Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mik

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja mik »

Muusa kirjoitti:Älä Bean ammu kovilla, mulla on lääkärin määräys :smt003
Kuva
Bean kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Kiitos Bean :smt006
Minua askarruttaa se että kanan alla saa vain hautoa sen omaan kantaan kuuluvia munia ja toisen rodun alla ei saa hautoa sitä omaa kantaa mutta konehaudonta on ok? Jos mulla on orpin alla 10 maatiasmunaa, ne haudotaan luonnollisesti, niillä on emo joka opettaa kanojen tavoille ja ne ovat silti puhtaita maatiaisia.
Itsekin olen vastaavaa harrastanut, ja sekarotuisia ei ole syntynyt, joten voisi kuvitella, että maalaisjärki riittäisi. Tämä ei kuitenkaan voi olla säännöissä kirjattuna tällaisena, eli jos tunnistat varmasti ja estät sekoittumiset, niin siinä tapauksessa on ok. Poikastuottajalla on suurempi vastuu kannan lisäämisestä ja siinä mielessä poikastuottajan kohdalla säännöt tiukemmat. Onneksi ei sentään sääntöihin kirjattu, että eri rotuisia EI saa olla lainkaan tilalla. Nyt vain pitää pitää rodut eri laitumilla ja eri tiloissa pysyvästi.
Yritän nyt uudestaan tuota lainausta ja edellen jouduin lyhentelemään kun mulle jää epäselväksi mikä on ok (vai onko mikään). Kun ymmärrän että on ok antaa erirotuisen hautoa, ymmärränkö väärin? Mutta ymmärtääkseni se on kielletty, ja mahdotontakin kun erirotuiset pitää pitää eri tiloissa pysyvästi. Vai onko säännöt tässä kohtaa poikastuottajille tiukempia, säilyttäjät saavat lisätä erirotuisen alla? Vai oliko tämä Bean sinun henkilökohtainen mielipiteesi vastoin uusia sääntöjä (jonka tietysti olet vapaa esittämään siinä kuin muutkin, vaikka oletkin ollut mukana uusia sääntöjä laatimassa)? Eli olisi ok mutta kun on kielletty... nyt olen jo itsekin sekaisin :confused2:
Bean varmaankin tarkoitti tuolla lauseella, että säilytysohjelmassa ei voi olla sääntöä, jossa sallittaisiin poikkeus "jos tunnistat varmasti ja estät sekoittumiset, niin siinä tapauksessa on ok". Toisenlainen välimerkki ehkä olisi tuonut ajatuksen paremmin esille. :smt003
Peltolan eläjät

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Kaikenlainen asioista jänkkääminen ja pilkunviilailu vie kyllä lukemisen ilon tältäkin palstalta :smt021
Säilytysohjelmassa olen ollut alhojeni kanssa yli kolme vuotta ja aion olla edelleenkin :smt004
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

mik :smt008 kiitos ratakiskonpätkästä... haluatko vaihdossa herneen? :smt003 (tosin en ymmärrä miksi ei voisi olla; mun täytyy sanoa että ainakin kaikki tuntemani tyrnissäilyttäjät ovat aivan upeaa fiksua ja asialleen omistautunutta joukkoa jotka säilyttävät maatiaiskanaa sekä järjellä että tunteella - näille valioyksilöille sallisin mielelläni maalaisjärjen käytön turhan säilyttämisen ilon vievän pilkunviilailun sijaan) :smt004
pippuri_82 kirjoitti: Itse suosittelenkin myymään vain sen määrän poikasia, joihin kunkin omat myyntierä- todistukset riittävät.
Mitä suosittelet niille halukkaille kotitarvekananottajille joille myydään ei-oota?
(Mun täytyy taas sanoa että oon itse todennut nämä tyrnikset niin erinomaisiksi kotitarvekanoiksi että mun on vaikea kellekään suositella mitään muuta - miksi suosittelisinkaan muuta kuin parasta - ja henkilökohtaisesti mulle tuottaa suurta tuskaa kun joudun myymään ei-oota.)

Ilomuna mun lääkepurkista riittää kyl sullekin ja muillekin älä huoli :smt003 vaikka melkeen joka kerta uusia sääntöjä lukiessa täytyykin ottaa troppia :smt030
Iloisten Munatalo

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Muusa kirjoitti: Ilomuna mun lääkepurkista riittää kyl sullekin ja muillekin älä huoli :smt003 vaikka melkeen joka kerta uusia sääntöjä lukiessa täytyykin ottaa troppia :smt030
Kiitos mutta olen todennut että herneet nenässä on tosi epäterveellisiä kaikin puolin :smt018 . Mua vaan harmittaa yleisellä tasolla ketään suoraan nimeämättä, miksi kaikki väännetään sarkasmiin ja ironiaan ... Mun mielestä se on toisten panoksen aliarvioimista ja loukkaavaa. Tässäkin ketjussa alkuperäinen tarkoitus oli keskustella "ilman hernepurkkien linkittämistä" pelkkää asiaa. :smt009
mik

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja mik »

Muusa: jos herneet on luomua, niin sit kelpaa :smt004

Ehkä säännöt on tarpeen, kun uusia säilyttäjiä on tullut enemmän kuin tänne sieniä sateella. Mut ehkä joissain kohtii tosiaan olis suositukset olleet järkevämpiä, kuin kiellot.

Mä haluaisin katsoo tät positiivisesti, että vihdoin mtt:ltä tulee jotain ja haluan uskoa, että näitä sääntöjä voidaan muuttaa, jos käytäntö osoittaa jonkin kohdan huonoksi.
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Säilytyttäjien määrähän on kasvanut hurjaa vauhtia viime vuosina ja siinä joukossa on enemmän ja vähemmän asiaan perehtyneitä ihmisiä. Mukana ohjelmassa on myös vanhojakin säilyttäjiä, joiden uskomukset eivät aina kohtaa todellisuuden kanssa. Sääntöjä rukattiin kehoituksista tiukempaan suuntaan tyylillä jota on noudatettava tai muussa tapauksessa ei ehkä tulisi olla mukana ohjelmassa. Erityisesti huomiota on laitettu maatiaiskanan rotupuhtauden EHDOTTOMAAN säilymiseen tulevaisuuteen. Maatiaisethan ovat terveitä ja kestäviä, ja niiden tulisi myös pysyä omanlaisinaan, kaikkien eri kantojen. Ihmisen etu, rahanahneus ja se mikä on helpointa säilyttäjälle ei välttämättä ole sama kuin maaatiasten etu. Muutoksia ohjelmaan tulee ja niihin on vain sopeuduttava sillä enää ei voi elää kanoinensa niin kuin pellossa :smt003

Siitosmunien myyntimäärää on rajoitettu, jottei niillä harrastettaisi poikastehtailua. Rahaa on kerätty ostamalla siitosmunia muualta haudottamalla koneessa ja samantien myymällä poikaset pois, ja uudestaan ja uudestan... Siitosmunia saa jatkossa hautoa vain oman kannan emolla, koska hups vaan, väärän kannan sijaisemo saattoi munia omankin munan puhtaan kannan munien joukkoon. Näitä tarinoita on vaikka kuinka paljon kun maalaisjärki ja pelkkien kehoitusten noudattaminen ei kaikilla vaan toimi :smt021

Poikastuottajana sinulla tulee olemaan hieman tiukemmat raamit, missä toimia, mutta saat silloin myös myydä enemmän kanalasi tuotoksia. Säilytysohjelmasta tulee myös luotettavampi kun koko hankintaketju on täysin jäljitettävissä. Seuraavassa säilytysohjelman raportissa käsitellään sääntöjä vielä lisää, mutta etanaposti kestää...
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Kysymys

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jaksaneeko Bean, pippuri_82 tai jm enää vastailla...yritän silti kysyä...

"Siitosmunien keruu voi alkaa aikaisintaan
3 viikkoa siitosryhmien muodostamisen jälkeen."

^ Kenen "piikkiin" menee tuo maininta?
Kolme viikkoa ei välttämättä riitä...< perustelen tämän munislaisten käytännön kokemuksilla.
Siksipä (Muniksen haudontaohjeissa) suositellaan jopa viiden viikon varoaikaa.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Asialliseen kysymykseen Hiltalle, eli muistaakseni sääntöjä muokattaessa oli puhetta pidemmästäkin ajasta, mutta tuo 3 viikon aika taitaa perustua joihinkin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen (en muista lähdettä tarkkaan mutta voinen sen Sinulle kysyäkin). Toisaalta koska eri rodut ja kannat on pidettävä pysyvästi jatkossa eri tiloissa, on sekoittuminen täten jo muutenkin estetty. Toki jokainen saa pitää siitosryhmiä pidempiäkin aikoja erillään ennen kuin alkaa keräämään siitosmunia, jotta ovat juuri sen tietyn kukon 100%:sesti hedelmöittämiä. Itse pidän jatkossakin kyseiset siitosryhmät jo loppusyksystä lähtien omissa tiloissaan, ja siitoskausi on alkanut yleensä vasta helmi-maaliskuussa, joten ihan noin lyhyttä aikaa en ole käyttänyt.
Tuulia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

^Mä olen ton kyllä testannut.
Ostin 2 silkkikanaa, joiden munat keräsin kaikki koneesen, 4 viikon munista tuli tipuja, ja vasta sen jälkeen tuli tyhjiä munia, olivat meillä ilman kukkoseuraa koko tämän ajan. tällä tavalla sain uutta verta vieraasta kukosta jota ei tarvinnut ostaa :smt003
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Yritetään nyt vielä vähän vääntää rautalangasta.

Eli jokainen poikastuottaja saa myyntierätodistuksia sen verran kuin kukkojen ja kanojen määrä laskukaavan mukaan sallii. Mikäli poikastuottajalla on vain vähän kanoja ja vielä vähemmän kukkoja, hän saa myydä vähemmän kuin hän, jolla on enemmän kanoja ja kukkoja. Täten varmistetaan se, että säilysohjelmaan saadaan mahdollisimman kattavasti geenejä. Hyvä juttu! Jokainen yksilö ja sukupolvi tuo aina jotain uutta seuraavalle sukupolvelle. Miksi siis sallita säilytysohjelmaan sellainen, että joku, esim. minä, saisin myydä sadoittain jälkeläisiä, jotka kaikki olisivat peräisin samasta kukosta ja samoista kanoista? Olisihan se minun kannalta hyvä, varsinkin jos aina pyytäisin esim. nuorikosta ja munivasta kanasta esim. 90€ tai enemmänkin, kuten joillakin on tapana. Mutta se ei ole maatiaiskanan etu. Oma etu pitää nyt laittaa maatiaiskanan edun taakse, ja miettiä miksi yleensä tällainen säilytysohjelma on perustettu, mikä on ollut tavoite, onko ollut aiemmin epäkohtia, miten nykyisillä säännöillä estetään aiempi villi meininki. Mutta siis jos sinulla on enemmän kukkoja ja kanoja, niin en usko, että myyntierien lukumäärä tulee ihan heti kenelläkään vastaan. Kymmenenkin myyntierää tarkoittaa jo maksimissaan sitä, että saat myydä parvia, joissa on yhteensä 20 kukkoja ja 100 kanaa. Toki määrä voi myös olla pienempikin, jos myy vain yhden tai kaksi kanaa kerrallaan. Myyntierien koko varmaan siis kasvaa, eli enää ei välttämättä myydä yhtä kanaa kerrallaan, vaan mieluummin sitten kerralla vähän enemmän. Mikäli kysyntää on liikaa, ja todistukset loppuvat kesken, niin voi miettiä että tulikohan liikaa haudotettua poikasia siihen nähden minkä kokoinen on siitosryhmä. Aina voi myös kertoa ostajille, että "minulla ei ole nyt myydä mitään, mutta otatko yhteyttä vaikka siihen ja siihen, niin hänellä varmaan voisi vielä olla myytävää". Itsekin välillä saanut kyselyjä kanoista ja kun ei ole ollut kovinkaan vilkasta tuo poikastuotanto sillä hetkellä, niin olen sitten sanonut vaikka, että Suwitsulla voisi olla myytävänä piikkiöläisiä tai jollakin muulla.

Toivottavasti tämä liirumi vähän selvitti asiaa. Tai sitten liirumia taas lainataan lause kerrallaan ja ihmetellään sitä ja tätä, mutta kun tai jos...onko se nyt näin vai kuka vastaa, plaa plaa , olen naiivi, vedän beanit nenään, tai ihan sama, mutta vastustan ja haluan halkoa hiuksia..(vedonlyönti käyntiin, montako lainausta tästäkin viestistä vielä saadaan aikaan ja kenenkä toimest :smt023 )
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Tuulia kirjoitti:^Mä olen ton kyllä testannut.
Ostin 2 silkkikanaa, joiden munat keräsin kaikki koneesen, 4 viikon munista tuli tipuja, ja vasta sen jälkeen tuli tyhjiä munia, olivat meillä ilman kukkoseuraa koko tämän ajan. tällä tavalla sain uutta verta vieraasta kukosta jota ei tarvinnut ostaa :smt003
En tiedä onko eri roduilla eroa siihen, kuinka pitkän ajan kana pystyy kukon siittiöitä säilyttämään muniensa hedelmöittymiseen. Mikäli siis näin on, että vastaava voi olla mahdollista maatiaiskanallakin, niin tottakai kannattaa pitää siitosryhmät pidemmän aikaa erillään.
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oletpa Bean herttainen hyökkiessäsi persoonaani kohtaan :smt008 tuitui, toivottavasit hävisit pelimerkkisi :smt002

Pippuria lainaan koska hän vastasi kysymykseeni eri topiciin
pippuri_82 kirjoitti:lopuille myin EI OOta toukokuun alusta saakka. Eikä harmita yhtään, kehoitin myöhäisheränneitä olemaan ajoissa ensi vuonna :smt005

Mulla heräsi tästä useita vastakysymyksiä mieleen mutta eipä niistä sen enempää, pakko vaan tunnustaa että en voi sille mitään että mua kyllä harmittaa.
pippuri_82 kirjoitti:maalaisjärki ja pelkkien kehoitusten noudattaminen ei kaikilla vaan toimi :smt021
Tätä kysyttiin jo aiemmin - kuinka paljon paremmin voidaan odottaa että toimii tiukat säännöt joiden noudattamista ei voida valvoa (ja joista säilytysohjelman puolestakin on sanottu että jotkut asiat ovat tässä säilytysohjelmassa ehdottomia, toisissa on lupa käyttää maalaisjärkeä)? mik sanoi minusta aiheesta hyvin.
jm

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja jm »

Muusa kirjoitti:kuinka paljon paremmin voidaan odottaa että toimii tiukat säännöt joiden noudattamista ei voida valvoa.
Säilytysohjelman säännöt ovat kirjattu juuri siksi että ohjelmaan ilmoittautunut tietäisi mihin on sitoutunut elikkä sitoutunut sääntöjen noudattamiseen ei niiden rikkomiseen.
Sääntöjä laadittaessa otettiin mielestäni huomioon vain minimivaatimukset joita säilytyksessä tulisi huomioida. ne eivät kuitenkaan ole mitenkään ristiriidasa säilytyksen periaatteiden kanssa. Itse olisin laittanut huomattavasti rajummat vaateet. En usko että kukaan olisi suostunut niinkin yleiseen vaatimukseen että kukkoja tai kanoja ei saisi omin luvin teurastaa (tämäkään ei olisi ollut hatusta vedetty).
Säilytyohjelmaan liittyminen ei pitäisi olla myöskään pelkkä mainosbanneriin lisätty teksti vaan aito pyrkimys maatiaskanan säilyttämiseen vaikka se olisi vastoin omaa etua (esim. oman parve vuosittainen lisääntymisen rajoittaminen säilytysringissä tai ostajan käännyttäminen toiselle säilyttäjälle). Ketään ei taida olla kasvattajana kennelliitossa, jos näitä sääntöjä tiukkoina pitää, saatikka kasvata heppoja.
maatiaskanat ovat helppo säilyttämisen kohde. lisääntyvät helposti, pitkäikäinen ja nimenomaan kukot ovat halpoja. jo yhdellä pesueella on mahdollista siirtää kanan oma perimä kaikkine vaihteluineen (tietysti geenien jakaantumista ei voi määrätä).
mutta varjopuolena on myös se että yhden kukon jälkeläisten on helppoa muodostaa liian suuren osan koko kannan parvikoosta... eipä silti yksi kanakin voi jo vuoden aikana tuottaa koko kannan vuosituotoksen verran jälkeläisiä säilytysohjelmaan jos myyjä niin haluaa, mutta kukapa oikea säilyttäjä niin tekisi vaikkei sitä valvotakkaan.
jottei herneitä impattaisi niin... :smt003 :smt001 :smt002 :smt054
annemari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja annemari »

Säilytysohjelman säännöt ovat kirjattu juuri siksi että ohjelmaan ilmoittautunut tietäisi mihin on sitoutunut elikkä sitoutunut sääntöjen noudattamiseen ei niiden rikkomiseen.
Minä en liittyessäni n. 4 vuotta sitten sitoutunut nyt voimassa oleviin sääntöihin ??
Ketään ei taida olla kasvattajana kennelliitossa, jos näitä sääntöjä tiukkoina pitää, saatikka kasvata heppoja.
Olen kasvattanut ravihevosia 10 vuotta, ja koiria 4 vuotta, eikä Hippoksen tai Kennelliiton taholta ole koskaan minua kohtaan tämmöistä tyranniaa käytetty kuin MTT nyt teki.

Kysymykseni: Miten eroan säilytysohjelmasta ja poikastuottajana olemisesta, kenelle kirjelmäni osoitan?
jm

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja jm »

annemari kirjoitti: Olen kasvattanut ravihevosia 10 vuotta, ja koiria 4 vuotta, eikä Hippoksen tai Kennelliiton taholta ole koskaan minua kohtaan tämmöistä tyranniaa käytetty kuin MTT nyt teki.
koirilla joka toine kiima, maksimimi määrät pentueissa, ei sekarotuisia, rekisteröinnit, astutustodistukset jne. ... melko kovempia vaatimuksia. hevosilla dna-näytteet, astustustodistukset,jne. ihanko tosissa olit :smt002 itsekkin kasvatan kumpaisiakin tosin en raviin.
Vastaa Viestiin