Ammoniakki kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä se pahkun palaminen vaatii plussan. Silloin, kun etsittiin ratkaisua harmaitten vesien käsittelyyn selvitettiin yhtenä vaihtoehtona mikrobipuhdistusta( biolan). Mies puualan ihmisenä(sinistyminen johtuu mikrobreista) totes että voiko tälläinen ratkaisu toimia talvella.. no ei toimi väätii vähintään +5-+7 astatta, se siitä.

Ai.. helvi .. 50 kanaa olis niikuin ammattikanala.. en oo laskenut päitä, mutta onhan noita harrastekanoja kaakattamassa. Pitäisköhän laittaa käyntikorttiin kanafarmari entisen tittelin sijaan :smt003 .. vois ne asiakkaalla vähän kattella vinoon.. tosin kyllä ne suurin osa muutoinkin tietää mitä mä puuhaan vapaa-ajalla...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Se voi hyvin olla, toinen syy on liian pieni eläinmäärä. (Onneksi se on helposti hoidettavissa. ;)) Mula oli viime vuonna kolme nuorta vuohta 35 neliön navetassa, eihän se mitään lämpimänä pysynyt.

Tämän talven ykköstyypin pehkua aloin kerätä jo heinäkuussa, syksyn lämpimillä keleillä kävikin sitten melkoinen haisu, vuohia oli neljä. Lisäsin purua, sammalta ja heinää päälle paksun kerroksen, haiseminen lakkasi, pehku palaa edelleen kovaa vauhtia.
Onko niin, että tällainen pehku mätänee eikä lahoa? Voisko olla niin, että mun viimevuotinen kanojen kakkostyypien pehku oli liian paksu, eikä alaosat ilmastuneet kunnolla -> mätäneminen -> haju? Kanankakka on muuten emäksistä kalkin vuoksi, se saa typen muuttumaan ammoniakiksi. Hapan turve tai vaikkapa havupuuhake vois olla ihan paikallaan pehkussa, mulla oli viime vuonna kaikkea mahdollista muuta paitsi turvetta.

Tällä hetkellä mulla on kanoilla liian pitkää heinää kuivikkeena, se ei oo oikein kiva. Kanat pystyvät kuopimaan sitä, mutteivät vissiin isommin halua, pintaa joskus ruoputetaan. Kylpypaikan kanat tekevät itse pehkuun, minä sitten lisään siihen kuoppaan kylpymateriaalia ja tuhkaa.

Nämä on kyllä hyviä pohdintoja, ens talveksi meikäläinenkin osaa taas laittaa kanalan pikkuisen paremmaksi. :smt001
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Maunu_muori:oli sillä tilalla 30 lehmääkin....
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Pootsi on aivan oikeilla jäljillä. Viisikymmentäluvulla vielä mökkiläiset pilkkoivat isojen kuusten oksat hellapuiksi ja voi miten tehokkaita hellapuita, monet rostit poltettiin pilalle. Hakokirves oli silloin päivittäistyökalu. Kuusen okasat karsittiin, sitten hellapuiksi. Sitten kaikki muu hakkuujäte pilkottiin tuommoiseksi alle tuuman silpuksi eläinten alusiksi.
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Jos tässä ykköstyypin pehkussa puhutaan palamisesta, niin tällöinhän on kyse hajoamisesta. Mätäneminen tapahtuu hapettomassa tilassa ja palaminen on reagointia hapen kanssa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No mutta eikös vuohien kestopehkussa elele anaerobisia pöpöjä, ei kai siellä silloin happea ole. Oon kuvitellut, että se "palaminen" on vain puhekieltä? Yksi vanhempi ihminen tuli muuten mulle juttelemaan eläinten kuivikkeista, kerroin sitten viritelmistäni. "Juu-u, hyvin märkänee", oli hyväksyvä kommentti. :smt005
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Voipi hyvin olla mahdollista, että palamisesta puhuminen on puhekieltä. Kemiassa palaa-termi tarkoittaa kuitenkin hapen kanssa reagoimista.

Naapurikin puhuu, että kyllähän ne sinne märkänee, jos vaikka risuja kantaa mehtään. Itse on tehnyt mieli sanoa ettei ne märkäne, ne lahoaa eli maatuu. En kuitenkaan ole kehannut.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulla on tosiaan noin 15cm pitkää heinää kanojenkin alla tänä talvena, oli vihoviimeinen kerta. Pehku on aina pinnaltaan märänoloista, päivittäin pitää kuivittaa lisää. Kanat ei saa kuovittua pehkusta kuin pääliosia, jyvät hukkuu oitis pehkun alaosiin. Eilen rupesin häärimään talikolla kanalassa, märän pinnan alta löytyy vaikka kuinka paljon täysin rutikuivaa ja siistiä eli hukkaan mennyttä kuivikeheinää.

Silloin syksyllä kun perustin kanalaa, mulla ei sattunut just olemaan turvetta, purua tai sellaista, laitoin sitten heinää. Enää tuohon on turha tällätä mitään hienojakoista päälle, se valuis kumminkin heinien rakoihin sekin. Hiukkasen epäilen, että mulla ei pysy hajut kurissa kevään tullen, viimeistään huhtikuulla pitää varmaan ajaa koko kuttula kanakoppeineen tyhjäksi.

Ei kai kana voi sairastua myyräkuumeeseen? Tuli vaan eilen mieleen kun kärräsin liiterinpohjaa kanoille kylvettäväksi...
kochin

Viesti Kirjoittaja kochin »

Meinä tyhjennän aina 3-4viikon välein kaikki ulos kanalasta ja uudet purut sisään. Käytän siis vaan purua.
No kääpiö kanat tekee niin pieniä kasoja että niiden häkistä haravoin vaan pinnan pois ja laitan uutta purua päälle.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu .. anopin mielestä meidän Pekko sai käydä niillä sisällä( möksällä) ihan vapaasti ja nukkua hänen tyynyllä, kun se jätöskin on niin pieni kuiva kikkara...(ei olis laskenut poikaa enää kotiin, kun muutto maalle koitti)..että sellaisia ne kääpiöt...
Vastaa Viestiin