Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tässä kun olen pohtinut näitä sukusiitos asioita, niin tuli tällainen ajatus mieleen, että olisiko mahdollista pitää jonkinlaista kukon vaihto palstaa, jossa saisi huudella omalle parvelle uutta verta ja antaa sitten ns. käyttökelvottomaksi jääneet kukot toiseen parveen.

Itsellä kun loppukesästä/syksystä tulee sellainen tilanne, että tän hetkinen kukko joutaa pois, ettei polje omia mukuliaan ja tilalle sitten tarvitaan toinen. Ja muutenkin kesän mittaan tulee olemaan itsellä ylimääräisiä kukkoja, joita voisi lahjoitella tarvitseville.
Uskoisin, että muillakin tällaisia tilanteita tulee.
salosusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Tuolla kanarotu osiossa jotain listan tynkää onkin. Siellä on sukutaulu -viritystä, voisi tuo kukkolista sopia mun mielestä sinnekin aika hyvin. Siellä on muutenkin keskustelua tyrniksistä...
hellu

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja hellu »

Noissa Tyrnäväläisissähän minulla on tuo Onni Kukkonen joka on eriytynyttä sukuhaaraa. Lähtöisin Ylimäen Sakarin kanoista ja sieltä sitten mutkan kautta munana tullut minulle....
Muusalta käytiin hakemassa Onnille kolme tyttöä ja nyt on jo ensimmäiset munat ahudontakoneessa :smt023 Toivottavasti niistä tulee jotain.
Minä en ole säilyttäjä ohjelmassa kun tuo Onni on harmikseni sulkajalkainen :smt012 , mutta kukkojatoki täältä joutaa sitten kun niitä joskus kuoriutuu.
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

hellu kirjoitti:käytiin hakemassa Onnille kolme tyttöä ja nyt on jo ensimmäiset munat haudontakoneessa :smt023
:smt041
Toivottavasti tulee reippaita ja silosäärisiä tipuja :smt023
Meillähän oli hellun kanssa alustavasti puhe että kun nuo kanat munii niin saisin sitten niistä munia haudottavaksi. Niin niistä varmasti riittää SannaT sulle, ja muillekin keille on meiltä lyhyempi hakumatka kuin hellulta iteltään, sitten komioita erisukuisempia kukkopoikia!
Mä oon koittanut vähän jossain takaraivonperukoilla pitää että keillä on minkäkinlaisia tyrniksiä, kun useimmat kuitenkin on meiltä lähtöisin niin tiän mitä ne on, ja sit jos ei oo meiltä lähtöisin niin tiän sit mitä nekin on :smt002 mutta tyrniksiä rupee olemaan jo niin ihailtavan ihastuttavan paljon ja sukupolvet vaihtuu samoin kukot ja siitosmunat ja kanatkin että en mä enää oo ihan pysynyt perillä...
Ja sitten varsinkin kun aluksi pidin vähän liian kauan aina yhtä kukkoa niin olen nyt koittanut kierrättää kukkoja ja kanojakin ja hautoa vielä niin että tietäis mikä on kenenkin tipu, niin jos joku on meiltä hakenut parvenalun niin hyvinkin vuoden päästä saa meiltä jo uuden kukon mikä on ihan tarpeeksi erisukuinen niihin aiempiin verrattuna.
hellu

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja hellu »

Laitahan Muusa osoitetta yksärillä niin pistän munat postiin kun niitä kertyy viikon ajan.
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on nyt 2 kanaa, jotka ovat eri sukua kuin nämä Muusalta tulleet. Ja kukko on peräisin nuttulta, jos oikein muistan. Nuttun kanat on myös ilmeisesti lähtöisin Muusalta, mutta sekoitettu jonkun toisen "kantaan"? Ajattelin sitä kukkoa kuitenkin nyt pitää, ei ole ainakaan ihan lähisukulainen omille ja etnan kanoille ja kilttikin on. Jossain vaiheessa tahtoisin kyllä vaihtaa kukkoa. Mistä hellu hankki Onninsa, saisikohan sieltä kukkoja?

Harmi, että se ihana harmaa Martti-kukko on Helmerin poika, joten sukua suurimmalle osalle mun kanoista. :smt009 Ja meidän laumassa on siis 2 kukkoa ja Martti on se, joka väistää, eikä paljon polje.
hellu

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja hellu »

Onni on sukunsa viimeinen edustaja.
Kettu vei kaikki kanat siitä talosta josta Onnin olen munana saanut. :smt012 :smt013
No minulta saa sitten Onnin jälkeläis kukkoja jos tarvis on.
SannaT

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kiva, että yhteistyö kiinnostaa :smt001
Täytyykin käydä kurkkaamassa sieltä toisesta osiosta, jospas se, on sitä mitä itsekin yritän tässä hakea :smt003 Ulosanti kun on välillä vähän vajavaista :smt004 Tämänkin saa siirtää, sinne minne parhaiten sopii.

Mites muuten tuollaisen sulkajalkaisen kukon käyttö siitoksessa? Eikös se lisää niitä sulkajalkaisten syntymistä, vaikka niitä pitäisi yrittää karsia? Vai yrittääkö kaikki niitä pois?
Söpöjähän ne on, mutta säilyttäjä info lappusista ainakin luin, ettei se olisi suotavaa maatiaisilla...
Kertokaa omia mielipiteitä tästä.
Rusina

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla ei oo tyrniksiä (vaan ilmajokisia, joilla myös tyrkkää höyhentä kintuista), mutta kerronpa kuitenkin oman mielipiteeni sulkajalkaisen käytöstä. Normaalisti kai kukaan ei jättäisi sulkajalkaista kukkoa suvunjatkajaksi. Onnin kohdalla tilanne on vähän toinen, koska sitä sukuhaaraa ei tiettävästi ole muita jäljellä. Ja Onnin suku on kai monia monia vuosia sitten eriytynyt muista tyrniksistä. Onnilta kannattaa varmaankin haudottaa pieni joukko jälkeläisiä, mutta karsia näistä jälkeläisistä pois se sulkajalka-ominaisuus (vaikeaa, mutta kuitenkin). Ettei hävitettäisi Onnin muita geenejä muutaman nilkkahöytyvän takia. Vastuuntuntoinen tyrnisten säilyttäjä uskaltaa kai tämmöisen ratkaisun tehdä, kunhan tosiaan huolehtii jatkokarsinnasta.
SannaT

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Jep,noin minäkin sen ajattelin, kun luin äsken Onnin tarinan.
SannaT

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Ainiin Muusa: Tulisin mielelläni hakemaan teiltä Onnin polkemia munia, sitten kun niitä on saatavilla. Saisin siitä sitten uuden kukon ja saataisiin Onnin geenejä leviämään :smt003 (sulkienkin uhalla :smt005 )

Tänä keväänä ja kesänä on tarkoitus hautoa muutamakin satsi munia ja laajennus suunnitelmat on jo paperilla selvillä. Meinasin tehdä nuorikoille pari omaa soppia, jossa voi vahvistua ja kasvaa, ennen kun joutuvat vanhempien kanojen armoille :smt003

Eli meiltä on tulevaisuudessa mahdollisuus hankkia eri ikäisiä kanoja ja kukkoja, mikäli niitä tulee yli oman tarpeeni.
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Olen lueskellut säilyttäjälistaa ja kiinnostaisi tietää, millä nimimerkillä kukin on täällä. Osan olen jo osannut yhdistää... :smt001
vetehinen

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ilmoittaudun tänne minäkin, vaikka tyrnisparvi on ihan aluillaan vasta :smt003 . Minulla on Urho kukkopoika, kesällä Elojalalta haetuista munista haudottu. Ja sitten on Minnimannin tyrniksiltä tulleita munia, joista muutama tipunen kasvamassa. Tietääkö kukaan, mitä "kantaa" Minnimannin tyrnikset oli? Neljästä tipusta kaksi näyttäisi olevan vaan karvajalkoja. En ole vielä säilyttäjäohjelmassa, mutta ainakin ilmajokisten (joita meillä on enemmän ja aikuisiakin) osalta aion ryhtyä, mikäli ohjelmaan vielä pääsee.
Xaus

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Minnimannin kanat ovat Muusalta lähtöisin, jos oikein muistan.
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pääsee säilytysohjelmaan, liity vetehinen ihmeessä!
Minnimannin ekat tyrnäväläiset oli meiltä joskaan ei suoraan vaan kiertotietä. Kanat Pilkku ja Lehdokki oli meidän ekoja kanoja, niitä tipuja jotka haimme Elojalakalta 2007. Näistä Lehdokki olikin itse lievästi sulkajalkainen ja Pilkun munimista munista oon itse hautonut sulkajalkaisia tipuja, vaikka se itse olikin silosääri. Kukkona niillä oli Marmori jonka haudoin heinäkuussa 2008 ja sen isä on harmaa Helmeri, toinen niistä meidän ekoista tyrniskukoistamme (tai mahdollisesti musta Kaaleppi joka tosin tuon hautomiserän munien keruun aikaan oli jo hetki sitten pistetty pois, ihan täysin mahdotonta ei kuitenkaan ole etteikö sen vaikutus olisi kanoissa ollut) ja Marmorin emo oli sitten joku niistä ekoista tyrniksistämme. Mutta Minnimannihan ennen tyrniksistä luopumista kasvatti parveaan joltain muulta saaduilla tyrniksillä, en vaan muista keneltä ne oli eli kysy häneltä!
Oisko Urhosta tuoretta kuvaa, kuvatopicin nuorikkokuvassa näyttää tosi komealta! Eiks Elojalakalla ole edelleen kukkona se varsinainen kiertolainen, valkokirjava jonka minä haudoin Miniltä saamastani siitosmunasta ja joka kiersi sitten hellun kautta Elojalakalle. Sen isä on meidän Anttilan poika Iivari ja emo harmaa Tyyne jonka isä myös on Anttila.

Mulla muuten on pikkutipuja ja vähän isompia tipuja tuolla nyt kasvamassa ja kauniita värejä, kukkoja semmoisillakin sukutauluilla että käy ihan hyvin meiltä aiemmin lähteneille kanoille jos joku tarvitsee vaihtokukkoa. Ja muutamia kanatipujakin liikenee myyntiin.
Vastaa Viestiin