Tipsin eka kerta (ankkavauvoja tahtoo tahtoo tahtoo)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Vähäks hän on söpö :smt007
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aamulla tuli toinenkin, mutta piti lähteä töihin enkä ehtinyt heti raportoida. Toinen tulokas on ensimmäistä tummempi; hauskinta siinä on valkoset siivenkärjet :) Jäispäs aikuisenakin niin. Valkoisen ankan poikanen tuntuu mättävän kuorta tarmolla, tai ainakin ääntely on aika hmm.. runsasta muihin nähden.

Voivoi minua. Yksi ankka näyttäisi kuoriutuvan hirmu hitaasti (se väärästä päästä tuleva), ja muutaman millin poistin aamulla kuorta kun se kalvo oli siitä hirmu kuiva (alussa oli ongelmia kosteuden noston kanssa). Yritin ottaa kuivunutta kalvoa äsken lisää pois, mutta tulikin pieni pirsko verta :smt013 Siis sellasesta kalvon verisuonesta. Toivottavasti pikkunen jaksaisi itse vielä ponnistella pihalle nykyisin avuin, ettei tarvitse enempää avittaa.

Yksi muna yhä vain koputtelee ilman säröä. Tällaselle ei varmaan voi tehdä mitään jos se ei pysty itse reikää tekemään?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Voih.. yhdellä vaakulla on jalka hassusti. Nähtiin kun se kuoriutu, ja jalka oli kiinni munan kuoressa. Lähti melkein heti irti, mutta se on hmm.. ranteesta? taittunut sisäänpäin aika lailla. :smt009 Onko kokemuksia meneekö itsestään pois? Juuri tämä yksilö on se jota hieman autin yhdessä vaiheessa.

Neljä vaakkua pihalla, valkoisella on hurja meno päällä. Toivottavasti viimeinenkin jaksaisi vielä yrittää saada reiän kuoreen ja päästä pihalle..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Voi että mää oon ihan aikusten oikeesti liikuttunu täällä :smt005
Oli jo niin suruissani syksyllä, kun tipsin vaakut joutu repon suuhun, että nyt olen sitte senkin edestä riemuissani.
Ja laps on kyllä kaunis :smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipsille ankkavaaveista! Kuva
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos onnitteluista! Jalkavaivaisen tipusen jalka on nyt parempi. Paikallaan ollessa tahtoo liukua sivuille jalat sillä, mutta kävellessä ja maatessa kummatkin jalat on ok. Meneeköhän ohi, vai pitäisikö jalat tukea toisiinsa virittelemällä niiden välille normaaliasentoon rautalanka? (ankkakirjassa neuvotaan tekemään näin mikäli jalat leviää sivulle kävellessä.. mutta ei ainakaan nyt ole niin paha).

Mutta siis, neljä ankkavaavia :smt007 SEhän se olikin tavoite. Yksi muna vieläkin koputtelee, mutta vähän epäilyttää jaksaako se enää kuoriutua.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Uskomatonta miten nopeasti se jalka on toipunut! Enää ei tahdo erottaa jalkavaivaista toisesta samanvärisestä. Otin pois vaakkujen alla olleen pyyhkeen, kun ajattelin että se on parempi että pohjalla on puruja kuin kangasta, että purut on vähemmän liukas vaihtoehto. Nyt ne sitten syö sitä purua :smt013 Toivottavasti siitä ei ole haittaa.. tosin taitaa ruuansulatus joutua koville :smt017 Yksi ankka on enemmän kiinnostunut minusta kuin ruuasta, yrittää hypätä reunan yli (mukamas, ei mitään mahdollisuutta!) :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kuvia lisää :smt003

Koko sakki:

Kuva

Vastakuoriutunut ankkuli kädessä jalantutkimisen aikana (ei siis missään kuristusotteessa vaikka sille näyttääkin, vaan mukavasti unten mailla kämmenten sisässä):

Kuva

Oho.. oisko tuo pitänyt kääntää.. :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

määhän sanoin tipsi siitä jalasta.kyllä setä tietää!nyt sit kun nää kylmät on menny niin alat kylvää muita siemeniä :smt002
Ripi

Viesti Kirjoittaja Ripi »

Onnea onnistuneesta haudonnasta :smt007 Tosi kauniita ankkapienokaisia.

Meillä alkoi haudonta tänään, joten neljä pitkää ja jännittävää viikkoa on edessä. Ekat ankat on tulossa ja lampi suorastaan odottaa niitä! Ei sen puoleen, niin mekin.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tsekkasin vikan munan kun siinä ei tuntunut enää olevan elämää. Tai eilen illalla kun kellutettiin se, niin heilahti pitkän ajan päästä muutaman kerran, mutta nyt kun rikoin hieman kuorta ja kalvoa niin oli liikkumaton. Täysikokoinen ankkavaavi.. tulee tippa silmään :smt009 Tuli sitten mieleenkin, etten minä vain tappanut sitä.. mutta kun se ei mitenkään reagoinut edes kosketukseen pienestä aukosta. Mietittiin joskus että jos näin käy, niin laitetaan se syötiksi minkkiloukkuun, mutta onkohan se liian kauhistuttavaa?

Mutta pääasia että neljä ankkapienokaistamme voi hyvin, ja emokin on toipunut stressistä minkä kuoriutuminen aiheutti :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joskus eläinten lisääntymisessä vaan käy painovirheitä, ehkä se oli viallinen muna tai sitten haudontaolosuhteet ei olleet ihan nappiin. Mikä lieneekään, mutta nyt se on kuollut, eikä se ole enää muuta kuin mätänevää lihaa, käytä vaan hyödyksi minkkiloukussa.
Ja onnea vielä noista muista ihanista ankuista! :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mäkin oon siirtynyt kuolleiden tipujen osalta askeleen eteenpäin ja annan ne kissoille. Vähän arkaillen "tunnustin" sen 10-vuotiaalle Ville-pojalle ja odotin tuomiota lapsen aitoudella. Mutta Villen vastaus yllätti: "Sehän on vain luonnon kiertokulkua. Parempihan se on, että kuolleena tipu on elintärkeää ja hyvää ravintoa kissoille, kuin että se joutuu roskikseen tai maahan."

Arvatkaa, onko sen jälkeen ollut helppo ajatella samoin?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kuollut tipu on nyt pakastimessa odottamssa minkkiloukkuun pääsyä.

Mutta oli mulla oikea kysymyskin :) Eli kun ruokin poikasia täysrehulla (plus lisäksi vähän salaattia ja jauhopukintoukkia herkkuina), niin pitääkö rehun ja hiekan lisäksi tarjota kalkkiakin? Kun eikös rehun pitäs sisältää kaiken tarvittavan?

Salaattia olen lisännyt juoma-automaatin kouruun, ei sitten nahistu . Pakko opettaa niille heti sen syönti, kun viime vuotiset anakt eivät sitä halunneet syödä kun tottuivat kaiken maailman herkkuihin :smt004
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ankoistahan mulla ei ole hajuakaan, mutta voineeko soveltaa kanoilla käyttämääni mutu-menetelmää? Rehusäkin tuoteselosteessa lukee, että mitä sen lisäksi tarvitsee antaa. Toisissa on kalkki mukana-toisissa ei. Kalkkia sisältävästä täysrehusta saavat varmasti tarpeeksi kalkkia, jos syövät vain sitä rehua. Jos lisäksi syöttää muutakin, niin silloin lisäkalkkia olisi hyvä laittaa tarjolle. Niin-ainakin kanat osaa itse ottaa lisäkalkin.
Vastaa Viestiin