kotiruuasta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tiia12

kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Hei
Työpaikallamme jää n. 15 litraa päivittäin ruokaa yli jonka kiikutan kanoille, sisältää siis aamupuurot, perunaa, salaattia,leipiäleivänpäällystät,lämpimän ruuan,jälkkärit, onko tässä nyt liikaa sitten joitakin elintarvikkeita, tai voisinko vaan sen jakaa kanoilleni. Niillä on tarjolla koko ajan rehu ja päivisin viskaan niille vielä kuivaa leipää (haen leipomosta heppaleivät) sekä kauraa viskailen. Mietin vaan että kanat syö tuon kotiruuan hotkaisemalla ja nyt on jäänyt nuo rehut aikalailla syömättä. Pärjääkö ne oikeesti tuolla kotiruualla, ne menisi roskiin töissä muutoin. Ja suolaa ja mausteita se sisältää jonkun verran, toki potilaille tarkoitettu ruoka,joten ei mahdottoman runsassuolaista.
Näin kerran että laitoshuoltajat kiikuttivat sapuskaämpäreitä ja ihmettelin mihin menossa ja sanoivat että roskikseen, nyt ne kiikutetaan siivouskomeroon ja minä töistä lähtiessäni nakkaan pari ämpäriä mukaani kotiruokaa kanoille. Kanat on oppinut jo että mihin aikaan saavat tämän herkkuateriansa ja kamala hälinä alkaa kun ämpärit kädessä kanalan ovet aukaisen :smt003
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En osaa mitään virallista kertoa ja en tiedä tarviiko jalostetut rodut jotain ihmeellistä päälle??

Mutta minulla on maatiaisia ja en ole syöttäny teollista rehua vissiin neljään vuoteen ja viljaakaan en ole syöttäny noin kahteen vuoteen.
Eli saavat ihan vaan hävikkiä ja leipää.

Kaikki voivat hyvin, ei sairauksia, poikaset kasvaa hyvin ja kanat kasvaa hyvin.

Jotain satunnaisia huonokasvuisia rääpäleitä on ollut ja muutama kasvain tai häikkä munajohtimissa, mutta ei niitä voi ruokinnan piikkiin laittaa.

Ainut ostettu mitä kanat saa on kalkki ja talvisin ADE + MONIvitamiini liuos ja matolääkkeet, tapauskohtainen ulkoloishäätö ja kalkkijalkahoitoa. (joka näyttää poistuneen kun teurastin siihen sairastuvat yksilöt???)

Minusta paras ruokinnan mittari opn tiput. Jos ne syntyvät elävinä ja hyvinvoivina ja kasvavat isoksi asti, aikuiseksi asti, niin kaikki on hyvin.

Pahnanpohjoimmaisia voi aina olla, varsinkin jos ei ole tarkka muniiko joku muukin pesään haudonnan alettua. Mutta jos vaikka 10 munan satsissa joka on aloitettu hautomaan yhtäaikaa, on enemmän kuin 1-2 heikkoa, olisin huolissaan. Koska on kaikki mahdollisuudet, että ne kaikki kymmenen kasvaa aikuiseksi.

ps. nykyisenä roskakulttuurin aikana, koen suorastaan tärkeänä, että tuotan 7 henkisellle perheelleni lähes kaiken ruuan roskasta!!! Lampaatkin saavat viljan tilalta leipää. Vahtikoirani elävät hävikin lihalla ja niin kissatkin. Kulutus on jä'rjetöntä ja roskiin menevän ruuan määrä. Site ei ymmärrä kukaan joka ei hae hävikkiä, se on suorastaan pelottavaa...
hen-na

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä ainakin yritän kaiken mahdollisen kotiruuan antaa elukoille, että ruokinta tulisi mahdollisimman halvaksi ja fiksuksi. Uskon, että kana osaa mennä tarvittaessa sinne kaupanrehu kipolle jos jostain puutetta tulee, siis jos sellainen on tarjolla.

Meillä vaan tällähetkellä sialle menee lähes kaikki.. Joskus jää jotain sellasia kompostijätteitä mikä ei oo ehtinyt mukaan sian ruokaan tai muuten ajatellut, että en niitä sille laita, niin käyn viskaamassa koko kompostisangon kanalan pehkun päälle. Vissiin ne sieltä löytää aina kaikkea jännää :smt001 Naapuri on myös tuonut tolle possukalle pienestä hoitokodista jakamattoman ruuan, mutta sitä ei kovin hirveästi kuitenkaan tule.
Suvianne: syötätkö lampaille leivän kuivatuna vai ihan pehmosena? Mulla on jäänyt päähän joku ihme juttu, että lampaille ei saisi antaa kuin kuivattua leipää, mutta musta tuntuu, että tämä ei pidä paikkansa. Olen nimittäin jo jonkinaikaa saanut yhdestä kaupasta siale jätteet ja siinä on paljon leipää, niin mietin, että otanko niitä sitten sian lähdön jälkeenki ja hyödynnän lampaille ja kanoille.. Leivän kuivaaminen vain meinaa olla hankalaa..
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vanhempi kansa pitää totena, että pehmeetä leipää ei saa antaa. Mulle on sanottu, että joko tukehtuu tai saa ähkyn.

Varmaan nuo juontaa vaan siitä, että on annettu yhtäkkiä liikaa??

Minä olen siis jo kaksi vuotta antanut tuoreena. Pilkon vain koska muuten ne pilkkoo ne seiniä ja toisiaan vasten ja toinen puoli tippuu maahan.

Kukkaan ei ole saanu ähkyä eikä tukehtunu :D

Mutta muista se varovainen aloitus!! Nykyään meillä on vapaa leipä . Saavat nioin paljo ku haluavat.
Tupuna

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Minä kun olen ihan uusi kanaihminen, niin olen juuri miettinyt täytyykö kanoille ostaa jotain erillistä rehua, kun syövät jo monipuolisesti kotiruokaa. Olen saanut sen käsityksen, ettei muuta tarvitsisi..

Meillä siis kanat saavat aamulla kauraa niin paljon, että sitä riittää pitkin päivää. Iltasella sitten on vuorossa varsinainen ruoka, johon kuuluu esimerkiksi jauhettua raakaa lihaa, joskus kypsääkin lihaa, viiliä, leipää, salaattia, perunaa, riisiä, makaronia tms. Ja sitten erikseen vielä jatkuvasti saatavilla kalkkia, hiekkaa ja vettä. Myös ulkolinnuille tarkoitettu talijyväpötkö roikkuu kanalassa, mutta ei sitä ole kyllä kukaan koskenutkaan, katselevat vain että mikäs se siinä riippuu :smt003

Puuttuuko tästä ruokavaliosta mitään tärkeää?
Mitään vitamiinilisää?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, todella monipuoliselta vaikuttaa tuo Sinun diettisi; toisaalta yksi mielestäni puuttuu. Meillä roikkuu talvisaikaan aina rautalangassa tuo kaalinpää; kanamaailman suosikki. Meillä eivät kanat teollista rehua suostu syömään, eivät koskaan ole oppineet. Sitten meillä annetaan kuivattua leipää liotettuna (ei tule ähkyä), viljan lajittelujätettä, ohraa, eläinvalkuaiseksi kuivattua särkikalaa rouhittuna, erilaisia ruuanjätteitä jne. Ei tule muuten muniin kalanmakua. Lisäravinteina on tarjolla kuivattua munankuorirouhetta, simpukkarouhetta, grittiä.
Meillä kanat laiduntavat (n 1000neliömetriä) huhtikuun alusta aina tuonne itsenäisyyspäivään; tyytyväisiä mielestäni ovat.
Suvianne

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on ollut kaalia puolikkaana maassa, mutta se ei kiinnosta... Pitäskö jaksaa ja kokeilla laittaa roikkumaan. Sekö olis se pointti...?
ellikki

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Meillä kaali roikkuu narusta, tai on kattilan tai vanhan potan päällä (niin ei pyöri lattialla aivan hirveän likaiseksi). Kaalin kantaan kun työntää vaikka ruuvimeisselillä reiän nin saa työnnettyä rautalangan läpi ja sitten roikkumaan.
Iloisten Munatalo

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meidän saavat aamuisin liotetun leipäpuuron jossa on joko kotiruokaa ja kaurapuuroa tai vastaavasti lihaa, tai jugurttia, kefiiriä. Muun ajan syövät siemenseosta, eli en täytä niiden vatsaa pelkällä kotiruualla ja puurolla ettei jää siemenet ja jyvät nokkimatta :smt018
Tupuna

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

^ Mistä tuo siemenseos koostuu, eli mitä kaikkia siemeniä siinä on?
Iloisten Munatalo

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Lajittelujätettä, ohraa, hamppua, kauraa, pellavaa pääasiassa.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Näyttääpä Iloisten munatalolla olevan hyvin samanlainen dieetti kanoilla kuin meilläkin. Meillä vielä tuo kuivakala; ovat sitäkin oppineet käyttämään jo ihan sellaisenaan.
Kyllä kana on melkoinen ylijäämäruuan käyttäjä. Meilläkin saadaan kaupasta ja parista kahvilasta ylijäämäleivonnaiset, samoinkuin kaupasta banaaneja, tomaatteja jne.
On muuten aamuisin mielenkiintoista kun aukoilen noita kaupan pussukoita; hodareita, täytettyjä sämpylöitä jne, monet kanat tulevat siihen lähimmälle orrelle oikein jonottamaan: "Mitäs hyvää tänään syödään".
Ostorehuja olen jonkin kerran koettanut tarjota, ei vain kelpaa, parempaa pitää olla; näin ilmeisesti meidän tirpat tuumivat.
Iloisten Munatalo

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä myöskin tuon siemenseoksen lisänä saavat lihaa, kalaa ja vihanneksia ja hedelmiä sekä liotettua leipää :smt045
Jaa olikin jo tuolla edellisessä mainittuna... no kertaus ei ole pahasta :smt005
Tupuna

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Nuo kanat ovat kyllä oikeita raavaita petoja :smt003 Aina kun iltaruoalla on lihaa, niin se häviää hirmuista vauhtia ja kaikenmaailman riisit/leivät/banaanit vain tallotaan ja paskotaan :smt003
Tupu

Re: kotiruuasta

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Jos sitten minäkin uskaltaisin jättää munistusrehun pois. On ollut tähän saakka jyväseoksen ja kotoruuan lisänä. Mutta miten paljon lihaa tai kalaa pitää kerralla antaa nokkaa kohden ja kuinka usein? :smt017 Antaako kaikki tuota Kallen mainitsemaa kuivakalaa?
Vastaa Viestiin