Rodut ja munat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pootsi

Rodut ja munat

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ajattelin ihmetellä sellaista, että vaikuttaako kanan rotu munien makuun?
Meillä maatiaiset tekevät parhaimmat munat, rokkirouvan tuotokset ovat makujärjestyksessä seuraavana. Valkoiset lohmannit tuottavt toki paljon munia, mutta niiden maku on ihan onneton. Jopa vapaaulkoilun aikaan keltuainen oli väriltään huomattavasti muita hailakampi ja maku kaupanmunamainen. Voiko rotu ihan oikeasti olla syynä makueroihin, vai selittääkö sen joku muu asia?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voiskohan syynä olla se että noi vähemmän jalostetut elikot löytää luonnosta paremmin syötävää, kun tehotipu turvautuu tarjottuun murkinaan...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Se ei voi olla syynä, hybridit kääntävät maata kanssani ihan yhtä lailla kuin muutkin, pyydystävät jopa kärpäsiä lennosta. Sisällä tarjoillusta samasta pöperöstä rokit ja maattarit tekevät ensiluokkaisia munia, hybridit vain keskinkertaisia. En ymmärrä... :?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onkohan tossa vähän sama juttu sitten kuin kukkopojassa verrattuna broileriin??? Kukko sentään maistuu jollekin siis ilman mausteitakin, broiskuun on pakko työntää kaikenmaailman yritit. Eli on onnistuttu pilaamaan kananmunan luontainen maku! Kun on vaan metsästetty hyvää munintaprosenttia...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Oletteko huomanneet eri rotuisten kanojen munien maussa eroja? Muniiko jokin rotu selvästi parempia/pahempia munia? Söimme tänään ekan kerran orpin munia ja maku oli mielestämme hivenen täyteläisempi kiun maattarimunien jotka jo siis ovat superhyviä. Mites muilla?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Eikö mitään havaintoja?
Eilen leivottu, osa oli orpin munia ja osa maattareiden, orpin keltuainen tummempi kuin maattarin. Ajattelin tehdä makutestin sokkona kunhan saan kerättyä vähän orpin munia. Ja vähänkö tuo orppi munii hyvin, eilen seitsemäs päivä putkeen :smt060
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Meillä tehdään kahvikaakut aina ankoin munista.Niistä tuloo niin kauniin keltaasia ja eipä tarvi laittaa yhteen kaakkutaikinaan niin montaa tavis munaa,kun laittaa ankan munia.Ankan munat vaahtoontuu tosi hyvin ja on tosi kuohkea.Sitten viirun munista tehdään lätty ja pulla taikinat.nitten munan maku on niiiiin makiaa, että siihen tuloo pakkomielle syödä.Silloin kukaan ei voi sanua, että älä niin monta pullaa,mutta kun pakko syödä kun ne on niin maukkaita.En laita sokuria taikinaan niin paljon,kun teen viirun munista taikinan.Viirun munia myös keitän kersoolle karkin puolesta.Niitä syödään hyvällä halulla, mutta ne pitää ensin kuoria ,kun niitä on niin vaikia kuoria ja sitten kun on yksi syöty niin ei kyllä kerkiä kuorimaan toista siinä odotellessa. :smt043 :smt043 .Orpin munat keitetään ja syödään ruisleivän ja suolan kanssa. :smt027
kaakatin

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Luulis, että munan makuun vaikuttaa enemmän ruoka kuin rotu :smt017
Mä en ainakaan ole huomannut mitään eroa maatiaisten ja silkkien munien välillä, samaa ruokaa kun syövät. :smt003
Rusina

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä oon verrannut rinnakkain ainoastaan maattarin ja araucanan munia. Niissä oli selvä ero jo ulkonäössä vaikka sapuska oli samaa. Araucanan munassa keltuainen oli selvästi hailakampi kuin maattarin munassa ja maku ehkä myös. Ero voi johtua kanojen iästäkin, kun arau on jo iäkäs ja maattarit nuorikoita.

Viiriäisenmunat ovat meillä herkkua keitettynä. Olen liian laiska, että olisin jaksanut niistä alkaa vielä mitään leipomaan :smt003.
smari

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja smari »

Mäkin järjellä ajattelisin että ruoka vaikuttaa eikä rotu, mutta silti brahman munat on ihan parhaita ja orppien munat parempia myös kuin muut. :smt003 Ja chabon munat syömäkelvottomia. Viiriäistenkin munat on herkkua. Tähän asti mun suussa kaikki muut on ollu tavallisia ja maistuneet keskenään samanlaiselle. Olispa kiva tietää onko tää vain luuloa vai onko niissä jotain "oikeita" eroja.
reetta

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja reetta »

kyllä kai se on uskottava, että eroja on kun täälläkin on kokemuksia asiasta. tässä missä me nyt kanojen kanssa asutaan asui meitä ennen semmonen kanatäti, jolla oli valkoisia hybridejä. naapurin setä, joka nyt hakee meiltä munia, väitti kivenkovaa että tädin munat olis maistuneet makoisemmille. että syötänkö minä jotain rehua näille, tivasi. sanoin että syötän, mutta eiköhän se kanatätikin syöttänyt kun kanalan eteinen on pullollaan niitä samoja tyhjiä rehusäkkejä. siihen setä tokaisi, että ei se niille mitään rehua olis syöttänyt kun siitä tulee silakanmaku muniin. mitä sitä sitten riitelemään...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Nyt on perheelle tehty munienmaistajaiset sokkotestinä. Side silmillä maistettu keitettyjä orpin ja maatiaisen munia. Orpit voitti selkeästi, kaikkien mielestä paremman makuinen ja paljon.
Muoks: orpin munan koostumuskin arvosteltiin paremmaksi.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
harrastaja

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä mullekin on sanottu et maattarien munat on parempia kuin nuo valkosten .Muista ku ei voi verrata
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Makuero eri rotujen munissa

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Kyllä ei mun mielestä parempaa ole kuin nuo suuret ankan munat ,joita käytin kahvikaakun leivontaan ja jauhelihan sekaan.Kaippa ruokinta vaikuttaa, mutta kun tuo muorikin noita ankan munia ostelee tuonne kaupungille, jossa asustaa. :smt005 :smt005 .Naarasankkoja on liian monta,kun noita munia tuloo 6-9 päivässä. :-" :shock: :-"
chicken

Kanarotu ja munan koko

Viesti Kirjoittaja chicken »

Mulle tuli mieleen että voisiko tehdä sellaisen listan jossa olisi kaikki kanarodut ja perässä kyseisen rodun munan koko? Helpottaisi tällaista vähemmän tietävää kun mietin uusia rotuja koska ainakin mulle joku rotu saattaa olla ehdoton ei munan koon takia. En ainakaan äkkiseltään löytänyt tällaista listaa..
Vastaa Viestiin