Mikä lihottaisi laihaa tipua?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Karoliina
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Heinä 2023, 16:19

Mikä lihottaisi laihaa tipua?

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Hei!

Yksi tyrnäväläistipu on muita paljon laihempi. Sillä on aina kupu täynnä, ja ruokahalu on hyvä.
Se syö kaurahiutaleita, vehnäleseitä, marjoja, kypsennettyä kalaa viikoittain, kananmunan kuoria murskattuna, ruisleipää, keitettyä kananmunaa ja kotiruokaa.Muuten on aktiivinen tipu. Mitä sille kannattaisi antaa? Tipu ja sen kaverit on konehaudottuja. Tipuilla on ikää 5 viikkoa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mikä lihottaisi laihaa tipua?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Karoliina kirjoitti: 10 Elo 2023, 12:48 Yksi tyrnäväläistipu on muita paljon laihempi. Sillä on aina kupu täynnä, ja ruokahalu on hyvä.
Hei Karoliina :smt006
Montako kanaa/kukkoa sinulla on joukossa?
Tipu on jo sen ikäinen että pärjää muiden kanssa samalla ruoalla.
Onko ulkotarhaa tms niin pääsevät ulos, jossa on ruohoa, hyönteisiä, matoja ja muuta pientä syötävää, tiput saavat sitä kautta jonkin verran proteiinia.
Huolehdi siitä, että tipuilla on tarjoilla esim. puolikarkeaa hiekkaa, kanakalkkia (pienirakeista ns. poikaskalkkia) murskattuja kuivattuja kananmunankuoria koko ajan tarjolla. Siksi kupu voi olla täynnä kun se ei ole suodattanut ruokia ja nämä auttaa nimenomaan siihen.
Jo 3-4 viikon ikäisinä tiput oppivat syömään kokonaisia viljan jyviä, kuten kauraa, vehnää ja ohraa, jolloin erikoisruoan osuutta pikkuhiljaa vähennetään, kunnes ne puolentoista tai kahden kuukauden ikäisinä syövät pitkälti kuten aikuiset kanat ja kukot, kunhan eivät syö sellaista rehua, jossa on liikaa kalkkia. Eli tipu on jo sen ikäinen että syö samaa kuin muutkin kanat/kukot.
Minulla on konehaudotettuja tipuja tällähetkellä 3 kk ikäisiä ja syövät ulkotarhassa kaikkea mitä toisetkin ja kuopivat maata sekä vihreää saavat kun kerään vesiheinää ruohosilppua ym. mitä nyt löytyy pihalta. Samoin marjat kelpaa.
Eli jättäisin pois nuo kaurahiutaleet, vehnäleseet, ruisleipä ei sovi kanoille, keitettyä kananmunaa ei tarvitse enää se on lähinnä ensi viikkojen ruokaa, kotiruoka käy kunhan ei ole maustettua ja joitain on jopa kielletty kanoilta mitä ei saa syödä.
Onko sinulla kauraa, ohraa, muuta ns. kasvatusrehua mitä annat?
Vettä koko ajan tarjolla.
Voisit myös kokeilla öljyä ruoan sekaan tee vaikka jonkinlainen puuro ( keitä ohrasyyrimoita, maissia, makaroonia, tai kaurapuuron tähteitä tms. raejuustoa, keitettyä porkkanaa, keitettyä perunaa ( ei sipulia)juureksia, näistä kokoa jonkinlainen "puuro" ( ei kaikkea kerralla yhtäaikaa vaan sovella) ja siihen öljyä joukkoon. Minä olen laittanut yleiskoneeseen ja menee paremmin kuin olisi isoja lohkoja.
Kyllä maistuu ja jos iso porukka niin jaa kahteen astiaan että kaikki saa.
Ilmoittele miten tipu kehittyy :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
Karoliina
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Heinä 2023, 16:19

Re: Mikä lihottaisi laihaa tipua?

Viesti Kirjoittaja Karoliina »

Hei mimmu!

Kiitos paljon vastauksestasi. Tiput eivät asu kanojen kanssa, vaan keskenään sisällä. Tarkoitus olisi kohtapuoliin laittaa niille oma ulkotarha, jossa ne voisivat napsia ötököitä ja vihreää.Tipuja on viisi, ja ne ovat nyt jo 6 viikon ikäisiä.

Olen antanut tipuille päivittäin ruohosilppua ja ne ovat tykänneet.Tipuille on pantu hiekkaa ja munankuoria vapaasti tarjolle. Tipuille ajattelin antaa seuraavaksi vehnää ja ohraa, jota aikuisetkin syövät. Tipuilla on vettä koko ajan. Mitään kovin maustettua en anna tipuille. Tuo puuron tekeminen oli hyvä idea, jota aion kokeilla. Jätän siis neuvosi mukaan pikkuhiljaa pois nuo leseet, hiutaleet ja ruisleipää en ole enää antanut, enkä munaakaan. Oliivi-ja kookosöljyä olen ruokaan sekoittanut. Kasvatusruokana on toiminut nuo kaurahiutaleet, vehnäleseet, ruoantähteet, ruoho ym vihreä, kananmunankuoret, marjoja, kalaa olen antanut, hernekeittoa ja välillä jauhelihaa. Ensimmäisinä viikkoina joivat kutun raakamaitoa, koska luin vanhasta oppaasta sen olevan tipuille hyväksi. Ei niille siitä ripulia tullut. Teollista rehua ei syö kukaan.

Hieman pyöristynyt tipu kyllä viime viestistä oli. Aloitin sille lihotuskuurin, ja laitoin paljon montaa eri sorttia syötävää. Kyllä se varmasti tästä lihoaa :smt001
Vastaa Viestiin