Kannuksesta reikä kanan selkään :-/

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

iracarita

Kannuksesta reikä kanan selkään :-/

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Harmitus! Jouduin äsken lopettamaan toisen mustista kanoistani. Sillä oli todennäköisesti kukon kannuksesta tullut reikä takaselässä. Haava oli tietenkin tulehtunut ja kana oli kuumeessa. Kana jäi makoilemaan ulkotarhaan, kun toiset kanat ja kukko painuivat yöpuulle sisälle.

En ole vastaavaan aiemmin törmännyt. Ilmeisesti kana on pyristellyt vastaan kukon polkiessa ja kannus on painunut selkään ja repinyt ison reiän kanaan. Kanalla oli kunnollinen höyhenpukukin, mutta se ei ollut näköjään auttanut tässä asiassa. :smt009
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No voi harmi :smt009 Oliko se reikä syvemmällä kuin pelkästään nahassa? Meidän Justiinalla oli joskus kylkinahassa iso aukko (n. 3x5cm), mutta parantui hyvin, kun alla olevassa lihaksessa ei ollut naarmuakaan. Haavan rupeutumiseen asti putsasin pari kertaa päivässä ja ruven ilmaannuttua vaihdoin rasvaukseen.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Oli se reikä aika toivottoman näköinen, noin 6 cm pitkä ja kolmisen senttiä leveä...toivottavasti hautomakoneesta kuoriutuu monta mustaa tipua tilalle!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onkos sulla kukolla niin pahat kannukset, jos on ,niin tylsytä sitä kynnen kärkee tai lyhennä vähän

... ookos varma ettei se oo kuitenkin ollut joku muu joku terävä esine, joka olis päässyt repäseen? Eihän sinne sun tarhaan pääse mikään pikkupeto? Ylensähän noi kannusten aiheuttamat "vammat" on kulumia sivustoilla, ei selänpäällä viiltona.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Onhan tuolla kukolla aika isot torrakat ( kukon kuva kuvagalleriassa ), mutta en minäkään ole moista ennen nähnyt. Kanan on pitänyt rimpuilla itsensä tosi tyhmästi, että on kannus selkään uponnut.

Tuo kannusten kärkien operoiminen käväisi minullakin mielessä, mutta toisaalta tosi harvinainen tapaushan tämä on, eivätkä ylöspäin kaareutuvat kannukset edes juuri kuluta kanan höyheniäkään, että liekö sitten tarpeen sekään...

Pienpedot tai muut terävät esineet sulkisin kyllä pois. Muutama vuosi sitten kanoja kävi hätistelemässä kärppä, mutta ihan erinäköistä jälkeä se sai aikaiseksi. Ja uskoisin (metsästäjänäkin) myös tunnistavani, jos asiassa olisi ollut eläin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulle tuli mieleen sellainen, että olis jossain ahtaassa paikassa johon kana on yrittänyt naulan pää tai ruuvi törrällään..mutta jos siellä missään ei sellaista löydy, niin arvoitukseksi jää.. :smt017
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Kanan selkä- ja kylkinahkan repeytyminen johtuu useimmiten siitä, että kukolla on liian pitkät kynnet tai se "luiskahtaa" ikävästi kanan päältä, sitä astuessaan ja kynnet repivät kanan nahkan "rullalle".
Gizzmo

Kana köyritty puhki

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Saakohan mistään tilattua kanoille sellassen loimen mikä suojaa selkää kukon polkiessa? En viitti itte alkaa askartelemaan sellasta kun mulle toi neula/lanka/ompelukone on kvanttifysiikkaakin vaikeampi ala.Eli olen aivan käsi noissa akkojen hommissa.

Nimittäin tänä aamuna oli yks ennestään jo pahasti rispaantunut orpingtonkana oli köyritty sitten niin puhki että veri roiskui.Se joutu eristyksiin odottamaan höyhenpuvun umpeutumista.Se on ollu molempien kukkojen suosikkikana.....raukka.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

voi kana parkaa :smt010

millainen sen pitäisi olla? osaako kukaan täällä kutoa/virkata sellaista?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kaikki sympatiani kanalle mutta tätä topikkia en uskalla miehelleni tulkata! :smt005 :smt005 :smt005
No jos mä väsään sen kanojen nunnaluostarin ni tänne vois lähettää...
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Sähän olet gizzmo aina tunkemassa niitä sukkahousuja joka paikkaan...
Laita kana sukkiksiin :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kukko upotetaan sukkahousuihin sanon minä!
terv. nimim. Anti-sex-ry:n puh.joht.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

saiskohan tästä jonkun niksi-pirkan sukkisvinkin... :smt003
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kotopullaki kirjoitti:Kukko upotetaan sukkahousuihin sanon minä!
terv. nimim. Anti-sex-ry:n puh.joht.
Toi olis kyllä jo niksipirkan arvoinen juttu!!
Ai että Anti-sex-ry:n puh.joht. :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kuvaani et siis ollut vielä nähnytkään...?
Kuva
Vastaa Viestiin