Meidän haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Se on toi kuoriutumaton muna ku oli ainoo valkoinen, helppo tunnistaa. Se mikä hävis oli se meidän vanhempien kanojen muna, siinä oli aika ohuet ja hauraat kuoret. Muut munat oli näiden Kiuruvetisten kanojen ja sitten yks tän joka hauto eli silkki/kiuruvetinen. Voi olla että yks munista oli myös TIPUlta tulleen kochi/maattari sekoituksen muna. Huomasin vasta eilen että se on muninut jo kauan kun näin sen muninta paikan.

Mut kuiteskin tiput on aivan yli suloisia ja mä oon niin onnellinen, toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin tipujen kanssa :smt007
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ihanaa, melkeen jouludipusia :smt007 Onnea!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, keitettyä kananmunaa murskattuna ja kaurahiutaleita. Ja syöhän ne vaikka jotain pieniä siemeniäkin, jos sulla on. Ja leivän/pullan murusia.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Muusa kirjoitti: Hämärän mäkin uskon enemmän aktivoivan hautomiseen, tuo valoisuus vrt. kesä on hyvä teoria sekin mutta sitten kannattaa varmaan panostaa pesien hämäryyteen... mut ennemmin Tius kannattaisi ehkä kokeilla ensin sitä hämärää, jos vaikka yöksi aina nostais kanan pesään munien päälle, eihän se sieltä pimeässä mihinkään lähde ja voi olla että siellä pimeässä munien päässä kököttäessään siitä rupeis tuntumaan että oli ihan oma idea istua munia hautomassa...
mulla on tähän asti ollu hämärää vaan.. eivät oo ruvenneet hautoon vaikka kui yritän.. en tiiä.. pitää kohta hommata joku himohautojakana joka hautoo jokaisen munan mitä näkee :smt005
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Paljon onnea tipuista! :smt006
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Onnittelut tältäkin suunnalta Minnimannille tipusista!! :smt007 Yllätinpäs taas itseni lukemasta munista vaikka pitäs kiireen vilkkaan olla palkkoja laskemassa.. Noh jos vaan pikaseen vilasee, mitä kanamaailmalla tapahtuu!! :smt003 Mulla olis sulle Tius sellasia kanoja, jotka ei tunnu hautomisesta saavan millään tarpeekseen. Pari kuukautta on kolme rouvaa istunu pesässä ja ootellu josko jättäisin munia ihan haudottavaksi, mut en nyt talvella haluu tipuja joten saattas sulle asti liietä jokunen ja toki kukko kaupan tekijäiseksi. En tietty voi vannoa et ne tunnollisesti jatkais hautomista heti uudessa kodissa, mut näillä se on jotenki tosi luonteen omaista kuitenki.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Käykö niille tipuille undulaatin siemenet kun niissä on joku Amivit-lisä?
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Villiina kirjoitti:Onnittelut tältäkin suunnalta Minnimannille tipusista!! :smt007 Yllätinpäs taas itseni lukemasta munista vaikka pitäs kiireen vilkkaan olla palkkoja laskemassa.. Noh jos vaan pikaseen vilasee, mitä kanamaailmalla tapahtuu!! :smt003 Mulla olis sulle Tius sellasia kanoja, jotka ei tunnu hautomisesta saavan millään tarpeekseen. Pari kuukautta on kolme rouvaa istunu pesässä ja ootellu josko jättäisin munia ihan haudottavaksi, mut en nyt talvella haluu tipuja joten saattas sulle asti liietä jokunen ja toki kukko kaupan tekijäiseksi. En tietty voi vannoa et ne tunnollisesti jatkais hautomista heti uudessa kodissa, mut näillä se on jotenki tosi luonteen omaista kuitenki.
laitoin yv.tä!:)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minnimanni kirjoitti:Käykö niille tipuille undulaatin siemenet kun niissä on joku Amivit-lisä?
No muuten varmaan kävis mutta mä en antais enkä ole antanutkaan ihan pienille tipuille jyviä. Kun niitten pitäisi sitten ne hienontaa rikki kivipiirassa. Helpommin sulava ruoka on parempi. Niistä undulaatinsiemenistä saa kyllä varmaan idättämällä oikein hyvää evästä vähän vanhemmille tipuille, pariviikkoisille tjsp - taidan itsekin kokeilla! :smt001 Sopivan hienoa hiekkaa ainakin pitää olla tarjolla tipuille, joka tapauksessa mutta ainakin jos antaa kokonaisia jyviä.
Keitetystä kananmunasta saa tosiaan puuroihiutaleitten kanssa haarukalla mössäämällä hyvää pikkutipun evästä.
Ja puurohiutaleita syövät semmoisenaankin.
Minä oon nyt nykyiselle tipueelle tehnyt "tipumössöä" mikä maittaa tosi hyvin ja minusta nämä tiput on ihan erinomaisesti kasvaneetkin, edelliset on olleet hintelämpiä. Tipumössöön raastan keitettyä perunaa ja raakaa porkkanaa (ja/tai muita kasviksia, bataattia, omenaa, kesäkurpitsaa tms). Keitetty peruna menee raasteena liiskaksi joten kannattaa vetää raastimen hienolla terällä aina pari vetoa perunaa, pari vetoa porkkanaa jne. Raasteeseen sekotan munitusrehua, suunnilleen saman verran rehua kuin raastettakin. Rehu imee raasteesta itseensä kosteutta jolloin on pehmeämpänä maittavampaa, ja samalla se kuohkeuttaa raasteen niin että vaikka tiput talloisivat ateriansa päällä säilyy se edelleen nokittavan möyheänä eikä liiskaannu niin kuin pelkkä vihannesraaste. Ravintoarvokin pitäisi mun tulkintojen mukaan olla tällaisessa mössössä kutakuinkin kohdallaan. Ja sitä mössöä voi kerralla tehdä isommankin satsin, se säilyy oikein hyvin jääkaapissa ja oikeastaan vaan paranee kun rehu imee raasteesta itseensä nestettä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihan eka päivänä annan vain kaurahiutaleita ja seesam, auringonkukka, pellava, maapähkinää
ja blenderillä ihan jauhoksi ja lisäksi vettä.
Sitä ne sitte nokkii jos haluaa.
Olen kokenu että kaikki muu mössö vain tallautuu, kun periaatteessa ne selviää vaikka ilman. Sitten olen tehny muita sörsseleitä.
Tuo tipumössö kuulostaa kivalta. kokeilen.
Minä en nykyään edes kananmunaa sörssää mihinkään vaan annan sen puolikkaana. Ihan ekaksi ne osaa nokkia vain keltuaisen, mutta jo toinen kananmuna menee kokonaan. ja aina lopuksi hieron kuoren rikki sinne nokittavaksi.
Minusta ne nauttii sen kananmunan nokkimisesta.
Ja appelsiinin siivut on myös SUURTA herkkua parin päivän ikäisille.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meillä käytiin äsken taistelu pikkutipun hengestä :smt010 .
Menin kanalaan viemään niille meidän ruuan jämät ja katsoin samalla sinne pesään. Apua yksi pikkutipu makaa kuolleena emokanan ruokakipossa.Otin sen pois sieltä ja laitoin sivuun kun oli ihan jäykkä ja kylmä, ajattelin että kuollut se on raasu. Sitten jostain syystä otin sen käteeni ja aloin putsaan sen jaloista ja vatsasta sitä puuroa pois, sitten tuli jotenkin semmoinen tunne ettei se olekaan vielä kuollut, aloin hieromaan sitä varovasti ja alkoi ensin muuttua veltoksi ja sitten sen pääliikahti. Vein tipin äkkiä sisälle ja siellä kuivatettiin sitä lämmitettiin sellaisella geelityynyllä ja mun ruumiinlämmöllä. Jonkin ajan päästä se alkoi piipittään ja yritti kovasti kävellä. Vein sen sitten takas emonalle kun oli kunnolla vironnut :smt049 . Tuli kyllä niin idiootti olo kun en ollut ajatellut että ne tipit voi jäädä siihen puuroon jaloistaan kiinni ja kylmettyä :smt009 . Aatella jos mä vaan olisin heittäny sen tipin raatona meneen, onneks tuli semmoinen tunne ettei se olekkaan kuollut.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hui, olipa pelastus!!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Tässä nelikko, nurkassa on se pelastettu puurotipu
Kuva
Mamman takaa kurkitaan, ruskeapäinen puurotipu
Kuva
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kauniita tipuja ja hieno selviytymistarina! Tuliko sen nimeksi nyt sitten Puuro :smt005
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

hilta: oon samaa mieltä:D ehdottomasti puuro nimeks :smt003
Vastaa Viestiin