Meillä on tipu <3

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Emo suojelee kyllä.. Varaahan aikaa, että jäät hommaa seurailemaan. Tulet näkemään kanaemosi sellaisissa mittakaavoissa, että et äkkiä uskoisi! :smt002
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

kanamummo kirjoitti:Ai sen tipun nimi ? :smt017 :smt005
*reps-kops* Eäääh :smt005 :smt005

--------------

Mutta niin meinaatte että sen vois piankin sieltä päästää mammoinensa?

ku son ny viikon ikänen?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt045
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No jestas...

Mun tarvii sitte vaan väkertää sille sellanen kulkusilta jotta pääsöö takasi pesille jos menee syömään. Siinä kun on sellanen reilu 25cm vaneri pitämäs ne pehkut oikeella puolella ja pois ruokintapaikalta.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No ni.. nyt ne on yhes.. ja mä hyppäjän ihan ruikulla kattoos pelko persiis että tipa löytyy raatona jostain.. Ai minäkö hössö :roll:

tämän nokan ohi ei niin vaan mennä (juu kokeilin *punastus* )
Kuva

Pikku tipa-tipa :smt007
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Sievä tipu ja tuommoiset siivet jo ja pikkupyrstökin :smt007
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kiitos :smt003

Mä kovasti jännään etä minkä värinen siitä tulee. Ensi noi pienet siivet oli ihan valkoset, sittemmin ne on vaihtaneet väriä tuollaseksi.. no, miksikä tuota nyt sanois. Metka seurata kehitystä. Ja eihän tolla rääpäleellä pitäis ikääkään olla kuin noin 9 päivää. Toisaalta - joko siitä muka on 9 päivää :shock: Justhan tuo vasta kuoriutui :shock:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

On nätti tipu ja voi tulla aika vaalee aikusena, vaikka muuttuuhan se vaik kuinka paljo. Yks meiän tipu josta toivoin pilkullista kanaa osottautu viirulliseks kukoks :smt005
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mein kersa tulee kolme viikkoa ja se on muutunu huisasti :shock: Siipiin on tullut punaruskeaa sävuä ja oikeaa sulkaa puskee untuvan tilalle kuin sieniä sateella.

Siitä että onko toi oikeesti kukko vai kana mulla ei vielä ole aavistustakaan, ja häjy son mennä mitään sanomaankaan kun ei ole mitään mihin verrata.

Koitan huomenna ehtia nappaamaan kolmeviikkoiskuvan tirpasta niin ehkä siitä joku viksumpi osais villiä veikkausta sukupuolesta heittää :smt002

--------------------

Minen oikeen tiedä pitääskö mun olla kanamummolle kiukus vai hyvillään :smt002 :smt003. Melkosia hautomakoneita sää meille laitoit. Helga kun lopetti, niin nyt Huldan kans väännetään että haudotaanko vai ei :roll: Se on nyppiny vattan alusensa ihan paljaaksi ja vaikka siltä kuinka hakis munia pois niin se hautoo sitte tyhjää - ihan kuin Helga. Melkonen jästipää tämäkin rouva.

Ja Klaaraa kovistelin tänään, että elä nyt sinäkin samperi alota, kun pönötti pesässä piiitkän tovin. Se ei sentään ole mahan alustaan nyppinyt, niin otin ja nakkasin sen hankeen hetkeksi vilvootelemaan kuumenneita tunteitaan ja äidinvaiston paloaan.

Millä ihmeellä mä nyt noi saan lopettamaan jos kumpikin alottaa :smt017 En nyt viittis kylmään veteenkään keskellä talvea kastaa mokomia.
Kauanko mä voin jatkaa sitä että vaan kylmän viileesti haen munat niiltä pois? Eikö ne näännytä sitte itteensä ihan tyhjän takia jos jästipäisesti tyhjää pesää hautovat?


tai sitte mä taas vaan luovutan ja annan hautoa ja keväällä oon ihmees kun mun pieni kanalani tursuaa kotkoja ovista ja ikkunoista :shock:
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Niillon liian hyvät oltavat :smt005 ei se mun syyni (ihan kokonaan) ole! Ja kyl niistä poikasista ens kevväänä eroon pääset, niiston kumminki kukkoja puolet. :smt013 Vähintään!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Vai liian hyvät oltavat :smt005 No toivottavasti, mä kun ite pelkään koko ajan että teen jotain ihan perusteellisesti päin persettä ja että kanat voi kurjasti ja olot ois vähintäänkin ala-arvoset :oops: :smt002

Tai ehkä niillä vaan on tylsää.. Sitte kun ei muutakaan tekemistä ole kun ei ulkonakaan ole mitään kivoja ötöjä syötäväks ja nurtsia ja kuoputeltavaa, niin ne meinaa että "no.. haudotaan nyt sitten vaikka ajankuluks, eipä täs murjus muutakaan tekemistä ole :smt012 ..."

Mut joo. Jos en mä saa tota hautomista loppumaan niin ei kai mun auta kuin merkata taas mutama muna alle ja antaa hautoa. Mutta nyt meinaan olla niin raaka että se joka hautomaan alkaa saa kyllä itte hoitaa kaiken alusta loppuun ja kun lattiapesissä ovat niin en ala kahdelle rouvalle lastentarhoja enää laittamaan. Kai nuo jälkikasvustaan huolen pitää. AInaki Helga on ojentanu muut jo niin että tipu saa olla rauhas ja kuuluu ihan porukkaan jo.

Sen verran pitää katto ettei sinne alle mitää strongholdmunia sitte laita.
Klara

Pikkutipulle peukutuksia

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mulla on nyt tipu sisällä enkä tiä selviääkö se hengis vai ei.

Menin kanalaan ja sielä odotti ei niin kiva näky. Tipu on nokittu takaraivosta, niskasta ja selästä niin että nahka on rikki, verta tullu vaikka kuinka, ilmaa menny ihon alle.

Voiko se selvitä tosta?

Putsasi kuivuneita veriä pois ja laitoin vähän betadinea.

Nyt se on mulla sylissä pyyhkeen sisällä lämpimässä ja kuivattelemassa.

Kanalaan sitä ei voi takasin nyt viijä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Peukutetaan, on ne yllättävän vahvoja selviämään.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kiits.

Voisko noihin haavoihin suihkasta terramyciniä :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Se Terramycin voipi olla ihan hyvä. Ethän raakaa Betadinea laittanut, sehän on tosi vahvaa ja pitää laimentaa?
Parin omakohtaisen onnettomuuden ansiosta mulla on mututuntuma että kanoilla on se nahka ihan hemmetin löysässä. Jos sillä on ihan riekaleina nahka niin eikö se pitäis tikata kasaan että paranee?
Mä en alkais noin epätoivoiseen yritykseen mutta jos haluat koittaa hoivata niin tsempit ja peukutukset.
Mutta valmistaudu pahimpaan ja seuraile sitä tipua, se on nyt todennäköisesti shokissa ja siksi voi olla hyvinkin reippaan ja kivuttoman oloinen mutta kun shokki alkaa laueta niin voi kunto muuttua rajusti.
Vastaa Viestiin