Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mutta mitäs jos tuota munan tuotantoa alettaisiin tuottaa pienimuotoisena vähän niinkuin harrastuksena leipätyön ohessä. Kanat olis vapaita ja onnellisia eikä parvien koko nousis liian isoksi. Ainoo mutta eli ei onnistu kun me kuulutaan eu:hun, kyllä ne jonkin direktiivin keksis mikä tekis siitä mahdotonta. Mutta ideana mun mielestä hieno :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eikös me sen tyylistä täällä juuri tehdä? Meillä ainakin tuotetaan munat itselle, isälle, siskolle ja parille naapurille. Lisäksi levitän kanahulluutta kaikin keinoin! :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

kyllä ne pikkukaupat ottaa niitä munia myyntiin. Mutta kun et niitä saa viedä sinne, muuta kun sille kauppiaalle omaan käyttöön. kun Evira sanoo että on mentävä nää kanan munat pakkaamon kautta, ja leimattava ,läpivalaistava ja saatava pakkaamotunnus. Niin siinä ollaan taas munat kourassa ihmettelemässä että mitä mä näille teen...Menenkö heittelemään vaikka johkin seinään.
Sama muuten muitten munien kanssa, jos niitä aikoo kauppaan laittaa vähittäismyyntiin, tai ravintolaan keittiöön,tai ihan mihin vaan missä viet/myyt ne ja ne edelleen myydään/valmistetaan eteenpäin.
Ei auta vaikka annat munat ilmaseksi, ne on mentävä pakkaamon kautta. Jollei sulla sitten itellä satu oleen jo munapakkaamo. Ja jos munapakkaamon laitat niin Eviran täti tulee 2xvuodessa tarkastamaan, ja :smt005 kirjottaa laskun. Lisäksi teet salmonellavalvonnan, omavalvontasuunnitelman ynm.
Ja tää munapakkaamo onkin sitten kiva laitos, siinä on oltava pelti, tai kaakeli seinät, lattiakaivot, pinnoitettu betonilattia, ja vielä poistoilmanvaihto. Ei saa tulla munaan vierasta hajua! Ja totta mooses sulla on oltava pakkaamo työvaatteet millä et oo sitte muualla. samalla lenkkarilla ei sinne mennä kun millä munat keräät.
Ja pakkaamo työntekijänä sitten pitää olla omakin salmonella testattu ja omistat hygieniapassin.
Vaikka et saa pestä niitä munia, etkä muutenkaan tehdä muuta kun tarkastaa ja leimata, niin huoneisto on sitten kuurattava painevedellä, ja viel kuumalla, ja desinfioitava. Arvatkaas tuleeko kalliita munia!!!
Ai niin meinas unohtuu.. munia ei sitten kuljetella kun vaan muna-autolla. :smt019
Että eiköhän koiteta levittää se kanahulluus kansaan! sillä vois saada aika hyviä tuloksia!
Siitä munankoti myynnistäkin joutuu tekemään ilmoituksen, jos aikoo niitä ihan julkisesti myydä!
Että täällä on yks kanahullu, ja kai sitten viel munahullu, kun oon moiseen soosiin itteni sotkenut!
Eli olen luvannut munia myydä kotoo, aina kun kanaset niitä pukkaa... :smt005 ja omiin astioihin!
Myytävää munaa ei sais pakata kierrätettyyn.
Kyllä maailma on kahjo!
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

No ei ole kyllä liian helpoksi tehty tuota kananmunan myyntiä :sad5:
Juu kyllä menee ylimääräiset sukulaisille tai naapuriin...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ilona kirjoitti:Mä tossa just äsken lähetin Eviraan tänään ankaraan veriripuliin kuolleen kananuorikon. Toisen vastaavan lopetin ennen joulua. Tämmösistä ei ehkä rokotettujen ja lääkittyjen laitoskanojen tarvitse kärsiä
No, jaa. Niillä on ehkä kokkidiostaatit rehuissa ja rokotukset ja kaikki, mutta justiin sisko kertoi kuinka lomittamallaan broilerkanalalla aamu alkaa sillä että kerätään ämpärillinen broilerinraatoja pois kanalasta.
Ja kotitarvekanalassa sentään huomaat ~heti kun joku kana on kipeä, ja pääset sitä heti kanapersoonakohtaisesti lääkitsemään ja hoivaamaan. Kun niillä kanoilla kaikilla on henkilöllisyys. Eipä tuotantokanalassa paljoa huomaa että tuo Klaara näyttääkin tänään epätavallisen vaisulta kun yleensä on niin pirteä...

Tuo mirrin selosus vaikutti huonolle vitsille ja olisi naurattanut :smt005 jos ei olisi niin totta :smt120 en mä sillä ettei olisi hyvä että ruuan puhtautta ja turvallisuutta ja terveellisyyttä vähän seurataan ja valvotaan mutta silti :smt105
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Helpointahan ois jos ne kellä on kanoja,syö munia .Ja niille muille kehitettäis synteettinen kananmuna.Ja eikun tehdasta pystyyn Kiinaan ja kaikkiin kehitysmaihin. :smt047

Mua on aina inhottanu toi miten kanaa käsitellään kohdusta hautaan kuin mitä tahansa elotonta esinettä.Hautomoissa pikku tipuset menee liukuhihnoilla kun suklaakonvehdit,kovakouraiset työntekijät heittelee niitä kuin rukkasta,toiset häkkiin, toiset litistykseen/silppuriin.Häpeä ihminen :smt018 .
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

sitähän minäkin oon katellut, että miten ne tiput yleensä kestää moisen käsittelyn. Linnunluuhan on ontto, ja aika hauras :smt017 Ja sitten viel ne "silppulitistyskaasutustiput" kauheaa tuhlausta...siis tarkoitan että olishan niilläkin elämä. Koti kanalassa ne kukkopoijat sentään saa hyvän kohtelun, ja jokunen saattaa päätyä oikeen kanalaan komistukseksi.
Ps. En oo sitten vielä luovuttanut eviralle, jos suinkin päreet kestää, ja rahat riittää, niin saatampa piruuttani sen pakkaamonkin laittaa. Joutuvatpa hiissaan ittensä sitten tänne perämettään pari kertaavuoteen kattelemaan. Luulisin että senverran olis kannatusta noilla omilla munilla, että saa tarkastukset maksettua :smt005 :smt005 Kyllähän jokainen maalaisjärjellä tajuaa millaisia munia ei myydä syötäväksi, että vois tässäkin olla joku ihan järjellinen systeemi. Vaikka kiloraja, että jos yli menee niin oot liika iso tuottaja, ja pystyt laittamaan pakkaamonkin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Peukku Mirrille! Sen jos teet, rupeen kauppiaan kiusaksi, kyselemään aina Mirrin munia!!! Eikö vieläkään ole Mirrin munia!!??

Mutta tuo kaikki munat kotitarvekanaloista ei taida ikänä onnistua, kun kaikki nykytalotkin rakennetaan 800neliön tonteille vieriviereen... Ei sellaiset ihmiset yleensä kanaloita perusta.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Hirmutsemppiä Mirrille!!

Mä oon joskus miettinyt, että olisko mahdollista koota jossain vaikka seudun maattarikanaloiden ylijäämämunia yhteen ja myydä niitä yhdessä vaikka "maatiaiskanan munina" ja yhdessä kehittää nätti pakkaus, jossa tuoteinformaatiota. Ei ne välttämättä menis pienen volyyminkaan takia tavan ruokakaupassa, mutta kaupungeissahan on näitä kaikenlaisia "ekokauppoja", joissa myydään kaikenlaista luomupapua. Joku semmonen vois ottaa. Esim. Porissa on tämmönen: http://www.ekonain.net/filosofia.htm

Tosin tuolla näyttäs olevan painotus vegaanisissa elintarvikkeissa, mahtavatko hyväksyä kanojen munittamista lainkaan? Näissä putiikeissa saattaa käydä jos minkälaista fundamentalistia.

Muuuuusaaaaaa...! Onkos meitä muita maattariharrastajia täällä päin? Mäkin voisin vaikka liittyä siihen salmonellavalvontaan, jos siitä olis jotain rahassa mitattavaa hyötyä (euron kuvat kiiltelee silmissä)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Toi keräily on hyvä idea, mutta onko se kerääjä sitten se kauppias :smt017 ? eli onnistuuko niinkään. Kun suoramyyntipistekin on kauppa. Mirri myy munansa torilla :smt005 :smt005
Ja laittaa söötin kyltin kylätienvarteen (:smt006
:smt005 Kävin tossa vuosia sitten eläinlääkärillä, Mirrin kanssa. Ja se oli hetken munaton :smt005 :smt005 Nyt sillä taas on munat :smt005 :smt005 )
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nii ennenvanhaanhan tontit kaavoitettiin sen kokoisiksi että sinne saa perunamaan jolta tulee perheelle (2 aikuista + 3 lasta?) vuoden perunat.

Ilona meijän tiellä, must teijän kunnan puolella, on joku jolla on maatiaisia. Ne on muistaakseni oikein jotain kantaakin, joskus se täti ilmoitti UR:ssa kanatipuja ja kun ehdin soittamaan myi jo ei-oota. Lähet ajelemaan Turajärvelle kunnan rantasaunalle niin siinä tienposkessa on kyltti "myydään onnellisen kanan munia" (tjsp).
Mut meillä ainakaan ei tuu liikaa munia yhtään, syön kaikki hyvällä halulla :smt080 ja tipuille annan. Ja jos jäiskin ylijäämää niin ottajia riittää omasta takaa.
Oishan se tietysti kiva jos saisi myyntiin, tai edes sukulaisille ja tuttavilla annettavaksi asti kotitarvekanalan munia, sehän olisi erinomaista promootiota kotitarvekanaloille.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En oo tommosta kylttiä Turajärven puskissa nähnytkään, vaikka siellä päin tulee joskus ajeltua, kun tässä lähellä asun. Tämmösiä kaikkia älyttömiä ideoita tulee aina välillä :smt005 Oishan se komiata, jos jossain myytäis maattarinmunia. Mut eipä meilläkään paljoa myyntiiin jää, varsinkaan nyt, kun munivia on 4 ja nekin sulkii. Mut oikeen useesta paikasta kokoomalla vois saada vähän myyntiinkin. Mut se varmaan edellyttäis yhteisen pakkaamon rekisteröintiä?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo siis tietysti se on teijän kunnan puolella kun se on teijän kunnan uimarantakin ja se on kert täältä lähtien järven jälkeen, ja onkin muuten aika paljon sen jälkeen, ei vaan oo tullut liikuttua sielläpäin pitkään aikaan niin piti ihan miettiä. Kun ei oo treenattavaa hevostakaan ollut aikoihin, joskus ajelin siitä Turajärven ohi ja jonkun matkaa vielä eteenpäin ja sit vasemmalle Haapa...jonkuntielle, ja se kanapaikka olisi siitä vielä eteenpäin.

Mä koitan vaan myydä näitä maatiaiskanoja niin saa ihmiset itse tuottaa niitä onnellisen maattarin munia :smt001

Vegaaneja varmaan löytyy joka lähtöön niinkuin sekaruuan syöjiäkin :smt002 on niitä jotka tekevät terrori-iskuja kanaloihin ja sitten jotakuinkin tämmöisiä kuin minä, että ruokavalio on vegaaninen paitsi itse tuotettujen elintarvikkeiden osalta, lähinnä siis munat - mietin jossain vaiheessa tammojen lypsämistäkin mutta en kerta kaikkiaan keksinyt mihin ruuanlaittoon sitä maitoa oikein tarvitsisin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hei siinä se tuli... Ei oo ollu tarvetta sille tamman maidolle! Ajatelkaas ihan oikeesti, että jos ei jotain tarvita ei sitä käytetä... Näin!!
Eikö tää ois justiin ekologista, ja säästäis kaikkea!!!
no nyt sitten kävin tukkimassa kanalle uusia munia.
laitoin munan kanan eteen, ja kun kelasi sen alleen laitoi uuden. Kaikki kuusi kelpasi. Ei kai niitä silloin ole liikaa?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tosta munien syönnistä, miks naisilla on menkut.. kanalla niitä munia tulee.. ja jos tulee, niin pitäiskö ne munat heittää roskiin, niinkuin siteet, vai?
Vastaa Viestiin