Sylvian munat ei kuoriutuneet, nyyh!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ushva

Sylvian munat ei kuoriutuneet, nyyh!

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Sylvia-parka, se on istunut pesässä niin tunnollisesti että hyvä kun on syömässä käynyt. Edes se ei sitä häirinnyt että yli viikon se joutui hautomaan melkeen keskellä meidän navettaremonttia, traktorien, moottorisahan ja bobcatin metelöidessä ympärillä.
Ja nyt ei yhtään tipua palkaksi! :smt010
Mitäs nyt teen? Vieläkö odottelen vai otanko munat pois? Nyt on mennyt 23 vuorokautta jo. Entä jos se jatkaa vielä hautomista, laitanko uuden satsin munia alle vai käyköhän jo liian rankaksi tuo pesässä istuminen sille? Onkohan vika kukossa, en nimittäin oo nähnyt Hopean polkevan kanoja ollenkaan?
Villiinan kanakin istuu tällä hetkellä 11 meidän kanojen munan päällä, kiva jos niistäkään ei tule mitään. :smt009
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hopea polki kyllä jo täällä ollessa kanoja. Osuisko rakkauden hetket vain sun silmien ulottumattomiin? Mutta siltihän ei voi olla varma, onko Hopealla ns. "paukkuja" eli siittääkö munat varmasti.

Pystyisitkö läpivalaisemaan munat, että näkisit, onko niistä mitään tulossa? Eli pimeään paikkaan ja mahdollisimman kirkas taskulamppu mukaan. Sitten valo munaa kohden, esim. wc-paperirullalla voi kohdentaa. Jos sisältö on kirkas (voit verrata hautomattomaan munaan), muna ei luultavasti ole edes hedelmöittynyt. Jos siellä on melkein munan täyttävä tumma möntti ja toisessa päässä munaa ilmatasku, siellä on täysiaikainen sikiö. Jos siellä on joku pieni möntti, on sikiön kehitys jäänyt kesken. Vielä on sellainenkin vaihtoehto, että sisusta on tummaa, mutta nestemäistä lillua - silloin muna on mätä.

Jos päätät luovuttaa, kannattaa ainakin muutama muna avata, että näet, onko hedelmöitystä tapahtunut.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin ja vielä: jos sitten otat munat pois, voit vähän aikaa seurailla kanan käytöstä. Jos se unohtaa hautomisen sikseen, on hyvä antaa sille hengähdystaukoa. Kyllä se varmaan hautoo sitten toisenkin kerran. Jos se taas heti asetttuu uudelleen hautomaan joko tyhjää pesää tai toisen munimaa munaa, voit laittaa sille uudet munat alle. Ensin kyllä kannattaa varmistaa, että eka satsin munissa ainakin osa olisi hedelmöittyneitä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

No niin, Viltsun kans läpivalaistiin. Tumma oli sisus, mutta onko siellä nyt sitten tipu vai onko pilalla, sitä en osaa sanoa? Millä tavalla se näkyy nestemäisenä jos on mätämuna? Noista erottu ilmatasku kuitenkin. Kaikkia ei läpivalaistu, mutta ne kolme mitkä katottiin niin oli ainaki erilaiset mitä hautomaton muna.
Annan nyt ainaki jonku aikaa vielä olla. Oon minäki tyhmä ku en merkannu niitä ensimmäistä seitsemää munaa, kun siellä on nyt seassa kaks mitä on kohta kaksi viikkoa haudottu kun Aino ja Tilda kävi siellä välillä munimassa myöhemmin lisää.

Voihan se Hopea tosiaan olla niin herrasmies että ei mun nähden tohdi :smt003 Se on muutenkin niin kiltti ja kunnollinen kukko.

Toivottavasti Villiina sun töissä ne ukot ei piä sua kovin omituisena, kun sanoit että tarvit hyvän lampun että voit mennä valaiseen munia :smt005
Kiitos paljon avusta! Ja Mimmille myös taas sadannen kerran!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mätä munahan kelluu. Voithan kokeilla kylvettää niitä munia kädenlämpöisessä vedessä. Elävä muna kelluu tylppä pää ylöspäin niin että se tylppä pää on justiin hiukan pinnan yläpuolella, vaikka muna voi painua kyllä pohjaankin mutta on silti pystyssä kärjellään. Jos ja kun tipu siellä sisässä liikkuu, muna heilahtelee.
Muna jonka sisällä on kuollut sikiö kaiketikin painuu pohjaan kyljelleen? Hedelmöitynyt munahan painuu pohjaan myös kyljelleen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kun laskettu aika on jo mennyt, en uskaltaisi tehdä vesikoetta. Jos nimittäin munassa on jo tipun aikaan saama pienikin (silmin havaitsematon) reikä tai halkeama, tipu hukkuu.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Uskallankohan kuinka kauan antaa noiden munien olla, vai alkaakohan ne poksahdella Sylvian alla jos ovat mätämunia... :smt017
Onpas hankalaa, en taida uskaltaa kelluttaakaan niitä ainakaan vielä.
Kuinka kauan on mahdollista mennä yli tuo laskettu aika, tuskin montaa vuorokautta?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla ei ole muuten poksahtanut koskaan, vaikka joskus on hautonut 27 vuorokauttakin..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ah, mulle ei tullu mieleenkään että silmin havaitsemattoman reiänkin kautta tipu hukkuisi.
Mutta vois kuvitella että epätoivoinen onnistuisi kikkailemaan elmukelmun kanssa? Tai sopivan pikku muovipussin. Kai ainakin ne heilahdukset havaitsisi laskemalla munan muovin varassa kulhoon, ja sen kelluuko muna kuten mätämuna - miten hyvin semmoinen muuten sit kelluu ja mitenpäin, eroaako kuinka selvästi normaalista elävästä munasta?
Kunhan mietin vaan...
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

No nyt mun on pakko tunnustaa, et Fannin hautoessa kahta munaansa tein kellunta testin. Silläki oli muistaakseni laskettuaika menny jo. No en kuitenkaan malttanu olla kokeilematta, sillä oltiin just sillon lähdössä reissuun ja kotimieheksi jäävä kaverini tuskasteli sitä, että mitä se tekee jos sillä aikaa kuoriutuu tipuja. Laitoin munat siis veteen ja ne jäi just tollain kelluun ku muusa tossa edellä kerto ja toinen jopa liikahteli. Kuivasin sitte munia paidanhelmaani ja sillon vasta hoksasin että just siinä liikkuneessa munassa oli jo semmonen nokan kärjen kokonen reikä. Ajettelin tietty hukuttaneeni juuri tipun, mutta myöhemmin iltapäivällä käskin kaverini kurkkia Fannin alle ja tipuhan siellä oli. Toinen muna sitten pääsi paleltumaan ja sen pesästä poistaessani tarkistin munan pinnan ja se oli täysin ehjä. Elikkä jotenki kummasti tipuni ei hukkunut vaikka sinne munaan meni varmasti ainaki vähä vettä. Tai sitte nää on sukua vesilinnuille!! :smt003
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

No nyt oon kyllä hieman ymmällään. Sylvian kaikki seitsemän munaa (ilmeisesti ne vanhimmat) kellui tylppä pää pinnalla ja kaksi munaa (kai ne myöhemmin munitut) painui pohjaan pystyyn. Oltiin vähän ihmeissään Villiinan kans ja päätin sitte että rikotaan ainakin pari. Lopulta sitten rikottiin kaikki ja YKSIKÄÄN ei kai ollut hedelmöittynyt, kun ihan tavalliselta kanan munalta näytti sisus. :smt017
Huvikseen kokeiltiin hautomatonta munaa ja se painui pohjaan kyljelleen.
Syltty parka siellä nyt istuu tyhjässä pesässä ja kannattaakohan mun ees laittaa sille noita uusia alle, kun tyhjiähän nekin mahdollisesti on? Säälittää kun parhaan kesän se on vaan istunu tuolla kopissa eikä tuu ees tipuja :smt010
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ai niin, unohtu mainita että yhtä munaa ei rikottu kun se oli hetken vahtimatta kellutuksen jälkeen niin koira vissiin söi sen kuorineen päivineen. Saa nähä saako se jonku ruokamyrkytyksen pilaantuneesta munasta :smt018
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voihan harmi!! :smt009

Jos Sylvia tuntuis jatkavan hautomista, niin ota vaikka multa 6 siitosmunaa ja laita niitä omia alle 4 ja merkkaa eri tavalla. Sillä tavalla aika suurella todennäköisyydellä tulisi joka tapauksessa tipuja ja omistakin selviäisi, onko ne todella kaikki mahoja.

Voihan olla, että ennen haudontaa tai heti haudonnan alussa on mennyt jotain muuta pieleen? :smt017
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ushva ei tartte olla niin kauheen ymmällään nimittäin mä totesin tänään saman.
Mähän jätin tästä koneellisesta sen läpivalaisun väliin ja kun pari viikkoa suunnilleen olin hautonut niin kellutin munat. Useimmat heilahteli, jotkut kellui tylppä pää ylöspäin ja jotkut painui pohjaan tylppä pää ylöspäin. Merkkasin niihin muniin mikä käyttäytyi mitenkin mutta tyhmä kun olen niin en sitten mihinkään kirjoittanut montako munaa oli mitäkin sorttia :confused5:
Mutta siinä kyllä kävi niin että osa niistä jotka kellui "oikein" kuoriutui, niistä, jotka painui pohjaan kärjelleen möllöttämään, en osaa sanoa.
Tänään rikoin kuoriutumattomat ja näytti sille ettei yksikään ollut lähtenyt itämään.
Ja tosiaan sitä kellutustestiä tehdessä kellutin minäkin pari tuoretta munaa ja ne painui pohjaan kyljelleen.
Kai sitten munan vanhetessa siitä haihtuu kosteutta niin että vanha muna pyrkii kohti pintaa tylppä pää edellä?
Eli selväks tuli ainakin mulle ettei se kellutustesti varmista muuta kun jos muna hyppii, on siellä tipu, ja jos painuu pohjaan kyljelleen, ei ole...? Muistaakseni joku joskus aiemmin raportoi että jos munassa olis kesken kehityksen kuollut tipu, se painuisi pohjaan kyljelleen?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jos Sylvia tuntuis jatkavan hautomista, niin ota vaikka multa 6 siitosmunaa ja laita niitä omia alle 4 ja merkkaa eri tavalla.
Niin se on varmaan viisainta. Odottelen nyt jonku päivän ja katon unohtaako se tuon hautomisen. Toivoisin että se ehtis nyt nauttia tästä loppukesästä muiden kanssa vapaana pihaa tonkien. Kun ehtishän se sitte talvellaki istua pesässä hautomassa kun ei pääse uloskaan.
No, katsotaan mitä se on itse mieltä asiasta.
Vastaa Viestiin