Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tinttu

Apuja kyselee hän. Kanala etenee:KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja tinttu »

:smt002 Tiettekös mitä!?! Isännys alkaa pehmetä kanahankkeelleni :smt041 Löysin jo sopivaisen mökinkin, mikä tosin pitää tyhjätä rojuista, siirtää meille ja eristää ja muutenkin rempata mut kuitenkin :smt038
Juu ja paikankin katsoin jo sille!!!! Eikä siinä vielä kaikki:soittelin eilen kanasista tuonne naapurikuntaan ja varasinkin jo, ens viikolla meen katsomaan :smt002 On brahmasekoituksia...
Ja muutenki niin hauskasti kävi että kun laitoin eka viestiä niin kun soiteltiin ties heti kuka olen, kun kaverinsa on mun kaverini :smt001 Olipas taas hauska sattumus, samoin sattuu olemaan samalta alalata kuin minä ja kunnalta jääny kans työttömäks just, sekä jos oikein ymmärsin heppaimmeisiäkin :smt005
Joo, no mutta siis tää mökki on jottai 2x2m ja lautaa, peltikatolla(muistaakseni), ei lattiaa.
Nyt kysysin asioita mitä mun tuli mieleeni, enkä het löytäny vastausta elikäs:
Kanala tulee meiän tallin ja pajan reunalle, niin että toiselle seinälle tod näk lävähtää lumet katolta, onko hyvä (eritää) vai huono (pelottaa)?
Onko jotain ideaa siinä minne puolle ikkunan töräytän, eteläänkö?
Jos takaseinä on vasten pajan seinää, oik tulis ikkuna(etelä),ovi etuseinälle niin miten sijoitan ruokintapaikan, orret ja pesäkopit?
Vai onko kuitenkin järkevintä laittaa se ikkuna sinne vasemmalle, eli onko ilta vai aamuaurinko parempi?
Ja laitanko viel ikkunan oveenkin?
En oikein päässyt selvyyteen kuinka paljon seiniin ja kattoon villaa? Ja oisko kuitenkin parempi jättääkin tuo lattiaa vaille, ellei niin paljonko sitä eristän?
Mulla on vaihtoehtoina joko paksu styroksi, saunasatu ja sit noita jämävilloja, osassa simmoten rei-itetty pelti, mikä ois paras ja minne(seinä, lattia,katto)?? :oops:
Mä en oikein oo aiemmin moisia hommia tehnyt ja tiiän sen jäävän ihan mulle, hyvä kun nytte sain tuon isännän suostumaan(ei se mtn suostunu mutta ei sanonu heti että ei tuu, vaan että mihis kanalan sit laittasit ja sehän on siis jo että juu, eikös :smt036 )...
Lämpölamppua aattelin varuiks hommata ja tietty joku lamppu valaisuunkin, mut miten ne sitte sijotan? Lä'mpölamppu ruokintapaikan yllekö? Ja pesäkopit varjoon??
Ulkotarhan teen sitte nsiihen tykö joskus keväämmällä varmaankin. Siihen mietin valokatetta kattoon mutta mitäs kun siihen tosiaan lävähtää iso kasa lumia katolta, et oisko si verkko kuitenkin paree?
Mahtavia kanaloita toisilla on ja heh, ostin mäkin jo kanalan oveen peltisen kankyltin :smt050
Oi että, mun taitaa nyssi haave toteutua :smt055



Heh, laitoin ny uusiks tänne kun tää sama on tossa kun kyselin mitä mulle suosittelisitten, mutta aattelin että näkys näin paremmin :smt002
Viimeksi muokannut tinttu, 28 Syys 2011, 18:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tinttu

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

No eipä ketään halunnut neuvoa :smt012
No, ei sen väliä kun sainkin jo tarvittavat tiedot :smt003
Joten alanpas suunnitella paperille...
Iloisten Munatalo

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kannattaa lueskella näitä munislaisten juttuja kunkin rakennusprojekteista, löytyy paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä :smt006
tinttu

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Juu, no siis niinhän minä ole lukenutkin! Näihin en vain vastausta saanut, joten tarkistin näin...No onneksi yksi munislainen on naamakirjakaverini ja ystävällisesti kertoi kaiken mikä mua mietitytti :smt057
Joten eipä tässä muuta. Kaikki on kirjattuna ylös ja työt alkaa jahka koppi on tyhjennetty romusta ja siirretty meille :smt050
Kanatkin jo alustavasti varattuna...Mahtavaa!!!! :smt045 :smt048 :smt041
Kitutöyrä

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja Kitutöyrä »

On kyllä tosi mahtavaa!!! :smt041
tinttu

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Tättädädäää!!! Meillä kanalamökki edistyy kohisten :smt041
Ensin oli vain paneelinen mökki, missä yksi seinä pelkkää tuulensuojalevyä, yksi ikkuna-aukko ilman ikkunaa ja lattiassa laudan alla styroxi. Ensin paukuttelin tuulensuojan päälle jämäpaneelit mitä talosta jäi, palasia sovitellen :smt002
Sitten pienensin ikkuna-aukon pienelle lämpölasille sopivaksi minkä sain kaupanpäällisiä, isäpuoli laittoi sen paikoilleen ja laittoipa vielä pienenpienen ikkunan toiselle puolellekin :smt003 Isännys tuki terassin seiniä vesivanerilla ja laitettiinhan me siihen poikkipuutkin, sen verran oli mökki siirrosta kärsinyt ettei tahtonut oikein vaateriin muuten asettua(eikä menny ovi kii).
Sisäpuolelle laitoin tuulensuojalevyn, sekä Piikkiön hyttitehtaalta hakemaani villalevyä missä on foli toisella puolla,kolmeen kerrokseen vaikka vastaakin kuulemma yhtä paksua normivillaa...Kattoon tuli oisko se jotain 3-4cm styroxia, sitä tosi jämäkkää tavaraa ja päälle laitan vielä kerroksen tuota samaa hyttivillaa, ilmarakoa jäi kait nelisen senttiä, käsi mahtui reilusti sinne. Lattiaan paan tosi paksun villan missä reikäpelti päällä ja paksun lattilankun(jäi tosta tallista kun oli väliseinä simmosesta puretusta lattialankusta mitä vintistä löyty). :smt001
Ilmanvaihtoon on seinässä jo valmiiksi rivi reikiä parisenttiä läpimitaltaas jokainen. Siihen sit joku luukku, Tarso se luukkukin eristää? löytys esim SPU-eristettä... Ja laitanko mä tohon oveen sisäpuolle jotain kanssa, styroxia tai sitä SPU:ta jos viel on sen verran? :smt017 Oveen teen reiän tolle pyöreelle peltijuitsulle mis on ritilä ja verkko sisäpuolla, sisäpuolle taas joku luukku minkä voi vetää eteen talvella.
Mietin seinä ja kattomateriaalia. Mulla on siis jonkinverran tota lattialankkua varmaan viel siihenkin, sitten ois just keittiöstä purettua vanhaa lastulevyä(monasti maalattua, menisköös katossa??)ja ihan ohutta jotain mitälie puukuviolla päällystettyä pahvi?levyä... Ja pien pala ohutta vesivaneria, oisko 2x1,8.
Jos paan ton lastulevyn kattoon ja vesivaneria pahinpiin paikkoihin, orsien taa ja ruokinta-alueelle? Ihan ylös seinälle sitä ohutta mitälie ja alas sitten niitä lankkuja jos piisaa? Miltäs kuulostaa?
Niin juu ja tein sitten ne pesäpöntötkin: sahasin hyllykön kahtia kunhan olin irrottanut siitä neljä hyllylevyä, laitoin yhden keskelle kumpaseenkin ja hyllyosat yhteen, siihen sittenvälihylly ja siinäpä se! :smt005 Etulevyn tein kahesta vesivanerin palasta, niihin lautasen avulla reikämuotti ja sahasin pistosahalla aukot. Takapuolelle samoin vesivanerista luukut, pyörän sisäkumista "saranakappaleet" ja klipsi yhellä ruuvilla keskelle, toinen siis avaituu ylös, toinen alas :smt004
Maalaan sen vielä ja siitä tulee bueno :smt023
Aattelin sitä isomman ikkunan alle, pesäaukot ovellepäin, päälle taso ovelle asti ja siihen sitten vedet ja ruuat. Hehe, löysin laattaakin millä aion sen laatottaa, pitäs irrota sit liat paremmin...En tiedä onko nyt ihan hullu ajatus mutta kokeillaan silti :smt003 :smt045
Mikäli nyt OIKEESTI ois tulossa ens viikolla aurinkoisempaa niin mähän saan sen sitten pian aika maalattuakin! No mitään hajua ei oikein ole et millä mutta tota keltasta ulkomaalia meillä nyt ainakin on (uulatuotteen kauranväristä) millä oon jo marsuhäkin osia ja tallia maalaillu ja kaipa uskallan pölliä meiän valkosta talomaaliakin :smt005 Kunhan ei isännys näe...
Sisälle en tiiä muuta kuin että jotain harmaansinistä on vähän, muistaakseni...Ja keltasta, taas...ehkä valkostakin, ainaki ovi ja ikkunamaalia.
Tällasta täällä, kuviakin ois kameralla mut koitan sit jossai vaiheessa liitellä kun en yhtään tiiä tarsko tänne niitä kovin "pienennellä" kun sitä en osaa.
Huomenna jatkuu työt, nyt ei saa likalle vahtia mistään enää. Ja viilsin oikein kunnolla sormeenikin villaveittellä kun semmosta puolentoistasentin suirua leikkasin siitä hyttivillasta ja kun siin on se folio niin painoin oikein kunnolla ja sormi tietty alla :smt022 Ei siis näin, ei :smt018
tinttu

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Hupsis, unohtui...Siis toi ulkopaneeli kun loppui niin tongin isännän kattorempan jämälautoja ja nypin niistä naulat veks ja tein pystylaudotuksen ikkunasta alkaen, sahasin päät vinoon ja niin sain "sahalaidan" siihen(mii laik), se tulee reilusti paneelin päälle eli laitoin sinne alle koolinkipuut niin sain näppärästi, ikkuna "uppos" sinne, siihen tehtiin ikkuna"pelti" vesivanerista.
Vielä pitäis ulkopuollelle kaiken maalauksen lisäksi tehä terassille sellanen sahalaitakoriste kulkuaukon ympärille kun on rumasti louhittu... Ja niihin vesivanereihin maalaan jotkut koristekuviot kanssa :smt002
Katolle lupas naapurinmamma pyytää veljeään tekemään tuuliviirikukon, mutta ans kattoa sitten muistaako.
Mulla on siihen oveen ihana peltinen kanakyltti ja posliinikanakin tulossa(seinäkoriste), lamppu on jo ajat sitten ostettuna ja vartoilee tuolla olkkarissa laatikossa, sellanen pyöreä lasimollukka :smt003
Vielä mun tarvis ostaa se lämpölamppu(joskin huomasin pajassa sellasen remppavalon minkä se ent asukki, seppä, on kai ite pykännyt, metallikehikkossa siis, mahtaskoos siihen uskaltaa paukata lämpölampun vai oisko vaan paree ostaa ihan uus). Ja sähköt tulee vetämään mun mieheni veli, kun on sähköpuolelta valmistunut :smt023 :smt038
tinttu

Re: Apuja kyselee hän...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Niin juu ja mökkikin on siis eri kuin tossa alussa hehkutin :smt036 :smt037
Tämä on mun entisen naapurin leikkimökin olonen rakennus, missä asusti norjanharmaansa :smt001 Ostin sen pois kun sopuhintaan sain(oven hinnalla)ja kyydinkin lopulta sille sain hommattua!
Tuli myös eri paikkaan kuin suunnittelin, huomattavasti kauemmaksi pajan ja tallin seinästä, joten se lumiongelmakin vähän pieneni(on heti tallinoven vieressä se pahin paikka) ja on varmaankin helpompi rakennella se tarhakin heille :smt040
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Ja kertoilee miten kanala nyt edistyy

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Ja homma eteni taasen :smt003 Eilen sain tehtyä jämälevyistä seinät ja kattoon paukuttelin lattialankkua ja lautaa. Aikas hassuhan tuo on kun seinälevyjä on kolmea eri paksuutta: meiän vanhaa (toooosi vanhaa) keittiökomeron ovea, vesivaneria ja tuosta entisestä kuorma-autonkontista kovalevyä vai mitälie onkin :smt005 ...Kaipa siitä ihan kiva tulee, kunhan saan maalin pintaan siihen (tänään?).
Koitin ne käsittääkseni pahiten likastuvat paikat laittaa vesivaneriin: orsiseinät ja ruokapöydän taustan. Muuten tulikin sitäsuntätä. Kattoonkaan ei sit kuitenkaan piisannut nuo tallin karsinanseinämateriaalit joten hain taas vuohiaidasta purettuja paneelinpätkiä. On sitten meinaa kirjava nytten :smt001
Saan pikkuneitosen kummitädille tänään ja koitan maalailla siellä sisällä ja kunnantalollakin tars käydä hoitamassa nää kanapaperit reilaan.
Tokihan nyt iski karseen sateen kun luulin pikkasen saavani tänään maalailla jo ulkoakin mutta hyvähän tuo sisäpuoli ja munintapesäkin olis, tulis sitten vähän ees yhtenäisempi ilme sinne sisälle :smt045
Ja kuviakin tars taasen napsia, että ne joskus saan lisäiltyä.
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Ja kertoilee miten kanala nyt edistyy

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Jatkanpas taas kertomistani, vaikkei kai ketään ees hurjemmin kiinnosta :smt003 Meillä alkaa varmaan oma perhe olla aika täynnä mun voohotustani, joten leuhotan siis täällä :smt002
Sain maalattua kertaalleen ulkoa ja sisältä kerran katon ja seinät :smt035 :smt041 :smt043 :smt048 :smt045
Ja myöskin munintapesän!!! Isompaan ikkunaan tein ristikon ja terassille sahalaitakoristeen :smt001 Enää toinen maalikerros(jos tarvii), maalailin sitä taskulamppu suussani kun isännys tuli hakemasta tyttyrää joka meni kummitädille päiväksi hoitoon, rontti nauroi mulle :oops:
Ja sitten se vesivaneri terassinreunaan, haluan siihenkin maalin... Tuli taas huutonetistä yksi kanakin lisää, sellanen söötti valkonen posliinikana :-" ...Muutakin koristusta vielä tulollaas...
Kuvia napsin, laitan kaikki sitten kerralla. Mutta täytyy sanoa että aika mukavalta nyt alkaa näyttää!!! :smt038
Pirjo

Re: Apuja kyselee hän. Ja kertoilee miten kanala nyt edistyy

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

KYllä kiinnostaa :smt023 ja yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten tässä vain odotellaan niitä kuvia, kun on aika vaikee hahmottaa tuon työn edistymistä pelkän tekstin perusteella -näin ainakin minun blondi-aivoillani!
Iloisten Munatalo

Re: Apuja kyselee hän. Ja kertoilee miten kanala nyt edistyy

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mietin juuri ihan samaa että kuva olis kiva :smt045
tinttu

Re: Apuja kyselee hän. Ja kertoilee miten kanala nyt edistyy

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Kuva
By tinttu at 2011-09-28
Vastaa Viestiin