lämmityslaite kanalaan

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vilhelmi

lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Vilhelmi »

Hei!
Olen ihan uusi palstalla, kanainnostus alkoi noin vuosi sitten ja tulevana kesänä olisi tarkoitus rakentaa tarha ja kunnostaa talvitila.
Ainoa, joka nyt mietityttää on kanalan LÄMMITYS? Minlälainen on paloturvallinen lämmityslaite kanalaan?

Meillä on iso varasto/tallirakennus, jonka toisessa päässä asuu 6 hevosta ja toiseen päähän pitäisi rakentaa kanala. Noin 10 neliön ja 2,2 metrin korkusessa tilassa on ikkuna ja betonilattia Lämpötila siellä on näin paukkupakkasilla -5, muulloin pysyy plussalla.
Kanoja on tarkoitus hankkia n. 6 kpl eli ne eivät vielä tilaa lämmitä :smt001
Jemuli

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kanalan lämmityslaitteen kuten muidenkin sähkölaitteiden on oltava kosteuden ja pölyn kestäviä eli vähintään IP44-luokkaa. Sähkövedot on myös tehtävä niin, ettei kanat pääse nokkimaan johtoja rikki eli hyvät suojaputket jos johtoja ei saa rakenteiden sisään. Meillä lämmityslaitteena öljytäytteinen sähköpatteri.
mapekor

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Lämpötila ei tarvitse olla aikuisille kanoille kuin 2-10 astetta. Tärkeintä on ettei vesi pääse jäätymään! Mutta jos sinulla on tulossa tai aiot hankkia tipuja niin lisänä lämpölamppu johonkin kohtaan. Niitäkin löytynee ihan sähkötarvike liikkeistä. Valon osuus kanalassa on myös tärkeä, tietenkin jos haluat munia :smt002 Päivävalolampuilla ja kellokytkimillä sekin hoituu helposti. Pääsääntä valoisalle ajalle on 12-14 tuntia. Paljon löytyy tietoa näillä palstoilla, mutta kysyä kannattaa aina jos on epävarma miten missäkin tilanteessa kannattaa tehdä :smt002 Niinsanottua hölmöä kysymystä kun ei ole olemassakaan :smt023
kananen

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja kananen »

Jemuli mistä olet löytänyt tuon pölytiiviin öljypatterin?
Itse olen yrittänyt etsiä joka puolelta mutta ei mistään löydy mikä olisi pölysuojattu.
Elektroskandialta löytyi yksi mutta se olisi tarvinut erillisen termostaatin ja pelkällä patterilla oli hintaa n.300€ :smt011
Suvianne

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tähän pitää mainita, että tuo 2-10 ei koske välttämättä hybridejä ja tehokanoja.
Minulla kävi sähköt poissa tipulassa ja vaikka ei edes vesi ollut yrittänytkään jäätyä niin nuorikoilta meni jalat.
Yksi piti lopettaa ja toiset ovat vieläkin toipilaita.

Minä en kyllä suosittele tehotyttöjä jos on vetoa tai kovilla pakkasilla laskee lämpötila.
Ne tarvii varmasti tasalaatuiset olosuhteet.
harrastaja

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Tuosta en oo samaa mieltä kyl tehotytötkin maattarien kans viileessä tulee toimeen.Mulla ei oo kovin lämmin ollu harakan pesä jos tuulee vaik ois mitä lämmititä hyvänsä .Munineet ovat hyvin silti :smt004
mapekor

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Eikö se lämpötila ole tasalaatuinen jos se pysyy asetetussa lämpötilassa? 2-10 astetta? Itselläni on asetusarvona 10 astetta ja se pytyy siinä onpa pakkasta mikä lukema tahansa ulkona. :smt002 Siinä lämpötilassa uusi kyyhkypariskunta alkaa rakennella pesää ja kuhertalee kovasti keskenään. :smt001 Pakkasta on ulkona nytkin 25 astetta. :smt023
Suvianne

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ehkä aikuisena paremmin?

Mutta ihan varoituksena, että ainakin nuoret on huomattavasti herkempiä.

Minulla siis kävi näin, että makasivat aamulla jalattomina kun oli ollut yön lamppu poissa.
Vesi ei ollut edes riitteessä. Joten ei ollut käynyt edes pakkasen puolella.

Niin ihan sillä kerropin, että näinkin voi käydä.

Tänään jo kaksi käveleskeli nokkimaan ruokaansa, mutta kolmas on yhä mieluiten kävelemättä vaikka pystyykin.

Minä ainakin säikähdin niin, että en minun olosuhteisiin ota kuin korkeintaa sekarotuisia tehoja.

Minun sekarotuiset tiput on puolet pienempiä ja viettävät jo ilman emoa päivät!!??
Emo istuu orrella ja tiput touhuilee yksin lattialla vaikka lämpö on nurkissa varmaan miinuksen puolella.

niin tarkennukseksi, että ne tehotiput on erikseen, huomattavasti lämpimämmässä kopissa.
Vilhelmi

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Vilhelmi »

Kiitos viesteistä.
Tilasin kananhoito-oppaan, mutta vielä näitä aloittelijakysymyksiä varmasti tulee rutkasti.

Paloturvallisuus on todellakin huomioitava tarkkaan, kun tila on suuri ja siellä asuu mm. hevoset.
Täytyypä perehtyä siis noihin ip 44 suojattuihin lämmittimiin.

Mun oli tarkoitus ottaa ihan maatiaiskanoja juuri sen vuoksi, etteivät ne ole niin kylmänarkoja.
kananen

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja kananen »

IP44 ei ole pölytiivis.

Tässä nuo IP luokitukset

Ensimmäinen numero
0: Ei suojausta.
1: Suojaus suuria kappaleita vastaan, halkaisija 50mm tai enemmän.
2: Suojaus keskikokoisia kappaleita vastaan, halkaisija yli 12,5mm.
3: Suojaus pieniä kappaleita vastaan, halkaisija yli 2,5mm.
4: Suojaus erittäin pieniä kappaleita vastaan, halkaisija yli 1mm.
5: Suojattu pölyltä. Ei edellytä täydellistä tiiveyttä, mutta haitallisia pölykertymiä ei saa syntyä.
6: Täydellinen suojaus. Pölytiivis.

Toinen numero
0: Ei suojausta vettä vastaan.
1: Suojaus suoraan ylhäältä tulevaa vettä vastaan.
2: Suojaus ylhäältä +/-15 astetta tulevaa vettä vastaan.
3: Suojaus ylhäältä +/-60 astetta tulevaa vettä vastaan.
4: Suojaus vesiroiskeita vastaan.
5: Kestää vesiruiskun joka suunnasta.
6: Kestää suurella paineella tulevan ruiskun.
7: Kestää hetkellisen upotuksen veteen.
8: Kestää pysyvän upotuksen. Lisämerkintänä voi olla suurin sallittu asennussyvyys.
Jemuli

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Jemulin patteri on sähkömiehen kautta tilattu, ja noi luokitellut ei ole mitään halpoja, kuten jotkut ropparin parin kympin patterit, useamman satasen saa kunnon patterista varautua maksamaan. Ja toi IP44-luokka sähkärin mukaan riittää kanalaan.
Paltsi

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Varmuuden vuoksi voisi termostaatista vaikka kerran viikossa puhaltaa pölyt pois. Kompuralla helppo homma jos sellainen on, jos ei ole niin pientilallinen keksii sille aina käyttöä ja halvimmat on jotain 99€. Voihan sillä vaikka puhallella ne lämpölamputkin ja laittaa pojan palloon ilmaa ja puhdistaa pussittoman imurin suodattimen täyttää ilmapatjan ja tarkistaa auton rengaspaineet.
Alice

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä täällä Skånessa on tuskin koskaan niin kylmä kuin siellä Suomessa mutta kyllä meilläkin eristetyt kanalat menevät aika kylmiksi kun pakkanen ja tuuli jäähdyttää ilmoja.Pahimmillaan vesi menee jäähän,mutta meidän Antwerpenin partakanat ja kääpiö Plymotuh Rockit ovat aika karaistuneitä eivätkä ole kärsineet kylmästä ainakaan vielä.Ulkoilevat kaikille keleillä,paitsi kun sataa tai tulee lunta,ja tulevat juomaan kun tuon lämmintä vettä niille.Aika monissa rotukuvauksissa mainitaan erikseen onko ko rotu kylmän kestävä,joten se kannattaa tarkistaa kun miettii rotua.

Tutullamme on ei-niin kylmän kestäviä rotuja ja hän on rakentanut varaavan takan kanalaansa!Lämmittää sitä puilla ihan niin kuin kuulukin ja kanalassa on todella lämmintä" :smt001 No,eläkeläisellä on aikaa touhuta tuollaisen kanssa.Minusta aika hauska luxus-juttu.
G-mies

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Meillä on rakennuslämmitin puhaltamassa puolella teholla. Ei kovinkaan halpaa touhua mutta saa luvan kestää tämän talven. Ensikesänä pitäisi rakentaa kunnon kanala jonne tulee ehkä kattolämmitys :smt017
kanamummo

Re: lämmityslaite kanalaan

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Halpa-hallin öljytäytteinen sähköpatteri (luokituksista ei aivistustakaan) hohkaa mulla pöydän päällä kanalassa jo monettako vuotta. Pöydällä siks ettei kanat kuovi kaikkia puruja patterin ripojen väliin. Joskus sutaisen pölyt pois. Ei ole vielä ainakaan syttynyt :smt003
Vastaa Viestiin