Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

Viesti Kirjoittaja Ilona »

No nih! Nyt näillä meidän jo 11-viikkoisilla poikasilla on taas vaihteeksi mahat kuralla. :smt012

Ja kasvaneet ne eivät todellakaan ole normaalisti, sitähän asiaa setvittiin jo tuolla toisessa topicissa ja päädyttiin sisäsiitokseen. Lilli on edelleen räksän kokoinen.

Meillähän on ollut kanoja tosi kauan, muttei ennen tällaisia, joita lisätään ja pidetään yli talven. Aikaisempien kesien vanhat häkkikanat on asettaneet päänsä pölkylle, jos jotain sairautta on tullut ja ainahan siellä joku heikko oli joukossa. Ei niitten tauteja sen enempää jääty pohtimaan. Vastuskykykin varmaan oli moisilla aika heikko...

Mutta nyt ottaa päähän. Uusi kanala, uudet pehkut: vanhan, puretun puusuulimme alta kaivetut ruutikuivat puhnut + turvetta + kuivaa haravointijätettä. Kaikki siis rutikuivaa. Pinnat uudet ja kalkitut. Ulos eivät toistaiseksi pääse, koska ulkotarhan voi rakentaa vasta, kun rakennus on ulkoa viimeistelty. Ja nuoriso istuu orrella pörhäkkänä ja paskantaa vesivelliä. Ja uutta nuorisoa pitäis kuoriutua tällä viikolla...

Meidän vanhassa ulkotarhassa oli kokkideja, sitä en epäile hetkeäkään. Siinähän on pidetty kanoja 10 kesää. Nämä poikasetkin olivat siinä jonkin aikaa. Onko tämä siis kokkidioosia? Voiko sitä jotenkin hoitaa? Äsken tarjoilin tipeille ab-piimämössä ja hyvin kelpas. Palkaksi sain vesiripulin olkapäälle...

Vai onko tämä stressiä? Poikasia kiusataan kanalassa ja turvakodin menettivät, kun siitä tulee uusien tipujen alkukoti. Ruokaa olen kyllä sijoitellut luovasti eri paikkoihin ja korkeuksille, ettei ruokailusta nyt ihan painajaista tulisi pienille.

Entäs sisäloiset? Madotatteko kanojanne? Jos, niin millä aineella ja annostuksella? Mistä lääkkeet? Reseptillä vai ilman?

Sopiiko porsaiden ja vasikoiden ripulin hoitoon tarkoitettu Tehobakt (maitohappobakteerituote) kanoille? Entä annostus?

Alkaa pikkuhiljaa kyrsiä näiden tipsujen kanssa. :smt011 Ne on jo pian kolmekuisia, ja edelleen on kaikenlaista. Tekis jo mieli orientoitua uuden konehaudotun tipusatsin hoitamiseen. Toivottavasti ne on terveempiä ja toivottavasti meidän kanalassa ei ole semmosta pöpöä, joka sitten sairastuttaa nekin. :smt019
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luin kana kirjastani seuraavaa. kokkidioosin oireena ripuli usein jopa verinen. Ja yleiskunnon heikkeneminen. Neuvottiin pyytämään reseptilääke.

Mutta siinä myös kerrottiin sen johtuvan yleensä just märistä pehkuista.
Ja joskus pelkkä pehkun vaihto auttaa ja teollisissa cc rehuissa on sitä kokkidioosia estävää ainetta.

Kirjassa ei muuta ripulista puhuttu.

Minulla on yksi kana joka kakkii jatkuvasti vetelää. Muilla kiinteät kakat ja tällä aina vain vetelä. Ei ripuli mutta vetelä. Sekin ottaa aivoon. Voin kuvitella kuinka tuollainen ripuli ärsyttää.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ärsyttää kyllä :smt019 :smt019

Kokkidioosi on aika luonteva selitys, kun nämä oli ulkotarhassa jonkin aikaa ja tämmönen fu###ng ilmastonmuutoskesä... ja silloin Lilli saikin ripulia, joka sitten meni ohi. Mutta miksi, oi miksi, nuoriso ripuloi nyt, kun ne on olleet jo jonkin aikaa uudessa, hienossa kanalassa, kuivilla pehkuilla. Voi peeveli sentään! :evil1:

Onkohan se nyt vaan niin, että nämä on syntymäviallisia tai sitten mä olen hoitanut niitä väärin. :smt019
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä taas veikkaisin ihan vaan matoja. Kanat ois hyvä madottaa säännöllisesti, mä madotan vähintään neljä kertaa vuodessa. Mä olen käyttänyt jauhemaista Flubenoilia, taitaa olla alunperin sioille tarkoitettua, annostus siinä on 5 grammaa per 10 rehukiloa seitsemän päivän ajan. Olen laittanut sen kanojen juomaveteen. Mutta muitakin toki on, Axilur nyt ainaskin.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Axiluria löytyy lääkekaapista. Miten annostelen? Eli mimmosen palan 500 mg tabletista laitan mihin määrään apetta?
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Minäkin kaipaisin annosteluohjetta tablettimuotoisille axilureille. Eläinlääkäri sai hyvät naurut kun siltä erehdyin kysymään kanojen madotuksesta... :smt019
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on ohje 250mg:n Axilur-tabletille. Sen mukaan yksi tabletti kymmenelle kanakilolle. 500mg:n tabu menis sitten kokonaisena kahdellekymmenelle kanakilolle, mutta kun siinä on kai jakoviiva (ainakin 250mg:ssa on), niin puolikas kymmenelle kanakilolle.

Mä oon liottanut tabletin pieneen vesitilkkaan ja ruiskulla laittanut vaaleaan leipänokareeseen. Olen laskenut, että paljonko suunnilleen kukin kotkotti painaa ja sen mukaan tällännyt ihan yksilöllisen täsmäannoksen.

Kanoille Axilur annetaan kerran tai kahdesti, jolloin uusinta viikon kuluttua ekasta antokerrasta. Axiluria ei ole rekisteröity siipikarjalle, joten "myrkytettyjen" kanojen munia ei saisi syödä noin kuukauteen. Noh---jokainen oman harkintansa mukaan, mutta älkää kuitenkaan myykö/antako muille.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos! Mä teenkin niille huomenna "myrkytetyn" herkkumössön. Aion kyllä syödä munia. En kai mä axilurisiin muniin kuole, jos ei kanat kuole axiluriin... Ja mehän ei muutenkaan saada antaa munia edes ilmaiseksi, kun ei olla johkaannuttu tohon salmonellavalvontaan. Moniko muuten on? Ja siitäpä tulikin mieleeni, että voiko toi poikasten ripuli olla sitä?

Mgnnnnn (etsii kuumeisesti Matti Ilkan Uutta kanahoitokirjaa vuodelta suo ja kuokka)

No löytyhän se. Tätä olen miettinyt ennenkin. Onko valkovatsuri sama kuin salmonella vai mikä on tuo bacterium pullorumin aiheuttamaksi kirjassa sanottu tauti nykyiseltä nimeltään? Muutenkin kirjan taudit on varsin outoja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Sinuna hankkisin tipuille jotain kokkidiostaatilla varustettua rehua, siis sellaista jossa lukee CC. Ja madottaisin myös.

Jos sulla olis siellä kanalassa joku kauhea tartuntatauti, niin aikuisetkin varmasti oireilisivat. Se pullorumtauti on edelleen valkovatsuri, salmonella on eri. Mut mun mielestäni tuollaista kauhukirjallisuutta on ihan tarpeetonta lueskella. :smt001
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Joo,M Ilkan kanatautikuvaukset ja varsinkin hoitosuositukset on todellakin hiuksianostattavaa iltalukemistoa...

Tilasin Agrista pikkupunahelttaa, onko se CC-rehua?

Axilurit on jo annettu koko porukalle.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pikku-Punahelttaa taitaa olla olemassa sekä cc:llä että ilman. Tilatessa pitäisi mainita, että kumpaa haluaa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Voisko tollasen Axilur tabun liottaa esim kanojen veteen. Siitä sitten ryystävät ja jokainen saa edes jonkinlaisen osan?

Meillä Helmi kananen on nyt vetäny pari päivä pikku ripaskoita. Kuuluu vaan tomera pröts ja sillä on löysä/vrtinen läjä takana. Ajattelin että ei toi madotus varmaan huonoksikaan olisi. Muuten Halmi on oikeen pirtee ja tomeras kunnossa - pyyhkäs kuin kotka kaksmetrisen aidan yli tarhasta ja sitte meillä oliki hippaleikki että saatiin sa takasin tarhaan (juu ei omisteta haavia - vielä) :smt117

Muitten mahat näyttäis toimivan ihan hyvin ja normaalisti.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei ole hyvä jos elukka saa liian vähän. koska ne loiset tulee siten vastustuskykyisiksi.
Eli olisi hyvä varmistaa, että jokainen saa osansa
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No hitsi.. minä kun aattelin pääseväni helpolla - tuosta vaan veteen liottaen ja avot :smt005

Ei kai siinä sitten muu auta ku koittaa miettiä ja mittailla ja punnailla noitten painoja ja koittaa jonkun herkun seassa antaa.

Kannattaakohan tota kukkoa madottaa kun se on padassa ennen tän viikon loppua :smt017 Vähä epäilisin että ei kannata... Jos kerta munienki syönnissä ois varoaika.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä ajattelin eka ihan samallalailla.
Minä en punninnu vaan mitotin reilummin.
Olen sillai antanu kissoillekki, ja kaikki oavt hengissä ;)
Turha sitä kukkoa on madottaa. mutta kaikki olisi kyllä hyvä madottaa yhtä aikaa.
Tapa se nyt ja laita kiehumaan. minullakin on kolme padassa ;)
Vastaa Viestiin