Jännä tipupäivä 8.7.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

oukkidoukki... Nyt kököttävät pesässä vieri vieressä hautomassa Minna, Rauni ja Nadja...

käy siellä melkoinen kähinä välillä, kun joku käy välillä ruokatauolla ja toiset siellä sillä aikaa valtaa naapurin munat. Siinä sitten tarvii välillä käydä nostelemassa kiukkuisia kanarouvia takaisin omien munavuortensa päälle.

Missäs mun munat ovat... no varmaan sitten kaupassa pirkule (loputkin kanat kun käyvät töräyttämässä munansa noiden hautovien kolleegoittensa eteen tyrkylle...ja voivatko lisääntymishaluiset naaraat munaa vastustaa, eivät näköjään voi!)

Tänään kuoriutui hautomakoneessa 2 pienenpientä viiriäistä.... Niin sulkkuja...
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Niitä tipuja kuoriutui kahdeksan: neljä kellertävää, yksi vaaleanharmaa ja kolme mustaa :smt001

Mites sirpillä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea tipuista! Ihana, kun eri värisiä.. Eihän kuvia sattuis saamaan? :smt007
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Onnea tipuista :smt001
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Sirpin kanasten haudonnassa tapahtui sellainen käänne, etttä minä jo melkein alkumetreillä takavarikoin suurimman osan munia. Niitä oli kolmen hautovan kanan alla lähes 50 ja kanalanlaajennus ei tule kysymykseen ja kananpoikien markkinatkaan eivät nyt niin huimat ole.

Joten Minnalla on nyt tasan 2 luomutipua. Toisen kanat nököttävät yhä pesässä, kun ovat onnistuneet taas nappaamaan lisämunia entisten tilalle. Panu-Pietarin poikia tuli kyllä jo hautomakoneestakin. Ovat kyllä ihan omannäköisiään, paljon tuimemman näkösiä kuin tavalliset kananpojat

Ja minä kun olen luullut ja lukenut, että kanaparvessa muut kanat jotenkin kunnioittaisivat poikasistaan huolehtivaa emokanaa, mutta katin kontit. Niin juoksutetaan Minnaa ja sen poikasia, että minä jo kirveellä uhkailin tänään Nadjaa. Saatan vielä sen toteuttaa, jos ei meininki pian muutu....

Kananpokakiintiö siis alkaa tälle kesälle olla täynnä, eli luomut ja koneelliset 16+9+13+2...tekee mitä ....onneksi ensimmäisessä satsissa oli reilusti kukkoja, muuten mä olisin jo ihan kusessa siinä mihin ne kaikki sijoittaisin (kukot jo sijoitettu)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää sijoitan mun kukot vasta kun on lumi maassa.. ja ne pupunpojat, jotka tuolla nyt pompottaaa.. jippiii.. niitä on ainakin kaksi... sinne samaan paikkaan, mutta ei vielä.. :smt027 :study: (keittokirja)
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

maunu_muori kirjoitti: ja ne pupunpojat, jotka tuolla nyt pompottaaa.. jippiii.. niitä on ainakin kaksi... sinne samaan paikkaan, mutta ei vielä.. :smt027 :study: (keittokirja)
Jokos ne synnyttivät :smt003 Anopin jätit tekevät pahimmillaan(?) sellaisia 15 poikasen pahnueita.....
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

aloittakaa vaan joo nyt taas se pupukuumeen lietsominen.....
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanaemo oli jo hoitanut ton hetelmöityksen ... tai sillain... ja nyt on tiukka mietiminen.. jos on naaraita joukossa että pitääkö aulimaijan anopin tai vaikka johonkin jolla on niitä saksanpaisteja , puoleen kääntyä.. katotaan nyt joko huomenna oon allergiasairaalassa :smt005 :smt005 .. mää voin sitten Sirppi ketoo sulle millasta oli menu, jossa alkukeittona kukkoliemi ja pääruokana täytetty ankka ja sitten välikkeenä toi kanihöystö.. ihan niinkus silloin keskiajalla... ja sitten vielä noi savulavat.. kylmällä vuohenjuustokastikkeella....ja lopuksi tietty ankanmunakakkua ja moussea..jossa olis vaikka tyrniä.. heh heh oonkos ikävä :smt005 :smt005 .. löysin jostain .. tietty varmaan netistä mikael egricolan keittokirjan preseptejä... ja keskiaikamarkkinoille tuli kuttu..siis kutsu.. mutkun on silloin muuta kuttu-menoo..
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on valkoisella silkillä menossa kymmenes viikko pesässä. Aluksi se hautoi helmikanojen munia ja kun huomasin ne tyhjiksi, annoin sille maatiaisia. No ne ei kuoriutunut jostain syystä, vaihdoin uudet. Välillä se oli viikon tyhjässä pesässä, mutta ei vaan lopettanut. Osaisikohan se lukea, jos laittaisin jonkun kieltokyltin sen nokan eteen? Toivottavasti näistä viimeisimmistä kuoriutuu jotain, että se pääsee rauhaan ja vauvanhoitoon.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kymmenes viikko-huhhuh! Toivottavasti tulee tipuja! Onpas se uskomattoman sitkeä...sattuuko olemaan tämä sama silkki, jonka kuvan olet mulle lähettänyt tänne lisäämistä varten:
Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

monnilainen kirjoitti:Osaisikohan se lukea..
Mä luulin, että sä viet sille Aku Ankan tai vastaavaa tekemiseksi, ettei käy aika pitkäksi! :smt005
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Se on tuo sama lintu ja sama putki päällä haudonnassa. Toi kuva on otettu melko aikaisessa vaiheessa puuhaa,ja samalta näyttää edelleenkin :smt003 Tänään kun menin kanalaan sain todeta, että meidän mustat riikinkukkokyyhkyt tuntevat arvonsa. Niillä on pesä nurinpäin käännetyn pahvilaatikon alla, leikkasin siihen vaan kulkuaukon. Riikinkukko oli aloittanut laahuksen pudotuksen ja näppärät mustat veijarit olivat tohkeissaan keränneet kaikki sulat ja vetäneet ne siistiin riiviin pesän pehmukkeeksi. Sulkakynäpäät vaan olivat siistissä rivissä ulkona aukosta kuin koivuhalot :smt007 . Jouduin valitettavasti viemään pehmikkeet pois, kun olin luvannut ne pikkupoikien perhokerholle, harmitti, etten tajunnut ottaa ensin kuvaa pesästä.
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Aulimaija kirjoitti:Niitä tipuja kuoriutui kahdeksan: neljä kellertävää, yksi vaaleanharmaa ja kolme mustaa :smt001
Tyttö otti tänään kuvan yhdesta Laurila Coctail kukkopojasta ja kanasesta (jotka tuolloin syntyi) Kuva
Aulimaija

Viesti Kirjoittaja Aulimaija »

Tässä yksi tipu myös:

Kuva
Vastaa Viestiin