Kuinka usein siivoatte kanalan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

heliii

Kuinka usein siivoatte kanalan?

Viesti Kirjoittaja heliii »

Miten te siivoatte kanalan? Ja kuinka usein pitäisi vaihtaa purut jos käyttää purua kanalan pohjalla? Pidättekö talven samat purut vai kuinka usein talvellavaihdatte ne? :)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on kestopehku, eli turve ja puru, jota en vaihda talven aikana. Lähes päivittäin, tai ainakin 2-3 kertaa viikossa kerään enimmät kakat tasoilta ja orsien alta. Ehkä ½-1 kk välein laitan puhdasta purua pintaan.

Kunnon suursiivous on sitten kerran vuodessa, kun karsinat tyhjennetään ja koko talli pestään, tuuletetaan ja laitetaan puhtaat pehkut.
Viimeksi muokannut Mimmi, 14 Heinä 2008, 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika lailla samat sävelet Mimmin kanssa. Mulla on orsien alla kakkalaudat ja ne putsaan joka aamu.
Mitenkäs teillä muilla tuo pesu-millä aineella ja desinfioitteko sen jälkeen? Mä oon lätrännyt aina vaan pelkällä vedellä. Pitäsköhän joskus turvautua järeämpiin aineisiin?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Viime kesänä pesin mäntysuopalla. Nyt olen varannut myös Virkonia.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä on pehku tyhjennetty pariin kertaan vuodessa, lopputalvesta kun rupee käry käymään ja sitten loppukesästä, joskus myös keväällä, riippuu lintumäärästä. Lattian oon antanut, jos vaan mahdollista, kuivahtaa. On sitä tullut kalkittuakin pöpöjen tappamiseksi, mutta kun se ei kuulemma ole hyvä tapa. Orret oon kiikuttanut kutakuinkin kerran vuodessa nuotioon, uudet sit tilalle.
Mä tein viime syksynä kasvinsuojeluruiskullisen virkon-liuosta ja ruuttailin sen pitkin kanalan ikkunalautoja ja ovia. Mä oon ymmärtänyt, että se tökötti tappaa valikoimatta kaikki pöpöt, hajoaa nopeasti ja on eläimille vaaraton. En tiedä oliko siinä mitään hyötyä, mut aine on tosi halpaa ja vaiva ihan mitätön.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä joskus kuulin siitä seiniin/kattoon laitettavasta kalkkivellistä semmoisen tarinan, että oli kalkittu ihan viimeisen päälle ja sen jälkeen otettu näytteet, jotka tutkittu mikroskoopilla. Ötöjä oli näkynyt! Siinä meni meikäläisen viimeinenkin usko kalkkiin (muussa kuin kosmeettisessa mielessä)!

No-tuosta Virkonista vielä...Tarvitseeko sitä huuhtoa pois? Ja kuinka pian käsittelyn jälkeen eläimet saa laittaa sisälle? Kuukkeli kai kertois, mutta tavatkaapas nyt niistä purkkien käyttöohjeista tänne ihan kaikkien nähtäväksi.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tietääkös kukaan onko superfosfaatista vaaraa kanoille noin kestopehkun seassa? Yks vanha kananhoito-opas suositteli sitä ammoniakin neutralisointiin ja sitomiseen.. toisaalta oli siinä DDT:tä kirppujen häätöön tupsutettu kanan niskaan :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Virkonia käytetään ruiskuttamalla 1 % liuosta, jota ei tarvitse huuhtoa. Ilmaan ruiskutettaessa 0,5 % liuos. Sitä voi käyttää jopa eläinten läsnä ollessa, ei siis mitään varoaikaa.

Tässä esim. niiden tablettien käyttöohje: http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/p ... site07.pdf
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Apteekistakos tota Virkonia saa? Vai mistä?

vasta alkaja nolona kyselee 8-[
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Virkon S:ää saa ainakin maatalouskaupoista :smt001
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kiitos :smt001 Täytyypä laittaa ostoslistalle. Käyttöö varmasti ois. Muuallakin kuin kanalla. Sais joskus ruiskutella noi koirien kämpät ja kuttulan ja ja ja :smt005
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kannattaa muistaa että liika desinfiointi ei oo hyväksi sekään. Esim. tuo virkon on sellanen että tappaa tehokkaasti hyvätki bakteerit. Eräs sikalanpitäjä sanoi että heillä ei desinfioida ollenkaan jos ei oikeasti joku tauti jyllää, sillä liika desinfiointi aiheuttaa mm. ripulia possuille. Eihän kukaan kotiaankaan desinfioi varmuuden vuoksi ja nykyäänhän suositellaan että desinfiointiaineita käytettäisiin mahdollisimman vähän siivouksessa. Kanala tietysti vähän eri asia, joten desinfiointi vaikkapa vuosisiivouksen yhteydessä ei luultavasti oo ollenkaan pahasta.
Itse oon desinfioinu stalrenilla eläintiloja.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Kohta on kettutyöttöjen kaverit eli kanatytöt mun kanalan oven takana :smt009 Siivoan kanalan kerran vuodessa eli kesällä kun kanat ovat ulkona. Toki talven aikan siivotaan pesiä ja imuroidaan useamman kerran pölyt pois koko tilasta. Pari kertaa viime talvena oli :smt014 lasten kanssa, ja silloin lapset haravoi kanalan kaks kertaa kakkavapaaksi :smt003 Sitten totesin riittävän kuivikemäärän ajavan saman asian... Laiska mikä laiska :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika näppärällehän tuo Virkon kyllä vaikuttaa. Mutta kun ei siis tapakaan eläinten ulkoloisia, joita saattaa satunnaisesti matkailla pitkin rakenteita---niinkö---höh? Kun tehoaa "kaikkiin ihmisille ja eläimille tauteja aiheuttaviin viruksiin sekä bakteereihin, sieniin, homeisiin ja itiöihin".
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, taitaa ne loishäädöt olla erikseen..
Vastaa Viestiin