Kanoille pellavarouhetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SannaT

Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Voiko antaa? kuinka paljon?

Voisin samalla turvotella pellavaista kanoille, kun poneillekin.

Tuliskos niistä sitten Omega munia? :smt004
harrastaja

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä voi mä oon liottanu pari kourallista pöperön sekaan joka toinen tai 3 päivä muuten mun kanat ei syö jos joka päivä antaa. Riippuu tietysti siit montako kanaa on et minkäverran antaa :smt002 mull on n.20 kpl
Ilona

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä laitan aina kanojen appeeseen hepoille tarkoitettua pellavarouhetta. Tykkäävät siitä ja se on hyvä valkuaislähde + hyvät rasvahapot. Myös hamppurouhetta olen käyttänyt samoista syistä. Pellava täytyy vaan laittaa lämpimään veteen turpoamaan, ei saa antaa kuivana.
maunu_muori

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie oon laittanut kyllä pellavarouheen kuivana, niin kanoille kuin lampaille ja vuohille. Samaten oon antanut herneet ja rypsin liottamatta..sekä sitä greelinee(tai vastaavaa, niitähän on ainakin kahta merkkiä, no pelletöityy, kuivattuu sinimailastahan se on pääosaltaan), joka pitäs hepalle muistaakseni liottaa. Heppaa ei oo, niin en muista kuin hatarasti, joitan ohjeita, mitä niille on, ja jotka poikkee noista märehtijöiden tai kanojen ohjeista. En oo huomannu että olis ongelmaa, kanoilla siis, mut jos hepalle turvottelee, niin siinähän se menee samalla, liotettunakin :smt045
Ilona

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä oon antanu kertoa itelleni, että pellavassa olis jotain haitallista ainetta, joka poistuu siitä, kun turvottaa lämpimässä vedessä. Jotain syaania kenties? Pitäneekö paikkaansa?
maunu_muori

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu.. niin miekin, mutta kun olin lukevinani/muistaisin, että toi rouheen tekoprosessi poistaa sen haitallisen aineen(ettei peräti ollu just ton blackhorsen tuoteselosteesta .. tai sitten jostain valmistanjan sivustolta, nyt en ehi ettimään missä se oli). Siis toi rouhehan on pellavaöljyn valmistusprossessin sivutuote.. niinkun monet muutkin eläinten kasvi- ja elänperäset rehut. Samahan koskee vaikka tuota melassileikettä, on sokeriteollisuuden sivutuotteen hyväksi havaittu elikkorehu :smt005 ..
harrastaja

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Melassileikkeestä puhuitte annatteko kanoille myös sitä ja tarviiko kana sokeria erikseen mielestäni näissä kotopöreissä on joka paikas sokeria.Eiks kanakin liho jos antaa liikaa?
maunu_muori

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Musta toi leike on vähän eri juttu kuin se sangon nestemelassi(luulen en tiiä, että tää on lähinnä siitä valkaisuprosessista saatavaa sivutuotetta).
Melassaileikettä, rouhetta tai seosmellassia, niin oon ymmärtäny että osassa noista "kuivista" on ihan muutakin kuin sokerijuurikkaan kuoriosaa( siinähän on siis myös kuituja, joita tossa valkosessa puhtaasssa sokerissa ei oo) "Piipputupakkana" tunnettuhan on sitä rouhittua, kuivattua kuorta. Mut sitä en oo sen toisen sokeritehtaan lopettamisen jälkeen enää nähny markkinoilla(tai en oo ainakaan löytäny, ja oon vähän kysellutkin ettei taida olla ees tarjolla säkeissä enää). Nythän on sitä puhdasta melaasia pelletteinä, tai sitten sotkettuna viljan kanssa( pitäs kattoo pussin kyljestä mitä siinä on)

Kamalan suosittuu ei toi meillä ainakaan oo tirppapiirissä ollu... mut vuohet ja lampaat sitä kyllä kylmällä saavat. Linnut syö mieluummin kylmällä pähkinöitä, läskiä ja auringonkukansiemenii.

Kesäkelillä ei tollasii energiapommeja meillä anneta ollenkaan.

..
nyt oli sellainen rakonen että ehdin etsimään
http://www.pellava.fi/agrokuituverkosto ... moinen.htm
tuossa sanotaan että haitta-aineet tuhoutuu raaka-aineiden valmistusprosessissa...
ja jos nyt käsitin oikein niin sitä keittoo tai kuumavesikäsittelyy olis käytettävä varsinkin silloin, kun käytetään esim kokonaisii pellavansiemenii..

pitäs tonkii vielä se Saastamoisen varsinainen tutkimusraportti.
dumblonde

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Minäkin kävin nyt viikko sitten ekaa kertaa ostamassa pellavansiemenrouhetta kanoille. Oon nyt tehny pari kertaa viikossa niile "apetta", johon laitan Greenlinea, pellavansiemenrouhetta ja jonkin verran jyviä ja kanojen täysrehua. Kanoille maistuu hyvin tämmöinen eväs. Tai orpit nyt syö vähän huonommin (johtuneeko greenlinestä jos eivät oo tottuneet) mutta maatiaiset ja silkkitiput syö oikein hyvällä ruokahalulla :)
Muusa

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä ei kanat ole tykänneet pellavarouhetta yksinään turvotettuna nokkia mutta puuroon laitan sitä välillä, turvotan erikseen pellavarouhetta ja yleensä samalla Progut Farmia, ja laitan sit vähän mikrossa kaurapuuroa ja sekoitan siihen. Usein raastan vielä porkkanaa vähän joukkoon. Varsinkin nyt talvella on kanat saaneet lämmintä puuroa joka päivä.
Pellavarouheessa ei tosiaan syanidia ole mutta kokonaiset pellavansiemenet pitää keittää!
Greenlinea tai muuta sinimailasta en oo antanut. Sinimailastahan on myynnissä "heinäpaaleissakin" (muovitettuja), ainakin Krafftilla Lusern-nimisenä. Oiskohan se kanoille miten maittavaa nokittavaa?
Melassileikettäkään en ole antanut mutta kai sekin kanoille sopii, minusta se vaan on vähän turha rehu mille tahansa... sokeria ei tosiaan paljon ole, vaikka se juurikasleike melassisiirapilla kevyesti sokeroidaankin melassileikkeeksi tehtäessä.
Toivolan väki

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Toivolan väki »

Olen kanssa arvellu rueta antaa kanasille pellava- tai soijarouhetta, enemmän kallistuisin pellavan puoleen koska sitä kai on mahdollista saada kotimaista. Onkos kellään kokemusta näiden vertailusta? Entä onko kellään tiedossa mistä tuota pellavarouhetta vois saada muualta kuin Black horselta? Ja hintoja?

Meillä kanssa näin talvisaikaan tarjoillaan kanasille kaksi kertaa päivässä lämmin puuro; Isäntä on pirun kateellinen ko hänelle ei kuulemma varmuudella tarjoilla edes sitä yhtä kertaa :smt013
Muusa

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Toivolan väki kirjoitti:Isäntä on pirun kateellinen ko hänelle ei kuulemma varmuudella tarjoilla edes sitä yhtä kertaa :smt013
No sanot sille että kanoilta saa vastineeks munaa monta kertaa päivässä... :smt002

Pellavarouhetta on Agrimarketissa Pellavainen-nimellä 15kg säkeissä ja K-Maatalouksissa Black Horsen vastaavaa 10kg säkeissä ja molemmat maksaa karvan yli euron kilo. Noista mieluummin olen suosinut Black Horsea kun siinä on hiukan enemmän rasvaa vaikkei ero olekaan iso. Meilläpäin saa vielä lisäksi paikallisen pellavaukon rouhetta K-Maataloudesta ja lähiseudun raveista ukolta itseltään. Se on minusta parasta kun on hienojakoisempaa ja myös rasvaisemman oloista vaikkei tarkempaa tuoteselostetta säkissä olekaan, ja on myös hiukka halvempaakin.
siimis

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Krafftilla on lusernipellettejäkin. Noita ajattelin joskus kokeilla valkuaisrehuna, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Mulla on kananhoitokirja vuodelta 56, jossa on oikein kuvattu Suomen kannattavan kanankasvatuksen kulmakivi - lusernijauhotehdas! Ilmeisesti sitä on syötetty kanoille ihan yleisesti ja ollut soijaa korvaava ainesosa tehdasrehuissa. Käsittääkseni tällöin on ollut kyse nimenomaan sinimailasen siemenistä (?), ei vihannasta. Sinimailanen kun kuuluu käsittääkseni palkokasveihin, eli on valkuaispitoista?
Sitä en tiedä, missä muodossa tuo Krafftin lusernipelletti on, ainakin siinä on olkea seassa. Valkuaisrehuna sitä kuitenkin mainostetaan, mutta koostumusta en ole onnistunut löytämään :smt017

muoks: http://www.feedcon.fi/krafft/pdf/lusern_pelletit.pdf - ei siinä olekaan proteiinia kuin 15%. Ja ilmeisesti on kuivatusta vihannasta kyse.
Pauke

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Kokeilin Pellavaista; hyvin menee etenkin pakkaspäivinä. Munia rupesi tulemaan enemmän kuin aiemmin. Viiriäiset hyvä hieman myös! Semmoisenaan; en ole turvottanut, en mitään.
Toivolan väki

Re: Kanoille pellavarouhetta?

Viesti Kirjoittaja Toivolan väki »

Ostin agrin pellavaista kanoille ja hepoille, heposille turvottelen ja hyvin maistuu. Mutta nuo kananprkleet ei ymmärrä oman hyvinvointinsa päälle, eli ei maistu. Olen laittanut sitä kauran sekaan kuivana, on siis koko ajan vapaasti saatavilla, ja sekottanut lämpimään puuroon. Puuron seassa menee vähän, mutta ovat ruenneet nirsoilemaan ja saattavat jättää puuron syömättäkin kun on sitä pellavaa seassa. Mutta jostai niien pitäis protskuja saada :smt017
Vastaa Viestiin