Turve kanalan pohjana?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Iloisten Munatalo

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Carla kirjoitti:Vinkkinä kuulin, että kestopehkun käynnistämiseen pikkukanalassa on laitettu pohjimmaiseksi tuoretta hevosenlantaa. Sitten vaan turpeet päälle, niin käynnistyy pienemmälläkin porukalla ja ainakin nopeammin. Ei vielä omakohtaista kokemusta asiasta... :)
Saattaa tulla ainamoinen ammoniakkipläjäys hevonkakasta :oops:
Han

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Han »

Minä laitoin viime syksynä pehkun joukkoon pohjalle hevosenlantapissasekotusta, ei tullut lainkaan ammoniakkipläjäystä siitä :) ja pehku lähti käyntiin oikein hyvin. Mulla oli haravoituja lehtiä, sitä hevosenlantasotkua, olkea, turvetta ja pölkkypaalista kutterilastua.
Salli

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Salli »

Tuohon hevosenlanta-asiaan sen verran, että ei se kakka ole ammoniakkista, pissa sen sijaan kylläkin on, mutta turve on älyttömän hyvää kuiviketta (toki tuo pellava voisi olla vielä parempaa!) ja pitää hevosilla hajut poissa. Ajattelin itsekin laittaa turvetta kanoille talveksi, ja voisinpa kokeilla tuota hevonkakkaa sinne pohjalle :smt001 JOtkut käyttävät hevosillakin tuollaista kestopatjaa johon lannat jätetään ja keväällä sitten tyhjätään, eikä hajuja siltikään synny.
ÄsVee

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Olen mietiskellyt taas tätä kanalan pohjaa talveksi. Viime talvena oli älyttömästi turvetta ja siihen lisäilin vähän kaikkea pihalta haravoitua. Kanoja oli melko vähän ja turve ei juurikaan lämmittänyt. Nyt olen taas kokoamassa kanalan pohjaa ja sinne menee leikattu ruoho ja muu pieni maatuva kasvisilppu. Kuinkahan suuri osuus pehkusta pitää olla sitä turvetta? Viimeksi oli kaksi suurta turvepyöröpaalia ja sitä oli paljon (ja oli kallista hupia kun piti kuitenkin lämmittää sähköllä). Nyt olisi enemmän kanoja, paremmin eristetty kanala, pehkuun saan kerättyä tavaraa enemmän pihalta, hevosia on naapurissa ja jonkin verran sahanpurua tuossa odottamassa. Ja kuituhampun silppua syksyllä sekaan. Turve on hyvä kuivike, mutta onnistuuko pohja jos sitä on reilusti alle puolet kaikesta pehkusta? :smt017 Onko kukaan koskaan tehnyt pohjaa ilman turvetta? Ilmeisesti pellavaa on käytetty sijalla, mutta toimisiko se myös kuivalla hampulla? Jääkö se liian tiiviiksi tai kosteaksi?

Vähän tässä koitan miettiä mikä olisi sopiva suhde turpeen ja muun massan kesken.
vardenji

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tää voi kuulostaa vähän hassulta vastaukselta, mut omine arvoineni suosisin enempi pellavaa kun turvetta. Turve kaivetaan soista ja se on uusiutuva luonnonvara, mut pellava on ainakin tekstiiliteollisuuden jäte. Toi kuivikepellava on sitä pellavan runkoo, joka on hakattu pois sieltä kuidun alta. Sen takia pidän sitä ekologisempana :smt002 Se maatuu helposti ja mulla käynnisty pehku vasta kun ostin siihen pellavaa.

Sanoisin ehkä neljännes turvetta, puolet kasvisilppua ja neljännes pellavaa, purua tms.
ÄsVee

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

vardenji kirjoitti:Tää voi kuulostaa vähän hassulta vastaukselta, mut omine arvoineni suosisin enempi pellavaa kun turvetta. Turve kaivetaan soista ja se on uusiutuva luonnonvara, mut pellava on ainakin tekstiiliteollisuuden jäte. Toi kuivikepellava on sitä pellavan runkoo, joka on hakattu pois sieltä kuidun alta. Sen takia pidän sitä ekologisempana :smt002 Se maatuu helposti ja mulla käynnisty pehku vasta kun ostin siihen pellavaa.

Sanoisin ehkä neljännes turvetta, puolet kasvisilppua ja neljännes pellavaa, purua tms.
Tuo ekologisuus on hyvä pointti! :smt023 :smt045 Tuollaista suhdetta voisi koitella tänä vuonna.
chicken

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Itse mietin tätä pehkuhommaa, voiko sitä laittaa keväällä kukille, pensaille ym.? Koska haluaisin hyödyntää keväällä kanalan jätökset :smt045
Meillä on suht pieni kanala, olikohan jotain 2.5 neliötä ja kanoja+kukko tällä hetkellä 5. Tipuista olisi tarkoitus lisätä parvea jos vaan kanoja tulee. Kannattaisiko tuota pehkua kokeilla? Meillä ei ole perinteistä navettaa vaan kanala on rakennettu ulkorakennukseen jossa on lattia laudasta ja päällä muovimatto. Toimiikohan se sellaisessa?
Sain juuri sahalta jätesäkeissä purua, eli riittäisi jos ostan turvetta?
ÄsVee

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

chicken kirjoitti:Itse mietin tätä pehkuhommaa, voiko sitä laittaa keväällä kukille, pensaille ym.?
Pehku on erinomaista tavaraa hyödynnettäväksi! :smt023 Meillä pehkua lisättiin perunoille, palsternakalle, tomaateille ja vähän ties mille ja ylijääneessä pehkussa kasvaa kurpitsaa ja kurkkua. Ja ai että hyvin kaikki kasvaakin. :smt049 :smt041
Muihin kysymyksiin vastatkoot vähän viisaammat. Minä en noista lattia-asioista paljon tiedä. Mutta jos kanoja on enemmän kuin yksi neliötä kohti niin pehkua kannattaa kokeilla. :smt045
thank

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja thank »

Turvekakka on omien kokemuksieni mukaan helpompi luovuttaa / myydä eteenpäin, sillä turvekakka palaa nopeammin kuin esim. puru joten se on hyvin nopeasti valmis levitettäväksi esim. peltoon. Purua ja olkia joutuu säilyttämään ensin aika pitkään, muistaakseni aika on jopa pari vuotta. Meillä on iät ajat pidetty hevosilla turvepatjaa, nyt aion laittaa kanalaan vastaavan. Se tosiaan kuivana pölisee aika reilusti, mutta pupuillekin laitoimme turvetta n. viikko sitten runsaan kerroksen pupulaan, niin nyt se on tallaantunut tiiviiksi eikä juuri enää pölise. TIetysti se täytyy vähän kostua, paalista otettuna se on rutikuivaa. Meillä on jotain BF turvetta nyt, sellaisia pikkupaaleja, olisko jonkun 30-40 kiloa. Hintaa oli 15 euroa paali, mitä lie pohjoisen lisää...
Tuota voisi kokeilla, että levittäisi hevosen kakkaa pohjalle. Meillä taitaa pehkun perustus mennä sen verran myöhään syksylle, ettei käyminen ehdi alkaa ennen pakkasia...
suikku

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja suikku »

BF - turve lienee poltettavaksi tarkoitettua ja on siksi rutikuivaa. Mun paalit sisältävät kosteutta jonkun prosentin, eli kuivaa saa samalla rahalla enemmän ... kai. Maksoi kympin tienoilla Tampereella.
thank

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja thank »

suikku kirjoitti:BF - turve lienee poltettavaksi tarkoitettua ja on siksi rutikuivaa. Mun paalit sisältävät kosteutta jonkun prosentin, eli kuivaa saa samalla rahalla enemmän ... kai. Maksoi kympin tienoilla Tampereella.
Hmm, en ole nyt ihan varma, mitä tarkoitat, mutta pussin kyljessä lukee "rahkapohjainen vaalea kuiviketurve" ja siinä on hevosen kuvakin.
suikku

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, googlasin äkkiä ja katselin, että se VOISI olla kuivaa ja poltettavaksi tarkoitettua. Sen tiedän varmasti, että siinä kuiviketurpeessa mitä meillä on (muistaakseni Vapon) on hiukan kosteutta ilmeisesti juuri siksi ettei pölisisi käsiteltäessä. Se luki pussin kyljessä (tai netissä tai jossain...) Hohhoijaa. Nyt ei kyllä ajatus enää liiku. Nukkumaan siis.
Vastaa Viestiin