Maatiaisista...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Maatiaisista...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onkos meidän joukossa ketään, joka osaisi kertoa maatiaiskanojen säilyttämisohjelmasta? Kuuluukos ainakin kanaemo siihen? Ja olisi myös kiva listata tänne mitä kaikkia kantoja niitä maatiaisia onkaan...ja kenellä on mitäkin kantaa...
Mulla on kolme savitaipaleen kantaa.
Kanaset

kantoja

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Kantoja: alho ja tyrnävä, tulee ekana mieleen...
Ja horniolainen
reeta

Viesti Kirjoittaja reeta »

mulla on kiuruvetisiä, 5kanaa.viime keväällä tilasin nämä siitosmunat säilyttäjältä suonenjodelta. näitten munien mukana tuli rekisteröintitodistus. minut on laitettu mukaan säilytys ohjelmaan säilyttäjänä.kanoja pitää pitää vähintää neljä vuotta,pyrit lisämään niitä vuosittain,säilytät eläinaineksen puhtaana, hoidat eläimiä hyvin ja luonollisessa oloissa, pyrit lisämään tietoa ja kiinnostusta alkuperäisrotujen säilyttämistä kohtaan.kantoja, yleisin on savitaipalen kana,kiuruvetinen, piikkiöläinen, jussilankanta/lepolankanta/valkelankoskelainen, horniolainen, luumäkeläinen/malminkanta, alhonkanta/alhon keltainen/punainen itäsuomelainen ja ruotsalainenkanta. www.maatiainen.fi
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kiuruvetisiä myös meillä ja säilytysohjelmaan kuulutaan. tänä kesänä tosin taitaa tuo lisääminen jäädä...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Lisää kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oho---onpas niitä kantoja paljon :o ---erottaakohan nuo miten helposti toisistaan? Montako kanaa pitää olla? Pitääkö niistä laittaa joku raportti jonnekin ja miten usein? Vai käykö peräti joku tarkastaja ne laskemassa? No---ei kai nyt sentään...vaikken kyllä sitäkään tässä nykybyrokratiassa ihmettelisi...Ja vielä: maksetaanko siitä säilyttämisestä jotain palkkiota ja maksaako se säilyttäjäksi ryhtyminen? (Mikähän kyselyikä mulla on?)
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mun mielestä kanamäärää ei ole mitenkään määritelty. Mulla itsellä on tällä hetkellä 4 kanaa ja kaksi kukkoa. Munien määrä pitää merkata ylös, kerran vuodessa täytetään sellainen lomake jossa kysytään munintaprosenttia, munien kokoa, haudontaintoa, yleensä kanojen käyttäytymisestä ja kana/kukkomäärää. Liittyminen ei maksa mitään ja jos oikein muistan, niin eu-tukea saa hakea. Tämä tuki taisi olla niin pieni, ettei mielestäni maksa vaivaa...

Maatiaisten säilyttäjillä pitää olla kanoja varten tietynlaiset tilat (ikkuna, pehku, orret ym), mutta täällä taitaa kaikilla olla samanlaiset tilat kaikilla :lol:

Se oli nyt mitä äkkiseltään tuli näin aamulla mieleen...
Kanaset

50e?

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Jos oikein muistan se tuki oli tyyliin 50 e vuodessa, joku sitä taisi netissä joskus kertoilla (eli lähteestä en mene takuuseen :wink: )
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tukeen on oikeutettu jos yli puolivuotiaita kanoja ja kukkoja on vähintään 20 ja kuuluu suojeluohjelmaan. Tuolla 20:llä saa 50€, 40:llä 100€ ja 60:llä 150€. Eli eipä turhan hääpöiset summat. Eikös noihin tukiin vielä liity se, että jos tarkastajien tullessa esim. yhdeltäkin lampaalta puuttuu korvamerkki, sakotetaan alentamalla tukia.
Säilyttäjäksi ryhtyminen ei maksa, eikä siitä makseta korvausta (vaikka mielestäni pitäisi...), mutta muutaman kerran vuodessa saa kirjeen, jossa on mielenkiintoista kanatietoa. Mutta niin, aika aineetonta tuon säilyttämisen arvo.

Meillä on kolme horniolaista rouvaa, toistaiseksi. Ollaan puoliksi aikeissa vaihtaa kanta johonkin toiseen ja alkaa säilyttäjiksi. Piikkiöläinen kiinnostaisi kovasti, niitä kun päästiin kerran katsomaan. Muista kannoista en tiedäkään mitään, millaisia ne ovat?

Horniolainen on pieni ja tumma, vähämunainen, sitkeälihainen ja sisäsiittoinen, mussa ei näy riittävän pioneerihenkeä niihin. Kannan pienuuden vuoksi vaihtokukkoja on vielä vaikea löytää. Mielelläni vaikka vaihdan nämä joihinkin tuotteliaampiin. Kesyjä, kauniita ja terveitä nuo kyllä ovat. Miten on, liikeneekö ihmisiltä täällä siitosmunia?
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No meillä on Alhoja 12 kanaa ja kaksi kukkoa. Olen säilyttäjä. En niitä tukiaisia ole edes tullut ajatelleeksi, niin hieno homma on tämä maatiaisten kanssa touhuaminen.
On se vaan mukava istuskella kanalassa ja seurailla pikkutirpakoiden ja pontevan Lupu-emon touhuja, tirpakat ovat nyt runsaan kahden viikon ikäisiä. Ei parempaa tv-ohjelmaa voi kuvitellakkaan.
Alhon kanta eli pieni itä-suomen punainen on hyvin muniva ja hautova kanta. Kesäaikaan hankkii miltei kaiken rehunsa pihapiiristä. Pysyy pienellä reviirillä ja oikein opetettuna munii munansa kanalaan eikä maastoon.
Hyvä hautoja se Alho on, hautomahulluiksikin mainitaan. Munat ovat pieniä, 45-50g mutta munintaprosentti pyörii keskimäärin läpi uoden tuolla päälle 70%.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Pootsi kirjoitti:
Horniolainen on pieni ja tumma, vähämunainen, sitkeälihainen ja sisäsiittoinen, mussa ei näy riittävän pioneerihenkeä niihin. Kannan pienuuden vuoksi vaihtokukkoja on vielä vaikea löytää. Mielelläni vaikka vaihdan nämä joihinkin tuotteliaampiin. Kesyjä, kauniita ja terveitä nuo kyllä ovat. Miten on, liikeneekö ihmisiltä täällä siitosmunia?
:shock: Meillä on noita Horniolaisia. Ei kyllä kuuluta mihinkään ohjelmaan, mutta isäni haki munat Horniolaistilalta joka kuuluu säilyttämisohjelmaan. Munat haudottiin itse. Kanat on kyllä aika pieniä, mutta tekevät kyllä isoja munia ja mielestäni paljon. Tai mikä on paljon?
Tosin olen kyllä kuullut että se valkoinen kana...en muista nimeä, on hirmu kova munimaan.

Ja sitkeälihainen...sitä se on. :?
sinkkonen

Viesti Kirjoittaja sinkkonen »

me hommattiin savitaipaleet aikoinaan sillai että soitettiin MTT:lle ja kysyttiin säilyttäjiä lähistöltämme. mulla on tiedot edelleen tallessa, tosin siis päivittämätön versio. mut jos joku kaipaa tietoa jostain tietystä kannasta ja sen säilyttäjistä tietyllä alueella, niin multa löytyy joitain tietoja. laita privaattia, niin kerron. päivitetympi tieto tosin löytyy MTT:ltä.
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minulla on ajantasatiedot säilyttäjistä. Ilmoita vain maatiaiskanta ja oma sijaintikuntasi niin kerron kenen puoleen kääntyä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Päästyään ulkoilemaan meidän horniolaiset on väsänneet ihan kiitettävästi munia. Munintaprosentti on siinä 60:n hujakoilla. Onkohan sitten niin, että rotu on kerennyt täysin sopeutua sellaiseen elämään, hmm...? Sisäruokinnalla ne tekivät jokusen munan sillointällöin, pitivät vielä pitkiä lomia välissä. En tiedä mikä merkitys on sillä, että kanojen kotitila ei ollut vaihtanut vuosikausiin kukkoa. :roll:

Missään nimessä en halua mustamaalata maatiaisia tai horniolaisia, meille on vaan osunut tosi susikappaleet. Näillä on myös käytösongelmia tipuajalta, uusi kukko on vasta opettanut niille kanakäyttäytymistä. Joskus ehkä alan itsekin säilyttäjäksi, näiden kanssa en kuitenkaan.

Elsa, kuinka isoja munia teidän kanat oikein munivat? Itse äsken punnitsin, noin 45 grammaa painaa nämä meidän tipujen tuotokset. Väriltään ne on hieman epätasaisesti vaaleanruskeita.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Pootsi kirjoitti:
Elsa, kuinka isoja munia teidän kanat oikein munivat? Itse äsken punnitsin, noin 45 grammaa painaa nämä meidän tipujen tuotokset. Väriltään ne on hieman epätasaisesti vaaleanruskeita.
Minulla ei ole vaakaa, mutta munat ovat kaupan muniin verrattunakin suuria. Munakennoon kun laitan niin juuri mahtuvat. Yksi kana tekee ihan ruskeita munia, muut ovat sekalaisen vaalean ruskeita ja joskus melkein valkoisia. Suurimmat munat ovat hirmu pitkiä, ja puikulaisen muotoisia. Yhden kanan munat ovat varman sitä normaalia kokoa.
Nyt kun yksi hautoo, olen joka päivä tällä viikolla hakenut 4 munaa, joten varmaan jokainen on sitten muninut.(Paitsi siis se hautova) Jännää vaan että kaksi munaa ilmestyy iltapäivällä ja kaksi aamulla.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Kun ei ole sitä vaakaa, niin otin sitten mittanauhan käteeni ja mittasin munan.
Korkeus on 5.8cm
Munan ympärys pituussuunnassa 16 cm ja leveyssuunnassa 12.9cm

Munakenno jossa säilytän on M -koon munille (53-63g, sellanen kaupan kenno) ja siinä kyllä näyttävät isommilta kuin kaupan vastaavat.

Heh, nyt on sitten munatkin mittailtu :lol:
Vastaa Viestiin