Meillä on tipu <3

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Voi tipu parkaa :smt009 .Mulla oli kerran vastaanvanlainen tapaus,kaadoin tipun selkään silloin kuismaöljyä.Se on todella tehokas kivunpoistaja sekä estää gram-positiivisten bakteerien kasvun.Sitä saa ostaa luontaistuotekaupoista johannisöljy nimellä(vogel)
Mä teen sitä ite joka kesä uuttamalla särmä-ja mäkikuismankukkia pellavaöljyssä.
Jos sulla ei ole sitä nii laita vaan tota terraa.
Se mun tipu parantu täysin vaikka sillä oli ihan kuoppa siinä selkälihoissa.Se oli eksyny toisen emokanan ulottuville ja saanu sitten huolella turpiinsa.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Meinas unohtua ;homeopaattinen arnica tekis eetvarttia.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kiitos neuvoista Gizzmo. Mä laitan tota terramyciniä, noita homeopaattisia mulla ei nyt ole käsillä, vaatii kaupas käynnin.

Se juo ja syö. Ja tuijjottelee uteliaana ympärilleen että misäs minä ny oon. Pyyhkeen sisällä sylissä se nukkui. Jos se vielä muutaman (parin-kolmen) päivän päästä on hengissä niin kaippa se sitten selviää jollei ihmeempiä tule.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Voi Klaran tipiä tsemppiä hirveesti tipulle ja toivotaan että selviää, se on niin eriasia noi elämän runnomat kuin syntymästään vialliset.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onks tää se tipu, jonka kohdalta just kyselit, että voiko laittaa muiden joukkoon? Eiks se ole jo yli kuukauden? Kukahan sitä on nokkinut, tiedätkö? Ja miten emo ei ole mennyt väliin?? Onko sulla tuoretta kuvaa siitä, siis että onko se sit kukko.. Mutta silti ihmeellistä toimintaa kanoilta.. :smt017

Kovasti peukutuksia tipulle, toivottavasti selviää! :thumbleft:
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Juu tämä tirppa kuoroitui 20.11, eli ikää on jo ihan hyvin ja kokoakin suurinpiirtein viiriäisen verran.

Meillä on tuo yks kana, joka on alusta asti ollu sille todella ilkee. Kyllä sitä muutkin on komentanu, mutta huomattavasti nätimmin. Mamma kananen tekee minkä voi, mutta ei sekään ehdi joka paikkaan ja tipu on jo jonkin verran harrastanut itsenäistä haahuilua aina vaan kauempana emosta, niin tämä ilkiö oikeen kyttää että koska on tilaisuus ja käy täysiä sen päälle.

Eihän siinä tavita kuin että se ilkimys on saanut kerran nokkastua kunnolla niin että tulee verta ja sen tietää kuinka käy kun kanat huomaa että on verta jossakin. Sielä non kuin hailauma sen kimpussa sitten.

Kuvia oon ottanut tipusta mutta en ole yhtään ehtinyt katsoa että minkä laatusia niistä tuli, saako niistä ylipäätään mitään tolkkua tai selkoa. Katton ne tässä läpi ja laitan näytille sitten, jos on jotain mitä voi näytille laittaa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Löysin sitten tasan yhden kuvan josta vois jotain tolkkua saada ettei ole kanan persustaa edessä, heilahtanu, muuten vaan vinksin vonksin, liian pimee tms.

Tänään napattu kuva tipun putsauksen ja lääkitsemisen kälkeen. Oishan se aika hienoa jos tosta osais joku kertoa onko se kana vai kukko.

Kuva
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mielestä tuo on kana, ja kauniinvärinen kana onkin, sitä suurempi harmi jos nyt ei toivu (siis sen sukupuolen ei niinkään värin puolesta :smt002 ).
Meillä on samanikäisillä kukkopojilla ollut jo pitkään niin esiintyöntyvät pullukkaharjat ettei oo epäilystäkään sukupuolesta, tällä on ihan kanamaisen pieni mutta en sitten tiedä kuinka paljon voi olla eroa kehityksessä eri kantojen välillä.
Toivotaan että toipuu!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No seki vielä että olis kana... Nyt kyllä alkas ärsyttää ton mein pissipääkiukkupussin tekonen niin tasan saletisti että saan pidellä itteeni etten käy tempasemas siltä suorin tein niskoja nurin. Samperi vieköön. :smt013

Kun vaan selviäisi tuo jos se on kananen. Väännän itteni vaikka solmulle että sillois kaikki hyvin ja toipuis. Ja jos se joutuu olemaan kauan pois kanalasta niin milläs ilveellä mä sen takasi noitten joukkoon saan ettei sillä ole taas turpasauna tiedossa *argh - repii hiuksia*

Ihan ylimäärästä päänvaivaa ja kaikki vaan yhen ilkeän mänttipään takia :smt012
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kana munkin mielestä. Sitä ihmeellisempää, että joku on sille vihainen??
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Ei sitä mun mielestä muut höykytäkkään kuin tuo yks. Hulda. Se on se meidän kukna jostei aluksi oikeen tienny mikä se on kukko vai kana. Isokin se on ku joku mörssäri muihin verrattuna.

Sillä on tässä ollu haudontakuumetta päällä. Mä olin tiukasti sitä mieltä että tänä talvena ei enää haudota ja keräsin siltä munia pois. Se oli ihan nyppiny vattan alusenkin paljaaksi. Tyhjää pesää jästipäisesti hautoi ja mä kun näin talvella viittiny sitä mihinkään veteen kastaa tmv, niin nakkasin sen hankeen niin että uppos vähän syvemmälle. Se kömpi sieltä pois ja sen jälkeen oli sitä mieltä ettei haudotakkaan. Nyt se on Klaaran kanssa vallanu alapesät. Ne pesät on tyhjiä, ite eivät niihin muni, mutta eivät päästä muitakaan munimaan, joten yläpesät on kummasti alkaneet munijoille kelvata. Klaara kyllä käy syömässä ja juomassa ja seurustelemassa, mutta tuntuu muuten viihtyvän valtaamassaan pesässä hyvin. Huldaa saa kaivaa sieltä pesästä ja se motkottaa kikkusena kuin peikko.

Ja tosiaan kyttää tota tipua että heti kun tulee pienikin tilaisuus niin käy päälle. Hyökkää vaikka sieltä pesästä sen kimppuun, tai jos tipu menee johonkin pesään sitä pakoon, se tukkiin sisäänmenoaukon niin ettei tipu pääse ulos eikä emo auttamaan ja nokkii tipua pesässä eikä päästä pois.

Me on ukon kanssa monta kertaa menty väliin ja joskus se lopettaa joskus ei. Emo on aika hyvin saanut puolustettua pientä, mutta nyt kun se on alkanut tosiaan liikkua itsenäisemmin ja haluais vähän käydä kuoputtelemassa pehkua tai muuten ihmettelemässä vaikka sillä välin kun emo syö niin saman tien Hulda iskee kiinni.

Kyllä sitä tosiaan muutkin on komentaneet, Klaara etenkin, se kun tuntuu olevan kukosta seuraava "johtaja" kanoilla, mutta ei sekään koskaan tollasella raivolla ole tipun päälle käynyt.

Nyt en tiä mitä täs tekis. Vaikka saisinkin tipun takasin kanalaan niin Hulda sieltä on ilmeisesti lähtövuorossa. Mutta mites noi muut nyt sitten sitä takaisin ottaa vastaan - kuinka kauan se voi ylipäätään olla pois kanalasta itteensä sisällä parantelemassa, ennenkö siihen suhtaudutaan kuin vieraaseen ja se saa kunnon sakinhivutuksen kaikilta, äitee mukaan lukien :smt017 Ja voiko sitä ylipäätään laittaa takasin ennenkuin se saa kunnolla uutta untuvaan paljaan nahan päälle ja haava on kunnolla parantuneet ja ilma pois sen nahkan alta?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huoh...kuinka ikävä tapaus :smt009 Aika isot haavat kuvan perusteella, verrattuna kanatirpan kokoon, mutta verenvuoto kuitenkin jo täysin tyrehtynyt? Hyvä, että otit sisälle, lämpimämpään ja puhtaampaan kuin kanala. Nyt tärkeää putsata haavat usein ja perusteellisesti, etteivät tulehdu. Nuorella eläimellä parantuvat kyllä yleensä nopeasti isotkin haavat...solut uusiutuvat niin nopeasti.

Emohan ei ollut vielä vieroittanut? Sen seuraan palauttamista voisit kokeilla muutaman päivän päästä...tai käyttää vaikka emoa päivittäin sisällä, etteivät vieraantuisi toisistaan. Eh---vaikea tilanne tulee olemaan parveen palauttamisen kanssa :smt011

Tässä vanha ohjeistus haavahoidosta, jos olisi jotain apua:
http://www.munanetti.power-forums.com/h ... -t152.html
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Joo emo ei ollut vielä vierottanut ja hyvä olikin ettei tullut verkko-oven läpi perään kun vein tipun :smt009 Harkitsin jo sitäkin jos laittaisin isomman häkin ton nykyisen tilalle ja ottaisin emonkin sisälle. Sitä vaan en osaa sitten sanoa mihin saisin sen mahtumaan :smt017 Ja toisaalta tappeluhan siitäkin tulis sitten ku palauttaisin emon ja tipun...

Hittolainen että piti mennä hankalaksi - miksi Hulda voi miksi :smt012 :smt019

Tutustun tohon haavanhoitolinkkiin nyt huolella. Ei ois kiva mokata tätä sen takia että tekin jonku ihme töpin haavanhoidossa :roll:
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tuli muuten mieleen että vaikka meillä on kylppärissä lattialämmitys, niin tartteiskohan toi tipu jonku spottilampun vielä lämpöä tuomaan?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Laita vaan lamppu, jos se on vielä tottunut nukkumaan emon alla. Siellähän on tosi lämmintä ja nyt yksin ja kipeänä lisälämpö ei kyllä haittaa.
Vastaa Viestiin