Kuivituksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kävinpä minäkin eilen ostoksilla:
K-maataloudesta hain Raision KanaHerkku aktivia 40 kg 19,70e. Turvetta ja kutteria ei heillä ollut, tulee kuulemma aikaisintaan maaliskuun alussa.
Seuraavaksi naapurikauppaan, eli Agriin. Siellä oli molempia: kutteri 25kg hintaan 11,40e ja turve 30kg 10,30e :smt013 Hinnat olivat melkein tuplaantuneet syksystä!
IsoPunaheltta3 40kg ankoille 20,30e ja Kasvunamio 20kg kileille 13,60e
Kyllä on taas kukkaro tosi kevyt :smt012
Kauraa haettiin naapurista 210kg 21e, jotain sentään saa edullisestikin :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en tiedä mitä kaikkea hannaw kuivittaa mutta tuolta hevostalli.netistä oon lukenut miten jotkut oikeasti kuivittaa hevoset noilla kalliilla paaleilla ja kuivittaminen on jo kalliimpaa kuin ruokinta! :smt103
...tekis kyllä mieli lainata erään suuren kodinkoneketjun slogania :smt002
Meillä onneks talliin hevosille ja kanoille on irtoturvetta varastossa, varmaan ainakin 2v on kun täytettiin 10 kuution vetoinen varasto ja vielä riittää ainakin kevääseen. Mutta eipä noilla pihattohevosilla paljoa menekään, paitsi nyt kun maan ollessa jäässä pissivät mieluummin imukykyiselle turpeelle, ei roisku kintuille... hienohelmat! :smt019

Kauraa toi just tuttu viljeljiä kotiin asti, 5 semmoista isoa vaikka Punahelttasäkkiä yht. 20e :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Keitin koiralle vähässä vedessä ison sein ja otin vedet talteen ja perkkuujätteet. Siihen ohraa ja kauraa ja pellavaa ja nokkosta. Kanat ja viirut oli ihan hulluna siihen puuroon. Juoksivat nahan riekaleet nokassa toisia karkuun..
Ruodot jäi paljaana pehkuihin.
Olipa kiva seurata..

Tuo kuivike on niin pirun kallista ja meillä se oli loppu. Mua niin potuttaa.. Nyt tein sillai, että liotin sanomalehteä vedessä ja levitin orren alle sitten sen märän lehden. Pysy paikollaan ja kakat meni piiloon.
Eiköhän ne sitten maadu kompostissa.
En raski viimesiä kuivikkeita orren alle tuhlata.
Ei osannu agrissa sanoa millon tulee kuiviketta..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Täällä meilläpäin ei kutteria edes saa mistään. Yritän kitkutella noilla viimesillä ja oljilla kevääseen asti. :smt013
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

hannaw kirjoitti: Kasvunamio 20kg kileille 13,60e
Luin ensin että kasvonaamio :smt005 :smt005
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Vuohelaan tein uuden karsinan, niin sinne menee paali turvetta. Kutteria ja turvetta tarviin lähinnä kanalaan lisättäväksi. Ei sitä onneksi paljon mene. Olki on ilmaista, ja sitä käytän surutta kanalaan, pupulaan, vuohille ja lampaille, vaikka eipä sinne paljoa tarvii, kun heinää tuhlaavat ihan kiitettävästi.
Syksyllähän se suurin tarve on, kun pehkut teen.
Jospa oliskin tilat minne ostais irtotavarana kuivikkeita
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Käyttääkö kukaan tavallista sahanpurua kuivikkeena?
Meil on tos kylällä saha mistä saa hakea säkkitavarana ilmatteeks...
Sehän on oikein hyvää kuiviketta jos vaan on kuivaa...
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä käytän sahanpurua, se on tosi hyvää imukyvyltään ja helppoa siivota hepan kakat seasta haaskaamatta purua. Sitä vaan ei oikein taho saada kuivana, yleensä vielä on tuoreesta puusta sahattua niin on valmiiks kosteeta.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Me ei olla hevosille saatu purua pitkiin aikoihin. Musta se oli vähän märkänäkin paljon parempaa kuin tuo kutteri mitä yleensä käytetään. TODELLA paljon helpompaa siivota kun ei tarvinnut etsiä joka kasaa. Vaikka pitää olla tyytyväinen kun vielä saa edes hyvää kutteria. :smt001
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Sehän siinä on ongelmana. Kesällä täytyis ottaa varastoon aton alle ka kuivattaa.
Mut jos kesällä lataa kosteahkoakin purua kanalaan niin kyl se kuivuu. Laittaa niin reilusti et ei tarvihe lisäillä talvella.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Sahanpurussa on vaan se huonopuoli et jos pääsee kasa kastuun ni sitä ei saa millään kuivuun, mulla on tossa pihassa yks purukasa joka kastu läpimäräks, koko kesä sitä pinnasta kuorittiin ja kuivattiin. Saatiin edes osa siitä kuivaks ja käyttöön, toivotaan että ens kesä olis kuivempi ni sais kuivattua loputkin. Mä en myöskään tykkää kutterista, enkä turpeestakaan. Ne vaan ei ole niin helppoja siivota.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kanoilla se varmaan noinkin onnistuu, mutta ei kyllä meillä mitkään katonaluset riittäisi purun kuivatukseen tolle hevoslaumalle. Varsinkin kun pitää saada hirveet heinämäärätkin mahtumaan aina johonkin. Kanoille toi kutteri on kyllä ihan hyvää. Välillä heittelen lisäksi olkia "puuhaleluksi" myös.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo ja jos se puru pääsee jäätymään... huh huh, sitä ei irrota erkkikään kasasta!
Mulla on nyt ollu kanoilla vaan turvetta :smt012 Tuolta yheltä tilalta sais pöllittyä rehukasan päältä kuivaa purua kun vaan viitsis hakea...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minnimanni kirjottikin väliin.

On muuten kans kuva kun se märkä purukasa jäätyy yhdeksi jättiklimpiksi...
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

smari onks sul sit millanen lauma hevosia?
Vastaa Viestiin