Ylimääräisiä varpaita?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Risteytyssotkuissa voi olla ..ainakin mun silmään, tosi kauniita yksilöitä, eikä musta ainakaan niitä oo mitenkään väärin pitää, kunhan ei koskaan mee tarjoomaan niitä myyntiin puhdasrotuisina jalostusyksilöinä tai maatiaisina säilytysohjelmiin.

Sehän tässä meilläkin on ongelmana, kun kukkoja pitäis hävittää(kanat vähän lujilla niitten kanssa), vaan minkä raaskit listiä :smt013 (oon jo karsinut kevättalvella toisiaan muistuttavia yksilöitä).. ei kait siinä muu auta, kun hommata lisää kanoja :smt005 .. nythän taas mahtuu, kun se supi vei niin monta :smt019.

Luin tässä taannoin, että ei ne kanat niin kamalan kauaa Suomessa oo olleet, jostain 1400-luvulta(muistaakseni.. oon nimittääin viettänyt suurimman osan kesää punkassa lukemassa.. tän penteleen selän takia, onhan tota tullut kahlattua muutamia tuhansia sivuja, joku päivä pari kolme opusta, kun on oikein jomottanut). Levisivät ensin luostareihin, kartanoihin ja pappiloihin ja sitten vasta muualle. Senkin jälkeen on tänne sitten rahdattu niitä rotukanoja, joita on koko ajan sekoitettu paikallisiin kantoihin, voi tietty olla, että näissä nykymaattareissakin välillä, tästä johtuen, putkahtaa omituisia vihateita. Muut karjaeläimet(lehmä,sika,lammas, vuohi ja poro) ovat olleet paljon pitempään suomineidon kamaralla.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Mites "Maria" kanaset sopeutuivat uuteen porukkaan? Ottaisitko vielä tuon yhden varvashirviön? :smt002
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Siis missään tapauksessa risteytysrotuisissa eläimissä ei ole mitään vikaa, ei ne ole mikään hyljeksittäviä sekasikiöitä. Monirotuisia ei vaan koskaan pitäisi myydä puhdasrotuisina tai maatiaisina, niinku Muori sanoikin.

Tietysti risteytyksestäkin tulee maatiainen, kunhan se sukupolvien ajan sopeutuu vallitseviin olosuhteisiin. Mietin vaan, että millainen mahtaa olla se tuleva Muorilan maatiainen, onko se niin kukertavan kirjava, ettei isäntäväki raaski laittaa sitä pataan... Sellaista selviämistä. :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tällä menolla joo.. on mitä ihmeellisimpiä, esim kana joka on kokonaan musta, siis sillä on musta iiriskin.. harmittavan pienkokoinen... ei joudu siis pataa :smt005 ( en mää niin vähälihaista viitti siivota :smt003 )
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Mä kun nyt oon ihastunu brahmoihin ja millefleureihin. Brahmat hauskoja isoja tolloja ja millet sitten vastapainona touhukkaita ja täpäköitä pikkuisia. Brahmoja meillä jo keltaisena kultana ja lightinä, mutta kyllähän nuo sekarotuset säväyksen antaa. Se toinen sekarotunen muistuttaa väriltään kultabrahamaa, mutta on pienehkö ja siro. Ja tolla töyhtöpäällä on ihan oikeasti kuvassa näkyvä YKSI sulka siinä jalassa :smt005
Eiköhän iracarita se kolmaskin mahdu tohon nuorikkolaumaan :smt003

Ja jos tipuja tehdään niin saa meillekin syntyä sekarotuisia pipuja (kauniitahan ja kanoja nekin!)- mutta mielellään kiitos kanaseni- ensisijaisesti rahmaksia ja millejä :smt002
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Ok Maria. Minä laitan viestiä, kun ollaan tulossa Jyväskylään seuraavan kerran. Joskos sinulla on millejä?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Maria, sulta puuttuu vielä tän värisiä brahmoja :smt003 Meillä olis ylimääräsiä :smt002

Kuvassa olevat kukot on noin 2 kuukautta.


Kuva
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Smari: älä yllytä hullua :smt003 Kanala tursuaa kohta :smt003

Kyllä mulla millejä löytyy, kukko ja kana ja niiden tytär, lisääntymään ne olis tarkotus saada (kun ei ne paljoa tilaa edes vie), mutta tänä kesänä en hautonu kuiteskaan kun tarttis melkein oman kukon tolle tyttärelle. Ja kun en mä noita kukkoja keräämään haluais kuitenkaan alkaa...
Harkitsin että jospa hautos satsin noista nyt kuitenkin ja sit pitäs kaikki kanat mitä kuoriutuu- ostas sille neiti parvelle oman kukon ja myis tuon alkuperäsen pariskunnan pois. Muuten hyvä suunnitelma mutkun toteuttamisen hetki koittais niin vois olla että tuo mukava pariskunta jäis myymättä :smt008
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Smari, upeita! Mikä väri tuo on? En ole tiennyt, että brahmoja on tuon värisiä!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Kanipuolellahan on sama ongelma. Valkoinenmaatiainen on harvinainen kanirotu, jota käytännössä yksikään maatiaisena kaupattu kani ei ole.
Oikeestiko on olemassa vielä aitoja suomalaisia maatiaiskaneja? Muistan, sillon kun olin kersa, puhuttiin yleisesti maatiaiskaneista ja niitä olikin vähän siellä täällä, mutta eipä nykyään kellään ole kuin risteytys- tai kääpiökaneja.
Pootsi kirjoitti:Tietysti puhuminen suomalaisesta maatiaiskanasta pelkän maatiaiskanan sijaan selkeyttää asioita. Silti parempi nimitys voisi olla suomenkana, vähän niinku suomenvuohi. :smt003
Ihan totta, "maatiaisena" kaupataan ties mitä hybrideitä... pitäis varmaan puhua oikeista maatiaisista aina kannan mukaan eikä tuo suomenkanakaan kuulosta yhtään tyhmälle :smt001 Mä yleensä puhun meidän kanoista "puhdasrotuisina maatiaisina" minkä kai tyhmempikin ymmärtää ja tulee samalla täsmennettyä että ihan rotueläimistä on kyse.
maunu_muori kirjoitti:ei ne kanat niin kamalan kauaa Suomessa oo olleet, jostain 1400-luvulta.. Levisivät ensin luostareihin, kartanoihin ja pappiloihin ja sitten vasta muualle. Senkin jälkeen on tänne sitten rahdattu niitä rotukanoja, joita on koko ajan sekoitettu paikallisiin kantoihin, voi tietty olla, että näissä nykymaattareissakin välillä, tästä johtuen, putkahtaa omituisia vihateita.

Joo kun säilytysohjelmakin on vasta 10v niin ei varmaan juuri sen kauemmas tarvi mennä kun niitä risteytyksiä on tehty, joko rotuihin tai kantojen välillä.
Meillähän on näissä tyrniksissä nyt putkahdellut karvajalkatipuja, joillain on vaan muutama untuva ja joillain kunnon tupsut ja viime haudonnassa tuli pari jolla on untuvia varpaissakin :confused5: Samaten harjan mallissa on vaihtelua, yhelle kukolle tuli kunnon vetelä jättikokoinen roikkoharja ja lievästi kurtulla tai mutkaisena olevia harjoja on myös.
Enkä mä nyt kuvittele että tämmöiset vierasverisyyden ilmentyvät ois vaan just mun parven ongelma kaikista suomalaisista maatiaiskanoista...
Suomenhevosiakin on jalostettu puhdassiitoksella yli 100v ja silti välillä syntyy joku varsa jolla on oikein kunnon venäläismalliset kippurakorvat vaikka kantakirjauksen alkuvuosikymmeniä keskityttiin hyvin tiukasti ulkomuotojalostukseen.
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Jotta juttu lähtee rönsyleimään oikein pahasti niin on suomessa taas yksi kasvattaja joka kasvattaa ihan aitoo maatiaskania. Tosin tää aito maatiaiskani on lähtösin norjasta tms, et ei oo sellanen "suomalainen alkuperäis" eläin. ymmärtääkseni ei oo olemassa suomalaista maatiaskania ollenkaan. Toisaalta hyvä, hävinnythän tuo olisi, nyt sitä aitoa oikeaa maatiaskania löytyy kuitenkin ruotsista ja norjasta.

Ja jep, elkää menkö halpaa ja osta maatiaskania ilmotuksen perusteella: vain paperillinen valkoinen maatiainen on se oikea!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Rönsyillään nyt sitten oikein totaalisti: niissä vanhoissa siikarja -lehdissä ja kirjoissa on oma osastonsa aina kaneille.. ja mehiläisille... sen mää ymmärrän, että mehiläiset kuuluu siipikarjaan, mutta oottekos te tavanneet lentävää kania :smt005 Noo eihän kaikki linnutkaan lennä, joten kait jonkun beligian jätin tai ranskanpullan korvat vois määritellä LENTIMIKSI :smt003( meillä lapset sanoivat airoja pienenä soutimiksi)
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Ehdotan Maria vaihtokauppaa millejen osalta, jos haudonnat onnistuvat (tarttisin siis kanan pienen kukkopoikani kaveriksi). Minulla on parasta aikaa muutama muna kypsymässä koneessa. Hautomakone ei kyllä ole ihan varmin vekotin käsissäni, mutta pidetään peukkuja, että tällä kertaa onnistumisprosentti olisi jo parempi!

Ihan hauska keskusteluhan mokomista varpaista kehkeytyi! :smt003

Niin kuin mauno_muori tuossa mainitsi mehiläisissäkin on maatiaiskanta tai siis suomalainen rotu. Liekö sitä sitten enää olemassa, kun oli kuulemma aika ärhäkkää luonteeltaan - näin kertoi yksi mehiläisenkasvattaja, joka aikoinaan aloitti suomalaisilla. Nykyään kait mehiläistarhoilla pörrää lähinnä italialaisia raitapaitoja.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

iracarita kirjoitti:Nykyään kait mehiläistarhoilla pörrää lähinnä italialaisia raitapaitoja.
..kun ne on niin kauhean muotitietoisiakin. :smt004
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Iracarita: mun millet kyllä munii just nyt sopivasti. Pistänkö hautomakoneen (viikon päästä- kerään ensin niitä munia) tulille vai kelpaisko munat sitten kun oma koneesi tyhjenee?
Vastaa Viestiin