Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Rusina kirjoitti: Jos kana on silver (S) niin onko sen kukkojälkeläinen siis aina ulkoasultaan silver? Entäs kanajälkeläinen, voiko se saada gold-isältään s ja jättää emonsa S "huomiotta" ja olla siis gold?
Päteekö sama B-geenin kanssa?
Ei. Vaihtoehdothan S-geenin vaikutuksesta ulkoasuun on tällä sivulla eli jos kukolla on vain yksi S-geeni se on... tuommoinen kuin sivun alalaidassa on kuvattuna. Eli jos kana on silver, sen kukkojälkeläisen pitää isäkukoltaankin saada silver-geeni jotta se itse olisi silver. Eli silver-kukon emo on silver ja isä joko silver (SS) tai heterotsygootti (Ss)
Silver-kanan kanajälkeläinen taas "perii aina isänsä". S-geenihän kulkee sukukromosomissa X. XX=kukko XY=kana ja geeniparistaan kukko aina antaa jälkeläiselle toisen eli X:n ja kana toisen eli riippuen siitä antaako kana jälkeläiselle X:n vai Y:n tulee jälkeläisestä kana tai kukko. Jos silver-kana antaa jälkeläiselle X:n se on kukko, jos Y:n kana ja Y:n mukana se ei voi antaa silver-geeniä. Eli silver-kanan isällä on aina silver-geeni, se on joko homotsygootti eli aito silver tai homotsygootti. Jos se on heterotsygootti se voi antaa s:n. Eli vastaus kysymykseen on: kanajälkeläinen jättää aina emonsa S:n "huomioimatta" ja on gold tai silver riippuen siitä mikä isä on; jos isä on gold tai heterotsygootti silver, se kanajälkeläinen voi olla gold.
Toivottavasti ilmaisin itseäni nyt ymmärrettävästi enkä vain sekoittanut lisää...

B-geeniin asti en ole vielä edennyt :smt003 Mutta jos sekin on sukupuolisidonnaisesti periytyvä niin sama pätee. Mä takkuan edelleen noita e:n eri vaihtoehtoja ja silveriä. Peritytyminen on jo hanskassa, enää pitäisi ymmärtää ulkoasut... en ihan vielä raaskinut tilata sitä kirjaa jossa olisi piirrosten sijaan valokuvat :confused5: (onks joku muu jo tilannut?)
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Selvensiköhän tää, vai sekoittiko entisestään :smt003
Ruskean värin periytyminen selkeytyi paljon. Kiitos!

Tuo mun silver-kysymys oli huolimattomasti esitetty, tarkoitin silver-kukolla sekä SS että Ss -kukkoa (mulla ei oo silvereitä, joten en tiennyt että Ss kellastuu noin paljon). Sori. Mulla oli jäänyt kokonaan sisäistämättä tuo S- ja B-geenin kulkeminen nimenomaan X-kromosomin mukana. Nyt sekin välähti. :smt115
B-geeni on myös tuossa sukupuolikromosomissa sijaitseva. Tuplana geeni aiheuttaa tiheämmän raidoituksen, jolloin kukko näyttää vaaleammalta kuin kana. Jos raidat ovat yhtä leveitä kuin kanallakin, kukko on heterostygootti.
Barred-juttu onkin mielenkiintoinen. Meillä oli joskus kauan sitten rokkeja ja yksi ostettu rokkikukko poikkesi ulkonäöltään muista, kun sillä oli "kanamaiset" raidat. Nyt vuosien päästä selvisi tuokin mysteeri, ei tainnut rokkipoika olla ihan puhdasrotuinen. :smt003 .

Voiko muuten joku geeni (co?) ajaa barredin vain kanan takaosaan ja pyrstöön? Vai onko kuvan katkonaisen raidoituksen näköinen kuitenkin jotain muuta kuviota kuin barredia (esim. Pg Db?)? Kanan vanhempien ei pitäisi olla raidallisia.
Kuva

Mä en oo opiskellu ollenkaan yhtä kurinalaisesti ja järjestelmällisesti kuin Muusa :smt005 , vaan oon napsinu mielenkiintoisia juttuja sieltä täältä (pyrstö edellä puuhun...). Nyt on tutkiskelun alla Mh-geeni, se taitaa selittää aika monta kysymystä omien kotkojen värityksistä.Vähän himottais hommata tuo kirja, oiskohan mulla joku merkkipäivä tulossa, että vois tilata itselle lahjaks. :smt016
Viimeksi muokannut Rusina, 14 Heinä 2009, 22:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Barred aikaansaa ne tyypilliset "käki"raidat, mutta erilaisia raitoja voi sulissa olla muidenkin geenien vaikutuksesta. Minusta tuossa kuvassa on joku muu kuviollinen kana, ei barred. Barred on dominoiva, ts. se ei voi periytyä piilevästi. Jos vanhemmat eivät olleet barred-raidallisia, ei jälkeläinenkään ole.

Barred-raidat esiintyvät värillisillä alueilla, joten esim silver columbia barred olisi lähestulkoon valkea kukko raidallisella pyrstöllä. Geeni kuitenkin "raidoittaa" myös ruskeat värit. Eli barred-raidoissa vuorottelee aina valkoinen ja värillinen raita. Jos kanalla on mustan ja ruskean raidallisia sulkia, ne on jonkun muun geenin aikaansaamia.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

siimis kirjoitti:Jos vanhemmat eivät olleet barred-raidallisia, ei jälkeläinenkään ole.
Barred-raidoissa vuorottelee aina valkoinen ja värillinen raita. Jos kanalla on mustan ja ruskean raidallisia sulkia, ne on jonkun muun geenin aikaansaamia.
Hieno juttu tietää. Tämän kanan kohdalla ei siis ole pelkoa että väritys johtuisi vieraasta plymouth rock-verestä. Maatiasten kohdallahan raidallisuus ei tuosta syystä ole ollut toivottavaa... siis sekin on ollut ihan aiheetonta "rasismia"?
Pystyykö musta väri E peittämään B:n? Valkoinen vissiin pystyy?

Meillä oli joskus rokki x isabrown -kukko. Se oli upean värinen valkoisen ja kullanvärisillä raidoilla. Kultaraitainen kana tai kukko on siis tosi helposti risteytettävissä, kun raitojen periytyminen on noin simppeliä?
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Rokithan on itseasiassa mustia, eli musta ei peitä raitoja. Valkoinen peittää kyllä.

Eli siis mustavalkoraidallisen kanan saa kun lisää barred-geenin mustaan kanaan. Mutta ihan samoin barred toimii muissa väreissä, eikä vaikuta niiden periytymiseen sinällään - eli kana voi olla vaikka partridge barred tai buff barred jne. Jos haluat keltaraitaisen kanan, tulee sinun ottaa huomioon sen raidallisen vanhemman väri - jos se on homotsygootti musta, niin ekan polven jälkeläisistä tulee mustaraitaisia. Sinne e-lokukseen pitäis ensin saada jotain muuta kuin mustaa, koska se musta on kaikkein dominoivin e-sarjan väri. Eli ei se välttämättä ihan yksioikoista ole, mutta eikös flai:lla ollut esillä jo kuva keltaraitaisesta kanasta! Mä varasin jo sellaisen :smt002 jos niitä tulee lisää... Jumalaisen kaunis :smt003
flai

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja flai »

Minä en näistä väreistä ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta tässä tosiaan erivärinen barred. Se on kukko, näitä on lisääkin tän hetken tipuissa, kunhan sukupuolet varmistuu... :smt045 Plymarilta raidat, mutta "suttuisemmat" ne on kuin puhtailla plymareilla.

Kuva
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meidän kukko oli kans tuon kuvassa olevan värinen, ehkä vähän tummempi kultainen väri. Kukko oli tosi kaunis :smt007 . Sen mamma oli isabrown ja isä se sutturaitainen rokkikukko. Muistaakseni näin, pieni mahdollisuus että ois ollu toisen polven risteytys. On syytä epäillä, että toinen rokkikukon vanhemmista ei ollut rokki vaan ihan joku muu vaalea otus... :smt011 .
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Joko muut on kyllästyny opiskeleen kanojen värejä? :smt017 Mä en :smt024.

Mikä on valkoisen mustalla kirjaillun värin nimi, esim. sussex, chabo? Ja mitkä geeniyhdistelmät sen saavat aikaan?

Sitten kysymistä tipuväreistä. Minkä värinen (siis minkä niminen väri) tulee kanalle, joka syntyy suklaanruskeana? Ja jos kana on aikuisena yksivärinen, niin onko se kuoriutuessaan sen tulevan värin ja valkoisen kirjava? Onko niin, että mitä enempi tipussa on valkoista, niin sitä yksivärisempi siitä tulee? (mulle on tullut sellainen mutu-tuntuma, mutta pitääkö se paikkaansa?) Oon nimittäin ihmeissäni noiden mustien ja birchen-väristen kanssa, kun ne kumpikin kuoriutuvat mustavalkoisina. Olis niin helppoa jos valkoisen värin määrästä voisi päätellä kumman värinen kana on aikuisena.
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Rusina kirjoitti:Joko muut on kyllästyny opiskeleen kanojen värejä? :smt017 Mä en :smt024.

Mikä on valkoisen mustalla kirjaillun värin nimi, esim. sussex, chabo? Ja mitkä geeniyhdistelmät sen saavat aikaan?

Sitten kysymistä tipuväreistä. Minkä värinen (siis minkä niminen väri) tulee kanalle, joka syntyy suklaanruskeana? Ja jos kana on aikuisena yksivärinen, niin onko se kuoriutuessaan sen tulevan värin ja valkoisen kirjava? Onko niin, että mitä enempi tipussa on valkoista, niin sitä yksivärisempi siitä tulee? (mulle on tullut sellainen mutu-tuntuma, mutta pitääkö se paikkaansa?) Oon nimittäin ihmeissäni noiden mustien ja birchen-väristen kanssa, kun ne kumpikin kuoriutuvat mustavalkoisina. Olis niin helppoa jos valkoisen värin määrästä voisi päätellä kumman värinen kana on aikuisena.
Laiskoja vastauksia väsyneenä :smt003 ,
1.Ei
2.Riippuu rodusta, vaihtoehtoja monta.
3.En muista ja kun siinäkin on vaihtoehtoja.
4.Vaihtoehtoja on monta.
5.Voi olla että on, tai sitten ei.
6.Ei ainakaan mun roduissa.

Vitsi kun mulla olis nyt ainakin 20 heterostygoottia silveriä kukkoa, pitäisi saadaaikaiseksi laittaa niistä kuvia. Ne on siksi niin jänniä, kun vaikka väri on selkeä, niin jokainen näyttää erilaiselta. Eli äkkiä katsottuna moni varmaan luulee niitä erivärisiksi.
Viimeksi muokannut smari, 06 Syys 2009, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanamummo

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hitsi mää luulin että se valkonen mustakaulus olis columbia, eikös se sitten välttämättä olekaan? :smt017
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

No kun rusinalla oli esimerkkinä sussex ja chabo, niin sussexilla se on columbia ja chabolla (suomennettuna) mustahäntäinen valkoinen. Lisäksi shaboilla käytetään niitä alkuperäisiä japanilaisia värinimiä.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

smari kirjoitti:chabolla (suomennettuna) mustahäntäinen valkoinen. Lisäksi shaboilla käytetään niitä alkuperäisiä japanilaisia värinimiä.
Onko chabo mustahäntäinen valkoinen vaikka sillä olisikin musta kirjailu kauluksessa? Meillä oli niitä kirjotulla ja valkoisella kauluksella. Onko kirjo- ja puhdaskaulaisella chabolla värigeeneissä eroa, vai voiko ilmiasu olla niin erilainen samalla värillä? Mistä löydän chabon japanilaiset värinimet (meikäläisillä kirjoitusmerkeillä!) (Tenavat osaavat kieltä jonkin verran...)
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Pakko taas korjata omia sanomisia (kirjotusvirheet muokkasin jo aiemmin), eli tietysti kanan väreissä suomennetaan mustapyrstöinen eikä mustahäntäinen (tail). :smt005
Mustapyrstöiset mitä oon nähny, on ollu valkokaulaisia. En tiennykkään että niitä on värillisin kaulasulinkin ja uskon että geenit on silloin ainakin osittain erit, tosin siis vaan olettamuksena arvelen. Mustapyrstöinen (muutoin valkoinen) on siro japaniksi. Enkä osaa sanoa sitäkään mistä noita japsinimiä enemmän saisi tietoon, tuo vaan on joskus jäänyt mieleen kun niitä oli itselläkin. Siron kaula on siis aina valkoinen, ellei nimitykset ole vuosien saatossa muuttuneet. Google kertoo lisää chabofaneille?
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oon nyt pällistellyt noita mun kanasteni sukulaisten kuvia ja niiden jälkikasvua ja raapinut päätäni kun oon miettinyt niiden geenejä :smt017 (ei, ihmisellä ei ole mitään järkevämpää tekemistä...). Tarkistan siis vielä; wheaten tai partridge/villivärinen kukko ei voi saada mustia tai bircheneitä jälkeläisiä wheatenin tai partridgen/villivärisen kanan kanssa? Mutta mitenkäs, voiko saada ruskeita tipuja? Kuinka tumma voi olla se "brownish chicken" josta tulee partridge? Suklaanruskea, harmaanruskea vai vain ruskehtavanvaalea viirutipu? Meidän kukon jälkeläisistä pukkaa noita suklaatipuja ja yritän nyt pähkäillä niiden oikeita värejä ja mahdollisia emoja. Kukko itse on wheaten-värinen ellei oo joku oikein epätyypillinen partridge/villiväri+columbia (ei saa selkoo). Viimeinen tipu birchenin kanan kanssa on oikein kaunis punaruskea :smt055.
Toivottavasti en taas sekoillut ajatusteni kanssa niin että tuli ihan idiootti kysymys... 8-[
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kevättä kohti kun mennään ja on taas intoa pähkäillä kanojen siitosryhmiä (ja värikokeiluja :smt003) niin koitan nostaa tätä topikkia vähän esille.

Mua kiinnostaa nyt buff-väri. Osaisko siimis tai smari tai joku muu kertoa, mikä on puhdasvärisen buffin geenikartta??? Minkä värinen buff on tipuna, voiko se olla kuinka ruskea? Kuinka tumma buff aikuisväri voi olla?

Voiko olla tipuna niin tumma kuin tuo keskimmäinen tipu????
Kuva
Vastaa Viestiin