Munintaikä kanoilla ja ankoilla

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Wiola

Munintaikä kanoilla ja ankoilla

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Taitaa olla joku topicci tästä, vaan en hoksinut.
Minkäsikäisenä ankka ja kana rupeaa ite ns. nuorikkona munimaan?

Keväällä hinkuan molempia ja olis aikasen mukavaa jos ne jo munisi noin toukokuussa. Kuinka vanhoja lintuja mun pitäs huhtikuulla hankkia?

Ehee... istuskella kiikussa aamutuimaan: oman kanasen muna ruisleivällä ja mustaa kahvia ja aurinko paistaa & kanaset kaakottaa...huoh..olispa jo kevät :smt007
Siinä katoaa olevaisuus ja ressi hornantuuttiin... :smt020
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä on 4,5kk iässä nuorimmat alkaneet munimaan. Maatiaiskanan säilytysohjelman tiedotteissahan on taulukoita siitäkin minkä ikäisenä minkäkin kannan edustajat yleensä alkavat munimaan.
Mutta vaikka munanälkä olisi kova niin toppuuttelen hiukan, jos on tarkoitus oikein aloittaa kanaharrastus eikä vain pitää kesäkanoja munimassa, niin mieti mitä muuta kanoilta haluat kuin että ne munisivat heti tullessaan, ja mikä rotu vastaisi parhaiten toiveitasi, ja mistä niitä saa.
Juuri munimaan alkaneita nuorikoita on vaikein saada (jos et ota teollisesta kanakasvattamosta hybrideitä), kaikkihan sellaisia haluaisivat mutta kasvattajat yleensä myyvät mieluummin vieroitusikäisiä kuin kasvattavat kanoja munintaikään asti, sellaiset pidetään itse :smt002
Se on kuitenkin pari kuukautta lyhyt aika odottaa niitä ensimmäisiä omia munia, jos vaakakupissa vielä painaa se että kanat muuten ovat mieluisia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

varmaan sellanen tavallinen olis 6-8kk?? Kanoilla. Ankoista en muistakkaan, mutta tuntuma on että myöhemmin.
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

...että jos nyt kuoriutuneita ostas ja hakis huhtikuussa, niin kesällä voisi saada munia?

Ehken homma toimii... :smt020
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä luulen, että nuo Muusan on aika erikois tapauksia??
Vaan jos Muusalta haet niin sitte :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No piti ihan tarkistaa.
Tuotantohybridit aloittavat munimaan n. 20 viikon iässä.
Lainaus säilyttäjätiedotteesta 1/08:
"maatiaiskanojen keskimääräinen sukukypsyysikä vuosina 2001-2007. Koko aineistossa sukukypsyysikä vaihteli 8 viikosta 40 viikkoon vuosittaisten keskiarvojen ollessa 22:n ja 24,5 viikon välillä"
Toi 8vko kuulostaa kyllä älyvapaalta, onkohan tullut joku tilastointivirhe :smt103
Muttei siis nuo meidän kanat ole mitään erikoistapauksia jos ovat alkaneet munimaan jo 20 viikon iässä. Niin nuorina munimaan aloittaneet muuten minusta munivat aika pitkään pieniä munia, myöhempään muninnan aloittaneet munivat oikeastaan samantien normaalikokoisia munia. Vaikea tosin sanoa kun on niin vaikea seurata kuka kana on minkin munan muninut :smt002
Että minusta tuo 6-8kk (26-35vko) kuulostaa sitten taas aika älyttömän myöhäiseltä muninnanaloitusiältä :smt105
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meidän kanoista on faverollet alkanu munia jo 20 viikkoisina, eli noin 4 ja puol kuukautta. Brahmoilla on usein mennyt tuo 8 kuukautta.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

ankoilla se muninta alkaa noin 6-8 kk riippuu tietty ruokinnasta ja muustakin mut omia olen seurannu niin noilla mennään.tuo sama aika on myös sukukypsyys ikä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No on se sitten myöhänen tuo 6-8.. Mulla on kyllä ennen ollu brahmoja ja favoja, vissiin ne alkaa myöhemmin.
Kun on jääny sellanen tuntuma, että puolivuotta.
Alhonikin rupesi munimaan 6kk.
Nuita tehotyttöjä ei ole koskaan ollutkaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla alhot alkaa munia 5-6 kk iässä, joku poikkeus on ollut, että on aloittanut jopa alle 4 kk iässä.

Mutta mä kun myyn kanoja jonkin verran, niin itse pyrin mieluiten myymään noin 3 kk ikäisiä nuorikoita. Jos kasvattaa itse (vieläpä näin talvella kalleimpaan ruokinta-aikaan) munivaksi asti, niin sitten tuntuu, että miksipä niitä möisi pois. Kesällä kuitenkin ruokinta on edullista ja suuri osa kanoista haluaa hautoa, niin pysyy itsekin kananmunissa. Ainakin hinta mulla nousee siinä vaiheessa kovasti, koska tuntuu, ettei raski luopua. Siinä varmaan ehtii tulla eri lailla jo tunnesidekin.

Luulen vähän, että on todella hankala saada mitään itsellesi mieluista rotua juuri muninnan aloittavina nuorikoina just ennen kesää.. Mullakin oli viime vuonna siihen aikaan varmaan kymmenkunta ostajaa, mutta ei mitään myytävää..
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mulla alko Plymouth Rockit just munimaan ja ikää 26 vk.
Yritinkin valaistuksella vähän säätää ettei kauhian aikasin alkais.
Munat on heti "oikean" kokosia.Jos kauheen nuorina alottavat,munat on neitsytmunia melkist koko ekan munintakauden.Siis pienikokoisia.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meidän Kaino on muninut eilen ja tänään pikkuruisen minimunan. Ikää himpun yli 4kk. Kuoriutunut 2.9. ja 'rodultaan' maalaiskotko. Vähän liian aikaisin minusta aloitti munimisen, ois saanu vielä kuukauden odotella. Tähän asti nuorimmat munintansa aloittaneet (maatiaiset) ovat olleet tasan 5kk. Oiskohan syynä liiallinen valotus? Himmeät ne valot kyllä on, mutta nyt on pitänyt polttaa syksystä lähtien läpi päivän, että tiput näkee varmasti syödä...meillä meni viime vuoden haudonnat niin myöhäisiksi.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä veikkaisin sitä valoa.
Saisiks millää tipuille omaa himmeää valoa?
Jaa, sul taitaakin olla kanan alla tiput :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jep...emon alla on meidän tiput, kun ei oo sitä konetta. Voishan niille tietty jollain roikkasysteemillä viritellä omat valot, mutta sitten tulis ylimääräistä huolehtimista. Noh - kun Mimmillä on pikkuisen nuoremmatkin aloittaneet muninnan, niin enpä vaivu synkkyyteen :smt002
Vastaa Viestiin