Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Tavast

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Koskas tämmöinen on julkaistu? Olen vasta kesällä liitynyt säilytysohjelmaan , enkä nyt heti haluaisi erotakaan. Onhan tuossa nyt hyviäkin asioita, jotka ovat kai jo aikaisemminkin olleet tärkeitä, mutta on aika tiukkaakin tekstiä kyllä. Itse olen saanut MTT:n Tiina Tuoviselta aina asiallisia vastauksia kun olen jotain kysynyt, eli sen suhteen ei ainakaan minulla ole mitään valittamista. Mielummin ehkä kannattaisi antaa palautetta MTT:n suuntaan ja miettiä vielä hetki ennen kuin tekee mitään lopullista?
Muusa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Säännöt on julkaistu tänään, ja koska MTT:n tiedotus toimii loistavasti, ne on julkaistu vain harvoille ja valituille tarkoitetussa facebook-ryhmässä, eikä kyseistä .pdf-tiedostoa ole esimerkiksi meilattu ilmeisesti kenellekään. Tiettävästi etanapostissa säännöt tulevat (jahka ne on painettu) kaikille. Säännöt ovat tulleet voimaan 27.9.
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Säännöt ei mullekaan olisi ylivoimaisia toteuttaa, mutta minusta ne eivät kyllä ole maatiaiskanan etua ajavia monessakaan kohtaa. Ja totta kai niissä on paljon hyvääkin asiaa ja sellaista mikä on ollut selvää jo aiemminkin. Lähtöpäätöksen tein nyt ihan vaan siltä pohjalta, että en halua kuulua mihinkään ohjelmaan jossa mielipiteitä ei saa esittää eikä kysymyksiä kysyä. Puhumattakaan asiattomasta käytöksestä ja siitä että minkäänlaista tukea tosiaan koko ohjelma ei anna sen enempää maatiaiskanoille kuin minullekaan säilyttäjänä.

Jokainen toki tekee itse omat päätöksensä, mutta toivottavasti jokainen miettii minkälaista toimintaa haluaa loppupeleissä kannattaa. MTT:lle viesti menee parhaiten perille silloin kun säilyttäjät äänestää jaloillaan. Alhojeni arvo ja korvaamaton geeniperimä ei siitä poistu tai edes huonone, vaikka ohjelmasta eroankin. Säilytän ne edelleen puhtaana ja hoidan niin kuin tähänkin asti, mutta vapaana itse päättämään kenelle myyn ja mitä myyn.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Anteeksi, että kirjoitan tähän ketjuun...
Siis onpas uskomattomat, suorastaan naurettavat ohjeet!
Jos säilytysohjelma halutaan ajaa alas, niin näinhän se onnistuu :-"

Joko olette ryhtyneet miettimään, että pitäisikö säilytysohjelmasta eroaville,
innokkaille maatiaiskanailijoille olla jotkin "yhteiset pelisäännöt",
jos/kun maatiaiset yleensäkin halutaan säilyttää "rotuna" tai varsinkin toisistaan erillisinä "kantoina"?
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vähän olen kuullut jo huhua että jonkinlaista epävirallista säilytysohjelmaa yhteisine ohjeineen olis suunnitteilla. :-"
Olishan se ihan mahtava homma jos tällaisen joukon kokemus ja näkemys saatais hyötykäyttöön kanojemme parasta ajatellen. Ei niiden etua näköjään kukaan muukaan ajattele.
Avoimuus ja oikeus ilmaista mielipiteitä pitäis olla kaiken toiminnan A ja O. Nykyisessä säilytysohjelmassa näillä kummallakin on jo heitetty vesilintua aikoja sitten.
pirpeliini

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Mie olen tällainen seuraan sivusta, tarkkailen tilannetta, ujohko ihminen, joka on välillä liiankin helposti suostuteltavissa mukaan milloin mihinkin.... Mutta kyllä tässä nyt hieman kakisuttaa tämän "pakottaminen" poikastuottajaksi :smt012

Kun jos miun kanat päättää hautoa yhteensä 30 tipua vuoteen, ja säilyttäjä niistä en saa alkuperäistodistuksen kanssa myydä kuin 1-2 kukkoa ja 1-10 kanaa, niin mitä mie niille lopuille teen..? Myyn kuhanvaan kanoina, ja silloin ne geenit on poissa säilytysohjelmasta..? Tässä tapauksessa tietysti säilyttäjälle "tarjotaan mahdollisuus" ruveta poikastuottajaksi...

Toinen mikä mietityttää on se, että jos ei uutta verta saa hankkia muilta kuin poikastuottajilta, niin mitenkäs jos sattuu niin, että oma parvi on jo läheistä sukua poikastuottajan parvelle...? Onko silloin pakotettu ottamaan sisäsiitoksen riski...? Outoa miusta tämäkin.

Tuntuu kyllä kovasti, että taisi minunkin viralliset säilyttelyt olla tässä..
Ushva kirjoitti: . Säilytän ne edelleen puhtaana ja hoidan niin kuin tähänkin asti, mutta vapaana itse päättämään kenelle myyn ja mitä myyn.
Juurikin näin. Ja päättämään keneltä ostan uutta verta, jos/kun sitä joskus tarvitsen :smt045
suikku

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Eihän niitä saanut myydä kuhanvaankanoina vai tajusinko väärin? Ei auta kun antaa kanoille munia alle vain 1-10. Ai niin ja +1-2 kukkojen varalle. Tai laittaa pataan kaikki loput, kanatkin.
Iloisten Munatalo

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Lyhyesti ja ytimekkäästi; ei hyvältä näytä säilytysohjelman tulevaisuus :smt019 Räpätin jo niin paljon FB:ssä että tänne en enää jaksa :smt002 ja tutkija-proffa on ihan omaa luokkaansa :smt011
Tavast

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Onhan se aika hullua, jos uusien sääntöjen takia moni säilyttäjä eroaa ohjelmasta, kun samaan aikaan säilyttäjiä halutaan lisää. Ja tokihan asioista pitää voida sanoa mielipiteensä ja kysymyksiin saada asiallisia vastauksia, aika kummallista jos näin ei tapahdu. Ehkä sitä palautetta pitäisikin laittaa ylemmälle taholle.
Iloisten Munatalo

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Taitaa olla juuri se "ylempitaho" joka lyö kapuloita rattaisiin :smt021
Tavast

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Kyllä sillä proffallakin joku bossi on, mutta eihän se välttämättä tiedä asiasta muuta kuin sen mitä alaisensa on hänelle kertonut. Luulee että kaikki ovat tyytyväisiä kun vastalauseita ei kuulu.
max3

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja max3 »

suikku kirjoitti:salmonellatestit MTT:n kustantamana (ei muuten ole ihan halpaa kaksi kertaa vuodessa)
Ihan itse saat maksaa testit, jos ymmärsin aikaisemmat keskustelut oikein ja jos jossain on eriävää tietoa, niin linkatkaa tälle puusilmälle!

Itse noita lukiessa totesin, et mun miniparvelle on edullisempaa pysyä säilyttäjänä. Saan myydä sen 1-2 kukkoa ja 1-10 kanaa tai 20 siitosmunaa toiselle säilyttäjälle (poikastuottajat ja tavikset on siis suljettu ulos tuosta), mut poikastuottajana saisin myydä vain pari hassua eläintä (2,6kpl/vuosi). :smt003
Suwitsu

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Minä erosin säilytysohjelmasta pari kuukautta sitten. Silloin, kun Kantanen erotti fb-ryhmästä mielivaltaisesti kaikki, jotka vähänkään olivat eri mieltä hänen kanssaan säilytysohjelmasta tai kyseenalaistivat sitä. Ja kanat ovat ihan samanlaisina pysyneet ohjelmasta eroamisen jälkeenkin :smt003
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä ilmoittelin noin "mutkan kautta" MTT:lle, että sinä päivänä kun meille tullaan tekemään jonkinnäköistä tarkastusta; säilyttäjäpaperit menevät postiin, osoite MTT Jokioinen.
Kanakannastani en luovu, tykästynyt kun siihen olen vaan ilman "ylhäältä, suojatyöpaikasta johtavaa tutkijaprofessoria" kyllä pärjään. Ehdoin tahdoin en kantaani sekoittele.
Muuten kyllähän meillä foorumilaisilla oikeastaan onkin jo eräänlainen instanssi tämä Munanettimme; eipä oikein muuta tarvitakkaan, minun mielestäni.
En jaksa oikein käsittää sitä, että säilytysohjelmaa viedään ehdoin tahdoin tuonne pikkusiiven suuntaan eli siis eräänlaiseen ylhäältä ohjattuun ja saneltuun muotoon tarkastuksineen, testeineen, tilastointeineen (Jotka muuten eivät ole oikein tarkoin mietittyjä nämä tilastot)...jne.
Lukittu