Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninnu

Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on partikset ja tavissilkit ihan omissa ryhmissään, mutta millaisia kokemuksia on rotujen pidosta yhdessä?
Geenipohja siinä nyt ainakin laajenisi ja yksi partiskana mulla on silkkejen kanssa, niin sen munista ainakin tulee todella parrakkaita silkkejä, huomattavasti parempi parta, kuin monella "oikealla" partiksella. Värit mennyt niin, että kukko on valkoinen, emo buff, poikaset buffeja, valkoisella naamakarvoituksella :smt003

Miten tuo parta periytyy? Geenitietäjäthelppinkiä? Mites heltat?

Kumpia niiden poikaset tällöin ovat, silkkejä, partasilkkejä vai risteytyksiä, vaikkakin sama rotu, mutta eri muutos, vai meneekö genotyypin tai fenotyypin mukaan? :smt017
kaakatin

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mä vastaan, vaikka en silkkien geeneistä mitään tiedäkään. Mullahan on tai oli kaksi ja nyt siis vain yksi partasilkkikana joilla kukkona tavis silkki. Noilla kanoilla on aika pöyhkeät hatut. mutta parta ei ole mitenkään erikoisen iso. Seitsemän näiden jälkeläistä on kasvanut jo niin isoksi, että voi arvella jotain lopullisesta ulkonäöstä. Vanhemmassa poikueessa oli kolme kukkoa ja yksi kana. Kanalla on kunnon pöyhkeä hattu ja pieni parta ja kolmella pojalla käsittääkseni kaikilla jonkinlainen heltta ja paljon parempi hattu kun yleensä partasilkkikukoilla. Nuoremmat, nyt kymmenenviikkoiset ovat heltattomia ja valkoisesta kukosta näyttäisi tulevan aika parrakas kaveri. Jos punainen tipu on kukko sille tulee aika pähee hattu (toivon tosin että se olis kuitenkin kana)

Ulkomaisilla partasilkeillä näyttäisi oleman paljon enemmän pöyhkeyttä hatussa ja parrassa kuin suomalaisilla on. Olisikohan niin, että suomalaisten partasilkkien geenipohja on niin kapea, että parta ja hattu ovat pikkuhiljaa alkaneet pienentyä? Minulle risteytys tuli puolivahingossa, mutta nyt olen itse asiassa aika tyytyväinen näihin sekoituksiin, geenipohja on ainakin laajentunut. Jatkossa hankin partasilkkikukon ja pikkuhiljaa porukasta tulee taas kaikista partasilkkejä, toivottavasati vaan isommalla parralla ja hatulla. Eli tälläinen jalostuskokeilu täällä menossa. :smt003
ninnu

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo saa muutkin vastat, kuin geenitietäjät :smt003

Mutta jos miettii vaikka kiinanharjakoiraa, joista löytyy siis nakuja (karvattomia) ja puuterihuiskuja (karvallisia) niin niitäkin käytetään jalostuksessa ristiin ja jälkeläiset ovat puhdasrotuisia kiinanharjakoiria. :smt017

Ja mites noi Chabot, mulla on nyt vain sileitä, mutta munista kuoritumassa kiharaa versiota, niin jos ja kun lykkään samaan tilaan, niin mitä tulee? Huono käkkärää vai kunnon käkkärää, vai sileätä versiota? Vai sekä,että?
siimis

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja siimis »

No minähän en ole mikään partasilkkiexpertti, mutta tuo kaakattimen pohdinta kuulostaa ihan loogiselta. Parta sinällään (ja heltan malli yms) periytyy varmaankin yhden geeniparin määräämänä = joko parta on tai se ei ole. Mutta sen parran tuuheuteen ja pituuteen voi vaikuttaa koko joukko erilaisia muuntelijoita. Silloin parratonkin yksilö voi jättää tuuheaa partaa, kun se yhdistetään parralliseen.

Eikös näitä jossain päin suuressa maailmassa jalosteta ihan yhdessä..? Minusta silkistä ei tule sekarotuista, jos se on parraton-parrallinen yhdistelmästä. Minusta fenotyyppi on tärkeämpi. Ei ole itseisarvoisesti "arvokkaampaa" että partasilkin sukutaulussa on pelkkiä partasilkkejä, jos sillä kuitenkin esim. on huono parta. Jos tosi hyväpartainen yksilö on risteytyksen tulosta, niin minusta se on vaan hyvä juttu. Toki se voi sitten saada sekä parrattomia että parrallisia jälkeläisiä, mutta onko sen niin väliä..?
rituritu

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja rituritu »

hyvä vastaus siimikseltä,tätä olen myös tuumaillut itsekseni :smt017
Mimi30

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Hyvä että tuli luettua tämäkin :smt045 ..mietin meinaan just että tuleeko noista Hemmon ja Pipsan mahdollisista jälkeläisistä nyt sitten sekarotuisia kun Hemmon isä on partasilkki ja äiti silkki ja Pipsan vanhemmat molemmat silkkejä..
kaakatin

Re: Partasilkit ja silkit samassa?Geenijuttuja

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ei taida olla parran periytyminen kovin yksinkertaista. Normi silkin ja partasilkin jälkeläisistä tuli parrattomia. Partasilkin ja puoliks partasilkin jälkeläisistä tuli myös parrattomia. Eikä kahden parrallisenkaankaikki jälkeläiset ole parrallisia.
Vastaa Viestiin