Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Aberkios

Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Lainaus tuolta lukitusta "kanalan tilavaatimukset" -palstalta, Mimmi kirjoittaa:
"Talviasumuksen tulee olla lämpöeristetty niin, että lämpötila pysyy noin +5 asteen tuntumassa eikä kovillakaan pakkasilla laske nollan alapuolelle. Eläinsuojelulaissa kanoille suositellaan + 15 - + 20 asteen lämpötilaa, mutta tämä perustunee enemmän tuotannon tehokkuuteen (energiaa ei kulu höyhenten kasvattamiseen eikä lämmönsäätelyyn, vaan munintaan tai kasvuun) kuin eläinten hyvinvointiin."

Kyse on eläinsuojelulaista. Kirjoittaja kuitenkin olettaa suosituksen perustuvan enemmän tuotannon tehokkuuteen kuin eläinten hyvinvointiin. Mielestäni kommentti on hyvin erikoinen. Oletuksen mukaan eläinsuojelulain laatijat kantaisivat siis enemmän huolta tuotannon tehokkuudesta kuin eläinsuojelusta. :smt017
Muffe

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kysehän on suosituksesta eikä lakipykälästä. Tuotantokanaloissa panostetaan tietenkin kovaan munintaan joten valoillakin säädellään päivän pituutta. Jos sitä verrataan myös kotikanaloihin niin monikin pitää kanoillaan munintatauon talvella ja lyhentää päivän pituutta mitä tuotantokanaloissa ei tehdä. Harvempi kanala kuitenkaan on +20astetta talvella. Ainakaan minä en kanojani ala niin lämpöseen työntämään. Omat kanani ulkoilee päivisin myös talvella jos keli sallii. Myöskin kun käytössä on kestopehku niin jos sen laittaisi niin kuumaksi käymään että kanalan lämpö nousisi noin suureksi niin palaisi koko kanalan tönö raunioiksi. Tämä on minun mielipide! En alkaisi ketään syyttävällä sormella osottelemaan kun puhutaan suosituksista! :smt001
Aberkios

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Sorry Muffe, mutta nyt meni kyllä täysin yli hilseen! :smt017 Ne syyttävät sormet ja kuumuudellaan kanalan polttavat kestopehkut! Vau! :toothy7:

Kerrataanpa vielä: Aloitin ketjun lainauksella jossa kommentoitiin eläinsuojelulain suositusta kanalan lämpötilaksi (15-20 astetta). Kommentoijan mielestä kun tuon suosituksen peruste olisi ennemminkin tuotannon tehokkuudessa kuin eläinten hyvinvoinnissa. Kyseenalaistin tuon arvion oikeellisuuden.

Käsitykseni oli ja on, että kun on kerran kyse eläinsuojelulaista, niin tuskin siinä kannetaan huolta tuotannon tehokkuudesta, vaan ehkä kuitenkin eläinsuojelulain perusteella annetuissa ohjeissa ja suosituksissa on kyse eläimistä, ei tuotannosta. Tarkentaisin vielä, että kun on kyseessä suositus, niin se viittaisi siihen suuntaan, että fokus on nimenomaan eläinten hyvinvoinnissa, ei niinkään eläinsuojelussa.
Maatikko

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Oon miettinyt ihan tuota samaa. Mikä se vaatimus sitten on, jos suositus on 15-20 astetta? Luultavasti tuo 15-20 pohjautuu johonkin ihan tutkittuun tietoon, mutta mitä on tutkittu? Jonkinlaista tasapainoa taloudellisuuden ja hyvinvoinnin välillä?

Jos kahlailee nettiä, siellä sanotaan usein "kunhan vesi ei jäädy" - näihin lausuntoihin ei kuitenkaan koskaan löydy pätevää lähdettä eli tutkimustietoa: miten kana oikeasti voi tyyliin 0 - +5 asteessa koko pitkän talven? Tiedän kokemuksesta että se pärjää ja tiedän että se munii (ja myös hautoo!), mutta miten se voi?

Onko tutkimuksia, jossa kanaparvella on ollut mahdollisuus valita esim. +5 tai +15 kanaloiden välillä? Onko nämä tutkimukset tehty esim. riittävällä kanamäärällä (siis ei tyyliin "meidän kanat ainakin...")? Onko jollain tietoa, oisko kunnon tutkimusta aiheesta?
Iita

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Iita »

"Lämpötila maatiaiskanalassa

Aikuisille kanoille suositellaan eläinsuojelulaissa +15 – 20 ºC lämpötilaa, mutta maatiaiskanat ovat saaneet tottua ilmastossamme alhaisempiin lämpötiloihin. Liian lämpimässä saattaa maatiaiseläimien sopeutumiskehityksen suunta muuttua, joten maatiaiskanalan lämpötilaksi riittää + 5 - 10 ºC. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää, ettei juomavesi jäädy. Ääritapauksissa, lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle on eläinten juomavesi annettava lämpimänä. Kova pakkanen aiheuttaa pysyviä vaurioita (harja ja varpaat paleltuvat)."

Valitettavasti on vain mututuntuma..meillä on talvella kanoilla lämpölamppu orren yläpuolella ja yhtään kanaa ei sen alla ollut.. :smt017 edes lähellä. Mutta possukat oli oman lämpölamppunsa alla.
Jos eläimellä on vaihtoehtoja niin minusta itse valitsevat ,ei niitä väkisin voi laittaa.. samoin nyt kanat istuu orrella siivet levällään eli on kuuma ..vaikka sitä lämpölamppua ei tietenkään ole.. :smt002
tuulih

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Tuntuuko aloittajasta että kanoja koskevien eläinsuojelu- yms. määräysten muut näkökulmat kuten maksimieläintiheys ovat sitten myös kirjaimellisesti otettavia? Itselleni noita lakipykäliä ennen eläinten ottamista lukiessa tuli vahvasti mieleen tuotantonäkökulma, ja ajattelin myös että lämpötilasuositusten tarkoituksena on mm. varmistaa riittävä viileys ja ilmanvaihto isossa yksikössä kesällä - en tiedä miten sellainen broilerihalli lämpenee.
Muffe

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Hyvä Aberkios! Tarkoitukseni ei ollut loukata noin syvästi ja verisesti sinun ajatusmaailmaasi :smt002 Tarkoitin sormien osoittelulla tuota lainauksen ottamista. Niinkuin tämä lainauksen tekijä olisi nyt suuren synnin ja rikoksen tehnyt. Heti kun laki vaatii että kanalan lämpö on oltava +15-20 astetta niin laitan semmoset lämmitykset sinne että harakatkin tippuu piipun nokasta :smt040 Sitä ennen saavat olla kylmemmässä jossa kyllä viihtyvät mielestäni paremmin.Ei ainakaan talvella ollut tunkua lämpölamppujen alla. Vaikka mistäpä sitä tietää vaikka niitä olisi palellutkin kun eivät vastanneet kysymykseen vaikka kohteliaasti kysyinkin :smt003 Yllättävän monikin kuitenkin pitää kanoja talvella suht kylmässä! Tuotantokanaloitten lämpötilaa en tiedä kun en ole moisissa paikoissa käynyt mutta uskon että niissä on toisenlaiset lämmitysjärjestelmät ja tuuletuslaitteet kuin kotikanaloissa. Sen verran kuitenkin tiedän että tuotantokanojen sulkapeite ei ole yhtä hyvä kuin tavan kotikanojen joten tarttevat jo lämpöä siksi enemmän. Eikä tietenkään mitkään silkkikanat ja chabon tyyliset kestä kovin kylmää. Tavan maattarit ja sekoitukset on karastuneempia jos ne ovat pitkälle syksyyn ulkona. Minulla kanalassa on talvella +5-+12astetta lämmintä ja koen sen olevan ihan hyvä kanoilleni. Myöskin kanat ulkoilee talvella ja jos niitä tosiaan palelee niin ei ne mene tarhaan. Vai saakos niitä nyt edes talvella ulkoiluttaa? Kai siihenkin joku raja vedetään? :smt005
Iita

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Iita »

Se on totta ,että tuotantokanala perustuu tuottamisen maksimointiin. Heillä ei ole varaa( vaikka valon puutteen vuoksi) munintataukoon, mitä harrastekanalassa voi tehdä jne.Eli harraste ja tuotantokanaloita ei voi verrata suoraan keskenään..
Aberkios

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Maatikko kirjoitti:Oon miettinyt ihan tuota samaa. Mikä se vaatimus sitten on, jos suositus on 15-20 astetta? Luultavasti tuo 15-20 pohjautuu johonkin ihan tutkittuun tietoon, mutta mitä on tutkittu? Jonkinlaista tasapainoa taloudellisuuden ja hyvinvoinnin välillä?

Jos kahlailee nettiä, siellä sanotaan usein "kunhan vesi ei jäädy" - näihin lausuntoihin ei kuitenkaan koskaan löydy pätevää lähdettä eli tutkimustietoa: miten kana oikeasti voi tyyliin 0 - +5 asteessa koko pitkän talven? Tiedän kokemuksesta että se pärjää ja tiedän että se munii (ja myös hautoo!), mutta miten se voi?

Onko tutkimuksia, jossa kanaparvella on ollut mahdollisuus valita esim. +5 tai +15 kanaloiden välillä? Onko nämä tutkimukset tehty esim. riittävällä kanamäärällä (siis ei tyyliin "meidän kanat ainakin...")? Onko jollain tietoa, oisko kunnon tutkimusta aiheesta?
Lainasin Maatikon tekstiä, koska se oli niin mietitty ja hyvin kirjoitettu. Muffen kirjoitukset ovat sen verran hurlumhei- tyyliin kirjoitettuja, että annanpa niiden olla. Kuten Maatikko, myös minä olen miettinyt tätä(kin) asiaa. Ja eläinsuojelulainsäädännön luonnetta ylipäänsä. Siinä on ollut aina ja on vieläkin sellaista toisaalta ja toisaalta -henkeä, joka minua nyppii.

Kuten Maatikko totesi, kaikkialla törmää näihin "vähintään 5 astetta" tai "kunhan vesi ei jäädy" -lausumiin. Mutta sittenpä sanotaankin, että jos on niin kylmää että jäätyy, niin pitää tuoda lämmintä juomavettä. Tziisus! Puuttuu vain, että ketju jatkuisi: Jos jäätyy, niin ei saa jäätyä paljon. Ja jos jäätyy paljon, niin ei saa jäätyä pohjaan asti. Ja jos jäätyy pohjaan asti, niin pitää kerätä raadot pois!

En tiedä millä ja kenen tutkimuksilla juuri näihin suosituksen lämpötiloihin on päädytty. Mutta siitä olen vakuuttunut, että niiden peruste on eläinten hyvinvoinnissa, vaikka suoranaiset eläinsuojelulliset syyt eivät edellyttäisikään näin korkeita lämpötiloja. Ja juuri siksi ne ovat suosituksia!

Erkki "susi" Pulliainenhan on kanatutkimustakin Oulussa tehnyt, mutta taisi keskittyä enemmän tuotantoon ja käyttäytymiseen.

Itse olin aikoinaan uutena munislaisena yllättynyt tällä foorumilla aina silloin tällöin pilkahtavasta "missä lämpötilassa kana selviää" (tai tulee toimeen)- hengestä. Toisin sanoen missä lämpötilassa kanat pysyy hengissä seuraavaan kesään! Tai "tarviiko sinne lämmitystäkin laittaa?" ja "tuleeko ilman valaistusta toimeen, jos on ikkuna"? Käsittääkseni lähes kaikilla täällä kirjoittavilla kanat ovat kuitenkin harrastus- tai lemmikkieläimiä!

Olen toiminut kolmella vuosikymmenellä eläinsuojeluviranomaisena. Koulutuspäivillä olen kysynyt alan johtavilta virkamiehiltä, että miksi se on niin vaikeaa sanoa asia selkeästi ja suoraan. Kun tämä viimeisin laki oli valmistelun jälkeen lausuntokierroksella, kysyin MMM:n ylitarkastajalta, mikä on ministeriön kanta eläimen asettamisesta kilpailun tai arpajaisten palkinnoksi. Ylitarkastajan mielestä se oli "eläinsuojelulain hengen vastaista". Sanoin, että kirjatkaa se sitten lakiin, ettei näitä "hengenvastaisuuksia" tarvitse arvuutella! "Täytyypä miettiä", totesi ylitarkastaja. Nyt se on laissa.

Onhan se tietysti vaikea asettaa eksakteja lämpötilarajoja, koska minimi tahtoo aina muodostua, jos ei ihan maksimiksi niin normiksi kuitenkin. Siitä huolimatta ehdoton alaraja pitäisi sentään pystyä määrittämään. Sillä vaikka kuinka olisi kyse maatiaiskanoista, niin väitän, että niilläkin olisi eläinsuojelullisesti paremmat olosuhteet +10 -lämpötilassa kuin pakkasen puolella! Muutenhan niillä olisi jopa Suomen kesässä tosi kurjat oltavat!
Iita

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Iita »

Tuota..mm.Fasaanit elävät ulkona luonnossa ,ainakin meillä päin eikä ole kuolleet.
Viimeksi muokannut Iita, 18 Heinä 2014, 08:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muffe

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Tämä hurlumheikirjoittelija ei voi ottaa ihan tosissaan näitä arvon aloittajan kirjoittelua, sori vaan :smt043 Kerran olet 30vuotta ollut eläinsuojeluvalvoja niin on kyllä ihme että tulet tänne ihmettelemään missä lämpötiloissa kanoja pidetään :smt017 Eikös sinun "asemassa" olevan pitäisi tehdä lakialoite ja mitä lie nyt voi asialle tehdä? Niin ja mikäs se hevostallien lämpötila suositus on tai ihan navetoitten? Mitenkä pihatot lämmitetään? Kyllä kun iskee -30astetta pakkasta niin aika viileät oltavat siinä polleilla yms.eläimillä on! Näitä lakipykäliä ja suosituksia kun aletaan kaivelemaan niin sieltähän löytyy vaikka ja mitä. Muistaakseni eviran suosituksissa oli esim.kanoja 10 kpl neliölle ja viiriäisiä 60kpl neliölle. Aika ahtaat on oltavat jos noin pistäis! Siksi tuleekin mieleen että nuo suositukset olisi paremminkin tuotantoeläimille. En ainakaan itse työntäisi noin hirveitä määriä mutta tietenkin nyt pitää miettiä asiaa uudestaan kerran suositukset on tehty ihan meitä kaikkia varten ja niitä sitten vaan noudattamaan :smt002 No aloittajalle vielä että edellinen lauseeni oli hieman huumoria joten älä vedä hernettä tai muutakaan palkokasvia nenääsi :smt002 Relaa joskus :smt023
Muffe

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Korjaus äskeseen kirjotukseeni. Kirjoitin 30vuotta vaikka piti kolmella vuosikymmenellä laittaa! Täällä kun on opeteltava näköjään pilkkuja n.......n! Vielä tuli kysymys mieleen aloittajalle että mitenkäs kyyhkyjen pito? Eikös niitäkin moni pidä kylmässä ja mikäs on niitten suositus? Sitten mietin lampaita että jotkut pitää niitä talvella ulkona mutta eikös niilläkin pitäisi lämmintä olla? Kovasti tulee nyt kysymyksiä mieleen kerran viranomainen vastaa niin on ainakin luotettavaa tietoa :smt002
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Täällä munanetissä on moneen kertaan sanottu kuten Iita ja Muffe eilen kirjoitti,maatiaiskanalassa riitää +5-+10 asteen lämpötila.

Nyt tuli uutta tietoa ja meni yli hilseen.Jos vesi jäätyy pohjaan asti,niin pitää kerätä raadot pois.Ei pidä yleistää.
Aberkios

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

En ymmärrä missä vaiheessa "pilkkuja on n......u". En ymmärrä myöskään riekkumista asiallisella aiheella. Tällaisesta rillumarei-meiningistä olen kyseisen tyyppisten ihmisten eläintenpidon vuoksi jo työssäni saanut kystä kyllin. Totesin aiemmin, että olen toiminut kolmella vuosikymmenellä eläinsuojeluviranomaisena, ne hommat olen jo jättänyt. Sen sijaan en ole ollut päivääkään eläinsuojeluvalvojana, ne ovat ihan eri ihmisiä. Eikä tämäkään ole mitään pilkun eikä minkään muunkaan n........a, vaan laissa olevia määritteitä!

Minulla on koko elämäni ajan ollut eläimiä ja olen aina suhtautunut niiden pitämiseen ja hoitamiseen vakavasti, vaikka en tosikkomaisesti. Ei ole tullut mieleenikään niiden, tai niiden pidon ja tarpeiden, kustannuksella mitään riekkujaisia järjestää. Hankin ensimmäiset kanani 13-vuotiaana. Otin etukäteen selvää asioista, vaikka se oli paljon vaikeampaa kuin nyt nettiaikana. Eipä tullut mieleeni kysellä; "ai mitä, tarviiks tosiaan olla...?" tai "ihan totta pitääks mun...?" tai "eiks riittäis, että ...?". Mutta sen olen oppinut, että on ihmisiä joiden elämä on yhtä roiskimista.

Jos tämän foorumin ihmisillä on lakien suhteen huomautettavaa, niin niistä kannattaa keskustella lainlaatijoiden ja valmistelijoiden kanssa, lain toteutumista valvoville, tai valvoneille, niistä on ihan turha marmattaa. Mitä taas lakialoitteisiin tulee, niin niitä voi kansanedustajille esittää kuka tahansa. Itse olen lakiesityksiin lausunut tarvittaessa mielipiteeni kun ne ovat lausuntokierroksella eteeni tulleet. Tosin, niin kauan kuin maatalousministeriö on joko kepulaisten tai "wannabe-kepulaisten" mandaatti ja MTK:n etäispääte, niin muita kuin kosmeettisia muutoksia eläinsuojelulainsäädäntöön tuskin tulee.
Iita

Re: Eläinsuojelulain vaatimukset ja suositukset

Viesti Kirjoittaja Iita »

Minusta on taas hyvä ,että ihmiset kyselee ,koska toinen vaihtoehto on ettei kysele :smt047

Ja jokainen kanaharrastaja on lähtenyt nolla pisteestä .Ja laki ym viidakko on tehty aika lailla hankalaksi .Maallikkona on vaikeaa tietää kaikkea kerralla tai sitten pitää lukea ensin lakimieheksi ,eläinlääkäriksi jne :smt002

Ja itsestä tuntuu siltä ettei kohta kukaan uskalla kysellä ,kun "pelkää" olevansa se " "ai mitä, tarviiks tosiaan olla...?"

Minä en ainakaan tiedä kaikkea ja varmasti tulee itselle tuollaisia asioita vielä paljon vastaan.. olen varmaankin seuraava kysyjä :smt001
Vastaa Viestiin