina Tuoviselle ja hän merkitsee sinut listaan. Hänelle on tärkeä tieto kukko/kanasuhde.

Voi että on ollut pitkä aika odotella....
Ahaa! Eli nyt siis sähköpostia meneen, meillä kun kanalassa kotiutuu tällähetkellä Pöndeltä saadut pari alhoneitiä! :smt007 Tuota suhdetta ei kyllä varmaksi osaa sanoa, tarkoituksena on kumminkin kasvattaa vielä muutamalla kanalla tuota laumaa.
Mites muuten, nyt jos noilta haudotuttaa poikasia, niin sittenhän Hjalmar on isä. Eli niitä ei voi laittaa samaan laumaan? Eli kaikki syntyvät tiput on joko myytävä, "laitettava pataan" tai laitettava ne eri tiloihin? :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Nih, mitäs sorttia Hjalmar olikaan? Alhoko ja kanat tyrniksiä?
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Heh, tais tulla taas vähän huonosti ilmaistua itseäni, ajatuksissani ei tajua heti, ettei muut välttämättä lue mun ajatuksia... :tongue:
Eli tuo Hjalmar on alho, ja sen uus parvi on alhoja kans. Mulla on kans toinen parvi, jotka on alhon ja brahman sekotuksia, mutta nämä siis erillään toisistaan.
Ideana edellisessä viestissä oli kai vaan ihmetellä tuota kukon vaihdettavuutta. Että jos Hjalmar saa uuden alhoparvensa kans poikasia, niin sittenhän tarvii vaihtaa jo kukkoa, ettei se polje tyttäriään eli höpöttelen vaan joutessani näppisten kautta....

Ja palasin kiireen vilkkaa takaisin muokkaamaan kaikki "lauma" sanat "parveksi" luettuani Mimmin paasauksen aiheesta toisaalla... :smt016
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No ei kai se vielä pahaa tee mutta seuraavat sukupolvet .....
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen tehny niin, että olen ottanut sivuun niiden kanojen munat, joita olen halunnut käyttää siitokseen. Jos esim tänä kesänä sä jätät itsellesi kanoja tuosta yhdistelmästä, ens keväänä ne nuorikot vasta munii ja ne ovat niin pieniä alkuunsa, että erotat ne vanhempien munista. Vielä jos sulla on vaan kaks aikuista kanaa, on ihan mahdollista oppia tunnistamaan juuri niiden munat.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nyt täältä nykästään tyhmä kysymys väliin. Mikä kanta noista maattareista on nyt kaikista uhanalaisin? Ja onko kellään tietoa miksi?
Mulla olis nyt mahdollisuus laittaa kaksikin parvea olemaan. Ja pitää vähän mietiskellä vaihtoehtoja.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

mirri kirjoitti:Mikä kanta noista maattareista on nyt kaikista uhanalaisin? Ja onko kellään tietoa miksi?
Jaa miksi, no pahan kysymyksen heitit! Mä luulen että suurin syy on markkinointi. Muistan että tuo Elojalaka jolla silloin ainoana oli tyrniksiä, valitteli ettei niitä kukaan halua ostaa. No en tiedä onko ajat vain toiset vai oonko saanut brändättyä (kyllä, tämä on tietoista toimintaa :smt080 ) tyrnikset levittämällä niistä kauniita kuvia ja puhumalla niistä ylistävästi kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja vielä hautomalla niitä kuin heikkopäinen, kun nyt tuntuu että tyrnikset valloittaa maan mikä onkin aivan erikoisen hienoa :toothy7:
Että jos joku ei jaksa panostaa markkinointiin eikä haudo koneella vaan antaa kanojen hautoa itse ja ne hautovat huonosti, niin oisko siinä pääsyyt että miksi?

Tammikuussa päivätyn säilyttäjälistan mukaan harvinaisimmat kannat, joilla on vain yksi säilyttäjä, ovat kihniöläinen, Lindellin kana ja erään vaalalaisen säilyttäjän oma kanta (noi Jämijärven/Jussilan kanta, jolla on yksi säilyttäjä, ja useammalla säilyttäjällä oleva Jussilan/Lepolan kanta on kai samaa?). Listan mukaan vain kolmella säilyttäjällä on ilmajokelaisia ja luumäkeläisiä. Ajantasaisen säilyttäjälistanhan saa MTT:stä Tuovisen Tiinalta.

En mäkään sitä satunnaista tyttärien tai sisarusten polkemista vielä pahana pidä mutta sen jälkeen pitäis jo vaihtaa kukkoa.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Anteeks nyt kun oon näin tampio, mut tilanteessa, jossa on vaan yks säilytäjä, niin mistä hän saa uuden kukon??? Etitäänkö sitte jostain joku mahd paljon muistuttava, vai kui siinä virallisesti toimitaan?
Vastaa Viestiin