Hanhien talviruoka ja virikkeet

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Emmi94
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Syys 2023, 08:58

Hanhien talviruoka ja virikkeet

Viesti Kirjoittaja Emmi94 »

Heippa!
Meillä asustaa kanalan yhteydessä hanhi pariskunta, ensimmäistä talvea. Olivat koko kesän pihalla ja oikeutetusti loukkaantuivat syvästi kun kovien pakkasten ja lumen(ja pimeyden) tultua joutuivat sisälle. Tilaa hangilla kyllä olisi, mutta ovat silminnähden masentuneita. Eivät meinaa syödä mitään, ainoastaan hieman kauraa sillon tällöin, ei edes päivittäin. Vettä läträävät, mutta muuten nököttävät aitauksen yhdessä kulmassa ja karkaavat välittömästi oven ollessa raollaan. Kävivät alkuun ulkoilemassa päivisin, mutta nyt ollut niin paljon ja pitkään pakkasta, etten ole laskenut.
Miten näitä saisi piristettyä? Tuntuu, ettei vinkkejä meinaa löytyä millään, kanoillehan taas on vaikka mitä. Toki aitauskin on tylsä, kun eihän siellä ole kun vesi ja ruoka-astiat, pehkut ja lämpölamppu.
Aloittelijana vielä, tuntuu kurjalta toisen puolesta. Kevääseenkin kun vielä aikaa on... En ole noille huippuherkkujakaan oikein keksinyt, kun kesälläkin meni oikeastaan pelkästään tuoretta heinää ja siitä niin kovin nauttivat.

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan😭
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Hanhien talviruoka ja virikkeet

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Hei
Minullakin nyt hanhet ovat ensimmäistä talvea. Itse pidän hanhia pihatto olosuhteissa eli lämmitystä ei ole ollenkaan. Hanhilla on entinen leikkimökki joka eristetty ja jonka oven laitan yöksi kiinni ja toki todella kovilla pakkasilla kun näyttää että palelevat. Kun ovi on kiinni pysyy lämpötila lähellä nollaa kopissa ja vähän plussallakin koska vesi pysyy sulana. Muuten ulkoilevat riippuen säästä ja pakkasesta. Mutta huomaa että kun pakkasta alkaa olla 10-15 astetta niin eivät liialti ulkona käveleksi vaan makailevat ja nostavat räpylät höyhenpeitteen suojaan. Kovilla pakkasilla olenkin pitänyt kopissa hanhet ja verkko ovi ollut ovena josta näkevät ulos. Että jospa lauhaa keliä olisi luvassa loppu talveksi :smt023
Palelevatko hanhesi ulkona pikku pakkasilla, voisiko niitä pitää ajoittain ulkona? Toki riippuu millaisen höyhen puvun ovat nyt kasvattaneet kun ovat olleet sisällä ja kun on lämmitys.. Ruoka ja jos pääsevät välillä ulos ovat ehkä niitä parhaita virikkeitä.. itse arvelin myös että kun plussa kelit tulee niin annan omien hanhien vähän läträtä vesiastiassa ulkona. Itse annan hanhille nyt kun ovat nuorikkoja niin kasvatusrehu/kaura vapaasti saatavilla ja heinää. Välillä myös salaattia,porkkanaraastetta ym vihantaa, pitäisi niitä ehkä enempi tarjota. Nyt olen myös vitamiinia välillä antanut.
Kyllä tämä talvi aika on kurjaa, jospa kevät tulisi pian että linnut pääsevät taas ulkoilemaan vapaasti.. ehkä myös muilla on vinkkejä virikkeisiin liittyen, itsellä nuo tuli mieleen. Ja joo, ulkoilu on noilla minun hanhilla myös paras virike. Ne tahtovat kelillä kun kelillä ulos kopista tarhaan joka on kopin ympärillä. Kuitenkin vaikka huomaa että palelevat ja ovat yhdessä kohdassa niin eivät millään koppiin menisi, saa sitten aina hätistellä ne sään suojaan :smt003
Vastaa Viestiin