Lämpötila tipuille

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen siirrellyt niitä häkkiin sitä mukaa, kun kuivuvat ja suihkutellut sitten koneeseen lisää kosteutta. Nyt on 9 häkissä ja kymmenes piipittää koneessa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jatkan tähän aiheeseen:

Nyt tipit on terveitä ja reippaita 10-päiväisiä. Yleislämpötila on 30-32, kuumavesipullojen vieressä varmaan lämpimämpääkin. Siipisulat on kehittyneet hyvin. Pullojen kyljessä tykkäävät nukkua, mutta valveilla ollessa häkissä touhutaan kyllä viileämmissäkin osissa. Edelleen on kaksi hehkulamppua antamassa yleislämpöä.

Kuinka nopeasti lämpöä voi laskea? Voinko jo laskea häkin pohjaa niin, että yleislämpö tippuu alle 30 asteen? Voinko tähdätä siihen, että esim. 4-5-viikkoiset poikaset olisivat jo kanalassa, jossa lämpötila 10-15 astetta vai onko se liian kylmää tuon ikäisille? Tarvitsevatko ne tuossa vaiheessa vielä esim. kuumavesipullon yöksi?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Lämpötilan laskeminen olisi paras tehdä juuri noin päin, että jossain kohden on lämmönlähde käytettävissä, mutta muualla viileämpää, jossa tiput voivat siihen totutella.

Kyllä 4 viikon ikäiset ovat musta vielä kovin pieniä pärjäämään ilman lisälämpöä. Kyllä sen ikäiset tiput nukkuvat vielä emonsa alla, eli sitä lämpöä kaipaavat. Oisko joku 6-8 viikon ikä, kun alkavat meillä nukkua orrella.

Saisitko sä kanalaan lämpölampun, jonka alla voivat olla oman halunsa mukaan ja viipottaa muualla totuttelemassa viileämpään?
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kuumavesipullo olis ehkä helpompi järjestää. Niissä on tietty sitten ongelma, että ne jäähtyvät yön aikana. Miten paloturvallinen tavallinen vanhanaikainen pöytälamppu (60 w hehkulamppu) mahtaa olla pehkutetussa kanalassa? Mua epäilyttää... Siellä on meinaan pölyä!

Meidän kanala on saunan muurin toisella puolella ja muuri lämmitetään kerran viikossa; joten ei se nyt kauhean kylmäksi pääse. Nyt siellä on lämpö vaihdellut 10 ja 20 asten välillä.

Mutta toistaiseksi tipit on vielä kanihäkissä kylppärissä. Taitaa vaan käydä häkki ahtaaksi, kun tosta kasvavat.

Tuli mieleeni, että voisko aikaisemmin pähkäilemäni kesäkuussa syntyneiden poikasten hidas kehitys olla kuitenkin alhaisesta lämpötilasta johtuvaa? Ne on nyt 13-viikkoisia ja kukkopojat on edelleen aikuisia kanoja pienempiä. Lilli on ihan rääpäle. Kaikki piipittää, eivät kieu eivätkä kotkota. Mehän epäiltiin syyksi sisäsiitosta. Ne siirrettiin 3-viikkoisina emon kanssa ulkotarhaan ja emo vieroitti ne lopullisesti 6-viikkoisina. Ilmathan oli kesällä aika vaihtelevia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kai se hehkulamppu on yhtä paloturvallinen kuin lämpölamppukin. Turvallisempikin kun ei ole niin paljon tehoa...?

Riippuu tipusta, sanoisin, se miten pärjää. Mehän justiin jossain topicissa todettiin kuin meillä tipuille kehittyy höyhenys paljon aikaisemmin kuin Mimmillä. Tänään justiin dumppasin kolmiviikkoiset tiput kodinhoitohuoneesta kanalaan enkä tunne huonoa omatuntoa siitä. Niillä on jo ihan täydellinen höyhenys lukuunottamatta päätä joka on jokseenkin untuvainen vielä. Saavat kyllä pitää lämpölamppua vielä vähän aikaa kanalassa ettei tarvitse palella.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Eikös se tyrnäväläinen kanta olekin aika kylmänkestävää, Pohjois-Suomessa kehittynyttä? Näin muistan jostain lukeneeni. Mä en haluais mitään tulipaloriskejä ottaa. Kanala on vastavalmistuneessa rakennuksessa, jossa on paljon kaikkea muutakin.

Jos vaikka huomenna siirrettäisiin häkin pohjaa alemmas eli tipuja hiukan kauemmas lampusta. Saavat kyllä olla sisällä vielä pitkän tovin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon jostain lukenut tuon jo edellä mainitsemani, että kuusiviikkoiset pärjäisivät huonelämpötilassa. Mitäs se huonelämpötila kenellekin tarkoittaa? +20 astetta? Sen mukaan viikon vanhoille 35, kahden viikon 32, kolmen viikon 29 jne...kunnes kuusiviikkoisina olisivat siinä 20-asteessa...
Voisko sitä saunaa lämmittää nyt tipuaikana useammin, vaikkei saunoiskaan?
Periaatteessahan niillä kesätipuilla voi olla tämmöisen "kesän" jäljiltä sitä, että ravinto on mennyt lämmöntuotantoon eikä kasvuun, jos kitukasvuisia kerran ovat.
No-minä olen itse vilukissa, että^siltä pohjalta. Mutta kopeloikaapas emokanan alle---siellä on tosilämmintä! Ihan omat kohmeessa olevat näpit sulaa :smt045
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nii-in. Tuo huoneenlämpö on hyvin liukuva käsite. 50-luvulla sillä tarkoitettiin noin 12 astetta, ainakin talousoppaissa, kun sanottiin jonkun ruoan säilyvän huoneenlämmössä. Meillä on talvella sisällä 15-18 astetta, joillakin taas on 25 astetta ympäri vuoden. Mutta kylppärissä meillä on lämmintä toi 25 astetta lattialämmityksen ansiosta, joten voiskohan neliviikkoisilta ottaa jo lamput ja pullot pois ja pitää vaan siellä lämpimässä kylppärissä? Tai ehkä jo kolmeviikkoisilta?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on lamppu oikeastaan aina. Eli kanalassa on tipuille suojahäkki minkä nurkassa on lamppu 25 vattinen varjostimella.
Ja myöhemmin lamppu on kanalan lattian rajassa keskellä yö valona.
Eli meillä on aina mahdollisuus lampun alle jos joku haluaa. Ja sen kummempaa vierotusta ei ole tarvinnut.
Ei ne siellä lampun alla pötköttele yhtään pitempään kuin on tarvis. Matalemmille orsille on kiire leikkimään isoja kanoja ja kukkoja :)
Eli sillä vain, että ei minusta tarvi ottaa ressiä lämpövieroituksesta, jos asian voi noin järjestää. Ne kyllä haluavat lauman mukaan mahdollisimman pian ja vieroittavat itse itsensä.
Ja kun se lamppu on saatavilla niin ei tule ainakaan palelletettua(onkohan tuo edes sana??!!) ketään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No en mä tiedä sitten onko nämä tyrnäväläiset jotenkin erityisen kylmänkestäviä. Muunsorttisia tipuja meillä ei koskaan ole ollutkaan niin vaikea verrata, enkä mä nyt uskalla enää muillekaan antaa tipunhoito-ohjeita.
Nytkin olen oikein seuraillut ja noilla reilu kolmiviikkoisilla on kanalassa se "turvatarha", kaltereilla eristetty kulmaus minne aikuiset ei mahdu kulkemaan ja siellä niillä on lämpölamppu, pahvilaatikko pesänä ja oma ruokakuppi (vesikippo on sitten kalterien ulkopuolella niin että sitä voi yhtä hyvin käyttää kalterien sisä- kuin ulkopuolellakin olijat). Niin välillä siellä on tipuja lämpölampun alla mutta mieluisampi lepopaikka niille näyttäisi olevan se nurkassa oleva pahvilaatikko, välillä ovat tiput läjässä sen sisällä ja välillä istuvat rivissä sen katolla. Orsia niillä on toki siellä myös ja niilläkin tietysti leikkivät ja välillä sieltä jo reippaimmat tulevat ulos tutustumaan muuhun kanalaan. Vajaa 4vko vanhemmat siskot ja veljet pääsevät kaltereitten läpi turvatarhaan yhä myös ja ne ovat pienempien kanssa ihan sopuisia ja hauskinta on miten Vuokon hautomat ja hoivaamat pariviikkoiset viettävät oikein mielellään aikaa turvatarhassa toisten tipujen kanssa :smt001
Vahvaa ravintoa toki saa antaa viileämmässä eläjille että energiaa riittää kasvuunkin lämmöntuotannon ja muitten elintoimintojen lisäksi. Maapähkinöitä annan talvella kaikille kanoille niitten korkean energiapitoisuuden vuoksi ja maapähkinärouhe on tipuillekin hyvää ja erityisen hyväksi tipurehuksi olen huomannut keitetyn perunan, se on maittavaa ja helpostisulavaa ja energiapitoista, ja kaiketikin myös kaikin tavoin terveellistä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ainakin meidän viiruille keitetty porru maistuu! Ei se voi pahastakaan olla :) Perunalla meidän sikakin syötettiin aikoinaan.
Tuo turvatarha on minusta kyllä ykkönen. Sieltä ne pääsee omia aikojaan aikuisten seuraan.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mimmoinen yleislämpötila Muusan kanalassa on? Tämmösiä kyselen, että vähän voi vertailla omaan kanalaan ja arvioida sopivaa siirtoajankohtaa tipuille.

Mä myös annan perunaa kanoille aika runsaasti, kun naapurista saan aina alkukesällä ylijääneet siemenperunat. Nyt ne alkaa jo olla aika runttusia, mutta edelleen olen niitä keitellyt. Hyvää rehua kai peruna muuten on, mutta valkuaisaineita siinä ei ole lainkaan, joten en kyllä antaisi kasvaville perunaa kovin isoja osuuksia rehusta.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä on nyt tallissa/kanalassa 13 astetta silmän tasalla olevan mittarin mukaan.
Perunaa mun kanaopas varoittaa antamasta aikuisille liikaa mutta syötäväksi aiotuille suosittelee - justiin kun se kanoja lihottaa. Eihän siinä proteiineja juuri ole, eiköhän peruna ole pääasiassa tärkkelyspommi, no jotain vitamiinejakin on. Ja se sulavuus on hyvä, sulavuushan on tärkeää myös, joku kaurahan on hyvää rehua kanoille mutta siihen että saa ne jyvät kuvussa jauhettua ja hyötykäyttöön, menee energiaa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kyllä mäkin kai sitten uskallan neliviikkoiset laittaa tonne kanalaan lämpöpullojen kanssa. Mutta nyt saavat vielä köllötellä kylppärissä ihan rauhassa. Kai sen vähän sulkien kehityksestäkin näkee missä mennään?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Sammutin lämpölampun tipuilta äsken ja ne aivan ihmeissään kurkotteli kaulojaan ja katseli sitä sammunutta lamppua. Mua tietysti alkoi heti epäilyttää että tarkeneeko ne nyt ilman sitä vai pitäiskö mun käydä laittaan se uudestaan päälle? Ne on vieläkin nukkuneet sen alla kaikki, tai oikeastaan sen lähellä olevalla orrella, eli tarviiko ne sitä vielä? Nuorimmat tiput on kaksi kuukautta vanhoja ja Ainon tiput vielä pari viikkoa vanhempia. Kanalassa on noin +8 astetta lämmintä, onko se liian kylmä niille?
Tuo lämpölamppu on niin hankala, kun se tahtoo kuumentaa tuota mun pikkukanalaa liikaa ja joudun välillä pitämään ovea raollaan että kanat ei tukehdu sinne jos ulkona on lauha ilma.
Vastaa Viestiin