meillekin tipuja tupsahti!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

Eli sitten kun "ovat omillaan" ja emo potkinut maailmalle :smt001 Ei niilä mikään kiire ole, saavat olla kaikessa rauhassa. Mietin, että josko ens kevääseen. Sitten vasta lämpimillä ilmoilla taas ja varppina selvinny mitä laatua herrasväki on.

Menevät muuten kukkojenkin siipien alle piiloon. Hector pysyy tiiviisti paikoillaan ja jengi ahtaa itteesä siiven alle :smt003 Jaksaa kukkokin näköjään, taitaa olla isyyslomalla mokoma
Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

Loppu tulos: 7 kanaa ja vain 1 kukko !!!! \:D/

Joten jos joku mille kukkoa on vailla jossakin välissä niin meiltä yksi liikenee .
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tuolla tuurilla mä laittaisin jo loton vetämään :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nojoo aika uskomaton mäihä :smt103 Mut varmaan on seuraavassa haudonnassa sit suhdeluvut toistepäin :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muusa! Ei saa manailla!! :smt005

Onnea vain uskomattomasta tuurista! Hienoa hienoa!

Mullakin näyttäis nuo pienimmäiset siltä, että porukassa on vain 2 kukkoa ja 5 kanaa. Olisin tyytyväinen.. :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt005 Onnea! :smt005
Bonus

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Me keskitytään viiriäisiin mutta meidän ruskea kananen oli eri mieltä. Tänään se tepasteli talon alta kannoillaan 9 pikku pörröpalleroa :smt007 Yksi vaaleanruskea, yksi tummemmanruskea ja loput harmaa-mustakirjavia. Värkkäsin niille pesän ulkosaunan eteiseen kun kissojen takia en uskaltanut jättää pihalle pyörimään. Onneksi tulin tänne lukemaan niin hoksin tuon vesikuppivaroituksen. Laitoin niille nimittäin laakean vesiastian. Kävin heti vaihtamassa juoma-automaattiin.

Onhan noita tipusia tullut hautomakoneesta ennenkin mutta jotenkin noi luonnonmenetelmällä syntyneet ovat ihan eri luokkaa.

Kuva
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Onnittelut kaikille tipuja saaneille! :smt003
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Onnea tipusista Terhi! Harmitus, kun asustelet niin kaukana (Pieksämäeltä katsottuna), olisin muutoin laittanut tilauksen vetämään yhdelle mille-kanalle. Mutta, jos ensi kesään joku ylimääräinen kana säästyy, niin täällä olisi koti :smt001 .

Taitaa tuo minun Viivi-vauvani kuitenkin osoittautua kukoksi, joten tyttöystävä sille on jossain vaiheessa hankittava... :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea Bonus! Minusta tuo lehtolapsimeininki on ihan uskomattoman ihanaa! :smt007 :smt007 Itse en ole siitä vielä päässyt nauttimaan..

Joo, kuuleman emon alla kuoriutuneista tipuista tulee isompia ja viisaampia kuin konehaudotuista! :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kunnon sissikanameinikiä! Jesss! Onnea! Kana tän homman osaa parhaiten, ihminen vaan sotkee ja sekaa, oon joskus omista hommistani aatellu.
Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

aivan ihania :smt007 Meitin tipuista tuli ensin keltaisia pörrököitö ja sitten jostain niiden tilalle ilmestyi "korppikotkia" ja nyt näyttää sulat järjestyneen jotenkuiten paikoileen ja pikku kanasia siellä on.

Suunnittelin avaavani kanalan ovet että pääsevät hiemen ulkoilemaan pihallekin jo, kun jo lapsukaiset isompia on, mutta suunnitelma meni saveen :smt012

Isäntä hyppäs traktoriin ja rupes koneita vaihtelee, uskalla lapsosia päästää pihaan kun yksi "vatanen" vetää kahva edellä että pellolle ehtii ... :smt005
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meillekin tuli tänään perheenlisäystä! :smt007 Ensimmäinen tipu ikinä tässä perheessä, kyllä kuulkaa jänskättää.

Askarruttaa se, että meillä nuo pesät ovat seinällä n.50cm korkeudella, tai jopa yli. Jos tipusia tulee lisää, miten varmistan etteivät ne tipu? Tekemällä "poikastenhoitosopen" johonkin nurkkaan?
Meillä on koirilla pakettiautossa helposti siirrettävissä oleva häkki, sellainen että sinne mahtuu kaksi bokseria olemaan. Sitä voisi äitiysmestana :smt005 käyttää, mutta kun toisessakin pesässä haudotaan. Voiko yhteen paikkaan laittaa kahta kanaa tipuineen? Vai olisiko parempi vaan antaa niiden olla, sekaantumatta itse liikaa? Mitä jos tipu tippuu korkealta pesästä?

Anteeksi jos kyselen kysymyksiä, joita on jo täällä kyselty, mutta äkkiseltään en löytänyt vastauksia näihin. Ja tietysti olen kärsimätön, kun siellä jo yksi tipunen piipittää, että mitä minä nyt teen... :smt003 :help:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, tiput saattavat tippua pesästä ja kylmettyä lattialle. Laita loppujen tipujen kuoriutumisen ajaksi verkko tms. este, että tiput pysyvät pesässä. Emoa voit ruokkia sen aikaa pesään, eihän se muutenkaan malta (ja voi) pesästä nyt poistua, kun porukka ponnistelee maailmaan.

Sitten, kun kaikki tiput on kuoriutuneet, voit muuttaa emon tipuineen maan tasalle. Emokana seuraa ja hoitaa tipujansa, eikä siinä vaiheessa enää loukkaannu muutosta. Tuollainen häkki on varmaan hyvä jo petovaarankin takia.

Mulla jotkut kanat pärjäävät samassa tilassa tipuineen, mutta yksi johtava kana on sellainen, joka ei toisten tipuja siedä. Seuraa tilannetta ja toimi sen mukaan, mutta maan tasalle on tiput saatava! Yleensä emo lähtee tipuineen liikenteeseen viimeistään kolmantena päivänä, jolloin tipujen on päästävä esteettömästi emonsa matkaan.

Onnea tipuista!! :smt007
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kiitos vastauksestasi!
Lähden siis oitis virittelemään verkkoa. En vaan viitsisi sekaantua yhtään enempää kuin on pakko, ettei kanaset häiriinny.
Mutta voi että kun oli söpö se pikkuinen tipu, jonka vilaukselta ehdin nähdä! :smt007
Vastaa Viestiin