Kutun maito?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Kutun maito?

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Nyt on tiput kuoriutunut ja tarvittais muutama vinkki ruokinnasta.
Tipurehua ei löytynyt paikallisesta kaupasta joten pitänee turvautua omaan seokseen. Munitustiivisteen sekaan Muusa olikin neuvonut lisäämään porkkanaraastetta ja keitettyä perunaa mutta onko vielä jotain muuta?
Keitettyä kananmunaa saavat ja kaurahiutaleita mutta onko kutunmaito liian tuhtia juomaa vai pitääkö olla pelkkää vettä?
Isot kanat ainakin juovat hulluna maitoa mutta kestääkö tipujen vatsa niin rasvasta?
Tipujen kuvia voi käydä katsastamassa kotisivuilta.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mää antaisin kyllä tipuilla kutunmaidon hapatettuna.Muuten voi kyllä tulla pipit massut.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No keitetyssä kananmunassahan on 10% rasvaa, ei kai se kutunmaito rasvaisempaa ainakaan ole että jos siinä joku tökkiikin niin ei ainakaan rasvapitoisuus. Koostumus ehkä, miten kanat yleensä sulattavat laktoosia? Luulis että siitä voisi tulla hyväkin puuro tipuille jos puurohiutaleitten kanssa keittelet. Sekaan vielä vaikka vähän pellavarouhetta tai viherpellettiä (sitä hevosten Greenlinea tms) niin johan on tipuille oikea gourmetateria :smt003 Se kuumennushan parantaa luullakseni vielä sen maidon sulavuutta, jos vaikka mikrossa pöräytät tipupuuroannoksen.
Keitettyjä punaisia linssejä oon myös antanut tipuille, kun niitä löytyy muutenkin aina kaapista, niissä on proteiinia aika sopivasti ja linssien kivennäispitoisuutta se paketin kylki ainakin mainostaa. Ne maistuu tipuille hyvin, vihreitten (vai onks ne ruskeita) linssien suhteen on meidän tiput ollut nirsompia. Oon linssikeitokseen laittanut lisäksi vielä semmoista riisiä missä on erilaisia kuorittuja viljoja joukossa.
Ai mitenniin oon ottanut oikein harrastukseksi tuon tipuille kokkaamisen :smt053 mutta kun varsinkin noille tallissa asuville viisviikkoisille on niin kiva viedä erilaisia lämpimiä puuroja nyt kun on talvi ja kylmä - vaikkei ne siellä lämpölamppunsa alla viluisia ole. Ekstraenergiaksi lorautan niitten pöperöön vähän rypsiöljyäkin, mutta noille pienemmille jotka asuvat kylppärin tipulaatikossa, en toki rasvaa lisää.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Sillon kun mulla vielä oli lypsykuttu, niin annoin sitä maitoa kaikenikäisille kanoille. Mahat kesti aina hyvin ja oli ihanaa herkkua kaikille. Ei edes kissoilla ja koirilla ollut koskaan kutunmaidon kanssa ongelmia. Voih, iskee taas vuohi-ikävä. :smt007
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sehän on äkkiä ratkastu jos meillä tulee keväällä kilejä ja sulla sattu oleen orppitirppoja niiin.... Kuva :lol:
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Kiitos!
Löytyy meiltäkin varmaan keväällä "ylimääräisiä"
kilejä Smarille :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Oon syottänyt kanssa kanoille ihan tavis lehmän.. tai siis kaupan ... maitoja, enkä oo aina edes hapattanut niitä, teen sitä kanapöperöö..

Piimäähän kanat joiskin, ihan sellaisenaan... ja käsittääksini ihan mielellään.. vanhassa kanakirjassa myös keitettiin sitä maitoo niin, että juoksettu kokkareiseksi..(varmaan juoksettuis paremmpin, jos laittaa vaikka viiliä tai juoksutetta joukkoon) nokareet menee ihan siltään ja sit se hera juomaksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä minäkin annoin kutun maitoa kaikille ihan iästä riippumatta. ja pitää muistaa, että moni allerginen nimenomaan kutunmaitoa pystyy juomaan. joten kutunmaitoa ja lehmän maitoa ei sillai voi suoraan verrata.
Molemmat ovat suoraan utareesta oivia, mutta kyllä minä kutunmaitoa pidän vielä korkeammassa arvossa (sori lehmäiliät)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Meillä on joskus jäänyt ternimaitoa pakastamatta, ja oon laittanut kanoille juomaksi. Ei oo kukaan kuollu, eikä sairastunut. Ja piimää oon itse tehnyt, omaan käyttöön ja kanoille. Kanat tykkää piimä-jauho pöperöstä!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Saas nähdä juoko meidänkin kanat kohta kutunmaitoo.. poikimiset on alkaneet ja taitaa vielä jatkua, toivottavasti ei tuu kamalia maitobaareja, et menis kilielle kaikki .. kolmee vähän pelkään... toivottavasti niillä on enemmän kuin yks kili alla... sitten kun poikivat. Yks olis viimekesänä herunut neitsytlypsäjäksikin, jos oisin halunnut. Vielä ei oo oikein mahdollista kaks kertaa päivässä lypsyt...jos ei oo pakko.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei ole pakko lypsää. Ja jos on vain yksi kili niin se imee vain toista ja se toinen kuivaa. Ei se mitään haittaa.
Mutta se maito on oikeasti jääkylmänä ihanaa ja leivonnassa ja ruuanlaitossa huippuhyvää.
Ja maitoa tulee jos vain lypsää. Minä lypsin omalta vaikka oli kaksikin imemässä ja hyvin riitti.
Siitä vaan sitte jatkaa kun kilit vierottuvat. meillä emo hoiti sen vierotuksen.
Piti vaan ruveta lypsylle lukittujen ovien takana kun kilit tunki väkisin apajille vaikka ne oli jo emo vierottanu :)
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Voi älkää yllyttäkö mua :smt003 . Mä en voi ottaa vuohia, vaikka haluisin ihan hirveesti juuri lypsävän. Se maito on tosiaan leivonnassakin ihan parasta ja kaikki muut eläimetkin tykkää siitä niin paljon. :smt007
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

:smt003 Mähän en missään nimessä yllytä, mutta juur söin pannukakkua joka oli tehty omasta vuohenmaidosta ja omien kanasten munista - arvaa oliks hyvää, eikä vähiten sen kutunmaidon ansiosta :smt002 :smt004
Vastaa Viestiin