Käyttäjien esittelyjä vuodelta -09

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Käyttäjien esittelyjä vuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos sun kanat on kirjoitti:tietokoneet pitäisi kieltää lailla.. tai sit vissiin pitäis mennä tietokonekurssille. Tää on nyt kolmas yritys kun yritän itsestäni jotain kertoa... joskohan onnistuis. Pyydän armeliaisuutta jos kovasti täällä vääriin paikkoihin kirjoittelen, tää vie aikaa ja hermoja opetella uutta. Eli meltä löytyy 5 kanaa ja komia kukko, kaks koiraa ja ukko ja minä. Ankkapariskunta olisi haaveissa ja muutama kultabrahma kana ja kukkonuorikko sopisi vielä hyvin kanalaumaan.

Kiitokset kaikille ihanasta foorumista mistä on ollu ainaki mulle hirmusesti apua, niin ja likoille ja isännälle. :smt006
Skuukkeli kirjoitti:Mahtuuko mukaan, vaikka ei ole omia kanasia? Paitsi kun katsoo peiliin... :smt002

Olen tässä lueskellut tätä teidän foorumia, kiva paikka.
Hyvä tietopankki, kiitos!

Sitten kun joskus hankin omat kanaset niin olen ainakin teoriassa "täysinoppinut", kun tiedonhankintani on alkanut jo aikaa sitten täältä muniksesta... :smt003
Kristiina kirjoitti:Morjens. Olen kanaton naisihminen Hämeestä. Kovasti olen täällä tutkinut kaikkea tietoa kanoista, koska vakaasti olen aikeissa hankkia muutaman kanasen. Maatiaiskanat kiinnostaisi kovasti, olisi reilunkokoinen navetta, mihin suunnittelen kotoa kotkoille.
Ajatuksena olisi aloittaa muutamalla tipusella tai nuorella ja mitä täältä olen huomannut, niin voihan se olla, että siihen ei jää :smt003

Täytyy sanoa, että harvoin olen niin hyvin viihtynyt missään netin maailmassa, kuin täällä. Aivan loistavia juttuja.
Tarkoituksenani olisi semmoinen muutama kananen, ihan omaksi ja lastenlasten iloksi. Pitää vaan ensin selvitellä kaikki mahdollinen ja mahdoton mitä tarvitaan, millainen sisäkoto ja millainen ulkotarha sun muut jutut. Eiköhän tässä tutuiksi tulla, kysymyksiä sataa takuulla ja paljon, kunhan tässä vauhtiin päästään.
Vauhkonen kirjoitti:Hei vaan kaikille,

Vauhkonen laumoineen liittyy kanamaiseen seuraanne.
Asun mieheni ja noutajani kanssa tällä hetkellä Englannissa mutta tarkoitus on muuttaa Suomen landelle omaan tupaan viiden vuoden sisällä. Siksi ollaankin tekemässä tässä pohjatyötä, tarkoitus kun on pitää sitten muutamia kanasia siellä sekä munimiseen että mahdollisesti myös pataan.

Mummollani oli aikoinaan kanoja Ukkolassa, Ilomantsin liepeillä. Niitä oli parhaillaan viitisenkymmentä ja jokaisella kanalla oli nimi ja oma persoonansa. Mummo tunnisti niistä jokaisen ja kanat olivat niin kesyjä, että oikein ottivat vauhtia ja hyppäsivät hänen syliinsä kun mummo kulki pihan poikki! Ne seurasivat häntä joskus taloonkin ja suuri osa tunnisti nimensä. Minua aina jaksoi ihmetyttää mummon tuntemus noista linnuista; munittuaan kanat pitivät hetken mekkalaa pesältä lähtiessään ja mummo tunsi jokaikisen kanan ääneltä! Kanat olivat usean hehtaarin tontilla vapaana eikä niistä pataan päätynyt yksikään.

Itse kerään täällä tietoa nyt ja toivottavasti joskus pääsen pitämään yhtä onnellisia kanoja kuin mummonikin.

Tarkoitus en kasvattaa itse kaikki kasvikset, juurekset ja muu mikä on vain mahdollista. Olut tehdään itse oikealla vanhan mallin brittireseptillä ja eletään kunnon lande-elämää. Alkaa olla jo aika lähteä tästä city-elämästä rentoutumaan OIKEIDEN hommien pariin


:smt002



Semmoinen esittely. Meikäläiseltä saattaa tulla hiukan kummallisia ja ehkä hölmöjäkin kysymyksiä mutta uskon, että on parempi kysyä ja perehtyä näiden vuosien aikana kuin alkaa paniikissa säheltää sitten viime hädässä.
Vauhkonen kirjoitti:Haha, euroviisut... Kisa maailman huonoimmille artisteille. Silti jostain syystä pakko katsoa se joka vuosi :smt042

Meillä ei tosiaan nyt voi kanasia ottaa kun asutaan hyvin keskustassa eikä tässä ole edes pihaa, vaikka omakotitalo onkin tyyliltään. Ellei sitten tuohon parveketerassille laittaisi... :-k

Toi on kyllä niin totta mitä hankkimisajasta puhuitte, nyt tuntuu tuo vuosimäärä niin kauheen kaukaiselta että ei ole tosikaan! Edellinen vuosi kyllä on mennyt tosi nopeasti mutta silti... Kun ne kanat ainakin saisi olla jo nyt :smt045 Mutta onpahan ainakin tämä foorumi, on muuten yksi mukavimman tuntuisista foorumeista mihin olen törmännyt!

Pakko kertoa noista mummon kanoista yksi mieleen jäänyt juttu vielä. Sillä kun oli eräs aivan poikkeuksellisen ihana kana, nimeltä Petronella. Tämä Petronella oli yksi niitä ensimmäisiä kanoja ja siitä tuli melkein häiritsevän kesy. Matoja kun niille lapioitiin se hyppäsi aina lapiolle ja matkusti siinä sitten ylös alas, ei siitä hommasta tullut mitään jos kanat olivat ympärillä (ja nehän olivat).

Siellä maalla aina pidettiin kesällä ovia auki ja niistä ovista sitten kulki niin oma sakki, naapurit, koirat kuin muutkin elukat, keittiöstä tuli bongattua muun muassa lepakoita ja kyitä sekä määrätön määrä muita pikkuelukoita. Kerran sitten olin ulkona touhuilun jälkeen päiväunilla makuuhuoneessa, Makuuhuoneet on ihan talon perällä, ja koska kyseessä on entinen koulu niin sitä matkaahan sitten oli kulkea talon poikki tirsoille.

Muistan kun heräsin ja ajattelin, että joku on siinä huoneessa, että olisiko niiden pystykorva? Nousin istumaan sängylle niin Petronellahan siinä toljotti ihan sängyn vieressä pää kallellaan!

:grin:

Vähän nauratti kun mietin kuinka se on seikkailut pitkin kämppää ja jotenkin varmaan eksynyt ja joutunut sinne makkariin. Siitä se sitten hypähti syliin sen oloisena että ulos tarttis nyt päästä ja sinnehän sen sitten kannoin. :smt117 Että melkoisen hauskoja tapauksia...
Marika kirjoitti:Täälläpä kirjoittelee pohjois-pohjanmaalta reilu 3-kymppinen nainen. On tullut sellainen ajatus, että tahtoisin omia kanoja :smt003
Tällä hetkellä meillä asustaa 3 koiraa ( englanninspringerspanieli, welsh corgi cardigan ja irlanninsusikoira), 3 kissaa, 4 suomenlammasta ja 1 gerbiilivanhus.
Myös mies löytyy ja 2 poikaa.

Täytyy alkaa "opiskelemaan" kanojen hoitoa ja olisi mukava käydä jossain tutustumassakin kanojen elämään
olivia2 kirjoitti:Olen myös urakoinut omien sivujen parissa. Tässä teille osoite, tervetuloa tutustumaan meidän kanoihin ja muihin eläimiin.

http://www.hessuni.vuodatus.net/
iisa kirjoitti:Heips,
Esittäydyn nyt minäkin..
Iisan takaa löytyy eläinpöpön saanut kolmekymppinen "hamehelma".
Isännän kotitilaa ollaan pidetty "hengissä" 6vuotta ja ensin tuli vain poni :smt002 nyt laumasta löytyy 2shettistammaa(joittenka pitäis varsoa kesäkuussa),islanninhevonen,3 koiraa(basset hound,broholmer ja kultainennnoutaja)muutama vuohi,muutama pupu ja unohtamatta elintärkeitä kissoja(4) ja kohta taloon saapuvat myös ensimmäiset kanatkin.Vuohista ja kanoista olen haaveillut jo monta vuotta ja nyt sitten toteutetaan unelmaa!! kovasti kiinnostaa nämä maatiasrodut..
Vapaa-aikaa jää vähän mutta nekin menevät yleensä koiranäyttelyissä :smt005 :smt005
jusu kirjoitti:terve kaikki olen nuori hevos mies joka on nytten innostunut kanalinnuista. Joten ollen ruvennut miettimään mitä lajia olisi kiva pitää ja päädyin perus viiriäiseen. hautomakone ois tarkoitu valmistua kuun vaihteessa. (muna olisin vaille jos joku voisi postittaa niitä olisin kiitollinen. kunnolista korvausta vastaan?)

Minun perheeseeni kuuluu 2koiraa 2kissaa ja 2hevosta tällä hetkellä! :smt003

kiitos kaikille jotka vastaatte jo etukäteen :D
KotiKotti kirjoitti:Kanaton kanahullu pariskunta Kymenlaaksosta päivää!

Kanahulluus on itänyt vuosia ja nyt kevään aikana nousee varaston nurkalle pikku kanala ja vakaa aikomus on hankkia maatiaisia mikäli semmoisia jostakin löydetään.

Kotkot!
Daikaduu kirjoitti:Täällä kirjoittelee jo kauan palstaa lukenut, mutta nyt vasta kirjautunut kahden lapsen äiti.
Vaikutusalueena Kainuu ja Pohjois- Pohjanmaa.

Erityiskiinnostuksena ankat, joista lapsuudessa kokemusta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Wiola kirjoitti:Olen liki 10 vuotta hinkunut kanoja..saa nähdä jokos tänä keväänä jokunen ilmaantuu?

Asustelen punaista taloa, pottumaata ja vanhaa sikalaa kaupungin reunamailla. Elukoita on enempi kuin pysyn laskuissa: koira (= engl. cokkerispanieli, eläinsuojelusta), punakorvakilpikonnia, kreikankonnia + niiden poikasia, kuningaskäärme, 2 pyyttonia, rottia, hiiriä (= nämä siis häkeissä), villejäkin löytyy,+ neitokakadupariskunta...eh? Olikos ne kaikki tuossa?
Hirmuinen kanakuume: min 3 kanaa + kukko...saapi nähdä ja tietty 2 ankkaa purolle lotraamaan...??
Alice kirjoitti:Asumme Skånessa ja meillä on pääasiassa Antwerpen Skägghöns (mikähän se on suomeksi?) ja muutamia kääpiö Plymouth Rock-kanoja sekä pari Mignon-ankkaa.Lisäksi 3-henkiseen perheeseemme kuuluu 3 kissaa ja 4 hevosta.
Nakukaula kirjoitti:Juu terve vaan kaikki! :smt006

Eiköhän ollut nyt jo munkin aika rekisteröityä, kun viime aikoina oon notkunut täälä p
äivittäin. Kamalan vaikea oli keksiä nimimerkkiä, mut ollapa nyt sit Nakukaula, kun Ullan musta naku-rouva on mun lempikana. :smt003

Omia kanoja tai muitakaan eläimiä mulla tällä hetkellä ei valitettavasti ole, mutta työni puolesta saan onneksi hoitaa muiden eläimiä. Ullalta sain kipinän kanoihin ja siellä oon opetellut sitten niiden hoitoa. Mut löytää myös facebookin munisryhmästä ja oon laittanu sinne kuvia Ullan linnuista.
Raudunkulman pappa kirjoitti:Vihdoinkin!

Raudunkulman pappa pääsi munanettiin. Usean vuoden tauon jälkeen,(työkomennukset) juoksutti pappaa mutta nyt taas otetaan muutama kana sekä possu.
Viel tarttee siivota ent. leikkimökki, nykyinen kanala usean vuoden rojuista. Ehkäpä vähän kattoo lämpöeristeitäkin kuntoon.
Hepu kirjoitti::hello2:Heipähei. Meillä on viimmekesänä perustettu kanala 1 kukko 4 kanaa (maatiaisia, muuta rodusta ei tietoa) ja 3 kääpiö kochinia. En ois koskaan uskonut että kanoista on näin paljon iloa ja surua+päänvaivaa. Onneksi löysimme Munanetin. Kiitos. Perheesen kuuluu minun lisäksi lapset 9 ja 13 vee + mies ja kissa Hepu, josta tuli käyttäjänimi... Kesän :flower: odotus terveisin Cata Bölen kylästä Mustasaaresta
Simo81 kirjoitti:Hei! Olen Vihtijärvellä asusteleva Mies! Perheeseeni kuuluu vaimo ja 3 lasta. Pidän eläimistä todella paljon. Varsinainen kipinä syttyi, kun muutin maalle noin 7 vuotta sitten nykyisen vaimoni kanssa.

Olen lähes kaikkea eläintä hoitanut vuosieni varrella, tällä hetkellä meillä on 4 vuohta + pukki ja muutamat keväällä syntyneet kilipukit. Lampaita on 4 + pässi. Sitten on kaksi lapinkoiraa, kaksi maatiaiskissaa. Puput Joanna ja Lilo. ja kanat tietenkin.
Kanat ovat Hy Line Browneja, hyviä munioita ovat. Sitten löytyy horniolainen kukko. Lisäksi löytyy Horniolainen/Hy line brownin risteytyksiä. (Itse haudotettuja)
Macce kirjoitti:Minäkin uusi käyttäjä täällä, maanantaina tuli käytyä tuolla Eurassa kipinää lisäämässä maatiaiskana-luennolla. Maatiaiskanoja tuli pidettyä melkein 15v eli teinistä lähtien, mutta sitten navetan ahtaus pakotti kanat poistaan. Nyt sitten suunnitteilla toukokuussa ostaa maatiaiskanoja ja kukko tietenkin. Kun vain sopivat sattuu kohdalle :smt002 Muuten on lypsylehmiä vajaa 20, joista suurin osa eli 15 länsisuomenkarjaa.
siivekäs kirjoitti:Hei,
olen jo kovasti opiskellut kananhoitoa ja muuta paitsi täältä netistä niin Telkänrannan kirjasta tavaamalla... vielä olisi paljon kysymyksiä - niin ja ne kanatkin vielä puuttuu :smt010

Elikkä tulen jatkossa kyselemään kanaroduista, tällä hetkellä luulisin haluavani maatiaisia - jotain runsaasti munivaa ja 'kilttiä' kantaa tai sitten jotain sekarotuisia tai Plymouth Rock-kanoja, niitä kanojakin varmaan yritän teiltä ostaa ja neuvoja kysellä.

Alussa haluaisin kymmenisen kanaa ja kukon, huolestuttaa vaan se salmonella juttu eli voinko hankkia kanoja paikasta jossa on annettu raision rehua ellei ole testattu? Poistuuko salmonella kanoista joskus? Niin paljon mitä en tiedä!

Kanoilla tulee olemaan kiva kanala, mahdollisuus seikkailla tallissa ja / tai pihalla, omaa kastematokasvattamoakin jo suunnittelen...

:smt002
gallia kirjoitti::smt006

Olen välillä poikkeillut tällä foorumilla lueskelemassa viestejä, mutta nyt piti kirjautua, kun olis oikein asiaakin... :smt100
Saiskohan täältä Lounais-Suomesta joltakin ostaa alhon kantaa olevia siitosmunia? Muutama alho tuossa jo pyörii ja kantaa olis tarkoitus lisätä.

Alhojen lisäksi täällä asustelee melko kirjava joukko elukoita... Kotisivuilta löytyy, jos jotakuta kiinnostaa.
kaakatin kirjoitti:Heippa vaan muniksen väki, jospa minäkin esittäytyisin. :smt006
Olen viittäkymmentä lähestyvä vähän eläinhupsu naisihminen Vihdistä. Eläiminä minulla on ollut melkein koko ikäni, enimmäkseen tosin kissoja koiria. Kissoja minulla on tällä hetkellä kuusi ja koiria kaksi. Kasvatan pienimuotoisesti ragdoll-kissoja (pari pentuetta vuodessa, nyt on kolmeviikoiset ipanat kopassa) ja ehkä ensi kesänä syntyy ensimmäinen koirapentueeni.

Lapsuuden kodissani meillä oli kesäisin ankkoja ja hanhia, mutta kanojen hoidosta minulla ei ole juurikaan kokemusta, eli opittavaa ja ihmeteltävää on paljon. Kanatietoa olen yrittänyt parhaani mukaan hankkia, eri paikoista, mm täältä.

Maatiaiskanoista olen haaveillut jo useamman vuoden ja tänä keväänä aion toteuttaa haaveeni. Jossain vaiheessa ajattelin, että voisin itse haudottaa siitosmunat ja aloittaa siitä kanallinen elämä. Onneksi järki voitti ja tulin siihen johtopäätökseen, että alitaitan kanankasvatuksen valmiista kanoista.

Toukokuussa meille on muuttamassa neljä alhon kanaa ja kukko. Kanalan aion perustaa pihalla olevaan leikkimökkiin. Projekti osoittautui kuitenkin luultua isommaksi, sillä mökin pohja olikin täysin mätä. Toivottavasti valmistuu toukokuuhun mennessä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

PMS-70 kirjoitti::smt006 Tervehdys kaikille! Rekisiteröidyin ja nyt sitten täällä kaakattelen!Muutaman kanan ja komean kukon hankinta on ollut perheemme haave jo iätàjat,kirjastot ja netit luettu puhki ja silti ollaan yhtä vihreitä :smt017 Nyt kuitenkin elämäntilanne on sellainen, että vihdoin voisi ne kaakattajat tulla uuteen kotiin!Olemme remontoineen vanhaa kunnioittaen ja otsanahkaa rypistäen :smt003 pian 100vuotta täyttävää kartanon alustalais torppaa kodiksemme ja pihanavettamme karjakeittiöstä olisi tulossa kaunis valoisa kanala(helppo pitää talvella lämpimänä)tänä kesänä. Toivoisin viestejä kaikilta,jotka asustelette meitä lähellä ja teiltä joilla olisi 3 ylimääräistä nuorta kanaa myydä tai lahjoittaa ensi kevät kesällä!
kanatar kirjoitti:Moikka! :smt003

Etsin kuumeisesti tietoja kanoista. Olemme toivottavasti ottamassa muutaman kanasen (ei vielä tietoa tarkemmin minkälaisen) kesällä. Asumme vanhassa pihapiirissä, jossa on myös satavuotias kahden lehmän navetta. Tuosta vanhasta rakennuksesta olisi tarkoitus kunnostaa eläinsuoja, johon nyt ainakin niitä kanoja. Jos ei ensi kesänä ehdi, niin sitten seuraavana. Emäntä, elikäs minä, halajaisin myös hevosta, mutta sitä ei kyllä tälle tontille mahdu. Aloitetaan siis kanaeläimistä ja ehkä jatketaan lampaiden suuntaan. Ehkä joskus lähitallille löytää tiensä oma hevonen. Ajatuksena olisi kasvattaa perheen omavaraistasoa hitusen kananmunien osalta ja lampailla sitten kattaa villatarvetta. Emme syö kanoja, joten ne olisivat pelkästään munia varten.

Kanankasvatuskokemusta meillä ei ole, joten nyt alkaa opiskelu. Mummolassa oli aikoinaan kanala, siihen aikaan ihan kohtuukokoinen, joten neuvoja olemme saamassa myös sieltä. Mieluusti otetaan kuitenkin kaikki vinkit vastaan, varsinkin tuossa vanhan navetan kunnostamisessa kanalaksi. Miten olette järjestäneet lämmityksen toimivaksi ja turvalliseksi vanhoissa tiloissa?

Perinteitä kunnioittaen ajattelimme jotain suomalaisia perinnekanalajeja, mutta kauniilta näyttivät nuo esitellyt erikoiskanatkin. :smt004

Hienoa joka tapauksessa tutustua kaikkiin teihin kanafaneihin!
Taru kirjoitti:Heippa!

Siis 31v. naikkonen, naimisissa, 2 poikaa (3v. ja 8v.), Liisa - hamsteri, Kerttu -kissa ja Tesla -kissa.

Kana - innostus on kytenyt jo jonkin aikaa, mutta nyt se sitten puhkesi viikko sitten.. :smt003

Nyt tulee se mutta.....

Asumme vanhalla maatilalla, jossa viimeksi ollut elikoita n. 30 vuotta sitten. Nyttemmin on navetta ym. rakennuksia käytetty autoverstaana ja osittain varastona ja niitä ei huollettu YHTÄÄN!!

Eli joudun aloittamaan melko tyhjästä. Kaikki ohjeet ja vinkit ovat tervetulleita, vaikkakin paljon olen palstaa lukemalla jo oppinutkin. Ja varmasti tulen kyselemään jos vaikka mitä, joten koittakaa olla kärsivällisiä.. :smt021

Tästä siis aloitan...
Kuva
Eli tähän tulee ulkotarha ja
Kuva
Tästä täytyis alkaa ensin tietty siivoamalla ym. alkaa rakentaa sisätiloja...

Että jos ensin keskittyisi tähän rakennuspuuhaan ja sitten vasta miettis mistä ja millaisia kanoja sitten alkais hoivaamaan..
milkkis] kirjoitti:Elikkäs heips vaan kaikille täältä Alastarolta.
Perheeseemme kuuluu meikäläisen lisäksi isäntä ja 4 kpl alle kouluikäisiä ipanoita.
Elukoita löytyy myös jonkin laista
Vuohia 10 kpl, hevosia 2, koiria 2, pupuja 3, alpakoita 2 ja kaksi kukkoa ja kuusi kanaa.
Kukot ovat jotain japanilaisia sekotuksia samaten kun kolme kanoista. Ja sunnuntaina laumaan liittyi 3 silkkikanaa.
Että sellainen poppoo meitä täällä :grin:
milkkis] kirjoitti:Tässä muutamia kuvia. Uudet ihanat silkkikanaset ja muutama kuva alpakoista. Fernandosta löytyy enemmän valkoista ja Lilian on neiti puoleisen nimi.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Rusina kirjoitti:Rusina uskaltautuu nyt ulos kuorestaan (kop kop) ja esittäytyy...! :smt006
Elikkäpäs olen "sopivan ikäinen" nainen Keski-Pohjanmaalta. Perheeseen kuuluu mies ja 4 lasta (joista 2 jo osittain pesästä lennähtäneitä). Karvaisia perheenjäseniä onkin sitten enemmän; lauma suomenhevosia, muutama koira ja kissa, yksi kirjava lihava vanha hiiri (vävyn oma...) ja uusimpina tulossa ihania villakeriä, kaikenkirjavia suomenlampaita! :smt007

Siivekkäitä ei porukassamme tällä hetkellä vielä ole, mutta ilmajokelaisia maatiaistipusia on varattuna. Innolla odotamme niitä! :smt007
Aikaisempaan elämäämme kuuluivat 80-luvulla jalasjärveläiset maatiaiskanat ja 90-luvulla kirjava kokoelma maatiaisia, plymouth rockeja, chaboja, silkkikanoja, ankkoja, fasaaneja, peltopyitä ja pyrstönhuippuna kultafasaani. Silloin munakone hurisi, oli piipitystä ja vipinää. Oi niitä aikoja... :smt002

Oi, kyyhkyt meinasivat unohtua listasta! Voiko olla mitään kauniimpaa kuin vastakuoriutunut kyyhkysenpoikanen? :smt003
semppu kirjoitti::smt006

Heippa! Olen seurannut tämän syksyn ajan munanettiä päivittäin, eli aika tiiviisti. Syy, miksi en ole esitellyt itseäni aiemmin, on se, ettei minulla ole kanoja (vielä). Olen neljän lapsen äiti Oulunsalosta, ja meillä on myös tällä hetkellä kolme lammasta ja kissa, sekä mies. Kanat olisivat haaveissa, ja Mimmille olen jo ilmoittautunutkin, että kanoja otan kunnes mies lämpenee ajatukselle. Tähän asiaan sen verran päivitystä, että mies on jo lämmennyt. Asiaa tällä hetkellä hidastaa kuitenkin se, että olen raskaana alkuvaiheessa, ja pahoinvointi ja väsymys tekevät lampaidenkin hoidon tukalaksi. Kaikenlaiset hajut saavat kyllä leksan lentämään. Mutta tämä on onneksi ja toivottavasti ohimenevä vaihe, ja kohta taas olen energiaa ja hyvää oloa täynnä.
Kanaroduista maatiaiset, ja Mimmin läheisyyden vuoksi alhon kanta kiinnostaa eniten. Toisena vaihtoehtona olisi esim. Plymouth Rock, josta saisi munien lisäksi lihaakin vähän enemmän kuin maatiaiskukoista. Täytyy vielä miettiä.

Täällä munanetissä on hämmästyttävän yhteisöllinen tunnelma, ja ystävällinen! Paljon olen saanut tietoa tulevaa kananpitoa varten. Olen lukenut myös Helena Telkänrannan Kanojen maailman, joka on selkeä ja hyvä kirja, mutta kanojen omistaminen näyttäytyy siinä hiukan vaativampana harrastuksena kuin tämä munanetti antaa ymmärtää.

Minulla on purua tallessa pari kuutiota, jota olen saanut vanhan hirsitalon välipohjasta. Uskaltaisiko sitä käyttää kanalan pehkuna? Ei haise mielestäni suorastaan homeelle, vaikka tuoksua on selvästi enemmän kuin kaupan tuoreessa kutterissa. Kuivaa tavaraa on. Mitä mieltä olette?
semppu kirjoitti:Kiitos Mimmi kysymästä!

Eilen tosiaan haettiin kanat Muhokselta ja olipa kyllä mukava katella muitakin eläimiä siinä samalla! Lapset olivat mielissään ja kysyivät että milloin lähetään uudestaan ostamaan eläimiä tuolta?

Nyt on kanat jo melkein kuin kotonaan. Lapset jaksavat seistä karsinan vieressä kanalassa yllättävän pitkiä aikoja ja seurata kanojen touhuja! Kukko on kuulemma kaks kertaa ratsastanu isoimman kanan selässä! :smt003

Itellä on kylläkin huolta tällä hetkellä sairaasta lampaasta, enkä ole ehtinyt nauttia kanoista vielä täysillä. :smt009

Saatiin Mimmiltä mukaan kennollinen munia, ankan, kanan- ja viiriäisen munia. Syötiin hyvää munakasta tänään, mutta urbaaneista oloista lähtöisin oleva mieheni kieltäytyi ensin, sanoi että pitää totutella ajatukseen. :smt005 Eikö olekin sanonko mikä?! No, kyllä se sitten söi kun tuoksui normaalille, ja kaikki tykättiin. Kiitos Mimmi maistiaisista!

Muoks: Lapset saivat oman kanan, 3-v Leevi sai kukon. Hän antoi kukon nimeksi Pasi Einari, yksi on Täplä, yksi Nilkku-Lotta (vaikkei se nilkuta). Kaksi nimeä on vielä keksimättä.
Satchell kirjoitti:Tervehdys kaikille! :flower:

Olen jo vähän aikaa Munanettiä seuraillut, mutta nyt sain vihdoin aikaiseksi rekisteröityä ja jopa näin ekan viestinkin lähetettyä!

Asun perheeni kanssa maalla vanhassa maalaistalossa, meillä on jopa vanha hirsi-lautanavettakin, jolle pitäisi tehdä jotain, ennenkuin on liian myöhäistä; se on ollut käytössä viimeksi 70-luvulla. Tällä hetkellä se toimii hiirten valtakuntana, ollut joskus myös pahnavarastona, niitä riittää edelleenkin reilu puolen metrin kerros, jotka pitäisi roudata ulos ja polttaa...

Olenkin alkanut suunnittelemaan osan haltuunottoa, tarkoituksena majoittaa sinne muutama kananen nyt keväällä. Rodut ovat vielä hakusessa ja tietenkin se, mistä ne tulisivat... :smt002 mutta täältähän sitä vinkkiä varmasti saa!

Perheessämme on lisäksi kaksi poikaa (eskarilainen & ekaluokkalainen), sekä kaksi kissaa, 5kk ikäinen welshi ja 2-3 akvaariota (poikasakvaario tuo ajoittainen käytössä oleva). Onneksi lapset ovat erittäin eläinrakkaita, joten erinomaisia hoitajia ovat!
Wilemon kirjoitti:Yleisön pyynnöstä...

Niminerkin takana keski-ikäinen pariskunta Uudeltamaalta. Laumaan on kuulunut/kuuluu: hevosia, poneja, vuohia, ankkoja, kanoja, broilerikaneja, koiria ja kissoja.
Nyt yritetään viiriäisiä...
Viiriäisprojekti on ensimmäinen haudontayritys, jonka toivomme onnistuvan, jotta uskallamme yrittää seuraavaa (ankkoja).
Haaveilija kirjoitti:Haaveilija tässä uutena esittäytyy!
Munanettiä olen lueskellut "aikani kuluksi" jo viime talvenakin, mutta kirjoittelemaan en ole uskaltautunut :smt001

Omassa elämässä "mopo on karannut käsistä", todellakin! Perheeseen ihmisväen (minä, puolisoni ja kaksi lasta) lisäksi kuuluu kaksi koiraa, kissa ja viisi hevosta... Nyt ajattelin lisätä eläinmäärää vähän pienempikokoisilla eläimillä, viimeksi laumaan on liittynyt vain hevosia (ja ensi kesäksi odotetaan kahta varsomista...)!

Pienenä (alle kouluikäisenä) tulevaksi ammatikseni ilmoitin kanojenhoitaja, joten eiköhän tämä tulevaisuus ole jo siltä osin ennaltamäärättyä. Ne kanat vaan puuttuvat. Kanat ovat olleet puolisonikin toiveena jo muutaman vuoden ja nyt ajattelin sitten ottaa härkää sarvista ja hankkia niitä eikä vain haaveilla.

Tuolla ostopuolella onkin jo ilmoitukseni kanoista ja viiriäisistä. Keväällä olisi paremmat olosuhteet ottaa niitä vastaan, kun ei ole vielä mitään kanalaa. Olen tässä jäämässä joksikin aikaa vain kodinhengettäreksi, joten aikaa harrastelulle olisi, työmarkkinatilanne saa sitten näyttää miten paljon aikaa :smt003 [/b]
Haaveilija kirjoitti:Nyt voin jo "paremmalla omalla tunnolla" kuulua munislaisiin :smt003
Toissapäivänä hain ensimmäiset siivekkäät kotiin, 11 kpl viiriäisiä. Aloittelen näillä pienemmillä ja ulkolämpötilan noustessa voisi hankkia jotakin isompaa ulos...
Iitin Tiltu kirjoitti:Hei! Kanafarmimme sai alkunsa viime kesänä isännän ideasta. Asiaa selvitettyämme löytyi läheltä iittiläisiä maatiaiskanoja. Eikun rakentamaan piharakennukseen kanalaa. Siitä tuli niin hieno, että kun purut oli saatu lattialle, isäntä meinas muuttaa sinne telkkarin ja makuupussin kanssa. No, sitten tuli emokana ja 8 poikasta + muutama nuorikko. Ulkokanalan aitaukseen piti äkkiä lisätä verkkoa, ettei poikaset pääse läpi. Loppukesästä isäntä istu ulkokanalassa aamuteellä kana polvella.
Tällä hetkellä 3 kukkoa ja 14 kanaa. Nyt odotellaan et lumet sulaa ja lämpenee, että kanat voisi olla enemmän ulkona. Luka-pojalle mukavaa puuhaa syöttää kanoja ja kerätä munat. Kanat ja kukot saivat naapurikseen myös koirat. Eli ihan vieressä verkkoaidan toisella puolella nukkuu ja työpäivän aikana asustelee Vilppu "the rescue dog from Estonia" ja Alli - vihikoira. Sisällä talossa puntteja repii Mack - saksanseisoja 8 viikkoa. Kivaa ja kiireistä hommaa!!
HiltaHelikopteri kirjoitti:Laitan tähän ketjuun yhden Iitin Tiltun kuvista: (kaksi muuta lisään kanarotuesittelyyn)
Kuva
Iitin Tiltu kirjoitti:Tuo ruskeapäinen on melkein koko joukon emo. Parvessa myös upea aapiskukko. Nimettiin joitakin kanoja ja kukkoja (hullluja). Aino on tuo ruskea emokana. Kukotkin nimettiin, mutta ne muuttui ulkonäöltään niin paljon, että mentiin sekaisin kuka oli kukin. Koiramaailmaa noudattaen meillä on nyt A-parvi! = ) Ari on se aapiskukko. Pomon aviomiehen mukaan - hyvässä hengessä tietenkin. Ja Ari-ihminen tietää Ari-kukosta = )
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaquera kirjoitti:Täällä eräs savolainen, jonka elämä on heittänyt tänne hitaiden :smt013 hämäläisten keskelle. Elämässäni on käynyt yks jos toinenkin neli- ja kaksjalkainen, mutta oman talo :home: on ollut vasta vuoden. Ikää on sen verran että mieheni (tuleva) :smt008 :smt017 etsii mulle liikennemerkkiä synttärilahjaksi :smt016 . Kanala on vasta haave, mutta selkeä paikka sille on olemassa, tämän talon vanha traktoritalli. Tontin pinta-ala on n.2000 neliötä. Naapuria pitäisi varmaan rueta tuossa kesällä haastattelemaan :occasion5: mitä ne olis mieltä jos meille tulis :duckie: :duckie: :duckie: :smt117 . Ja lisäksi tuo mies pitäisi saada koulutettua :smt079 ja totutettua ajatukseen kanoista. No, oppihan se koiraankin, saksanpaimenkoiraan, vaikka oli tutustuessa kääntyä ovelta takaisin kun senhetkinen pieni sekarotuinen :grommit: tuli häntää heiluttaen morjestaa kaksmetristä :smt030 :smt005 :smt005 :smt005 . Lisäks ruokavahvuuteen kuuluu :cat: :cat: . Isäntä on meillä nimennyt nuo eläimet; koira on Ydinkärki, kutsumanimeltään Tuomari ja kissat Dimmu ja Xena. Joten kun se pääsee nimeämään kanoja niin meillä voi helposti olla Gatling, Ginger jne ja kukko olis varmaan Howitzer :smt005 :smt005 :smt005 .
Täällä minulla on vierähtänyt jo yks jos toinenkin tunti lukien ja muistiinpanoja ylös kirjoittaessa :study: :smt024 :banghead: ja ennekaikkea :smt005 :smt005 :smt005 :smt010 :smt005
Vaquera kirjoitti::smt005 :smt005 Nimimerkki ei ole savoks, vaan espanjaa :smt004 :smt005 Tuli valittua kun kuvaa aika hyvin tuota ammattia, karjakko. Lehmäkuiskaajaksi mua on myös joskus haukuttu :smt005 :smt005
Taina kirjoitti:Niin vähän tilaa, niin paljon ihania eläimiä!

Tämä nuorisotyöntekijän luotsaama (kasvava) lauma on kotoisin Pohjois-Karjalasta. Tällä hetkellä meillä asustaa kaukasianpaimenkoira Reco, Howavart Jehu ja kolme kääpiöpukkia nimeltään Taisto, Väinö ja Urho. Seuraavana lauma kasvanee hanhilla. Kanojakin olisi haaveissa.. ja aaseja. Tästä mua jo varoiteltiinkin, pari vuohea ja siitä se ajatus sitten lähtee. :smt006
Tälli kirjoitti:Heippa mä oon sellaanen elokuus 17 täyttävä flikka. Kotoosin oon Ylihärmästä (Höh Kauhavalta :smt012 ) Nykyään asustelen Vöyrillä äiteen, isäpualen, pikkuveli- ja pikkusiskopualen kans.

Elukoota on kertyny 2 suamenlammasta Mälli ja Tälli, kilipukki Einari, 2 koiraa Piki sekarotuunen(suamenlapinkoira, collie, jämtlanninpystykorva) likka, ja Etku suamenlapinkoira / lapinporokoira sekootus likka sekin. Sitten olis 6 kissiä elikkä 5 kollia Legenda, Vili(laivakissi), Kurre, Pallero ja Sauhu Santtu, sitten se yks ja ainokaanen natu Kekäles joka on musta lukuunottamatta yhtä pitempää valakoosta karvaa. ne on maatiaasia mitäs muitakaa.. öö öö..mitäs muuta..niin ja viälä Hiski rotta.. huh huh.. miks mun piti nua seliittää nua..?
:smt017

Kanoja on ollu tarkootus jo 4 vuatta ottaa silloon kultabrahmoja kyseltii mutta olisivat ollu niin kalliita että äitee päätti että otetaan 2 lammasta ku samalla hinnalla sai ku 2 kanaa.. nyt olis jo tehtynä oma tilakin kanoille vaan ne kanat puuttuu :smt003

samaten kuulin että hankintalistalla olis ankkojaki.. :smt007 kuha kerkiää.

Nyt pitäis keksiä mistä niitä kanoja..jonkillaanen patentootu hautomakone löytyy jolla joskus jotaki haurottuki..
Tälli kirjoitti:Ööö öö jos jollaki on kiirus kattelemaa mu elukootten kuvia nii
http://www.petsie.fi ja hakuun kirjoottaa Suzzuli
tai sitte facebookista ettii nim. susanna kankaanpää

viälä en tänne vaivauru kuvia laittamaa ku ei niitä kanoja viälä oo...vai pitääkö laittaa munista kuvat sitte ku klara on saanu ne tänne asti.. :smt005
päkä kirjoitti:Hei kaikille!
Olen uusi tulokas ja olen äärettömän iloinen laitettuani ensimmäisen kysymykseni foorumiin eilen, kun heti mukava ihminen vastasi "hätääni". Kiitos! Ajattelin esittäytyä sitten kaikille.

Pikkutytöstä asti olen haaveillut pienestä eläintilasta ja nyt se pikkuhiljaa täyttyy. Annoin lokakuussa kodin Elviira-kanalle, Aatu-kukolle, Huli ja Vili kaneille (Huli nukkui pois kasvaimien vuoksi kk sitten) sekä Zorro-pässille. Ne asustavat tallissani yhdessä hevoskarsinassa kaikki yhteistuumin, kanoille ylhäällä omat tilat ja orret, pupulla oma mökki ja kiipeilytasoja ja pässille on myös tehty pieni koroke, josta näkee mitä ulkopuolella tapahtuu.
Sopu säilyy hyvin ja kaikilla on seuraa.
Jossain vaiheessa eläimet saavat lisää kavereita...
On mukava tulla joukkoonne ja saada paljon uusia nippeleitä ja tietoa.
heluna kirjoitti:Nyt voisn minäkin esittäytyä kun on niitä kanojakin. :)

Eli kiitos smarin meillä tepastelee 5 pientä orpington tipua! Olen istunut aina kun vaan ehdin kanalassa tuijottamassa pieniä :smt007
2 viikkoset on jo niin kovin puuhakkaita. Kanojen lisäksi meillä on vuohia, kissa ja kaksi koiraa, mastiffeja.
taidan taas mennä kanalaan istuskelemaan :love7: kerron taas pian kuulumisia :smt006
Rosmariini kirjoitti:Hei!

Juuri vasta olen löytänyt tämän mahtavan foorumin, ja olenkin jo yrittänyt ahmia mahdollisimman paljon tietoa täältä ;) .

Asustan täällä maaseudulla Varsinais-Suomessa mieheni ja kolmen pikkuisen lapseni kanssa... niin ja kolmen katin kanssa :smt006 .
Muutaman vuoden ollaan jo haudutettu ajatusta omista kanoista ja tänä vuonna se ajatus olisi vihdoin toteutumassa.
Ollaan aivan tietämättömiä kanojen hoidosta yms. mutta kovasti olisi intoa ja kiinnostusta.

Nyt ollaan päätymässä maatiaiskanoihin (Alho). Ja näitä varmaan ostettaisiin 5 kanaa ja kukko. Pihalla on puurakennus, jossa joskus ollut luultavasti kanoja ja possu :smt017 (en ole ihan varma mutta näyttää siltä) ja siitä olisi tarkoitus kunnostaa kanoille talvisuoja (koko n. 24neliötä). Pihalle ollaan pystyttämässä verkkoaitausta verkkokatolla (kokoa noin 80neliötä). Hmmmm... kauheasti olisi kyllä tehtävää ja selvitettävää että mistä hankitaan mitäkin ja minkä saa tehdyksi omasta pihasta löytyvillä jutuilla jne. mutta hauskaa kuitenkin :).
pipsa kirjoitti:Heissan,
Minulle iski korkia kanakuume, joten niitä on aivan pakko kai hankkia. :smt007
Muutamaa rotua olen katsastanut ja Ankat ovat tulossa viimeistään kesän alkuun(varauksessa). Vaikkei rodun niin väliä.
Täytyypi hiukan orotella että maa ei ole jäässä niin pääsen lapionvarteen...saaraan ulkotarhat valmiiksi.

Mutta tässä orotellassani kerrompa pesueestani.
Mieheni lisäksi perheeseni kuulu nyt noin 1,5-vuotias poikanen ja kolme suurehkoa paimenkoiraa. Hengailen osittain hoitovapaalla. Liekö tässä syy kuumeeseen.
Olen kouluttanut nuorinta/vanhinta koiraamme naksuttimella ja tiedän että kanoillekin sama pätee, vai onko jollain kokemuksia ? :smt021
Muutimme maalle noin kolmisen vuotta sitten ja enää minua ei saisi takaisin kaupunkiin. Hämeenkyrö on mukava paikka asustaa.
OK, joudun kyllä käymään Tampereella töissä, onneksi vaan joskus.

Ei muuta kuin kauniita kevät päiviä kaikille, eiköhän se kesä tule pian ja kuumeeni helepottaa :smt004
karmes kirjoitti:Vanha harrastus ja uudet kujeet.

Pihassa on nyt kirjekyyhkylakka ja timanttikyyhkynen huhuilee keittiössä... Tosin vielä vailla omaa poikaystävää.

Kanala on pihassa vielä tyhjillään, joten sinne tarvitsisin vielä muutaman maatiaisen ja silkin.

Viiriäiset on tilattu ja hautomakoneen rakennus mielessä.

Ja sitten tietenkin oma rakas koiruus vahtii tätä kaikkea kummissaan ja
hevonenkin kuulemma muuttaa talliin taas kesäksi.

Tästä tämä taas lähtee...
Pelottaa oikein että mitä kaikkea kohta pihassa pyörii.

Jyväskylän eteläpuolella siis majaillaan tämän joukkion kanssa.
Peltolan eläjät kirjoitti:Olen seurannut munista jo kauan ja lopultakin rekisteröidyin jäseneksi.
Maatiaiskanojen säilyttäjiksi olemme päättäneet alkaa tänä keväänä, kanalarakennuksen remontti on loppusuoralla.
Kanat ovat olleet suunnitelmissa jo monta vuotta, mutta nyt vasta on sopiva ajankohta.
Nyt pitää löytää vielä ne kanat ja kukko, joita alkaa säilyttämään :)
Varis kirjoitti:Heippa kaikille,

muutimme vuosi sitten Suomeen ja elämme vanhalla maatilalle Someron aluella. Minun suomea on vielä huono, mutta toivottovasti voit ymmärtää minua.

Olen 33-vuotias biologi ja opiskelen luonnonparantaminen lemmikkieläimille.

Minulla ovat vain neljää kääpiö kocheja (lahja naapurilta) ja haluaisin ostaa muuta kocheja ja opiskella kanahoitolta.

And maybe sometimes I need to ask something in english, just to be sure I am getting everything right! :smt003


:smt006

Stephanie
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tirppa kirjoitti:Hei vaan kaikille!
Ihan vahingossa eksyin / löysin nämä erinoimaiset sivut, jossa tällainen aloitteleva kanaharrastaja saa ammentaa tietoa, kun on mieli täynnä kysymyksiä. :smt017
Asustelen maalla Ruskon kupeessa ja tarkoitus olisi hankkia muutama kana ja kukko pihalle kropsuttelemaan. Kanalan rakentaminen on vielä hiukan vaiheessa, mutta toivon mukaan kaikki olisi valmista toukokuun aikana.
En ole olleenkaan ymmärtänytkään, että kanojakin on niiiiin montaa eri rotua!
Haaveissa olisi löytää kirjava komea kukko ja sille muutama morsmaikku seuraksi...pitoon ei pataan.Rodulla ei minulle ole niinkään väliä lähinnä vain silmäniloksi tulevat ja tietysti jos muutaman munankin siinä sivussa saa,niin aina parempi. :smt006
kuhana kirjoitti:No nyt on meilläkin kana ja kukko! Siivekkäät saapuivat jo kolme viikkoa sitten ja kotiutuivat oikein mukavasti, ainakin omasta mielestäni.... No kuitenkin tässä odotellaan koska saataisiin eka muna maistiaisiksi. Kana kun on nuorikko ja ikää ei osattu sanoa.... mutta eiköhän se siitä kohta selviä kun ootellaan. Tietoa ja kaikkea hyödyllistä on saanut lueskella näiltä sivuilta ja kaikkea mitä on pitänyt kysellä on joko saanut lukea täältä tai sitten kysellyt kanojen entiseltä omistajalta. Kyseessä on siis maatiaiskana ja kukko. kuvia voin laittaa kun ensin tutustun kuinka se onnistuu.....[/img]
kuhana kirjoitti:no ny kokeillaan kuvaa....jos vaikka jotain tuliskin....Kuva
Suppis kirjoitti:"koodikielellä" Suppis ilmoittautuu :smt003

viikolla sain ensimmäiset omat kanat hankittua. 5 kanaa ja kukko.
Niiden pitäisi olla sekalaisia maatiaisia ja alkujaan savitaipaleen kantaa mutta sekoittuneet johonkin "mustalihaiseen" maatiaiskantaan jokunen vuosi sitten..?
tietäneekö kukaan rotua??
(sillä on hiukka niinkuin sinertävät heltat yhdellä kanalla ja se on musta pukuinen)

vielä en ole kuvia ottanut kun ovat hiukka aran oloisia vielä. mutta kesän tullessa varmaan tottuvat uuteen paikkaan ja hoitajiin.

Kanala on sijoitettu vanhan hirsisen piharakennuksen huoneeseen noin 4x4 on koko.
Rakennus taitaa olla toissa vuosisadalta mutta kivijalka kantaa ja katto on uusittu ni ehjä on.
Ikkunoita pitäisi entrata mutta laitoin nyt tähän hätään niihin uudet kasvihuone muovit listoilla kiinni niin pitää varmasti tuulen tommonen vanha talo hengittää joka kohdasta.
kanalan seinät varmaan olisi syyttä kalkita jotta tulisi valoisammaksi??

laitoin sinne pari lämpölamppua (150 ja 250W) antamaan lisä lämpöä ja yhden 100W hehkulampun antamaan lisä valaistusta.
(paikka josta ostin kanat oli kanat päässeet läpi talven käymään ulkoilemassa ja kuulema ulkoilleetkin ahkerasti)
paikka on nyt muutaman asteen plussalla ja vedoton ja toinen lämpölamppu on lattiatasolla lämmittelyyn ja toinen ylimmän orren päällä ja se ei näytä olevan suosittu paikka :smt017
lattia on valusementtiä ja siinä on n 5sentin kerros turvetta sitten purua ja hiukka olkia reunoilla.
yksi olkipaali aukaistuna jotta sitä tutkisivat :smt017 en tiiä tutkiiko.
3 pesää seinään kiinnitettynä joista ylimmäinen käytössä yksi munii "pesu laatikokoon" jossa on purua, turvetta ja tuhkaa..
tietty orsia erikorkeudella 70cm-190cm

automaatti kauralle ja seinässä on tukevasti nauloissa kaksi 5litran kanisteria josta leveä sivu aukaistu ja pohjalla on litran verran puolitiiviste rehua ja toisessa kana kalkkia..
onkohan hyvä ratkaisu?? ajattelin etteivät sotkisi sitä
saavat ruuan tähteitä parissa astiassa n.4dl per pv kahteen siksi että kaikilla olisi tila syödä.
ja vesi on vadissa (2krt päivässä lämpimänä) puisen peruna laatikon päällä ni ei oo ihan lattian tasolla.

kunhan kesä tuloo lähemmäksi ja maa sulaa teen tarhan siihen lännen puolelle rakennusta johon pääsevät ulos sitten ikkunasta ulkoilemaan.
täällä ell sanoi muuten että häkin pitää olla niin pientä ettei pikkulinnut pääse lävitse..??!"! oli tarkistanut asian läänineläinlääkäriltä..
ja kun evitan ohjeessa on että vesilinnut.
no itte ajattelin että teen tarhan ja laitan verkkoa myös päälle ja päästän vasta sitte kesäkuussa ulos ni ei tartte väitellä näistä ohjeistä.

no joo itse olen 32v ja kahden poika lapsen äiti (06 ja 08 syntyneet) aviomies on ja maatilalla asutaan.
kasvatetaan 1kesäistä kalaa istutuksiin, rehuviljaa, mansikkaa ja jonkun vuoden päästä myös pensasmustikkaa torjunta-aineettomasti eli lannoitetaan kyllä.

Kysymyksiä SAA esittää ja kommentointia myös ja jos noihin omiin kysymyksiini joku vastailisi niin olisin toki iloinen.
hongatar kirjoitti:esittäytyy nyt vaikkei ihan uusi käyttäjä olekaan, mutta nyt enemmän aktivoitunut :smt002
Eli 35-vuotias jooganopettaja, 10 ja 12 v. poikien äiti, yksi mies.
Eläinlaumaan kuuluu linnuista kultabrahmoja , jättikocheja, millejä, silkkejä, tehotyttöjä, helmikanoja, viiriäisiä, myskisorsia ja tulossa ainakin mustakalkkuna pariskunta.
Nelijalkaisia vartioi Devi, laumanvartijamme, tiibetinmastiffi ja viihdyttää Nana, griffon belge.
Rotat ja hiiret syö Sisu, Siiri, Anneli, Maya ja Kukka.
Viihdyttävät vuohet Maire, Vadelma, Urku-Harmonia, Olgan Hassuhattu kileineen ja Aadolf Toinen Suuri.
Lempeät lampaat Ylvalie, Solweig, Myrsky, Huti, Nuti ja Silva karitsoineen
Päkäpää pässit Neo ja Viikinki.
Pupuja on angoroita, ranskanluppia ja muutama pienempikin :smt003
Asumme vanhalla myllytilalla, joten harrastuksiin kuuluu eläinten lisäksi loputon määrä remonttia, puutarhanhoitoa ja kaikkea muuta mitä ilman ei ole ihmisen hyvä elää :smt003
heinähattu kirjoitti:Morjens vaan täältä Hämeenkyröstä, aivan Ylöjärven nurkilta. Pitkään on tullu näillä orsilla roikuttua, lähes vuorotyöstä käy kun istuu koneen ääressä kaiken vapaa-ajan ja yrittää imeä kaiken opin mitä on tarjolla. Tänään koitti sitten se kauan kaivattu päivä, jota on semmoset reilut 30 vee odotettu, eli haettiin maatiaislapset kotiin. Tuolla nyt kyhjöttävät kaveri kaverin kainalossa ja koittavat toipua järkytyksestä kun tuli tupsahdettua meikäläisen työhuoneeseen vierihoitoon. :love7: Ihania! Kunhan saisin kaikki kunnialla kasvatettua aikuisiksi asti ettei iskis lastentaudit, haukat tai naapurin kissat. Jos näissä tirpoissa ei nyt ole kukkoa joukossa, niin toivon hartaasti että sellaisen nuoren Horniolaisisännän täältä avullanne löytäisin...
Monta vuotta tuli hiljalleen pohjustettua tätä kanainhankintaa tuolle miehelle ja tämä salmonellakohu 'onneksi' oli se ratkaiseva sysäys joka sai miehenkin livauttamaan suustaan että 'ois paree kun olis omat kanat niin tietäs mitä ne on syöny'. No mitä siinä enää odottelemaan, sehän oli ihan selkee kehoitus hankkia ne kanat, eikö niin? :laughing6:
mahannus kirjoitti:samaan syssyyn esittelen itteni, olen 29v mies oulunseudulta ja noita fasaaneja kasvatettu kaverin kanssa parisen vuotta.
tällähetkellä ei ole kuin 3nakkua ja 1uros niin niistä jos jonkun poikasen sais väsättyä ihan omaksi iloksi ja sit päästän ne tänne vapaaksi.
maatiaiskukko kirjoitti:Tervehdys kaikki uudet ja vanhat Munanettiläiset :salute:

Olen tässä muutaman viikon ajan seuraillut tätä munanettiä ja ehtinyt jo ottaa osaa moneen keskusteluunkin. Ja tietysti saanut PALJON uutta tietoa muiden kokemuksista. =D>

Olen aloittelemassa uudelleen 1990-luvun alussa alunperin aloittamaani kanaharrastusta. Silloin olosuhteiden pakosta harrastus meni jäihin. Erona edelliseen aloitukseen on tämä netti. Mahtavasti tietoa on saatavilla mm. täältä munanetistä ja netistä yleensäkin. :smt024
1990-luvulla kun ei ollut vielä nettiä käytössä niin tuli ahmittua kaikki mahdollinen kirjallisuus mitä kirjastoista löytyi. :study:

Olen uusi maatiaiskanojen säilyttäjä. Kanani ovat vielä hautomakoneessa, mutta n. 10 vrk kuluttua pitäisi piipittää jo. :) Alhon kantaa on tarkoitus alkaa säilyttämään ja lisäämäänkin täällä Lapissa. Lappi näyttää olevan ainakin maatiaisten säilyttäjien osalta vielä melko hiljaista aluetta. Toivotaan, että saadaan tännekin harrastajia lisää.

Julkaisen myöhemmin omat kotisivut, kesempänä... Siitä sitten lisää tällä foorumillakin.
catitus kirjoitti:Ajattelin nyt hyvien tapojen nimissä esitellä itseni. Olen elokuussa 28-vuotta täyttävä, avoliitossa asusteleva naisimmeinen täältä Raisiosta. Olen erittäin eläinrakas ja kämpästä löytyykin jos jonkinmoista elelijää avomiehen lisäksi.

Innostuin hautomaan kaupan luomukananmunia lueskeltuani eräältä toiselta foorumilta muiden kokemuksista. Aikaisempaa kokemusta munien haudonnasta löytyy viljakäärmeen munien kohdalta. Kaveri, joka asustelee maalla omakotitalossa ilmoitti haluavansa tipuja pihalleen. Että jos noista nyt jotain tulee niin paikka tipuille ainakin on. :) Jossei ala kehittymään niin sitten pitää hankkia siitosmunia. :smt045
Unja-O kirjoitti:Heippa hei!

Olen uusi foorumilainen, oma pieni maatila on hankittu ja muutto häämöttää parin viikon päästä edessä. Muistan jo kuinka pienenä vinguin vanhemmiltani leikkimökkiä, jonne olisin halunnut asuttaa kukon ja kanan. Onneksi tahtoni ei mennyt läpi, olisi se kanaparka varmaan pylsitty kuoliaaksi... Nyt on kuitenkin kunnon tilat minne pistää se oma pikku kanala pystyyn.

Tarkoituksenani olisi hankkia kanalauma (ja kukko), hyödyntää osa munista, kasvattaa osa tipuiksi ja ravinnoksi, niin ihmisille kuin eläimillekin, oman perheen tarpeisiin. Olen lueskellut kanakirjaa, tutkinut nettiä ja rassannut päätäni sillä, että mikä olisi se meille sopivin rotu. Haluaisin melko kookkaan (ja säyseän) rodun, toisaalta myös mustat maatiaiset kiinnostavat. Kovasti olen koittanut roduista lueskella ja toivottavasti viimeistään loppukesästä on ensimmäiset nokalliset hankittu.

Ulkotallin, jonne kanala laitetaan, asukkaina ovat myös kanit, joita kasvatan.
Unja-O kirjoitti:Ensimmäiset linnut, 4 vaakkua varattu! Unelmat alkaa tuntua todellisemmilta! Jäätävää!

:smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041
Sara09 kirjoitti:Olen tänne jo jonkin verran kirjoittanutkin, tämä "uudet käyttäjät" sivu on jäänyt aivan kokonaan huomaamatta :O Heti hyökkäsin markkinoiden ja keskusteluiden kimppuun...

Olen reilu kolmikymppinen, pian viiden lapsen (3-9v) äiti ja yhden miehen vaimo. Kaksi koiraakin löytyy. Kanoja meillä oli useamman vuoden, nyt on taas ollut taukoa. Kovasti haluaisin aloitella kanojen pitoa puhtaalta pöydältä ja nimenomaan maatiaisten kanssa. Myös pari lammasta ja kesäpossua on haaveissa.

Pyrin kaikessa touhuissani ekologisuuteen ja siihen, että tiedän mitä meillä syödään ja tuotetaan. Lähiruokaa ja omavaraisuutta mahdollisimman pitkälle siis. Siksi myös nuo kanat, lampaat ja possukat...

Kissakin voitais ottaa jos navetassa olis sen verran lämpöä että siellä voi olla, allergian takia ei sisälle voida ottaa.

Kirjoittelemisiin!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

taival kirjoitti:Heipparallaa!

Muutettiin maalle marraskuussa 2008 ja saatiin vihdoinkin kauan haaveissa ollut navetta :smt002 . Perheeseemme kuuluu minun lisäksi isäntä ja neljä vilkasta muksua. Lemmikkeinä on kolme kissaa (siiamilainen ja kaksi itämaista), pari rottaa, koira ja hämähäkkeja:)
Tässä navettaa raivaillaan ja siivotaan kanoille ja joskus ehkä pari hanheakin olisi kiva. Ollaan ihan untuvikkoja itsekkin!
Elikkä kanat on vielä hakusessa, josko myö tänne muutama saataisiin...
Tietoa olen lukenut näiltä sivuilta jo pitemmän aikaa ja on tosi hyvät sivut :smt003
Ehtoo-onni kirjoitti:Sain ystäviltäni vinkin näistä sivuista ja olen pari viikkoa näitä lukenut melkoisen ahkerasti. Hienot sivut, paljon hyvää asiaa! Rekisteröitymiseen tarvitsin apua, siitä pieni viivästys.
Olen perheetön ja asun uudessa kodissani kaksin koirani kanssa. Ostin vanhan (rak. 1929) hirsitalon ja hiukan maata sen ympärille. Muutin Helsingistä maaseudun rauhaan lokakuussa, joten maalaistalvi on tullut koettua. Odotan innolla kesää.
Ja kanoja, sillä niistä olen aina pitänyt. Puuhapalstallani on entinen kanala, joka kaipaa remonttia ennen kuin kanat voivat siellä talvea asustella. Suunnitelmissa on varata kanoille 3mx4m alue ja muille eläimille loppu tila. Ikkunan kautta kanat kulkisivat ulkotarhaan (n.150m2).
Nyt tiedän, että haluan jonkin maatiaiskannan säilyttäjäksi. Haluaisin kanojeni olevan värikkäitä, joten voitte antaa ehdotuksia sopivasta kannasta, joka kaipaisi säilyttäjää. Olen kyllä jo tutkaillut näiden sivujen hienoa rotuesittelyä. On vaikea valita sitä oikeaa. :smt002
Ehtoo-onni kirjoitti:Olipa hauska lukea tervetulotoivotuksia. Samalla huomasin esittelystäni yhden tärkeän lauseen pudonneen kyydistä, kun viimehetkellä muuttelin lausejärjestystä. "Olen 47 vuotias nainen."
Ei muuten niin tärkeä, mutta jos ja kun kyselen kanalan remonttiohjeita, niin ohjeet osataan antaa siihen malliin, että en ole paljoa rakennellut enkä koneita käytellyt. :smt002
Sekä tyrnäväläinen että ilmajokinen ovat tosiaan hyviä vaihtoehtoja. Kiitos ehdotuksesta. Tutkailen asiaa vielä.
tane kirjoitti:Olen kohta kolmekymppinen kotieläin keräiliä. Meillä on Alhoja, ahvenanmaanlampaita, issikoita, shettiksiä, kaneja, koiria ja toivottavasti pian myös kissoja.
Eläinlauman lisäksi meillä parveilee neljä lasta ja vaimo (joka haaveilee vielä kyytöistä).

Kanoista kiinnostuttiin alunperin siksi, että niistä saatava hyöty on niin selkeä. Meillä on kymmenen munivaa kanaa ja kesäaikaan ei paljoa tarvitse kananmunia ostella!
tane kirjoitti:Meidän Alhot on Tarjalta Karkkilasta ja kukot on tosiaan Tiinalta. Lisäksi yksi kana on jäljellä ensimmäisestä erästä joka hankittiin Vihdistä. Sen kanssa oli paljon epäonnea, osa tipuista menehtyi ja lopulta meillä oli vain yksi kana ja neljä kukkoa.

Olemme mukana säilytysohjelmassa, ja Kirkkonummelta ollaan.
Tällä hetkellä keittiössä piipittää ensimmäiset oman haudonnan tiput. Peräti seitsemän kappaletta.

Vähän olisi kuumetta viiriäisten suuntaan. :smt003
Lulli kirjoitti:Hei vaan,
asustelen Algeriassa ja on tullut hankittua lintuja.Tiedonjanon myötä olen löytänyt nämä sivut ja saanut täältä paljon tarvitsemaani tietoa.
Olen 28 vuotias naimisissa oleva neljän lapsen äiti.Opettelen tässä pikkuhiljaa käyttämään näitä sivuja.

Meillä alkoi hanhi hautoa 30.4. ja innolla odotellaan hanhen poikasia tämän kuun lopussa. :grin:
Hazze kirjoitti:Hei kaikki Foorumilaiset!

Olen Helsingissä kehäteiden välissä rivitalossa asustava kahden teinipojan yh isi, ikää kertynyt reilu 40-vuotta :smt006
Olen hetken foorumin aiheita seuraillut ja lueskellut harrastajien sivuilta juttuja siniviiriäisista!
Tulikin jo yhdeltä foorumilaiselta tilattua siniviiriäisen munia ja tarkoitus olisi saada niitä parin pienen ryhmän verran!
Toiselta foorumilaiselta tuli tilattua uusi hieno hautomakone, vesiautomaatteja sekä rehuautomaatteja!
Ajatus on alkuun saada haudottua munista poikasia ja poikaset majoittuvat alkuun parisataa litraiseen akvaarioon ja aikanaan ostan tai teen niille sopivan tilavamman asumuksen!
Oikein hyvää ja aurinkoista kevättä ja kesää kaikille!
Frida kirjoitti:Heippa, olen viime keväänä maalle, pienelle ja röttelöiselle maatilalle muuttanut pohjalainen. Tilallani on koiria, kissa ja kaksi hevosta ja vakaa aikomus olisi tänä kesänä saada muutama maatiaiskana. Tilalla on aiemmin ollutkin kanoja, eli joku noista vanhoista kanaloista on tarkoitus korjata pienelle kanalaumalle sopivaksi.
mr kirjoitti:Tervehdys!
Tänne joskus aikoinaan eksyin tuolta herppi.netistä, kun joku sinne tuli kyselemään, jotta tarvitsisiko herppiharrastajat kuolleita tipusia.
Ilmoituksen tuolloin laitoin tuonne otetaan/ostetaan palstallekkin. Silloin vain taisi tämä esittäytyminen unohtua, joten esittäydytään sitten näin jälkikäteen.

Eli, :smt006 olen hausjärveläinen keski-ikäinen perheellinen nainen, 2 lasta ja mies. Lisäksi perheeseemme kuuluu kaksi koiraa, kolme kissaa, akvaario, nelivarvaskilppari, käärme ja yksi terrassa asustava hämähäkki, muita mahdollisia hämähäkkejä en ole laskenut, tosin niistä nämä kissamme yleensä pitävät huolen :smt003 .

Mikäli lähialueen kanaharrastajille tulee kuolleita tipuja, jotka on pakastettu, niin täällä olisi yksi käärme ja nuo kolme kissaa, joille uskoisin tipusten kelpaavan. Vielä en ole siis päässyt noille tipuja tarjoamaan, kun ei ole kohdalle sattunut, mutta erittäin mieluusti kokeilisin. Kissoille uskoisin kyllä maistuvan, koskapa olen niille tarjonnut pakastehiiriä ja ovat omasta tarhastaan (ulkoilevat siis tarhassa ja valjaissa) napsineet viime syksynä hurjan määrän peltomyyriä, jotka ovat tyytyväisenä popsineet.

Puh. nroni on 041-789 85 24 / Mia Rantanen

Haaveena joskus maatalo ja oma pikku kanala/lintula tai jokin vastaava :smt004
Muna Jootik kirjoitti:.."kuinka kana sanoo-Kapana!Vai mitenkä se Moog Konttinen aikoinaan lauloikaan..?

Elikkäs viime viikolla haettiin Ullalta 5kanaa ja kukko(maatiaisia).Sinne suuntaan ISO KIITOS!
Asutetaan täällä oriveden hirsilässä pientä Kädenkolon-tilaa 4henkisenä kommuunina.Sekaan mahtuu koira ja kissa,sekä nyt myös siivekkäät.
Rakentelin pihavajaan muutaman neliön talviasuttavan kanalan,tilaa on mahdollisuus jatkaa myöhemmin,huomioon on otettu paljon tällä palstallakin käsitellyn kanalan kasvaminen..heh.
Kanat otettiin ihan lemmikeiksi ja tietysti "korkeat" odotukset munien tulon suhteen.Koko ihmiseläjistö on elää vegetaarista ruokavaliota,joten pataankaan ei olla kanoja eikä kukkoa ajamassa.Tarkoitus tarjota siivekkäille mahdollisimman luonnollinen ja mukava elämä,ja omaa mielihyvää tuottaa näinä aikoina kaikki mahdollinen (pienikin)omavaraisuus.Eli kasvimaat,marjapensaat,omenapuut yms.jo löytyy.
Ulkotarhaa tässä ruvetaan puolison kanssa pykäämään,paikka ja materiaalit on valmiina.Senverran kiinostuneita nämä nuorikot on ulos johtavasta luukusta sekä ulko-ovesta,että pikkuhiljaa sinne vissiin jo tarvis päästä.
Jotain kuvia on jo napsittu,laitellaan tonne gallerian puolelle kuhan keretään.
Lopuksi vielä kiitos koko foorumille,sen olemassaololle sekä kaikille kirjoitajille.Muutama viikko sitten tämän löysin kun rupesi tämä kanalan perustaminen kytemään mielessä.Paljon hyödyllistä tietoa on saatu täältä imettyä.
Hyvää kevään jatkoa kaikille munislaisille!
-Jakke(ratamestari)

P.S.Tiedän kyllä mitä tuo nimimerkki tarkoitaa..heh
harrastaja kirjoitti:mulla on nyt pelkkiä maatiaiskanoja aiemmin jo pari vuotta sitten saamani munivat joitakin ja nää mitkä ostin tammikuussa ei muni kuin yksi tai kaksi ja oma munii jonka sain haudotettuna syntymään syksyllä kertokaa mullekin mitä teen
harrastaja kirjoitti:niin harrastajan esittely on jääny tekemättä mulla on 3 kukkoa 19 kanaa 2 lammasta ja 2 kania 2 kissaa ja piipitys kuuluu jo oli 1 tipu kuoriintunut
harrastaja kirjoitti:Vaikka sen tuonne jonnekin laitoin laitetaampa joukon jatkoksi: mull oli ennen 4 jalkaisia hoidettavia ja kun joku vuosi sitten luovuin jäi näitä pienempiä. ja tän muniksen myötä ja erään työkaverin ehdotuksesta siirtynyt maatiaiskanoihin ja haudonta ajatukseen.,joista kuviakin olette saaneet .... Mulla on 2 lammasta toisaiseksi joista aion syksyllä luopua :smt012 2 kania Hermanni ja Oskari viimemainittu mun tytön toinen.... 2 kissaa Sentti ja Penni sekä toistaiseksi lukematon määrä kanoja( yli 20) ja 3 kukkoa :smt027 Sekä perheeni olen minä ,mies ja tytär ja Asustelen Askolassa
harrastaja kirjoitti:keväällä tuli 50 vuotta mittariin
harrastaja kirjoitti:Kertoakseni tarinan miks .ensin sain entiseltä työkaveriltani 9 kanaa ja kukon ja itelläni on aina ollut ruskeita isabroneja :smt012 mutta sitten viimekesänä työkaverini ehdotti et halvemmalla pääset kun haudotat ite ja siitä lähti .N e issakat oli vanhojakin niin päästin ne päiviltä kun tätä Alisaa ja Eliasta rupesivat vihaamaan. Sit talvella ostin 10 kanaa joista 1 kuoli ja toinen oli kukko et jäi 8 ja nyt isoja on 18 ja sit nää pienet joita ei viel tiedä ne ainakin 25.4 syntyneet on vain 2 kanaa ja 2 kukkoa joista jo toinen muutti taloa ....
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

didi kirjoitti:Hei kaikille!

Maanantaina kuoriutui ensimmäiset meillä haudotut viiriäiset haudontakoneesta. Ihania tipusia ovat! Aiemminkin meillä on ollut joskus viiriäisiä, mutta nyt oli pitkä väli.

Lapsia meillä on neljä (joista esikoisen projekti tällä kertaa ovat nämä viirut). Muita eläimiä löytyy koira, marsuja ja akvaariokaloja useammassa altaassa.
Maatiaiskana kirjoitti:Hei vaan kaikille! :smt006

Omatarvekanalan laittamista vasta harkitsemme, joten on varmaan aiheellista ottaa asioista mahdollisimman hyvin selvää.

Täällä näyttääkin olevan paljon tietoa ja harrastajia, ehdin tuossa jo lueskella paljon juttuja ja katsella kuvia. Täytyy lueskella lisää ja jos ei johonkin mieleen nousevaan kysymykseen löydy valmista vastausta, niin sitten kysyn :smt002

Alkuperäisena ideana oli ottaa maatiaiskanoja mutta täällä lueskeltuani noita rotuesittelyjä ja keskustelua eri kanaroduista, aloinkin miettimään sitä karvajalkakanaa brahmaa tai sitten sitä "englantilaista maatiaista" orpingtonia.
Meitä on vain 2 aikuista ihmistä joten suurta munantuotantoa emme tarvitse (ja kanoja olisi kuitenkin kiva olla ihan reilu parvi kukkoineen) mutta suunnitelmissa olisi myös jonkunasteinen lihan saaminen omaan käyttöön. Ainakin jos paljon kukkoja kuoriutuu niin ne menisivät pataan.
(jos mies teurastaa, minusta ei siihen ole. Kynin kyllä ja suolistan mutta en pysty tappamaan)

Meillä on suunnitelmissa parin vuoden sisään päästä muuttamaan sellaiseen paikkaan taajaman ulkopuolelle missä kanoja voi pitää. Katsotaan nyt miten projekti etenee.

Kalkkunat olisivat myös mielenkiintoisia lihatuotantoon omaan tarpeeseen (ja koirille) mutta onhan tässä aikaa suunnitella ja pähkäillä.

Mukavalta vaikuttaa tämä foorumi ja paljon on luettavaa.
vetehinen kirjoitti:Onpa mukava palsta! Ollaan hankkimassa muutamaa kanaa (mielellään maatiaisia) ja kukkoa, kun on vihdoin lämmin talvipaikka saatu remontoitua. Olen kasvanut kaikenkarvaisten eläinten keskellä ja kanoja on ollut lapsuudenkodissa aina. Eläintenhoito on sellainen elämys, jonka haluan lapsellenikin tarjota ja toisaalta siinä rentoutuu itsekin.

Aurinkoista kevättä kaikille siipiveikoille ja -veeroille!
Wattu kirjoitti:Elikkäs Wattu on tuore onnellinen 20 kanan omistaja. :smt003 Karvaiseen perheeseen kuuluu myös kaksi kissaa ja Elsa ja Vilho vuohet.
Wattu kirjoitti:Kanat on hyline hybridejä.
torppala kirjoitti:Kolme kuttua, kaksi koiraa, kissa, kolme lasta, yksi mies ja vaimo, siis minä. Kanat puuttuvat vielä ja niitä siis etsitään täältä Kaarinan lähettyviltä...
untuvikko kirjoitti:Hei Kaikille eläinystäville!

Kovasti olen lueskellut teidän kirjoitteluja, enkä millään malttaisi odottaa, että meillekin muuttaa kanoja!
Kesäksi saan lainaan Piikkiöläisiä maatiaisia pienen parven joista tarkoitus sitten saada rotupuhtaita jälkeläisiä, joista osa jää meille omaksi kun lainalinnut lähtevät takaisin kotiinsa :)
Sillä silmällä olen myös noista orpingtoneista kysellyt josko muutama meillekin liikenisi :)

Perheeseen kuuluu, 3 koiraa, 3 kissaa, 1 lapsi sekä 1 isäntä, kohtapuoliin myös kanasia ja tulossa on toukokuun aikana myös kolme karitsaa :)

Asumme Turussa Tortinmäessä, maaseudun rauhassa

Yst.terv Untuvikko
untuvikko kirjoitti:Jee!!

Nyt on untuvikollakin piikkiöläisiä kanasia ja kukko :D voi tätä ilon päivää :smt003 ja maanantaina hajen vielä smarilta 3 orppikanasta sitten on onni täydellinen!

Elämme jännittäviä aikoja :smt003
untuvikko kirjoitti:Emmää kestä! menin äsken kanalaan ja keskellä lattiaa MUNA ja toinen pesässä!! :smt005 ja kanat tulivat vasta myöhään illalla eilen :) vähänkö oon iloinen :) varauduin ettei ainakaan viikkoon kukaan muni..
untuvikko kirjoitti:Kiitos kiitos :)

Tänään hain smarilta ne orpit, kolme kanaa oli tarkoitus.. mutta kun se kukkokin oli niiiiiiin ihana........ ja smari siitä suostui luopumaan... :smt003 Iso kiitos hälle, on ne vaan niin kauniita :smt003

Toivotaan et sopeutuvat vielä hyvin toisiinsa, ettei tarveis erikseen pitää..
Martta kirjoitti:Mukaan uskaltautuu kolmenkympin rajapyykin ylittänyt 'elämäntapa-asuja' Kaakon kulmilta. Pikkutytöstä saakka elukoiden kanssa pelannut ja nyt vihdoin toteuttanut suuria unelmia. Maalla asustellaan pikku paikkakunnalla miehen ja lapsen kanssa. Tallissa suomenhevonen, jolla haaveilen tekeväni oikeita töitä, metsäreki odottelee ensi lumia. Issikalla opiskellaan askellajiratsastuksen saloja ja tunnollisesti tamma myös kuskailee lapsia. Kanoja sain viitisen vuotta sitten kaverilta Tammelan suunnalta, niistä jäljellä Martta-kana, joka nyt hautoo, sekä kukko ja näiden yksi jälkeläinen. Ankkoja on myös kokeiltu, en tykännyt sotkusta. Viikko sitten tuli lisää maatiaisia ja pari silkkikanaa ja kääpiö-kochia ja mille fleur-kanaa sekä pari viiriäistä... Brahmat jäi vielä tilaukseen eli se on menoa nyt. Kuvittelin aina, että kana on maatiainen, olinpa tosiaan väärässä!
Martta kirjoitti:Kiitos kaikille!
Juu, tuolla ruunanrupsukalla alkaa naaman vääntö jos joutuu seisomaan viittä minuuttia kauemmin, onneksi seisoo sentään paikoillaan kun tylsistyy.
Kävin sitten eilen hakemassa taas lastin viiruja kun ovat tosi hauskoja ja kas kummaa kun tuli pakattua autoon ylimääräinen pahvilaatikko kun ei sitä koskaan tiedä mitä tarttuu matkaan :smt003 Ukko näki laatikoiden lastaamisen ja totesi, että lähdet sitten hankintamatkalle...
Tällä kertaa tarttui sitten yksi ylimääräinen mille fleur-kukko, täytyyhän joka rodulla olla omansa. Tänä aamuna kävi melkoinen kieunta kun yhtä aikaa kiekui maatiainen, silkki ja tämä uutukainen. Viiriäinen yhtyi kuoroon ja 'kiroili' joka kerta perässä kun nämä isot kiekui. Maatiaiskukolla on ylivoimaisesti kovin ääni.
Bellusmus kirjoitti:Elikkäs oikea nimeni on Elina ja asun tällä hetkellä Helsingissä.Muutaman viikon sisään olemme kuitenkin miehekkeeni kanssa muuttamassa Artjärvelle omakotitaloon ja sinne olisi sitten kanala tarkoitus rakentaa,siksi alunperin päädyin tutkiskelemaan tätä foorumia.Minulla on ennestään hiiriä joita kasvatan,kissa,2 koiraa,rottia,kilpikonnia ja käärme,vuohikin olisi mahdollisesti tulossa :smt003 Olen pian 18 vuotta täyttävä plikan nulikka,mutta älkää antako iän hämätä-olen hyvin asiallinen ja niin sanotusti henkisesti vanha ihminen kun niin on tarvis,normaaleissa oloissa olen kuitenkin hyvinkin huumorintajuinen ja vilkkaan omalaatuinen persoona.Olen hyvin omatoiminen ja ahkera,tykkään tehdä kaiken mahdollisen itse.Mitäpäs tässä muuta...no jos on kysymyksiä niin kysykää ihmeessä :smt006
Jylhätulinen kirjoitti:Meillä on pieni hevostalli liki Kouvolaa. Hevosia, koiria ja kissoja on ollut meillä melkein aina. Kanat pyörivät mielessä useita vuosia, kunnes kesällä 2007 siirrettiin aikoinaan iskän rakentama leikkimökki pihaan ja remontoitiin siitä kanala ulkotarhoineen. Kanat hommattiin isosta kanalasta; "vanhoja" kanoja otettiin 4 kpl (ruskea Hy-Line Brown) ja yksi nuori kukko, joka sai nimekseen Kukko Jylhätuli.

Kanat ovat osottautuneet oiviksi lemmikeiksi :) Sulassa sovussa kulkevat ympäri pihaa kissojen ja koiran kanssa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Bean kirjoitti:Moi kaikille Munanettiläisille. Olen siis uusi käyttäjä ja meillä on maatiaiskanoja (Piikkiöläisiä) 8kpl ja kukkoja 3, sekä pieni 4vrk ikäinen Sisu-tipu (kuvassa). Tällä hetkellä munien keruu haudontaa varten käynnissä ja toivottavasti kuukauden päästä Piikkiöläisiä olisi taas enemmän.

Bean
Ps. Todella hyvä palsta ja paljon hyviä vinkkejä saanut esim. haudontaan liittyen.
Bean kirjoitti:Nimimerkki tulee Sisu-tipun isältä: Mister Bean-kukolta. Toiset kukot, jotka odottavat omaa kanalaumaa ovat James Bond ja Elvis. :smt003
LeenaK kirjoitti:Helou, :smt006

olen ihan viheriäinen näissä kana-asioissa, mutta siitä huolimatta meillä majailee seitsemän LSL-kanaa ja yksi kukko. Talouteen kuuluu siivekkäiden ja minun lisäkseni aviomies, kolme tytärtä, kaksi lk-collieta, yksi maatiaiskolli ja kaksi suomenlammasuuhta.

Kanala on toistaiseksi kesäkanala, joten lintusten kohtalo syksyn tullen lienee saneltu, ellei aleta raksapuuhiin. :smt009 Koko perhe on kyllä ihastunut noihin kotkottajiin (Erkki-kukkoa unohtamatta!), joten voi olla, että tässä vielä vasaraan tartutaan. Kuopuksenkin ensimmäinen matkimisääni oli "koot-koooot". :smt003

Yritän ehtiä jutustelemaan asiasta (ja sen vierestä), kunhan perhekiireiltäni ennätän. Aurinkoista juhannusta kaikille!

T. LeenaK
vostozno kirjoitti:Tervehdys kaikille

Olen tälläinen "uusi vanha" lintuharrastaja. Opiskelu ja muiden reissujen jälkeen paluu takaisin maalle sai kymmenen vuotta tauolla olleen lintuharrastuksen taas palaamaan. Tällä hetkellä minulla ei vielä ole kanalaa/lämmintä tilaa linnuille niin täytyy yrittää pärjätä noilla fasaaneilla, joita on nyt aluksi 4 kanaa ja kukko. Kanat munivat sen verran ahkeraan, että kävin kaivelemassa synnyinkotini ullakkoa ja löysinkin sieltä vanhan kylmälaukusta tehdyn hautomakoneeni. Tällä laatikolla on menestyksekkäästi aikoinaan haudottu pari erää fasaaneja ja yksi ukkosen takia pieleen mennyt kanasatsi.

Laatikko on kuiten tulilla ja poijan koltiaisten kanssa seurataan mitä tuleman pitää.

Minulla on tuossa talon vieressä pari mukavaa lampea, joihin olen hankkimassa ankkoja.
Näyttää, että vanha lintuharrastus ei tarvi paljon lämmittelyä, kun jo meinaa karata käsistä. Pitää keksiä jotain vastalahjoja tuolle vaimolle, että ei aivan hermostu isännän harrastuksista.

Terveisin n. 3-kymppinen lintuharrastaja, napapiirin pohjoispuolelta.

ps. lemmikeihin kuuluu myös puolivuotias itäsiperianlaikanarttu, josta aletaan syksyllä kouluttamaan "luomulihan hakukonetta"


Tässäpä pari kuvaa tämänhetkisestä projektista:

Kuva

Kuva

Kuva
tanu kirjoitti:Olen himpunverran yli parikymppinen nuori mies Eurajoelta.Hautomakoneessa toinen satsi,ekat kaupan luomumunia joista ei tullut mittään ja nyt piikkiön kantaa,mutta huonolta näyttää nytkin!Kovasti kyllä kiinnostaisi kokeilla hautoa erilaisia munia, alku ei vaikuta lupaavalta!!! :smt009 :smt017
Tarmokas kirjoitti:...eli meillä ollut nyt vuodenverran Savitaipalelaisia. Pääsiäsenä kuoriutuivat ensimmäiset "omat" Saivitaipalelaiset ihan luomumenetelmällä. Tähän saakka ollut 7 kanaa ja 2 kukkoa, nyt tämän vuoden satona 3 kukkoa ja 6 kanaa, mikäli oikein olen tunistanut. Keski-ikäisen itseni ja siivekkäiden lisäksi täällä asuu yks keski-ikäinen mies, kolme kissaa, kaks suomenlapinkoiraa, shetlanninponi ja new forest-poni, jolla mummo maastoilee omaksi ilokseen :D.
Tarmokas kirjoitti:Kiitos, kiitos, tervetulotoivotuksista. Olen kyllä tuolla taustalla "vakoillut" tipujen hoito-ohjeita yms. pidemmän aikaa. :smt012

Mimmi: Toi nikki on juu sovellus koiruuden nimestä, laitettu vaan "naismaiseksi". Sen sisältö ja kirjottajalla ei ole muuta yhteläisyyttä kuin ehkä tarmokas eläinten haaliminen :smt002 .

kanamummo: Yllätys oli meillekkin noiden älytön hautomisvietti, jostain luin, että aikas harvinaista. Ovat ihan uusia tuttavuuksia, joskus aiemminollut hybridi-kesäkanoja, mutta ennen ei maatiaisia. Meillä siis 7 kanasta ainoastaan yks ei edes aloittanut hautomista. Muut hoiti homman enemmän tai vähemmän yhteistyössä :smt014 . Nyt jälkeenpäin on harmittanut, että otettiin tiput "sisälle hoitoon", kun pelättiin, että kylmettyvät kun annettiin alkaa hautoa niin aikaisin keväällä ja että ovat kissalle liian suuri houkutus, se kun pakkaa kanalassa hiirestämään...Ilmeisesti ei olisi kuitenkaan ollut, koska eivät sitä sisälläkään kiinnostuneet, eikä nytkään, kun tipuset ovat kanalassa omassa nuoriso-osastossaan. No, ensi keväänä viisaampi :smt045.
kinnemore kirjoitti:Hei! :smt006 Olen 12v poika janakkalasta.Innostuin kanoista joku kuukausi sitten. Olen kovaa vauhtia rakentamassa omaa kanalaa. Asun vanhempieni , kahden siskoni ja koiramme kanssa maalla keltaisessa puutalossa.Talon lämmitys tapahtuu puulla.Otan vastaan kanarotu ehdotuksia. Kanojen ei tarvitsisi munia joka päivä.Olen vielä aika pihalla näissä kana asioissa, joten saatan kysellä outoja.
Salix kirjoitti:Olen 40 vuotias taiteilija-puutarhuri Kemiönsaarelta. Asustelen pientä punaista torppaa poikani ja mieheni kanssa. Pihamaallamme käyskentelee sekalainen lajitelma eläimiä; tällä hetkellä meillä on kaksi kissaa nimeltään Misuli ja Veikka, kaksi ahvenanmaanpässiä Piki ja Adolf, kukot Kieku ja Kaiku sekä kanarouvat Pitsikaula, Toffee, Vaakonen, Isomusta ja Pikkumusta. Kanat ja kukot ovat Piikkiöläisiä. Lisäksi terraariossa asustaa kaksi okahiirtä nimeltään Tiuhti ja Viuhti.

Heti tämän tilan ostettuani hankin kanoja ja lampaita. Ensimmäiset kanat olivat "sekalaisia" maatiaiasia. Minulla on ollut myös lopetettavasta lattiakanalasta pelastettuja kanoja. Ensimmäiset lampaat olivat suomenlampaita. Tämän jälkeen rodut ja eläin määrät ovat vaihdelleet sen mukaan mitä on ollut saatavilla.

Yritämme elää täällä mökissämme mahdollisimman luonnonmukaisesti. Talomme lämpiää puilla ja puut tehdään omasta metsästä. Kasvimaa ja hedelmätarha tuottaa ruokaa ja eläinten lanta otetaan talteen kasvien lannoikkeeksi. Lampaat torjuvat vesakkoa ja heinikkoa vanhoilta pelloiltamme pitäen maiseman avoimena. Osa lampaista teurastamme syksyisin ruoaksi. Kanoista saamme munia ja myös niiden liha kelpaa meille. Lisäksi mieheni metsästää. Mökkimme on sisutettu kirpputori huonekaluin ja kaikki kierrätetään...Eläinten pito liittyy meillä siis vahvasti ekologiseen elämäntyyliin, mutta ei tietenkään pidä unohtaa niiden elämän seuraamisesta saatavaa sielullista hyvää oloa!!

Seuraavaksi haluaisin hankkia hanhia. Jos joku tietää mistä niitä saisin, niin kertokoon! Nyt täytyy lähteä kylvämään pavut maahan ja ruokkimaan kanaset. Heti kun ehdin niin laitan kuvia eläimistämme ja erityisesti kanojen munintapesiin viime viikolla nikkaroimistani pitsiverhoista!

Terkuin Salix
akana kirjoitti:Akanan perheeseen kuuluu kolme lasta, puoliso, kaksi koiraa ja kissa. Vanha maatilan pihapiiri Pohjois-Karjalassa tuntuu kaipailevan vielä monenmoista eläintä ja kanoista haaveilin jo viime kesänä, kun lueskelin Munanettiä. Tervehdys siis teille kaikille!! :smt006
meriska kirjoitti:Heippa!

Täällä ruudun takana istuskelee kahden lemmikki silkkikanan ja kahden silkkikukon omistaja.
Kanojen lisäksi eläinlaumaan kuuluu kaksi berninpaimenkoiraa, bordercollie ja mopsi. Persialainen kissa. Ranskanluppa kaneja, hamsteri sekä lv-tamma. :smt003
Haukukko kirjoitti:Moi!

Meille on saapunut 4:n kanan lauma, toistaiseksi vailla "isäntää" =kukkoa.
Eli aloittelija olen ja tämä palsta on kyllä oiva tietolähde, koko kevään eri alueita lukeneena (kun ei ole osannut vastata, ei ole tunnuksiakaan tarvinnut :smt003 )
Kiitokset palstan kysyjille ja vastaajille.

Kanat on ollut meidän hoidossa, (hengissä) jo pari viikkoa, oikein tyytyväisiä näkyy olevan. :smt023

Majailemme haukiputaalla 2 koiran ja nyt kanojen kanssa.
Haukukko kirjoitti:Kukko on hakusalla, se hankitaan kunhan joku raskii sellaisesta luopua.
iiwi kirjoitti:Iiwi on kotiäiti, 10kk pojan äiti ja yhden miehen vaimo. Kovasti haaveilen kanoista mutta kovin on vähäistä mun tietoni kanoista vielä. Meillä olisi tuossa saunan vieressä yksi hirsirunkoinen varasto, jonka ajattelin muuttaa kanalaksi, kunhan muilta remontti- ja pihatöiltä vaan ehdimme.. Luulisin että se ei kuitenkaan olisi kovin iso työ, sillä isoon remonttii meillä ei nyt olisi aikaa. Haaveilen maatiaiskanoista, horniolainen on sillä tavalla mielenkiintoinen että asumme täällä ihan sen kotikonnuilla, Karkussa :) Mutte en tiedä täyttääkö se muuten ne vaatimukset mitä tuleville kanoille on tässä pikkuhiljaa kehittymässä :D

Nyt lopettelen pikaisesti, hymiögalleria on täällä niin mahtava että mun koneeni huutaa ja kyykkää. Toivoisin että joku voisi ohjata mut johonkin perustiedon lähteille, huomenna voisin myös suunnata kirjastoon ellei kovasti sada :)
toukomettinen kirjoitti:Hei kaikille!
Olisi varmaan paikallaan esitellä itsenikin, kun Vihtori-kukon pyllykin on jo täällä ensin esitelty lähikuvien kera. No Vihtoria ei enää ole :smt022 mutta onneksi jäi kaksi komeaa poikaa siltä kuitenkin.
Asun Ylivieskassa maatilalla armaan kumppanini kanssa. Tänne muutti muuten ensin kanat, sitten hevoseni ja minä vasta sitten (asuin naapurissa). Olen viisikymppinen. Kanoja on ollut nelisen vuotta. Ne ovat jonkin sortin sekalaisia maatiaisia (sanonkin niitä maalaisaatelisiksi :smt002 ) Ja kuten tiedätte, kanoihin voi hurahtaa täysin, ovat ne niin mielenkiintoisia! Tänä keväänä vasta saatiin onnistumaan ensimmäinen haudonta ja saatiin 5 tipua, voi sitä onnea. Mutta murheet myös on tulleet tässä tutuksi, on ollut marekia ja kalkkijalkaa. Täältä on tietoa löytynyt onneksi! Tämä on kyllä mahtava foorumi :smt038
toukomettinen kirjoitti:toukomettinen tulee siitä että meidän tilan nimi on toukola ja toukomettinen on siis sepelkyyhky vanhalta nimeltään. Ja lintujahan me molemmat täällä harrastetaan :smt057

Tästä helleaallosta, meillä on vanha hirsitalo joka pysyy suht vilpoisana näin kuumallakin, onneksi. Ei pitäis valittaa, mutta kyllä on mulle liian kuumaa ulkona...
kukkokiekuu kirjoitti:Hei kaikki pienkanaharrastajat.Asun Ilomantsissa ja kasvatan mielenvirkistykseksi silkkejä,brahmaa,millefleuria,minicochinia ja viiriäisiä.Loppukesästä saattaa olla jotain myytäväksikin, saas nähdä.viiriäisiä pitäisi kuoriutua tänään tai huomenna 30kpl. koneesta.Luoonnolisesta haudonnastakin on jotain odotettavissa.Kanoja olen kasvattanut nyt 10 vuotta vaihtelevalla menestyksellä. Yritän epätoivoisesti opetella miten kuvat ynnämuut asiat laitetaan tälle sivustolle.Kuvaa tulee sitten kun onnistun aikeissani.Kanakanta liikkuu 15-25 välillä.Käykääpä katselemassa sivujani osoitteessa:
http://www.kukkokiekuu.fi
http://www.kaksikarhua.fi
Kukkokiekuu kaikille!
kukkokiekuu kirjoitti:Kiitos mielenkiinnosta kaikille kirjoittajille,ja tervetuloa käymään Ilomantsissa.Meillä on täällä pieni mutta virkeä kanaharrastajien joukko.Ajattelin itsekin viestiä kirjoittaessani mitä sanahirviö pienkanakasvattaja oikein tarkoittaakaan, mutta olkoon se nyt sitten pienenä särönä mukana.Yhdessä tarhassani tepastelee kyllä isompiakin, eli brahmoja.Sana voisi tarkoittaa pienimuotoisuutta, mutta mihin se raja milloinkin vedetään, on taas asia toinen.Jos olette käyneet" kukkokiekuun" sivulla, siellä näette hautomakoneen jonka sisällä on viiriäisenmunia.Nyt näyttää pahasti siltä että koko partti epäonnistui surkeasti.Munat ovat jo yliaikaisia ja kun koskin yhteen munaan se paksahti rikki.Muna oli täysin tyhjä!viiriäiset olivat ehkä yli-ikäisiä tai sitten kukko ei ollut ajan tasalla.No, olkoon ne nyt oppirahat sitten.

Onko teillä kenelläkään vastaavia kokemuksia viiriäisten haudonnasta, onko mennyt aina nappiin?Kosteus ei tahtonut pysyä vaaditussa 60%, piti laittaa sisälle märkiä räsyjä.Kone on Maino 12, automaatti.Tänään olisi jo 19vrk, eli pahasti taisi mennä pieleen ensimmäinen konehaudontani.
Mutta pian laitetaan uudet sisälle, olen kerännyt valkoisten silkkikanojen munia jotka laitan koneeseen ensi viikon alussa.
Yritän laittaa lisää kuvia mukaan kunhan pääsen yhteisymmärrykseen tämän ohjelman kanssa
terkkuja Kukkokiekuu!
kukkokiekuu kirjoitti:Olen tilannut vuoden englantilaista kanalehteä nimeltään Practical Poultry.Nettisivut löytyvä:www.practicalpoultry.co.uk.
Koko lehti on täyttä rautaa ja maksaa tällä hetkellä punnan kurssin mukaa ihan mukavan vähän.Ilmestyy kerran kuussa ja kuvat ovat todella laadukkaita, kuten koko lehti.Me suomalaiset voimme vain uneksia tällaisesta lehdestä! Tutustukaa sivuihin. Tilaaminen käy hyvin kätevästi , maksu luottokortilla ja pian loksahtaa lehti luukusta sisään.
JuiceFani kirjoitti:Elikkäs oon tuolla vuohelassa jutustellu jo pitempään. Nyt uhkaavasti näyttää lupaavalta että maalle päästäis muuttamaan. Viiriäisiä oon jo kyselly ja sit pitäs kanoja ja kukkoki saada. Ja olikos se niin että muitaki lintujuttuja voipi täällä jutella eli undulaatteja hankin kans heti kun sattuu sopivat kohalle ja seeprapeipotki on tervetulleita. Undulaatteja ja seeprapeippoja on joskus aiemmin mulla ollukin. Tää nykynen asunto on niin ahdas etten oo tähän mitään koirien lisäks haalinu. Nyt sit uuteen kotiin kaikkee kivaa.

Ja asun siis perheeni kans Kiuruvedellä. Uuteen kotiin on muuttamassa mun lisäks mies ja kolme lasta sekä kolme koiraa ja kissa. Plus tietysti muita elukoita joita jo oon vähä kyselly. Viirujen lisäks vuohia ja lampaita. Suunniltemissa myös jättikaneja hommata aikas pian ja poni ja sit myöhemmin heppakin. Ja äijä tahtoo alpakoita ja minipossun. Ja varmaan tulee kaikkee muutaki kivaa kunhan asumaan päästään. Ajan kans sit katellaan.

Tällasta siis täällä. En nyt äkkiseltään osaa muuta kertoo, mut kysykää, niin minäki teen ihan varmasti. :smt048
JuiceFani kirjoitti:Kiitos kiitos.

Joo pitää varmaan hillitä hieman. Ei ainakaan kaikkee kerralla. Ehkä.... :smt003 Tuolta vuohelasta vissiin tarttunu toi että eläimiä on hyvä olla paljon.... Ja erilaisia... Siellä on seura vissiin jo tehny kaltaisekseen. On mulla aiemmin ollu noita "sisäelukoita" useitaki. On ollu undulaattien ja seeprapeippojen lisäks maaorava ja punakorvakilppari ja kaneja ja kissoja ja sauvasirkkoja ja aina vähintään yks koira. Ja maaltahan mä kotosin olen. Lehmiä oli.
JuiceFani kirjoitti:Kiitos taas kaikille. :smt003

Tänään allekirjotettiin vuokrasoppari siitä koulusta eli muutetaan maalle. Ja saan kanani ja viiruni ja vuoheni ja ties mitäni..... :smt004 :smt007 :smt041

Nyt mä alan rakennella kanoille paikkaa yms. Oon vähä suunnitellu kanoja ja viiruja sinne koulun vanhaan huussiin. Mut pitänee vähä kysellä konsultaatioo joltain viisaammalta. Joku lämmityshän sinne pitänee laittaa ja mitähän kaikkee. Joku fiksu ihminen vois tulla vaikka meille kylään ja konsultoimaan. :smt002 Tosin kyllä mä kuviaki sieltä otan ja niitten avulla voin sit kysellä neuvoja.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

totally newbie :)
Kirjoittaja dobermAnni » Ti Heinä 07, 2009 21:58
dobermAnni kirjoitti:Hiphei!
Tämän nimimerkin alla aloittelevasti kirjoittelee piirua vaille 23 vee likka. Vantaan alkuperäiskantaa, mutta muutamia vuosia sitten turkulaistunut. Tämä tyttö otti ja lähti toteuttamaan itseään elikkäs ostin itselleni pienen rintamamiestönön tarvasjoelta ja siihen kuuluvat 3/4 osaa hehtaaria tonttia. sinne muutan itseni ja talouteeni kuuluvat 2 doobermannia sekä pikkuisen, raitaisen maatiaiskisuni tämän viikon aikana.
Pienestä pitäen on maalaiselämä ollut lähellä sydäntäni (kaikki mahdolliset lomat ja vapaa-ajat vietetty serkkujen luonna landella ;)) ja nyt olisi sitten tarkoitus itselleni ihan ikioma pieni maalaismiljöö toteuttaa.
foorumia olen tiiviisti seurannut jo pidemmän aikaa haaveissa pikkuinen kotkottilauma ja pari pihavahti hanhea mielessä (ei noista vätyskoirista ole mihinkään :smt013 ) ,vinkkejä, ohjeita ja tarinoita on tullut luettua tiiviisti ja painettua muistiin ja nyt alkaisikin kuulostamaan tuo haave ihan realistiselta :smt003
tulevalla pihallani on pienehkö pihavälinevarasto jonka laitamme isäni kanssa siipikarja asuttavaan kuntoon ja linnut siihen olisivat ajankohtaisia siinä parin viikon päästä. Olin ajatellut lähinnä piikkiöläistä tai alhon kantaa säilytysohjelmasta.
Hanhien hankinta kaipaa vielä pientä itsensä preppausta :smt002
Elikkäs voisinkin tässä samalla kysellä jos jollain sattuisi olemaan tarjota 3-4 kanaa ja yhtä kukkoa, piikkiöläistä tai alhoa ja ajankohtana aikaisintaan tuossa parin viikon päästä? ainiin ja mielellään semmoisen 100 km säteellä turusta.

-anni-
Larppari esittelee myös itsensä!
Kirjoittaja Larppari » Su Heinä 05, 2009 13:13
Larppari kirjoitti:Morjesta, en oo ihan uus käyttäjä, mut aattelin esittäytyä teille kuitenki. =)

Olen 14vuotias POIKA, jolla on enään yksi(1) oma kana, kukkokin oli vielä eilen, mutta aamulla oli höyhenkasa nurmikolla, jokin peto varmaan vienyt. Sitte isoveljelläni on vielä 5kanaa ja kukko. Oma kanani hautoo juuri parhaillaan, ja toivottavasti tulisikin jotain. Viimekesänä sain isoveljeltäni yhden kanan, vähänmyöhemmin sain toisenkanan ja kukon. Näille tein ulkotarhan, ja nämä kanat eivät sitä ennen olleet munineet abaut vuoteen, mutta eipä kauaa kestänyt niin ne alkoivat jo munia, ja tipujakin tuli jo samana kesänä, elokuun alussa. No tipuja tais tulla kaiken kaikkiaan 9(4kanaa ja 3 kukkoa, kahdesta en tiedä kun lähtivät niin aikasin) ja niistä jäljellä on enää tuo yksi kana, heti alussa haukka vei yhden kun olivat päässeet pois häkistä, yks hävisi johonkin kans aika alkuaikoina ei tietoa mihin, sitte yks kukko tippui lietekaivoon(lehmien nestemäisen ulosteen säilytyspaikka) ja hukkui, toinen kukko lopetettiin, koska jalka oli huonona, kirjottelinkin siitä tänne. Ja 2 kanaa on kuollut salaperäisesti, aamulla ollut häkissä kuolleena, syytä en tiedä. :s

Pistämpä jotain kuvia kuvateksteineen(klikkaamalla suuremmaksi):

Kuva
Siinä on sitte kanala ja häkki, jossa mun kana asustelee. Takana 10vuotta vanha maja.

Kuva
Häkki takaapäin, kopissa avattava takaseinä, josta helppo kerätä munat ym.

Kuva
Siinä on sitte mun kana hautomassa ja kopista parempi kuva =)

Sitte oon lukenu täältä että monet ostaa ruokinta- ja juomakupit, tässä parikuvaa teeseitse ruokinta- ja juomakupeista:

Kuva
Häkin juoma-automaatti ja ruoka-automaatti, tehty kanistereista, toimii loistavasti.

Kuva

Kuva
Rehu-automaatista parempaa kuvaa, helppo täyttää, ämpäristä tullu kaadettua rehut tohon, ja toi valkonen kippo toimii kantena.

Kuva
Juoma-automaatista parempaa kuvaa

Kuva
Kanalan rehu-automaatti, mahtuu hiukan varastoonkin, ei tarvii jokapäivä olla täyttämässä ;)

Kuva
Kanalan juoma-automaatti, ei tarvitse tätäkään jokapäivä täyttää.

Kuva
Ja vielä kanalan koppi

Sori jos tuli liikaa näitä kuvia =D

E: Älkää tuomitko hirveesti noista rakennuksien/häkkien/patenttien kunnosta/tehdystä jäljestä, sillä olen vasta menossa 2 vuoden päästä rakennusalalle oppimaan. =D Tosin isoveljen kanssa yhdessä rakennettu, mutta eipä ole hänkään rakennusmies. (:
Su Heinä 12, 2009 18:08
Larppari kirjoitti:Tänään jo pelästyin, että kana olis lopettanu hautomisen, mutta olikin vain jalottelemassa, ekaa kertaa niin että minä olin näkemässä. Söi paljon ja joi välillä sitten taas syömään, sit juoksi parikertaa päästäpäähän häkkiä, ja venytteli jollain tapaa, sit meni kiltisti takasin koppiin. :smt003

Parinpäivänpäästä varmasti 2viikkoa hautonu, en oo varma millon alotti, mut päivä jona tajusin, että sehän hautoo oli ensinmäinen päivä(tätä kuuta).

Valvojan lisäys: Linkki haudontaprojektiin

douniainen lyllertää paikalle
Kirjoittaja douniainen » Pe Heinä 10, 2009 11:38
douniainen kirjoitti:Oon keltanokka vielä koska tekeillä on vasta kanala ja siitä se avautuu minullekkin ihan uusi elämän sara
pikkuhiljaa aske askeeelta.

Asun maalla ja olen 3 mukulan äitee , aina kotosalla ja kasvatan koiria.
Eli jonkin lainen "+30v hörhö täällä!" :smt006
Raakku tervehtii
Kirjoittaja raakku » Pe Heinä 10, 2009 11:02
raakku kirjoitti:Kiitos mukavasta palstasta, täältä löytyy paljon tietoa siipiveikoista :smt038

Näin kaikki alkoi: vuosi sitten sain ystävältäni kukkoveljekset, jotka ristimme Matiksi ja Tepoksi. Poijat saivat asua vuohien kanssa, mutta äityivät sen verran riitaisiksi toisilleen, että alkukesästä Teppo sai lähteä. Teppo muutti toisen ystäväni navetan kuninkaaksi. Keväällä varasin munanetin kautta 20 kananuorikkoa, joista 10 lähti pitämään Tepolle seuraa ja toiset 10 jäi meille Matin iloksi. Keväällä aloitimme myös pikkuruisen kanalan rakennusprojektin. Kanalinnassamme olemme hyödyntäneet materiaalia, jota pihalle on kertynyt mm. vanhoja käytettyjä ja putsattuja tiiliä. Matin talli alkaa valmistua, pesäkopit vielä puuttuvat ja ulkotarha. Nyt tirpat ovat ulkoilleet pienessä varahäkissä ja yöt olleet sisällä. Matti meillä käyskentelee pihapiirissä vapaana.

Olen lapsellinen ja eläimellinen keski-ikäinen rouva Nurmijärveltä. Meillä asustaa muutama vuohi, karitsa, koira, kissa sekä kani siivekkäiden ja kädellisten lisäksi :smt002
Olen yllättynyt, miten tirpat vievät mukanaan. Meidän pikkuiset sekoitukset ovat ihania :smt055 Aina kun aika antaa myöten seurailen niiden touhuja: miten ne saalistavat ötiäisiä, höpertävät keskenään ja puuhastelevat. Uskalsin vasta eilen päästää Matin tutustumaan laumaansa. Matti oli hiven vaivaantunut, kun pikkuiset yrittivät mielistellä: hännystelivät, kutittivat Matin poskea ja sipaisivat nokalla sulkia ohimennen. Luulen, että pikkutirpoista yksi olisi kukkopoika. Lueskelin palstalta, että kukkojen yhteiselo voi sujua, kun ovat eri ikäisiä. Toivottavasti Frederik ja Matti tulevat juttuun.

Sitten sellainen ihmeellinen asia: tiput ovat jännittävän näköisiä, jollakin on vihreät jalat, toisella siniset, sitten harmaat, keltaiset ja "normaalin" väriset. Voiko niillä olla myös eri värisiä silmiä, vai muuttuvatko ne saman värisiksi myöhemmin? Minusta näistä jollakin on esim. vihreät ja keltaiset silmät. Vielä yksi kysymys: löysin palstalta pesäkoppien mitat 35x35x35, ovatko ne hyvät tällaisille sekalaisille?
Satun esittäytyy
Kirjoittaja satun » Pe Kesä 26, 2009 15:27
satun kirjoitti:Hei!
Olen Sieviläinen maatilan emäntä ;) Maatila hankittiin tänä keväänä ja muuttamaan
päästiin maaliskuun lopussa.

Tilalla asustaa nykyään Alhon kanakantaa kolme isompaa ja 8 pienempää tirpusta!
Tiput haudottiin itse koneessa ja 10 saatiin nuo 8!

Sekä 5 kääpiökochia ja 4 jätti kochia tai brahmaa en osaa noista sanoa.

Meillä on myös 4 aikuista ja 4 nuorta viiriäistä. Nuoriso hankittiin ihan pieninä tipuina ja yhdeksästä
ostetusta vain 4 jäi henkiin.

Kanalassa on myös hautomakone, naapurilta lainassa, jossa tällä hetkellä 16 viirun munaa ;)

Tilalle varattiin myös kääpiövuohia Oulusta jotka saadaan kotiin syksyllä!

Vahdin virkaa suorittaa kaksi koiraa, beagle ja cockerspanieli.

Kissakin talosta löytyy, sekä maaorava ja parikymmentä kania.
Kasvatan nimittäin kääpiöluppia, hermeliinejä ja ranskanluppia.

Omistan myös kolme suomenhevosta ja shettiksen jotka ovat muualla laitumella.

Olen avoliitossa, vielä, häät tulossa ;) Ja lapsia meillä ei ole, vielä, niitäkään :smt003

Tämmönen uusi lukija täällä siis esittäytyy!! :smt003
Heippa
Kirjoittaja mutzi81 » Ti Heinä 14, 2009 12:13
mutzi81 kirjoitti:Ankkoja on tähän perheeseen tulossa 2 kpl. :smt006 :toothy4:
Ankkailija
Kirjoittaja ankkailija » Su Touko 03, 2009 18:49
ankkailija kirjoitti:Heips munanettiläiset! Olen täällä ihan uusi, mutta toivottavasti sulaudun porukkaan :smt002 Olen miespuolinen, Askolasta kotoisin. Eläimiä meillä on, kaneja, marsuja, kissoja, hiiriä yms. Lintuja ei vielä, mutta toivottavasti tulee pian. Eläimet ovat minulle erittäin tärkeitä, melkein parasta mitä on! :smt007 Inhoan eniten irrallaan juoksevia koiria, jotka tulevat räyhäämään kaneille. :smt013 Siinä pähkinänkuorta. Kiitos, jos vaivauduit lukemaan! :smt002
To Touko 21, 2009 10:45
ankkailija kirjoitti:Nyt on sitten saatu alustava lupa silkkien ostoon! :smt007 Päivät kuluvat kanatarhan kimpussa! Mun piti otta ankkoja, mutta päädyinkin silkkeihin.. Ne karvakasat vie mennessään! :smt007 Nyt lähtee sitten harrastus käyntiin, katsotaan miten käy.. :smt005
Heidigee
Kirjoittaja Heidigee » Pe Heinä 31, 2009 14:44
Heidigee kirjoitti:Terveppä teille. Viime kesänä tutustuin jo osaan munanettiläisiä nimimerkillä teerikalkkuna. Selitys väliaikaseksi tarkoitettuun nimmariin oli se, että tarkoitus oli tätä kautta löytää vain mustia kalkkunanhöyheniä teatteriteerelle :smt002
No, viime kesästä lähtien talon muonavahvuuteen on kuulunut 4 hybridirouvaa ja sekarotuinen aapiskukko. Ei niiden pitäny talveksi jäädä, mutta tiedättehän...
Butteja on toista kesää (ne sentään vaihtuivat uusiin yksilöihin). Nyt olen astunut astetta syvemmälle harrastukseen, kun eilen kävin Horniolaisen parven pihaani. Ovat olleet säilyttäjällä ja itse tilasin Tiinalta paprut tänään. 3 rouvaa ja 3 kukkoa, joita herroja ei ollut tarkoitus ottaa, mutta tiedättehän...
Kaksi hornetti-poikaa olisi jollekin tarjolla, kun ovat tuossa parvessa syntyneitä, eli en niitä mielelläni enää sukua jatkamaan päästäisi. Vanhempi on toisella vuodella ja nuorempi musta (ainakin vielä) syntyi juhannuksena. Tarkoitus on ilmoittaa pojat tuolla oikealla palstallakin, mutta tulipa jo tässäkin mainittua.
Saa nyt nähdä tosin, miten pitkään onnistun heitä säilyttämään. Aamulla nimittäin tuo vuoteinen herra kotkotti tarhan ulkopuolella suuressa kuusessa... oli kai parempi yöpuu kuin ladon tylsä orsi :smt012
Kesäkurmitsa ilmoittautuu joukkoihin
Kirjoittaja Kesäkurmitsa » Ke Heinä 29, 2009 22:02
Kesäkurmitsa kirjoitti:Tervehdys itäiseltä Pirkanmaalta!

Kesäkurmitsa tässä ilmoittautuu kanamaisiin karkeloihin. Nimimerkistä ilmenee, että linnuista on kyse, sillä kaikkihan tietävät, että kurmitsa on joku pörtsi. Kesästä tykkään enemmän kuin kerästä ja olen myös suuri kesäkurpitsan ystävä - siis olen Kesäkurmitsa. Pesueeseen kuuluu 4 poikaa, joista puolet jo maailmalla, ja kaksi lastenlastakin on jo mummoiltavana. Nelijalkainen seurakunta käsittää hevosen, ponin, 4 koiraa, 6 kissaa ja kilpikonnan, sulkasakissa taas on 11 kanaa ja kukko, 1 hanhi sekä 2 undulaattia. Hanhu Hanhi on ainakin 15 vee ja jo kolme kertaa jäänyt leskeksi ja ollut meillä saattohoidossa monta monituista vuotta. Eikä suostu kuolemaan.

Ne kanat sitten: piikkiöläiset maatiaiset ovat kulkeneet kerallani jo vuosia, ellei peräti vuosikymmeniä. Nyt niitä on vain kaksi. Kana on ihan pimeä ja sen nimi on Pulu, koska silloin kun se pentuna oli yhdessä maatalousnäyttelyssä isompien rotkojen kanssa näytillä, yksi pikkutyttö tivasi isältänsä, että mikä se on tuo pieni musta, ja isä siihen vastasi, että pulu varmaankin. Pulun miestä puhutellaan nimellä Kuckelmann. Muut kanat ovat vähän käytettynä hankittyja ruskeita hy-lineja tms. ja niistä tulee munia aivan alvariinsa, melkein koko suvulle. Mutta hautomakoneen viritän joskus ja teen lisää piikkiöläisiä kun sille päälle satun, sillä Pulu ei ole innostunut hautomispuuhista. Hanketta täytyy kuitenkin vielä lykätä, koska Kuckelmann ei juuri nyt ole kotona. Se on jo toista kesää neljän kanan kanssa leasing-sopimuksella ilahduttamassa tuttavaperheen kesänviettoa.
To Heinä 30, 2009 07:14
Kesäkurmitsa kirjoitti:Kiitos! Tulevaisuudessakin lienen aktiivisempi puutarha-aiheisilla saiteilla, mutta koska just nyt kana-asia on ajankohtainen, käyn täällä etsimässä ideoita, ja myös poimin niitä ihan häikäilemättömästi. Olen ollut jo hyvän aikaa kahden vaiheilla siitä, luovunko kanoista tykkänään vai teenkö vielä yhden rempan kanalassa ja lisään kanoja. Omat munat on kumminkin niin mainio juttu, niistä kun saa nopeasti kukkapuskankin kyläilyille, eikä työmääräkään pienen kanalauman kanssa ole kohtuuton.... Hmmm.
Meilläkin on nyt kanoja!
Kirjoittaja Mini » Ma Heinä 27, 2009 15:20
Mini kirjoitti:Heppa!

Tähän asti olen vain taustalta lukenut tätä foorumia, mutta eiköhän ole aika osallistua keskusteluun nyt kun meilläkin on kanoja. Neljä tyrnäväläisnuorikkoa (kukko ja 3 kanaa) muutti meille Muusalta lauantaina. :)

Ulkotarha on vielä tekemättä, mutta sisätilaa on senkin edestä, ~20 m2. Onpahan tilaa juoksennella, etenkin kun tila on vähän askeettinen vielä.

Muutama kuva näkyy täällä: http://www.miniatyyri.net/kanala/
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Anuk esittäytyy
Kirjoittaja anuk12 » Ma Heinä 27, 2009 09:31
anuk12 kirjoitti:Hei

Yhdestä hautovana saadusta mustasta harmaahelttaisesta maatiaiskanasta lähtenyt harrastus - tällä hetkellä meillä on kaksi "parvea": 2 harmaata (savitaipaleen harmaita? Roihalta Juvalta) kanaa harmaan kukon kanssa ja 2 mustaa "aapiskukon" kanssa. Ensi kesänä meille tulee ehkä kääpiö-kochineja jos ystävättären uusi kana alkaa munimaan (terveisiä Toropaiselle Kitteelle!)
Kootona lisäksi 4 lasta, 2 vanhaa shettistä (29 ja 24), lapinkoira, 2 kissaa ja mies.
Krisu esittäytyy
Kirjoittaja Krisu » To Heinä 30, 2009 09:37
Krisu kirjoitti:Moikka vaan kaikille :smt006

Aattelin näin joutessani raapustaa muutaman rivin itsestäni sekä kanssani asustelevista. Aloitimme mieheni kanssa kanailun tänä keväänä. Olimme ajatelleet jo muutaman vuoden hankkivamme kanoja sitten joskus..., kunnes sitten tänä keväänä rupesimme tuumasta toimeen. Ensin kanala valmiiksi ja sitten tipujen hankintaan. Vakaa aikomus oli hankkia maatiaisia, mutta sitten näin kuvan silkeistä ja se oli sitten menoa. Ei kellään voi olla tollasta 70-luvun fledaa, hulvatonta :smt038 . Hetken olimme tyytyväisiä. Istuimme illat katselemassa kanojen touhua, niin että lapsetkin saivat hoitaa itse itsensä :smt018 . Totesimme, että näitä täytyy saada lisää, joten meille ilmaantui brahman ja jättikochin sekametelisoppa 3 kpl + 2 kpl partasilkkejä. Taas olimme tyytyväisiä, ja aattelimme että tässä tää nyt on. Mutta kuinka ollakkaan silkit rupes hautomaan ja nyt on 11 tipua piipittämässä. Jotenka kanat senkuin lisääntyvät :smt003 .

Perheen muut otukset ovat: Poika 5v., Tyttö 9 v., Parson russel-terrieri, 3 kpl Bullmanstiffejä, 5 kissaa, 2 akvaariota.
Asumme Lohjalla.
Tiuku tuli taloon
Kirjoittaja tiuku » To Heinä 30, 2009 20:09
tiuku kirjoitti:Heippa!

Tää kävi perheineen hakemassa elämänsä ensimmäiset Alhon tirppaset Ushvalta tänään! :smt003 Mukaan tarttui Taavetti-kukko, kaksi kipaletta kanatipusia ja yksi kukkotipunen. Ja hurahdin niihin jo ihan täysin! :smt060 Kanoja otamme lisää, kunhan niitä taas Ushvalle ilmaantuu. Nimiä ei kanoille ole keksitty, ehkä Tiuku ja Kilinä, mutta pikkukukko-parasta tuli Joulupaisti..

Ennestään kotoa löytyy miehen ja kahden pojan (2v ja 5kk) lisäksi pari kissaa, pari kuttua ja hevonen (asustaa toisaalla).
Xaus esittäytyy
Kirjoittaja Xaus » Ti Heinä 21, 2009 22:50
Xaus kirjoitti:Xaus nimen takana on 31-vuotias kotiäiti. Lapsia on kolme, poika 10v. ja tytöt 8- ja 1v. Australianpaimenkoiria meillä on 2; 7-vuotias uros ja 3-vuotias narttu. Koirat ovat mulla rakkaina harrastuskoirina ja lajeina on toko, agility, haku ja jälki.

Eläinmäärä alkoi alkuvuodesta nousta tasaiseen tahtiin. :smt103 Ensin hankittiin 2 uuhta (3. tuli kesällä), siitä pari kuukautta, niin tuli 2 kuttua. Toukokuussa tuli pässi- ja pukki-pikkuiset. Kesällä tulivat sitten siivekkäät; viiriäiset ja tyrnäväläiset kanat. Eläinhankinnoista johtuen niskassa on melkoiset rakennusprojektit...

Sitten pakolliset kuvat. :smt002
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
jan esittäytyy
Kirjoittaja jan » Ke Heinä 22, 2009 17:01
jan kirjoitti:Hei vaan!

Olen uusi-vanha kanaharrastaja. Lapsuudessa oli kotona maalla satoja kanoja, oli kymmeniä
ankkoja, lähes satoja kalkkunoita, satoja kaneja, lehmä, 3 lammasta, monta koiraa - osa eri vuosina,
osa samaan aikaan. Eläimet ovat ihania ja siksi olenkin hurahtanut niihin uudelleen...

Meillä on nyttemmin ollut pari kalkkunaa (Ässä ja Paisti) ja nyt on kanalassa 4 kanaa + kochin kukko.
Kukko (Rooster) pitää kuria 3 leghornille (Ujo, Ilkiö, Ihana) sekä verkon toisella puolella elelee rhode island red (Olga).
Lapset saivat kunnian nimetä lauman, joten sen on mukaiset nimetkin ....

On kivaa seurata kun minikochin pitää kuria häntä huomattavasti suuremmille tytöille.
Olga oli aivan liian kova pala purtavaksi, joten Olga elelee verkon takana ja saa erivapauksia
päästessään "jokapaikkaan" ja käyttäytyykin kuin koiranpentu seuratessaan minua pitkin pihaa.

Kivaa kesänjatkoa kaikille!
Katajisto esittäytyy
Kirjoittaja katajisto » Pe Heinä 24, 2009 21:22
katajisto kirjoitti:Katajisto nimimerkki tulee pikkutilamme nimestä. Muutimme maalle reilut 12 vuotta sitten. Luomulampaita kasvatimme 10 vuotta, mutta nyt olemme "rauhoittuneet" ja hoitelemme siipikarjaa. Meillä on ollut vuodesta 2004 horniolaista kanakantaa säilytysohjelmassa reilut 20 kpl. Nyt olemme nuorentamassa kanasiamme kahden hautomakoneen voimin. Eilen ja tänään on kuoriutunut 13 tipusta ja neliviikkoisia on kymmenkunta eli uusimistarvetta on "vanhat kanat-huonot munat" :smt002
Katajistossa asustaa kahden koiran ja neljän kissan lisäksi viiriäisiä, suomenhevonen ja shetlanninponi.
Toivomme, että uusien kanojen myötä voimme ennen kaikkea omalta osaltamme vahvistaa horniolaisten säilymistä ja myös välittää tipusia halukkaille. :hello2:
ULLA T Kiteeltä P-Karjalasta
Kirjoittaja vihtori » Ke Heinä 22, 2009 08:44
vihtori kirjoitti:Hei kaikille kanojen ystäville ympäri Suomenniemen! Olen pitkän linjan kanakasvattaja Kiteeltä Pohjois-Karjalasta.Kasvatan hopea-ja kultabrahmoja, sussexa, kääpiö-kochinia, silkki- fenix- partakanaa, mille fleuraa, bankivaa,maatiaista Alhon -kantaa,viiriäisiä,buff-cochineita,ja joitakin yksittäisiä rotuja.Minulla on myös kyyttölehmiä, kissoja ja koira.
Ankkuli
Kirjoittaja ankkuli » To Heinä 23, 2009 20:16
ankkuli kirjoitti:Kai tänne kuuluu esittelykin laittaa, kun kerta rekisteröidyin :). Nimimerkkini ei viittaa siihen, että omistaisin ankkoja vaan siskoni aikoinaan keksimään nimitykseen. Kaikenlaisia muita eläimiä kyllä löytyy (poni, koira, kaneja, marsuja, gerbiilejä ja hiiriä). Ja kohta toivottavasti myös kanoja, mitä ollaan vuosikaudet suunniteltu (löytyisikö keltään?). Hevosaiheisella palstalla joskus annettiin linkki tänne, ja siitä lähtien oon epäsäännöllisesti täällä vakoillut ;)

Niin ja vaikutan läntisellä Uudellamaalla, Vihdissä.
Pe Heinä 24, 2009 20:20
ankkuli kirjoitti:Kiitos :)

Ja totta vieköön, täältä ne kanat löytyivät :D ERNOUlta haettiin tänään kääpiö-kochineita.
Sussu75 esittäytyy
Kirjoittaja sussu75 » Ke Heinä 22, 2009 23:01
sussu75 kirjoitti:Mä sain aikanani maatalouskoulussa kammon kanoja kohtaan, kun jouduttiin oleen häkkikanalassa hommissa. Se oli ihan hirveetä. Ja en olisi uskonut et meillä on joskus kanoja. No kesäkuun alussa tehtiin tilakaupat ja ensin tuli 2 vuohta 3 pupun seuraksi. Ja sitte sain varmaan jonkun tajunnan menetyksen, kun huomasin haluavani muutaman kanan. No meille muutti kaksi risteytyskanaa ja kukko. Ne teki munat kahtena ekana päivänä ja nyt viikkoon ei ole näkynyt mitään. Toivossa eletään! Mut mä haluun kanoja lisää. Eivät kyllä saa olla tavallisia valkoisia. Siis kauniita kanoja!!! On aivan mahtava tunne hakee ne munat! No viimestään joulun tietämillä olisi tiedossa maatiaisia 5 ja kukko. Silkkikanat olisi myös yksi vaihtoehto. Saa nähdä miten tää juttu paisuu. Nyt sitten opettelen kanojen hoitoa, kun kouluaikana ei pätkääkään kiinnostanut! Meillä siis 3 kääpiöluppaa, perjantaina tulee ranskanluppa, lapinkoira, vuohet, kanat, mies, 3 lasta (-99, -03, -07) ja määäääääääää!
Pe Heinä 24, 2009 22:38
sussu75 kirjoitti:Asustelen Keski-Suomessa Hankasalmella!!!
Reetta esittäytyy
Kirjoittaja reetta » Ke Heinä 22, 2009 12:10
reetta kirjoitti:Hei vaan kaikki! Olen ihan tuore lohjalainen kanalan omistaja (tai vuokraaja..), ts. vuokrasimme talon jonka pihassa on valmiiksi pieni kanalarakennus. Meillä ei ole vielä kanoja, mutta syyskussa, kun kaikki muut hommat on saatu pois jaloista, aiomme hankkia sen ikioman pienen kanaparven! Uskomatonta, kuinka jo teini-iästä saakka olen haaveillut omien kanojen pidosta, ja nyt se vihdoin toteutuu! Meitä on täällä sinisessä talossa kaksi, ukko ja minä, ja pietarilainen ex-katukoira Bivis, joka asunut nyt vuoden Suomessa. Ja luultavasti kohta meitä on jokunen eläin enemmän kun päästiin vihdoin sellaiseen paikkaan jossa niitä voi pitää...
Ihanaa! Myös valkosipulin kasvatus on tähtäimessä. :smt048
Drakan esitäytyy
Kirjoittaja Drakan » Ma Heinä 27, 2009 21:18
Drakan kirjoitti:Olen aivan uusi täällä ja minulla on tarkoitus hankkia muutama kana ja 1 kukko omaksi iloksi tohon meijän talliin, mulla oli viime talven hoidossa 1 kukko ja 2 kanaa ja ne vei sydämen :smt049 joten pitihän tänne rekisteröityä
Mulla on muitakin eläimiä
Vuohet josta luovun, kissat koirat ja kilpikonna asun siis maalla http://www.kotinet.com/tiina.kemi/kanat.html
Höppäiita esittäytyy
Kirjoittaja höppäiita » To Heinä 23, 2009 13:26
höppäiita kirjoitti:Tälläinen olikin jäänyt huomaamatta :smt009 No mut parempi myöhään kunnei milloinkaan :smt002 Eli olen 38vuotias,parikuukautta sitten ekaa kertaa tullut kanalliseksi :smt003 Mulla on tuo Pavarotti luciaano kukko :smt005 ja hänellä sit kahdeksan rouvaa jotka ovat näit ruskeita jotain hybridi rotua,laitan jossain vaiheessa enempi kuvia tuonne kuvagalleriaan.Kanojen lisäksi on kesäpossu,3kissaa,akvaario ja marsu.mittees muuta sitä pitäis itestään osata kertoo.. :smt003 kyselkää jos jää jotain oleellista uupumaan :smt002 ps.sastamalassa asustelen
Viimeinkin oma kanalauma!
Kirjoittaja tupis » Su Heinä 26, 2009 13:41
tupis kirjoitti:Pitkällisen etsinnän ja monimutkaisten kiemuroiden kautta saimme tänään viimeinkin oman kanalauman :smt007 Ilmajokinen Kaneli-rouva tipuineen kotiutui juuri ja vaikuttivat hyvin tyytyväisiltä uuteen kotiinsa. Joten vihdoin ja viimein meillä on MAATIAISKANOJA :smt003
Su Heinä 26, 2009 14:20
tupis kirjoitti:Meillä on ollut kolme isa brownia jo kolmatta vuotta, mutta ne lopetettiin eilen, kun olivat jo niin vanhoja ja saivat luovuttaa kotinsa maatiaisille. Maatiaiskanoja olemme haeskelleet jo pidemmän aikaa, mutta aina on mennyt suunnitelmat mönkään. Mutta nyt viimein tääkin haave toteutui :smt049
Su Heinä 26, 2009 16:18
tupis kirjoitti:Kanamummo: Tuo mun nimimerkki tulee siitä meidän lapinlehmästä, se on nimeltään Tupasvilla eli Tupis :smt003 On vain tullut niin vähän kirjoiteltua tänne, eikä aika ainakaan nyt lisäänny :smt002 Arvelinkin, kun vähän selailin juttuja, että sulta me nuo kotkotukset haettiin :smt006 Matka meni oikein hyvin ja lauma on kotiutunut oikein hyvin :smt038 Ekat spagetitkin jo piti lasten kanssa keittää ja viedä niille :smt050 On ne vain niin hauskoja katseltavi :smt060
marja-leena moikkaa
Kirjoittaja marja-leena68 » Ke Touko 27, 2009 12:35
marja-leena68 kirjoitti:Olen jo pitkään lueskellu näitä teidän kirjotuksii, nyt aattelin itsekkin :smt006 teitä.
Meillä on kanalassa monirotusii kanoja ja kukko.Kukko on nimeltään Reinikainen ja kana Ellu ja uus pesue emokana Lilli ja sen neljälle poikaselle ei olla viel nimiä laitettu,kun emme tiedä onko ne kukkoi vaiko kanoi.Perheeseeni kuuluu näide lisäksi,villakoira ja mies.Musta on tullut ihan kanahullu :smt055 .Lueskelen paljon oppia teiltä täältä,ja saatampa joskus esittää jonkun alyttömän kysymyksenkin...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tikankontti esittäytyy
Kirjoittaja Tikankontti » Ti Elo 04, 2009 13:38
Tikankontti kirjoitti:Vuosi sitten kouluikäiset pojat keksivät haluavansa kanoja. Pienen suostuttelun jälkeen saivat äidin siihen suostumaan ja nyt sitten niitä kanoja on... Ja äitikin on innostunut "lemmikeistä", joten kanoja on lisätty ja viikon päästä odotellaan ensimmäisiä tipuja kuoriutuvaksi. Pitäisi olla ihan aitoja itäsuomalaista kantaa olevia tipuja keinoemon alla - meidän kukosta kun ei ole isäksi niin päädyimme adoptiomuniin innokkaan Kaunotar-hautojan pettymyksen ehkäisemiseksi.

Suurin innostukseni näihin hurmaaviin höyhenkasoihin oli se, miten loistavia maatiasikanan aidot kananmunat ovat leivonnassa. Ei enää kakku maistu millekään, ellei sitä ole "omista munista tehty". :smt004
Mustikka moikkaa!
Kirjoittaja Mustikka » Ma Elo 03, 2009 14:36
Mustikka kirjoitti:Olen uusi kana harrastaja, ja meille tuli muutama päivä sitten 5 kanaa ja kukko. Kukko on Mauri, ja kanat on Möllikkä, Viivi, Viola, Mansikka ja Mustikka.. :)Täältä ajattelin löytyvän tietoa, ja saatampa ruveta kyselemään teiltä kaikenlaista outoa.. ;D
Mika morjestaa!
Kirjoittaja mika » To Elo 06, 2009 21:18
mika kirjoitti:Olen pitkän aikaa seuraillut munanetin juttuja, ja päätin nyt itsekin rekisteröityä tänne. Itselläni on Kiuruveden maatiaisia.
La Elo 08, 2009 21:41
mika kirjoitti:joop elikkä reilu 30v ikää. pari koiraa,kissa,heppa,ja tietty kanat ja kukot jotka ed mainittuja kiuruja,linnut kahdelta säilyttäjältä ja molemmat parvet itse haudottuja.vannoutunut maatiaisten kannattaja.kanastelun lisäksi harrastelen raviurheilua vaihtelevalla menestyksellä.monien munislaisten tuttu,pitkien puhelin tuokioiden tai livejutustelun kautta... reilumika kiittää ja kuittaa :smt003
La Elo 08, 2009 21:56
mika kirjoitti:jäip sanomati et säilytys hassäkät on tilattu mut en oo vielä säilyttäjä. kotopullalle terkut, voit olla vaikka kuinkas tuttu jos täälpäin oot ollu kesätöissä.
Anninanni esittäytyy
Kirjoittaja anninanni » Ma Elo 10, 2009 07:02
anninanni kirjoitti:Meillä on ollu kanoja jo jotain seitsemän vuatta. Sitten viimeinen kananen kuali viime talvena, kun tuli niin vanhaksi :smt009 Kukko tietenkin ikävystyi ja piti hankkia uusia rouvvia hänelle. Saatiin sitten kolma kanaa josta kaksi oli isoa möllykkää. Kolmas oli pikkunen ja nuari. Aloin miettiä mitä rotua ne olisi sitten sain selville että kaksi jättiä, Ulrika ja Tove oli Brahmoja. Pikkunen Aino-Kalle oli sitten jokin Sussex. Aino-Kallella ei sitten kumminkaan kaikki menny ihan hyvin ja hän kuali keväällä :smt009

Pari viikkoa sitten meille tuli hoitoon muin serkun kanaset. Ne on sellasia ihan hassuja sekarotusia. Jotta, Nopsa Jalka, Kiira, Tyhmä, Kari, Tehosekoitin ja Napoleon. Tyhmä sai nimensä, kun miun isosisko pitää sitä vähän tyhmänä kanasena :smt017 Miun mielestä tyhmeliini on vaan vähän höpsö. Ja yks silmänen... Serkulta tulee viel yks kananen ja kukko talveksi hoitoon.
uusi käyttäjä esittäytyy
Kirjoittaja kanamari » Su Elo 09, 2009 11:15
kanamari kirjoitti:Heippa vaan kaikille!
Meillä on aina ollut kanoja, mutta nyttemmin kun on ollut aikaa ja kiinnostusta, olen perehtynyt nihin oikein kunnolla. Suurkiitos sivuston pitäjille, paljon hyödyllisiä vinkkejä..

Miulle on pieni lauma Iittiläisiä nuorikoita, 7 kanaa ja 6 kukkoa, ikää 2 kk. Olemme liittyneet maatiaiskanan säilytysohjelmaan.

Toisessa kanalassa asuu 6 ruskeaa tehomunijaa, ja Hämäläinen Juho-kukko. Ja kuinkas ollakkaan, kana nimeltä Pena häipyi kolmeksi viikoksi lantalan taakse hautomaan ja sieltä tuli 2 pikkuista keltaista tirppaa. :smt003 En olis ikinä uskonut Penan omaavan haudontaviettiä..

Muitakin eläimiä löytyy: Eeva lammas ja hanen 4 lasta; Topi ja Panu, Iita ja Pikku. Vuohi nimeltä Spiidi, pari kania ja shettiponi Laku ja suomenhevonen Keltsu.
Saksanpaimenkoiria on kolme; Inka, Osku ja Sussu ja vielä vanha Toope-staffi.

Ai niin ja kolme kissaa..

olikohan siinä kaikki..

Asumme Taipalsaarella isossa talossa. Kommuunissamme elelee siskoni miehineen ja 4 lasta ja mie ja isäntä ja Jenny-vauva
Su Elo 09, 2009 20:28
kanamari kirjoitti:kiitos kaikille, täällä on niin ystävällinen henki, ihanaa :smt007

Pena on tehotyttö, jonkinsortin isa brown varmaankin. Tuolta Lappeenrannasta isosta kanalasta ostettu.

Meillä on kaikkia kanoja kutsuttu Penoiksi, sai alkunsa kun siskon poika, olisko ollu 5 vuotias, risti yhden kanamme Penaksi.. kanan nimeksi tuli siis Pena..
Ja kun rakensimme navettaan kanalaa, niin tokihan siitä tuli Penala..

Joo, porukkaa on paljon, ja lisää tulee, tykkään kaikista eläimistä ihan valtavasti.

Onneksi on tuo siskolikka harrastamassa miun kanssa. Ei niitä yksin (vauvan kanssa ) sais hoidettua mitenkään.

Sisko en enemmän heppaihmisii, se ei kanoista välitä niin paljoa. Munat kyllä kelpaa :smt002
Suwitsu esittäytyy
Kirjoittaja Suwitsu » Ke Huhti 22, 2009 20:12
Suwitsu kirjoitti:Ahkerasti olen täällä käynyt lueskelemassa, josko nyt ilmoittelisin itsestäni.. Asun Lapissa (tai nykyään osa Raumaa) miehen, kahden koiran, kahden kissan,kolmen kanin, piikkiöläisen kukon ja kolmen kanan kanssa. Lisäksi meillä on akvaario ja tuliliskoja. Ensi kuussa meille muuttaa kolme karitsaa..

Kanoja meillä on nyt ollut noin vuoden, kuulun säilyttäjärekisteriin. Tänään laitoin hautomakoneeseen ensimmäistä kertaa munia, saas nähdä mitä tuleman pitää.. Todella hyviä vinkkejä täältä palstalta saa!!!! Joten ahkerasti ainakin taustalla seurailen, enköhän muutenkin itsestäni ilmoittele..
Terve vaan!
Kirjoittaja ataalto » Ma Elo 17, 2009 10:21
ataalto kirjoitti:Antti tässä terve! Tässä jonkinlainen esittely.

Sain heinäkuussa naapurin ystävältä kahdeksan kanaa ja kukon. Kanat ovat sellaisia vapaasti pihapiirissä kuljeskelleita ja omin päinsä lisääntyneitä sekaroituisia, joihin on parin- kolmenkymmenen vuoden aikana sekoitettu/sekoittunut aina välillä jotain, kovin tarkkaa kirjaa ei kai ole.

Olen pitänyt kanoja pellolla sellaisessa päivittäin siirrettävässä kopissa. Kanat ovat munineet ja näyttävät voivan hyvin. Tällä hetkellä yksi hautoo. Hyvin sateisina päivinä olen jättänyt kopin paikalleen ja laittanut kanoille heinää kuivikkeeksi. Laidun on paikoin melko köyhää, joten tarjotut voikukanlehdet ovat tehneet kauppansa. Ajattelin laittaa tämän maininnan siirrettävästä kopista tähän, kun en itse koppia rakentaessani löytänyt verkosta suomeksi juttuja.

Noin yleisesti haluan opetella omavaraista kanojen pitoa, rehun viljelyä ja sellaista, kun Atlantin takaa tuotu soija huolettaa ja tökkii useammastakin syystä.

Kiitoksia tästä munanetistä ja hyviä vointeja kaikille!
Ma Elo 17, 2009 10:47
ataalto kirjoitti:Kanat ovat tosiaan yötä päivää kopissa. Yöksi laitan pesälaatikoiden päälle orren, joka samalla suojaa pesiä kakoilta. Lentopyrähdykset jäävät kyllä vähiin, vaikka siipiä on kyllä tilaa oikoa.

Ajattelin seuraavana kesänä kokeilla myös maitokärryjen päälle rakennettua pesälaatikkoa ja kanojen vapaana pitämistä päivisin. Jos vaikka siirtäisi kärryä päivittäin sen verran paljon, että kanat eivät tottuisi ympäristöön ja haluaisivat munia kärryyn ja palata siihen kanssa illalla. Nykyinen kopin paikka on siitä hankala, että kopille on kotoa matkaa 1.5 km, eikä kanoja sen takia oikein voi laskea vapaaksi omien töiden ajaksi. Välillä pari rohkeinta kyllä käy tekemässä ulkona lenkin samalla kun laitan uudet ruuat ja vedet, mutta ne ymmärtävätkin sitten pyytää päästä itse takaisin koppiin.
Ma Elo 17, 2009 15:34
ataalto kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Nyt mä en pysy "maitokärryillä"? Mulla on itsellä silleen, että kanat ulkoilevat vapaasti aamusta iltaan ja menevät kyllä joka ilta hyvissä ajoin omaan koppiinsa yöpuulle, jonka jälkeen käyn vain laittamassa oven kiinni. Eikös se ole hyvä asia, että kanat tottuisivat ympäristöönsä ja yleensä ne kai nauttivat rutiineista ja oppivatkin ne helposti. Tuo on tietysti huono puoli, että kanojen paikka on noin kaukana, siinä äkkiä petoriski kasvaa.. :smt017
Hyviä kysymyksiä kyselet. En ole itsekään ihan varma niistä kärryistä. Jujuna olisi, että voisi viedä kanat laiduntamaan ja lannoittamaan ja siistimään eri paikkoihin sen mukaan missä on tarvetta. Ajattelin, että jos kevättalvesta totuttaisin kanat yöpymään kärryssä (kärry sisällä kanalassa), niin sitten voisin kesällä viedä ne kärryllä vaikka jonnekin lehmänläjiä levittämään tai heinäsirkkoja syömään, ja että palaisivat siihen kärryyn, eivätkä suuntaisi esimerkiksi metsän halki tuttua pihapiiriä kohti tai jäisi turvallisen tuntuisiin puskiin yöksi ja munimaan. On tietysti eri asia onko tämä juttu tehtävä juuri näin, vai päädynkö siihen, että annan kanojen tehdä vapaasti päivän aikana retkiä kanalasta. Olisi vaan kiva käyttää kanoja puhtaanapitotöihin ja maanparannukseen, jos siihen vaan löytyy kiva yhteinen sävel.
ivi moikkaa!
Kirjoittaja ivi » La Elo 08, 2009 21:52
ivi kirjoitti:ivi moikkaa!

Olen uusi vanha (vai toisinpäin :smt101) kanaharrastaja.
Silloin kun asuttiin Haukiputaalla, minulla oli frizzles chaboja, hollannin valkohattuja sekä kolme isa brown-tyttöä.
Valitettavasti jouduin luopumaan kanoistani muuton vuoksi. Mutta nyt on taas tuli aika ja tila kanaharrastukselle.
Tällä hetkellä kotona on 5 ruskea nuorta tehokanaa (en edes kysynyt niiden rotua :oops: kun luulin että nekin ovat isa brownia).
Täällä monet kertovat että kanaloista haetut kanat olivat huonokuntoisia, mutta meidän tytöt ovat todella hyväkuntoiset ja nätit sekä erittäin ystävälliset ja kesyt :smt060 Ovat meillä vasta viikon, mutta kun tuleen tarhaan niin juoksevat minun perässä ja kun lähden pois niin yrittävät myöskin tulla kanssani. Tietenkin heiltä puutuivat kanataitoja, mutta muutamassa päivässä ovat oppineet vaikka mitään. :study:
Tavoitteena on saada myös erikoisempirotuisia kanoja.
Suomi ei ole äidinkieleni joten olka kärsivällisiä lukemalla kirjoituksiani :occasion5:
Su Elo 09, 2009 12:38
ivi kirjoitti:Äidinkieleni on venäjä ja isän kautta liettua, joten puhun molemmilla, mutta venäjää tietenkin parempi :smt048
Ti Elo 11, 2009 17:27
ivi kirjoitti:Tänään meidän kanajoukkue on täydennetty sinisillä orpingtoneilla :smt060

Ouch! Missä me ollaan?

Kuva

Tutkitaanpas paikoja...

Kuva
To Elo 13, 2009 10:09
ivi kirjoitti:
smari kirjoitti:Haluisin myös kovasti nähdä suurempana tuon avattaresi kuvan, näyttää niin hienolta. :smt049
Tässä se on! :) Rodultaan kana on pavlovin kana (pavlovskaja). Se on pelastettu vanha venäläinen rotu.


Kuva
Su Elo 16, 2009 09:28
ivi kirjoitti:Tässä meidän poitsun tämän vuoden kuva laitumelta :):

Kuva

Santun isä on SE (Straight Egyptian) Nabya Ibn Gharib ja emä egyptilias-puolalais/venäläisiä sukuja edustava Carmelita.
Vaikka Santun kasvattaja on eri henkilö, kuitenkin poitsu on syntynyt meidän kotona :)

Niin, ja eilen Ypäjällä oli muuten arabihevosten näyttely! Champion-ori oli upea Qatarista tuottu ori, Champion-tamma sekä Best in Show Voittaja oli kaunis Ruotsin tuonti tamma.
helmutti moikkaa
Kirjoittaja helmutti » Ma Elo 10, 2009 17:38
helmutti kirjoitti:entinen kaupunkilaiskakara on päässyt valloilleen maaseudulle! tosin jo eräitäkin vuosia sitten, mut nyt mullakin on KANOJA! 2 nuorta kukkoa, yksihän niitä piti vaan olla; urho kukkonen, mutta kun yksi kanoistakin alkoi kiekumaan siitä tuli urho kakkonen.3 kanaa, rouva savinen(vatsa veti löperille muuttopäivänä, siitä nimi :smt003 , elsa, ja elsan lapsukainen nuti(erikoinen nimi johtuu 2-vuotiaan tyttäreni valinnasta.nutista toivottavasti kehkeytyy kana, mutta nimi sopinee mainiosti kukkopojallekin :smt002 )
nälkä taitaa kasvaa (munia) syödessä ja pari kanaa saattaisi saada kodin meiltä vielä. nämä aiemmat ovat brahma-jotain sekoituksia.
asutaan urjalassa, minä opiskelen, mies käy töissä (ja kustantaa köyhän opiskelijan kanaharrastusta :smt002 )
tosi kiva foorumi, olen jo ihan nalkissa :smt023
kalkkijalkadiagnoosit on jo sivujen avulla tehty ja rottaongelmaan ajattelin julmasti kokeilla tuota sementti-ruisherkkua, muutakin hyötyä tästä on ollut valtavasti!
vaikutatte hauskalta sakilta :smt045
teitä tervehtien,
-mari
Jen ja kanaset esittäytyvät
Kirjoittaja Jen » To Elo 13, 2009 09:38
Jen kirjoitti:Hei!
Olen 28-vuotias nainen, joka on nyt kaksi viikkoa ollut ylpeistä ylpein kanojen hoivaaja. Meillä, minulla ja ihanalla aviomiehelläni on 4 kanaa, jotain ihan munintakanalasta kirveen alta pelastettuja noin kolmivuotiaita kanasia, jotka jäivät meidän hoitoomme, kun talon ostimme. Kukko on ollut kesähaaremissaan naapurissa, mutta tulee kotiin ihan tässä näinä päivinä. Mutta sitä en ole siis vielä nähnyt. Nimi sille toki on jo valmiina, Colt. Kanaset ovat Heckler, Koch, Smith ja Wesson. Syksyllä tullee muutama lisää, kun naapuri pistää kesäkanansa pois.

Mukava liittyä seuraan, opin jo eilen paljon, kun täällä tekstejä luin. Mulle nuo kanaset on ihan uusi aluevaltaus, pari hevosta löytyy, pari koiraa ja pari kissaa, sekä parista lampaasta haaveillaan kanalaan asumaan.

Jen, new kanatarhuri on the block
To Elo 13, 2009 10:16
Jen kirjoitti:Kiitos tervetulotoivotuksista! Itse asiassa minä en pelastanut näitä kanoja kirveen alta, vaan talon myyjä oli aikoinaan ottanut nämä jostain munituskanalasta, missä olisivat joutuneet poistoon. Näin ainakin käsitin, korjatkoon, jos olen ymmärtänyt väärin, ja jos hän tämän lukee. Myyjän kanssa vain sovittiin, että kanaset saavat oikein kernaasti jäädä meille talokaupan kylkiäisinä (vai oliko kanakauppa ja talo tuli kylkiäisenä?) kun kanaset olisivat stressanneet liikaa muuttoa ja me oltaisiin kuitenkin otettu kanasia. Ja jos tulee lisää kanoja niin saa tulla just samalla tavalla, eli jostain poistoja. Vaikka kamalasti (kanalasti?) haluaisin maatiaiskanoja, mutta nämä on ihan kivoja myös. Ja kun meillä on kaikki muutkin eläimet löytöeläimiä tai eläinsuojelutapauksia, niin sopii kuvaan, että kanasetkin on vähän semmoisia.

Jen
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hanhuli32 esittäytyy
Kirjoittaja Hanhuli32 » Su Heinä 26, 2009 08:24
Hanhuli32 kirjoitti:Morjens vaan kaikille Tasapuolisesti :smt006 kestipä tovin ennen kuin löysin nämä sivut (aktiivinen netin käyttäjä nääs) joo tota kerrompa nyt jotain meitistä: Olen maatalouslomittaja joka on saanut yhden toiveensa täyttymään: sain entisen kotitilani takaisin ja nyt olen pystynyt ottamaan ihania siivekkäitä itselleni on 5 Ankkaa,5 Hanhea,2 Kalkkunaa ja 3 kiukkuista Kukkoa :smt013 .ainiinn ja sisätiloista löytyy yksi Harmaa Jaco joka puhua pälpättää kokoajan. sitten on toki koiria ja Lapsilla jyrsijöitä. Olen aikas Lapsen kengissä näiden ulko siivekkäiden kanssa koska ei ole aiemmin ollut mahdollisuutta pitää niitä joten tulen varmaan kyselemään teitiltä ihanilta vinkkejä
To Elo 13, 2009 13:03
Hanhuli32 kirjoitti:
Kotopullaki kirjoitti:Tervetuloa! :smt006 Varmaan hyviä pihavahteja ne äkäiset kukot :smt003 mutta jospa ne siitä asettuis kun hommaat kanoja niille seuraksi. :smt002
enstex kiitoksia. Sain nyt alku viikosta kanoja 7kpl:tta mutta onko nää kukot jotai homppeleita :smt053 ?? kun eivät edes vilkasekkaan morsioitaan :smt009 toistensa kimpussa ne vaan ovat.. siis riiailee keskenään... :smt018
PienenHopean takana
Kirjoittaja PieniHopea » To Elo 20, 2009 14:15
PieniHopea kirjoitti:on Askaisissa (Turun lähellä) asuva naisimmeinen jonka perheeseen kuuluu miehen ja ihmislasten lisäksi eläimiä; 2 ponia, 2 lammasta, koira, liuta kissoja (kasvatan rotua cornish rex), ihan liikaa pupuja (myytävänä poikasia! paria eri rotua....) ja hännänhuippuna nanoriutta.
Haaveissa on myös oma pieni kana- tai viiriäisparvi, siksi täällä tulee vietettyä aikaa vähän liikaakin - pakko tavata kaikkea siivekkäisiin liittyvää tietoa :smt048
To Elo 20, 2009 21:28
PieniHopea kirjoitti:Heh, luulen että olet ihan oikeassa rodussa, mutta korjaan sen verran että ne eivät ole varsinaisesti laihoja. Niistä ehkä tulee sellainen mielikuva koska turkkia on niin vähän. Cornarilta puuttuu siis peitin- ja välikarva, sillä on vain se unelmanpehmeä pohjavilla (hieman yksinkertaistaen sanottuna) jonka pitää olla kiharaa. Ja korvat mitä isommat sitä paremmat :)

Laitan kuvan koska pyysit vai meneekö liian OT:ksi tällä palstalla.. :smt017 pahoittelut ja poistakaa jos ei saa laittaa!
Lisää kuvia voi katsoa osoitteessa http://www.weigelas.kotisivukone.com

Kuva

Nanoriuttakin meni ihan oikein, eli mun on tosi nano, vain reilu 20l. Tuossa se on näytön vieressä ja täynnä kaikkea pientä, mutta mielenkiintoista. Pikkuriikkinen pala riuttaa :)
Hööna tervehtii...
Kirjoittaja Hööna » Pe Elo 21, 2009 10:28
Hööna kirjoitti:Tällä hetkellä 3 maatiaiskanaa. Kirjaimellisesti aika keltanokka kana-asioissa, mutta intoa löytyy. :smt003
Joskus muinoin ollut "kesäkanoja" mutta nyt olis tarkotus pidellä näitä pidempään ja mahdollisesti hommata jokunen lisääkin.

Palstalta löytyy erittäin mukavasti tietoa aiheesta....kiitokset siitä kaikille
Pe Elo 21, 2009 11:22
Hööna kirjoitti:Joo ,kukko kai se pitäs hommata mut vähän hirvittää ku molemmin puolin naapurit aika lähellä. Alue maaseutumaista mut kuitenki kaava-aluetta. Pitäs kysässä naapureilta et palaako käämit jos kukko huutas pihan perällä. :smt003
Ti Syys 01, 2009 08:20
Hööna kirjoitti:Kiitoksia kaikille....taidanpa ottaa kukon "koeajalle"! :smt003
Hassut kanat
Kirjoittaja nifnaf » Ti Elo 04, 2009 09:49
nifnaf kirjoitti:Heips, eka viesti.

Olen Urjalalainen maallemuuttaja, ensikertalainen kananomistaja. Kävin alkukesästä hakemassa läheisestä häkkikanalasta ensin kolme kanaa ja sitten kun ne onnettomat oppivat löytämään ruokansa, hain kolme lisää. Ne ekat tosiaan olivat melkein pari viikkoa ihan pihalla uudesta vapaudestaan. Luulin ensin, että mun kanala on liian pieni useammalle kanalle, mutta sitten kun niitä aikanai katselin, kuinka ne oli aina kimpassa A4-kokoisella pläntillä, päätin, että kyllä tuohon enemmänkin mahtuu. Tilaa on sisällä noin 4 neliötä ja ulkona saman verran.

Kanat eivät tykkää auringonvalosta, vaan tulevat ulos vasta iltahämärissä. Niille ei oikein kelpaa tarjotut vesiheinät tai muut vihreät. Ne ovat enemmänkin lihansyöjiä, lempiruokana Saarioisten kinkkukiusaus.

Joku kanoista munii niin isoja munia, että eivät mahdu munakoteloon. Ja yksi kana on aina hautomassa. Pitäisköhän hankkia kukko, niin vois saada tipuja?

Eilen löysin varsinaisen ihmeen. Joku oli muninut superpienen munan, sellaisen viiriäisenmunan kokoisen. Otin rasiaan tän pienen, yhden jättimunan ja tavallisen kokoisen, että saisin kuvan otettua. En ole vielä kerinnyt kylläkään kuvaa ottaa...

Kivoja otuksia ovat, kovin arkoja kuitenkin, kun ovat siellä häkkikanalassa olleet. Kanat on valkoisia, rodusta en tiedä. Näyttävät kyllä useimmiten likaisenharmailta, kun tykkäävät kaivaa itselleen monttuja saviseen maahan ja makoilla ja kylpeä(?) siellä.

Viiriäisiä tuonne haluaisin, mulla oli niitä aiemmin, mutta olivat kait niin vanhoja, että suurin osa kuoli noin vuoden kuluttua, kolme jäi jäljelle ja elivät ja munivat talvellakin, kun laitettiin ajastimella niille 14 tunnin päivä tuonne talliin.

Muina elukoina mulla on suomenhevonen, shettis, kolme koiraa, kissa ja kaksi kania.

Kyllä maalla on mukavaa!
Ti Elo 04, 2009 16:44
nifnaf kirjoitti:Moi taas.

Kanat eivät ole broilerikasvattamosta vaan munituskanalasta. Omistajat otisaan sanoivat, että kanala on hämärä, sisälle en päässyt katsomaan. Olihan ne vähän surkeita, kun melkein kaikilta oli pyrstösulat hankautuneet pois siellä häkissä (sanoi emäntä). Nyt alkavat jo olla kanan näköisiä.
Alkuun munivat muutaman nahkamunan ilmeisesti järkytyksen takia. Ja kerran myöhemminkin löytyi nahkamuna, kun Hornetit oli lennelly yli.

Se (mahdollisesti) hautova kana viettää kyllä aikasen paljon aikaa siellä pesässä. Usein on yksin sisällä, kun muut ovat ulkona, ja aina siivotessa ja munia kerätessä sitä saa hätyyttää pesästä pois. Tiedä sitten, jos hautoo niin turhaanhan se hautoo.
mapekor
Kirjoittaja mapekor » Ke Elo 26, 2009 07:51
mapekor kirjoitti:Olen pohjois-savosta asuva mies. Oloneuvoksena ollut jo 8 vuotta. :smt038
Haaveilin jo kakskymppisenä opetella haudottamaan siipikarjaa, mutta nyt vasta on ollut aikaa paneutua haudotusnikseihin :smt003
Kokeilu on ollut haasteellista ja antoisaa. Alun malttamattomuuden mentyä ohi ja uutta tietoa saaneena haudotus ongelmat ovat taakse jäänyttä elämää. :smt047
Kaikille terveiset täältä savosta ja hyvää jatkoa tulevaisuuteen! :smt048
tripulce esittäytyy
Kirjoittaja tripulce » Ke Elo 12, 2009 23:27
tripulce kirjoitti:Tervehdys kaikille!

Täällä pikkupoppoo maatias kanoja, kijekyyhkyjä, kultafasaani sekä parvi riikinkukkoja! :smt035 : D Omistajana sekä hoitajana toimii meitsi parikymppinen puutarhuri varsinais suomesta :smt002 Tässä siis tälle foorumille sopivimmat tipuset, mutta muitakin löytyy isoja ja pieniä.. papukaijoja, koira ja iguaani : ) Kun opin käyttämään sivustoa niin laitan kuviakin tulemaan niistä ja muista : )

Mutta joo! terkkuja teille kaikille! varmaan kyselen apua aina jos jonkinlaisiin pulmiin ja jaan omaa tietouttani osaltani : D

ps, miten niit kuvii saa lisättyä? :smt053

Terkuin Ville :smt024
Pe Syys 18, 2009 17:20
tripulce kirjoitti::smt003 kiittipaljon! : ) tässä vähä kuvia nyt alkuun..

riikinkukkopoikaset ulkona...
Kuva

ja sisällä.. noin 3 viikkoisina kai :smt007
Kuva
ÄsVee esittäytyy.
Kirjoittaja ÄsVee » Pe Elo 21, 2009 20:33
ÄsVee kirjoitti:Moi! :smt006

Olen kolmekymppinen kahden pojan äiti, yhden miehen vaimo ja kahden kissan emäntä Itä-Suomesta. Tiedättekös, pian pitkäaikainen unelmani (perheemme unelma) toteutuu ja me pääsemme muuttamaan omaan taloon, jossa on sopivasti pihaa ja vanha navetta. Ja puolet unelmasta on se, että saan pihaan kasvimaan ja toinen puoli on se, että voimme ottaa tulevaisuudessa kanoja! :love5: Jee jee! Olen ihan innoissani! :smt043

Mitään en kanojen hoidosta (vielä) tiedä. Yhtään kotkottelijaa en ole eläessäni hoitanut. Mutta tässä on pitkä syksy ja talvi aikaa tehdä navetasta kanala ja keväällä sitten laittaa piha kuntoon. Ja ehkäpä sitten kesällä ensimmäiset kanat pihaa kuopsuttelemaan. Toiveissa olisi maatiaiskanat, jolloin voisimme olla mukana säilyttämässä vanhoja kantoja.

Vielä on paljon urakkaa ja opittavaa, mutta viimein meillä on edes mahdollisuus totauttaa haave omasta kanalasta (kun eivät naapurit oikein tässä rivitalossa olisi pitäneet kukon kauniista laulannasta :smt012 ). Kohta muutetaaaaaaaan!! :smt038
La Loka 03, 2009 20:40
ÄsVee kirjoitti:Kiitos kaikille vilkuttelijoille! :)
etna kirjoitti:Tervetuloa munikseen minunkin puolestani! :smt006 Näin pohjois-karjalalaisena on pakko udella, että mistä päin oma paikka löytyi? Ja mitä kanoja haaveissa? Meillä olis täällä Outokummussa kasvamassa säilytysohjelmassa olevia tyrnäväläisiä maatiaiskanoja, jos meinaan tulevaisuudessa kiinnostaa, niin täältä vaan hakemaan! ;)
Täälläpä Iiksenniityllä sitä majaillaan. Eli kymmenisen kilometriä on Joensuuhun, mutta Kontiolahden puolella. (Nyt kaikki tietää :smt003 )
Kanahaaveissa olisi jokin maatiaiskanakannoista. Vielä en ole päässyt niin pitkälle, että tietäisin jo mitä kantaa haluaisin, mutta säilytysohjelmassa olevia olisi tarkoitus haeskella. Kiitos, pidän teidän tyrnäväläiset mielessä. :)

Melko paljon ehdin ennen muuttoa täältä munanetistä jo lueskella. Tämä on muuten aivan mahtava tietopankki! :smt023 Muuton jälkeen on ollut pihassa tosiaan tekemistä ja nettiaika on ollut kortilla. Mutta on ollut tosi antoisaa puuhaa laittaa paikkaa mieleisekseen. Tosin lähtötilanne olikin se, että kasvimaanpaikalla kasvoi polvenkorkuista ruohoa, keskellä takapihaa oli avokomposti (tai jokin vastaava jäterisukasa) ja hopeapajut uhkasivat kaatua ladon päälle. Nyt on kasvimaan paikat käännetty kevättä varten, risukasa siirretty pihan perille ja hopeapajut kaadettu.

Oma lukunsa on vanhan navetan taus, jonne kanojen ulkoaitaus tulee. Siinä on ilmeisesti joskus ollut tunkio, yli viisi vuotta sitten kuitenkin, koska sen jälkeen täällä ei ole asunut mitään koiraa isompaa elukkaa. Mutta nyt siinä kasvoi miestä korkeampia nokkosia ja elämänlankaa tiheänä sotkuna. Kaikki voivat arvata, kuinka helppoa semmoinen on kitkeä. Viikate oli, mutta kyllä naamaansa sai varoa. Annoin niitettyjen nokkosten kuivua rauhassa ja eilen aloin sitten tutkia, mitä kyseisessä paikassa on maan alla. Ensimmäiseksi löytyi suurehko pala kattopeltiä mullan alta, muutama sulkapallo ja kengännauhoja. Mikä aarre kätkö siellä onkaan! Hommahan kävi melkein jännäksi.:smt002 En ehtinyt edes isoa aluetta kaivaa, mutta huomasin että navetan takaovesta (ilmeisesti juurikin ollut lantalan ovi) lähtee kova kiviluiska. Kaivan siis sen myöhemmin esiin ja jännitän mitä muuta maasta vielä löytyy. Jokin suuri pressu siellä näytti ainakin olevan. Niin kauan on kaikki ok, kunhan ei ruumista löydy.

Mutta, homma etenee. Lapio lapiolta kohti kanalaa. Tuleva kanala on ainakin lämpöisen oloinen. Mainio ihan työskentelytilanakin, vaikka lämmitystä ei nyt ole.

Kannatti kaupunkilaisen muuttaa (melkein) maalle! :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

viki1970
Kirjoittaja viki1970 » Pe Syys 11, 2009 08:58
viki1970 kirjoitti:Hei!!!
Viki1970 nimimerkin takana huseeraa monialaharrastaja/osaaja/taitaja ja osaamatonkin ehkä joskus :smt003
Lammilla asusteleva liki 40 Virpi Kaartinen fecebook
Työkseni toimin työn suunnittelijana .

Perheeseeni kuuluu rakkaita lapseni, joita siunaantunnu tyttö 20v ja kaksoset poika ja tyttö 15v :smt054 :smt049
lisäks haluan mainita myös rakkaan ihmisen, joka on kaksosten isän nykyinen vaimo Maxiini ja luonnollisesti hänen lapsensa.....siitä exästä ei niinkään väliä :smt003

Eläimiä tältä tädiltä löytyy:

2 erittäin hyvin opetettua ja suurisarvista vuohipukkia, jotka ei luonnollisestikkaan koskaan hajota mitään :smt002

2 jaloa ja loistavan menestyksen saavuttannutta ratsua(eläkepäiviään viettäviä entisiä ravureita puskaratsu käytössä) :smt023

3 hyvinkoulutettua"sotakoiraa" vahtii pihapiiriä sillä omalla persoonallisella tavallaan, jota toiset kutsuvat haukunnaksi ja toiset räksytykseksi(monirotuisia paperittomia koiria ja se sotakoulukin käymättä) :smt045

4 teräväkyntistä hiirikissaa tietenkin maatilalla täytyy olla, tosin nartut hoitaa sen oikean työn, kun taas kollit keskittyy oikomaan karvojaan auringossa tai uuninpankolla (hmmm......onko tuttua) :smt002

ARVASIN!!! mietit kuitenkin tätä mun siipikarjaani ja mimmonen se on???? Noh se on semmoinen, ettei mulla vielä semmosta ole, mutta jonain päivänä hommaan riikinkukon rouvineen tai vaihtoehtoisesti suurimman mahdollisen kanarodun kukon ja pari rouvaa :smt045

Lintukokemuksesta mulla kuitenkin on sen verran kerrottavaa, että mulla on vielä 2 undulaattia olemassa, mutta maailmalle on kauttani kasvanut noin.30-40 siivellistä.


Ihmisenä musta saa kaikkeinparhaiten selvää tulemalla rohkeesti vaan hyvän aiheen kanssa jutuille, tai ajamalla pihaan juomaan kanssani kupillinen tai kaksikin kaffetta.
Sen verran jos itse itsestäni kertoisin niin huumorintajuinen joskus jopa hiukan joustavakin jääräpää, joka kuitenkin toivottavasti vielä on säilyttännyt kuuntelun jalon taidon :smt048

Kaikille eläimilleni pyrin antamaan parhaimman mahdollisen elon ja olon ja vaikka vitsailenkin, niin KAIKKI OVAT MULLE TODELLA RAKKAITA.

Ei muuta kun tervetuloa tutustumaan.

Kiittäen Viki1970
Pitko esittäytyy!
Kirjoittaja Pitko » La Syys 05, 2009 12:19
Pitko kirjoitti:Pitko nimimerkin takaa löytyy nainen, joka asustaa Lappeenrannassa. Eläimiä löytyy kohtalainen määrä. Vuohia viisi, koiria kolme, kaksi kania, neljä kissaa ja kahden viikon päästä tulee kanamuori + pikkutipuja. Vielä hakusessa olisi varsa. Varsa voisi olla isnanninhevonen tai suomenpienhevonen. Sitten aika näyttää kumpi tulee. Kanoja minulla ei ole aikaisemmin ollut. Mutta olen koulutiloilla kyllä niitä hoidellut.
Kite esittäytyy..
Kirjoittaja kite » Ma Syys 07, 2009 12:07
kite kirjoitti:Hei kaikille.

Täällä yksi "yliikäinen" eläinharrastaja tahtoo kovasti tutustua/siirtyä myös kanoihin :)
Opastusta tullaan kaipaamaan kovasti, joten ahkerasti täällä käyn.
Kanat ovat siis vasta tulossa. Ensin pitää puitteet saada kohdilleen :) Useamman vuoden takainen haave tämä.

Kotoa siis löytyy jo 6-7 hevosta, koira (tällä hetkellä vain yksi :( ) ja pari kissaa. Talliin on suunnitteilla tilat näille.

Pari yritystä pyöritetään isännän kanssa (<- toinen ja toinen "ikioma") ja töissä käyn (työmatka reippaat 90km/päivä).

Kysymyksen esitän tähän loppuun, kun en tiedä minne sen laittaisin muuallekaan...
Lueskelin noita kaikkia (esim. myynti-) ilmoituksia, päivämäärät olivat aikas pitkältä, mutta ovatko ne edelleen voimassa???
En tahtoisi turhaan soitella ihmisille, jos onkin jo myyty tai muuten ilmoitus vanhentunut..
SaMaTa esittäytyy
Kirjoittaja SaMaTa » Pe Syys 11, 2009 15:06
SaMaTa kirjoitti:Heip,

Pitkällisen suunnittelun tuloksena iskikin aiemmin esittäytyneen Kiten innoistamana äkillinen hoppu; löytyi läheltä ja täältä munanetistä myynnistä Orpington (hitsin vaikea sana) tiput. Ilmeisesti jo viikonloppuna muuttavat meille. Olen katsastellut rakennus/remontti osiota orsista yms. mutta kun eiväthän nämä lennä, ja ovat ihan tirppojakin vielä. Mitäs viihdykettä niille ensi hätään? Kasvattajakin kyllä varmasti neuvoo jahka sinne ehdin, mutta jos muillakin on vinkkejä.
Ke Syys 16, 2009 14:31
SaMaTa kirjoitti:Herttahelmeriltä juu tulivat viime lauantaina. Hauskoja tyyppejä.
Mutta kanaroduksi, jonka ei juurikaan pitäisi lentää nämä kyllä ovat varsinaisia aitureita (miten noita vieressä olevia hymiöitä oikein lisätään? Mull näkyy vain joku numerokoodi kun lisään?).... Juuri korotin aidan yli 1,6 metriin. Saa nähdä vieläkö löytyvät aidan toiselta puolelta purukasan päältä bilettämästä...
G-mies esittäytyy
Kirjoittaja G-mies » To Syys 17, 2009 21:26
G-mies kirjoitti:Moikka

G-mies nimimerkin takaa löytyy Pusulassa asuva nainen. Perheeseen kuuluu avomiehen lisäksi kaksi Amerikanakitaa Gunther ja Ellen, kääpiö-kochi kukko Iisakki, punainen iso kana Keiju ja ruskea pikkuinen töyhtöpäinen kana Aaltonen. Roduista ei ole hajuakaan. Keiju on ilmeisesti Orpington ja muut silkkikanoja. Meillä oli myös Aaltosen kanssa samanlainen mutta valkoinen Blondi jonka tie päättyi Guntherin suuhun 11.9. Koira oli nykäissyt paksun nahkapantansa poikki kamalin seurauksin. Pihapiirissä pyörii myos hylätty nuori kissa joka on ristitty Kesämieheksi.
Harrastuksiin kuuluu koiranäyttelyt ja ratsastelu. Tulevaisuudessa, kunhan saadaan edes talo valmiiksi, haluisin pihamaalle muutaman kanan lisää pupuja ja pari kolme lammasta.
Jonkin aikaa olen jo foorumia vilkuillut mutta nyt vasta sain aikaan tämän esittelyn. Luvassa paljon tyhmiä kysymyksiä ja kuutamolla oloa :smt031

Kuvassa tyttäreni ja kanat :smt003
Kuva

Tulipas isona... :smt017
erkku esittäytyy
Kirjoittaja erkku » La Syys 12, 2009 10:56
erkku kirjoitti:Moi!Lempinimeni erkku taakse kätkeytyy 36-v.erittäin mualaishenkinen ja elläinrakas savolaenen naisimmeinen :smt003 .Äijän lisäksi perheeseen kuuluu 16v.poika ja 14v.tyttö sekä parsonipoika Tepi,maatiaiskissa Sisu ja "äitin tytöt" elikkä sekarotuiset maatiaiset:Lady Gaga,Bertta,Elvi ja Herra Hynynen.Kanakuumetta olen potenut jo pari vuotta ja niinpä meillä oli toissa kesänä "kesäkanoja"(kokemus,jota en suosittele.. :smt009)syksyn tullen niihin olinkin jo niin kiintynyt,että niiden hävittäminen oli kova paikka :smt010! Joten talvella ostimme pienen saunamökin,joka siirrettiin pihapiiriimme ja n.kuukauden kunnostustöiden jälkeen siitä tulikin oikein näppärä kanala ulkotarhoineen.Poppoo haettiin helatorstaina Joroisista niiden ollessa n.viisiviikkoisia ja ensimmäisen munanen ilmestyi elokuun lopulla eli n.20 vk:n ikäisenä :smt043 .Poppoo oleilee pääosin mökissään/ulkotarhassaan Tepin ja naapuruston koirien( :smt013 12 kpl !!!)takia,mutta kerran päivässä ovat valvotusti tunnin pari vapaana pihalla kuopsuttelemassa.Laittelen kuvia jahka opettelen tän käytön :smt024 ja toivottelen kaikille oikein aurinkoista ja kaunista syksyä :smt002
vilho rautiainen1998
Kirjoittaja vilho rautianen1998 » La Syys 19, 2009 13:32
vilho rautianen1998 kirjoitti:meitsi on vilho rautianen ja asun alavudella pohjanmaalla meillä on kaks koiraa 2kanaa
ja 2kukkoa :smt023 munanetis on kiva olla :smt024
Apila täällä hei!
Kirjoittaja apila » Ke Syys 23, 2009 08:20
apila kirjoitti:Nimimerkin takana kirjoittelee luomuviljelijä Raumalta. Meillä asustelee Piikkiöläisiä maatiaisia: kaksi kanaa, yksi kukko sekä 16 nuorikkoa, joista mielestäni 6 on kanaa ja 10 kukkoa. Lisäksi löytyy itäsuomenkarjaa (kyyttöjä) n. 50 kappaletta, muutama friisiläinen ja ayshire, kaksi tiibetinmastiffia, neljä kania (yksi kääpiöluppa ja kolme ristytyskania) ja neljä maatiaiskissaa.

Ensimmäiset maatiaiskanat ovat tulleet meille tänä kesänä. Kertakaikkisen ihania ja upeita eläimiä!
Morjens!!
Kirjoittaja Harkko » Ke Syys 23, 2009 11:35
Harkko kirjoitti:Löysin tännekkin. Eli täällä pohjoisen harvoja kanaharrastajia tai en ainakaan tiedä paljoa kanan omistajia täällä päin :smt017 Kanoja minulla on noin 50 , kymmenen kukkonsa kanssa sen lisäksi omistan 10 riikinkanaa ,kahden kukkonsa kanssa ja vielä 20 hanhea joista 3 uroksia. Eli melkoinen eläinmäärä :smt002
Ke Syys 23, 2009 12:23
Harkko kirjoitti:Entisessä Yli-Kiimingissä nykyisessä Oulun laitakaupungissa asustelen minä.
JF täälläkin
Kirjoittaja JuiceFani » Ke Syys 23, 2009 22:56
JuiceFani kirjoitti:Mielestäni olin jo kirjottanu mut en mä nähny mitään mikä liittyis minuun.... Ehkä se oli sit lampolaan jonne kirjotin joskus jotain.
No mut kerron nyt täälläki että lintuja jo löytyy ja lisää ois tulollaan. Viiriäisiä 5 ja sitten on yks kiuruvetinen kana ja sillä seurana alhokukko.

Niin ja niille jotka ei tunne ennestään niin oon vm -75. Tällä hetkellä kolmen lapsen äiskä. Kihloissa. Mies tosin ei vielä asu saman katon alla. Elukoita on 17 tällä hetkellä. Löytyy lintujen lisäksi koiria, kissoja, kaneja ja vuohia. Tässä nyt lyhyesti. Ja Kiuruvedellä asutaan. :smt006
To Syys 24, 2009 12:21
max3 kirjoitti::smt006
Sun esittely on jo siirretty tuonne keräily ketjuun "käyttäjien esittelyjä alkuvuodelta 09".
Kiva kuulla, et oot jo kanojakin saanut hommattua! :smt003
La Syys 26, 2009 21:05
JuiceFani kirjoitti:Ai mä oon jo niin vanha tapaus täällä, keräilysarjaa. :smt005 :smt035 Joo no tulipa nyt sit tilannepäivitys hoidettua jos en uus ollukkaan. :smt004

Ja Kiuruvetisiä kyllä hommaan enemmänkin. Kukon ja muutaman kanan. Mut vissiin samasta paikasta en saa. Voipi siis tarjota mulle kiuruvetisiä ja muutaki kivaa. :smt040
Määki,vaikka jo aikaa sitten kirjauduin..
Kirjoittaja outi s » Su Syys 27, 2009 06:17
outi s kirjoitti:Elikkäs muutaman kanan (perus maatiaisen ...kait) hommasin keväällä ja tietty kukonkin.
Eli alunperin meillä oli Gille-kukko ja 5 kanaa,mutta yksi "hävisi" kesällä johonkin,liekkö päässyt navetan puolen kolosta pois (koska ulkohäkin puolelta ei pääse) ja sit kuttuaitauksen kautta ulos ja joku kettu tai joku hoidellut,ei sulkaakaan ole löytynyt.
sit meidän muu lauma: 8 koiruutta (4x landseer,3 x greyhound ja yksi spk),5 maatiaiskisulia,4 kuttua,yksi kalasoppa (pääasiassa kiekkokaloja) ja sit pojilla on 1 syyrialainen hamsu ja 3 roboa eli ei ole vaapaa-ajan ongelmia :smt002
Jafuli esittäytyy
Kirjoittaja jafuli » Pe Syys 25, 2009 17:47
jafuli kirjoitti:Perheeseemme kuuluu minä ja ukkoni sekä 4-vuotias tyttäremme. Eläinosastoa edustaa tällä hetkellä 14-vuotias karkeakarvainen mäyräkoira Piispa, 7-vuotias walesinspringerspanieli Sissi, 1-vuotias karkeakarvainen kaniinimäyräkoira Esko ja pitkäkarvaiset maatiaiskissat Waakku ja Vasili.

Ostimme viime keväänä vanhan puutalon ja nyt olemme ajatelleet laittaa pihaamme kanalan. Ulkorakennuksessamme on nyt tyhjillään oleva kesähuone, joka on eristetty, mutta siinä ei ole lämmitystä ja sen olemme ajatelleet pyhittää kanojen valtakunnaksi. Olemme ajatelleet, että hiljaa hyvä tulee ja siksi tarkoituksenamme on talven aikana ensin katsoa, kuinka alas lämmöt kesähuoneessa putoaa, jotta tiedämme tarvittaisiinko kanalaan jonkinlainen lämmitys ja aiomme myös rakentaa kesähuoneeseen orret ja pesät yms tarpeellisen ennen kuin uudet asukkaat voisivat muuttaa. Tilassa on onneksi jo sähköt ja kaksi ikkunaa (yksi isompi ja toinen pienempi). Talven aikana rakennamme kesähuoneen ympärille kanoille myös tarhan, koska pihallamme kanat eivät voi olla vapaana koiriemme takia, mutta myös siksi, että alueellamme liikkuu ainakin yksi kesyyntynyt kettu, koska joku naapureistamme ruokkii repolaista. :smt013

Olimme ajatelleet hankkia maltillisesti neljä tai viisi kanaa ja yhden kukon. Viidellä kanalla ja yhdellä kukolla olisi tuolloin sisätiloina 8,7 neliötä ja kanalan ulkopuolelle saataisiin rajattua tarhaksi ainakin noin 25 neliötä. Sisätilaa olisi tuolloin siis suunnilleen 1,45 neliötä per lintu ja ulkotilaa vähintään 4 neliötä ja risat per lintu. Ulkotarha olisi osittain nurmikkoa, osittain hiekkaa ja se katetaan verkolla, ettei haukat/huuhkajat yms vie kanasiamme.

Toiveenamme on ostaa joltain maatiaiskanojen säilyttäjältä ensi keväänä/kesän kynnyksellä nuorikoita/kanoja ja kukko. Eniten olisimme kiinnostuneita Alhoista ja Piikkiöläisistä. :smt007 Meillä linnut pääsisivät lemmikeiksi ja jos onnistumme saamaan "puhdasrotuisia" maatiaisia, voimme taata, ettemme sekoita kantaa muihin rotuihin.

Katsotaan nyt miten projekti etenee, innostus on ainakin kova, koska olen koko ikäni haaveillut omasta pikkuisesta kanalasta ja ikiomista luomumunista.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ma Loka 12, 2009 17:22
Claudia esittäytyy; elämämme kanojen kanssa
Kirjoittaja Claudia
Claudia kirjoitti:Heippa kaikki!
Olen onnellinen kiinalaisten kääpiökochien hyysääjä ja potpottaja.
Aluksi oli kukko ja kana. Viikko ostamisen jälkeen kukko kuoli minulle tuntemattomasta syystä eikä kukaan asiaan koskaan mitään sanonut, viisaammat siis. Uusi kukko ostettiin ja vielä kana.
Murhetta riitti kukkojen suhteen, ystäväni koira ei ollutkaan niin mukava kuin meidän rakas belgi-poikamme ja ystävän koira tappoi rakkaan Callemme :'(
Toivuttuani tästä, tuli jälleen kukko. Ja se kolmas kana. (hankkiessani alunalkaen itselleni kukon ja kanan ostin vanhemmilleni 30-vuotis hääpäivälahjaksi yllätykseksi kanan ja kukon ja nämä sitten tulivat meille talvihoitoon ja sain samalla siinä siis kolmannen kukon) Ja kuinka ihanaa, kanamme alkoivat hautomaan ja kyllä vauvoja odoteltiin.. ja odoteltiin... ja ei sieltä yhtään tullut ja siinä samassa pettymyksessä Kaarle-kukkomme silmä turposi ja kiikutin eläinlääkäriin (ja joutui samalla reissulla mukaan e-kortin inssiajoonkin, onnen-kukko, läpi meni inssi :) ) ja sitä hoidettiin ensin tulehduksena. Toivoin antibioottejakin mutta se ei silloin onnistunut koska määrä oli kuulemma niin valtava? Ihmetytti... Ja lopulta soitin aivan toisaalle paikkakunnalle ja vaadin antibiootit... Niiden saaminen edelleytti kolmannelle paikkakunnalle ajamista ja nenän edestä suljetun apteekin ovien koputtelemista ja anelemista. Sainhan minä ne lopulta! Ja seuraavana päivänä menin klinikalle kun halusin kukon rauhoitusta ja märkäpaiseen tyhjäämistä (pehmytkudoksen kautta silmän takaa) jotta antibiootit purisivat paremmin. Sepä ei ollut mahdollista koska kyseessä oli kasvain ja näin Kaarle-kukkomme kiekuminen päättyi siihen reissuun... Kasvain oli ilmeisesti syy siihen ettei haudotut munat olleet koskaan hedelmöityneet.
Olin murheen murtama. Ja ajattelin että nyt saa kukkoilut riittää. Mutta hassut kanamammamme olivat toista mieltä. Ja niin lähdettiin hakemaan Ykä ja kaunis Ykämme on nyt 8 kanavauvan isukki.Tai taitaa niistä vauvoista kolme olla kukkopoikia...
Tässä alkuni kanafarmarina lyhyesti kerrottuna :-) Kaksi kesää jo takana! Lisäksi perheeseemme kuuluu minun, kanojen, lasten ja isännän lisäksi edellä mainittu belgipoikamme, neljä heppaa, kaksi pupua, marsu ja kaksi kissaa..
Eläintarinaa riittää kirjoiksi asti, mutta pitäydyn kanojen hauskuuden parissa näillä sivuilla. Ja hauskaa on ollutkin :-) Paitsi onnettomien kukkojemme kohtalot eivät kyllä mieltä ylennä.. Mutta toivotaan ettei enää kukkopoikien taival ole niin raskas. Ainakin vaikuttaa kaikki hyvältä ja kanojen rakkaudellinen potpotus aamulla saa hymykuopat esiin!
Ke Loka 14, 2009 21:07
Topi esittäytyy
Kirjoittaja Topi
Topi kirjoitti:Heissan! Kanaharrastus minulla alkoi siitä kun tätini lahjoitti kesäkanansa ja kukkonsa minulle viimevuoden syksyllä. Ennestään minulla oli 3 lammasta ja kääpiöluppa, joten vanhassa navetassa oli vielä tilaa kanoille. Niinpä tänne muutti Topi-kukko ja kanat Hilma, Lyyli, Hulta ja Santra. Heidän rodustaan minulla ei ole mitään käsitystä, koska täti oli valinnut kaikki erilaisia kanoja ja syksyyn mennessä oli ehtinyt unohtaa mitä rotuja ne edustivat.... Kokoa suunnilleen sama kuin maatiaisilla. Kesällä onnistuin hankkimaan pari kanaa lisää (toinen alhon kantaa ja toinen isa brown) ja nyt syksyllä vielä 4 kanaa (maatiaisia, kannasta ei täyttä varmuutta). Kesän aikana navetta-asukkien määrä on kasvanut muutenkin, lampaita on nyt 5 ja kaneja 7. Lisäksi kaartiin kuuluu 2 monirotuista koiraa, Sissi 8v ja Alli 4v ja 2 kissaa Sumu ja Riähkä.
Kaksi kesää on kulunnut vasaran varressa, navettaan on syntynyt karsinoita, kanihäkkejä, koppeja, kanala, välillä olen korjaillut entisiä (pässin särkemiä tai muuten epäkäytännöllisiä yksityiskohtia) ja ensikesän projektiksi olen suunnitellut mm.kanalan laajennusta... :smt001
Ke Loka 14, 2009 23:38
KAIKKI ELÄMÄ ALKAA MUNASTA
Kirjoittaja omne vivum ex ovo
omne vivum ex ovo kirjoitti:Aloitan heti reilusti selittelemällä, OMNE VIVUM EX OVO, latinaa en ole koskaan opiskellut, muutamia tällaisia lentäviä lauseita on kuitenkin vaatteisiin tarttunut. Siis, Kaikki elämä alkaa munasta. Taisi olla vuosi 1999, samoihin aikoihin kun näin nopean välädyksen televison ajankohtaiohjelmasta jossa puhuttiin jotain maatiaiskanasta, ja bling! Sillä hetkellä tiesin että tässä tämä nyt on, elämää suurempi juttu.
Silloin minulla oli jo kaksi suomenlammasuuhta ja maatiaiskoira; paimensukuinen lapinkoira. Kymmenen vuotta on kulunut, paljon on tapahtunut. Suurta ja pientä itäisestä ihmisestä on tullut läntinen, lampaat saavuttivat korkea iän ja ovat Taivahan laitumilla, ensimmäiset maatiaiskanani Eeva ja pAdam myös.
Silloin olin vielä pikkuisen fanaatikko halusin että sailytettävä kana hoitaa lisääntymisen itse, ei hoitanut. No nykyisin on toisiN.
Siis, asun eteläisessä Satakunnassa samaisen koirani kanssa, kaksi kissaa, ja piikkiöläisiä maatiaiskanoja ja kukkoja kuuluu ruokakuntaani. Säilyttäjäohjelmassa olen ollut kymmenen vuotta. Kauan seurailin näitä sivuja ja tunsin kovasti vetoa tänne - ja tässä minä nyt sitten olen!
To Loka 22, 2009 22:20
omne vivum ex ovo kirjoitti:Olin niin touhuissani itseäni esitellessä että unohdin kokonaan nämä äänettömät(!) yhtiöjäsenet. Piikkiöläisiä ovat maatiaiskanani, Aleksanteri, vaalea suuri ja hyväluontoinen ja huolellinen toimissaan. Hänen vaimonsa Aleksandra vaalea, Beatrice vaalea, Charlotta musta. Seuraava sukupolvea Nikolai kiltti touhottaja, tekee kuin mestari määrää. Desiree, kuuluu oikeasti Aleksanterin parveen, muttei niin kovin pidä väliä kenen kukin on. Sitten nämä elokuiset kakarat, niitä on yksi kukkopoika ja kahdeksan tyttöä.
Kymmenen vuotias paimensukuinen lapinkoira vanhapiikani Peikko ja kaksi näitä tavan katteja Kukka ja Elli.
To Loka 15, 2009 17:36
Suvianne taas täällä ;)
Kirjoittaja Suvianne
Suvianne kirjoitti:Hei,
Pitkästä aikaa.
Kanaset voi hyvin, mitä jäljellä on!
Epäonnikin on ollut matkassa.
Irtokoira kävi meillä tekemässä tuhoja ja tappoi AlhoKukko Aikamiehen ja todella kauniin nuoren Alhokukon.
Kaksi kanaa meni myös samalla. Eniten harmitti Aikamies kukko.
Aikamiehestä sain kuitenkin 100 euroa korvausta. Kaippa se vähän lohduttaa.
Yksi kukko jäi ja se oli juurikin sekarotuinen Kiljukaula..
Pidän blogia, siellä on kaikkea muutakin sälää, mutta Eläimet kohdasta löytyy vähän kuvia siitä miltä nykyään lauma näyttää.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

Terkkuja kaikille!! :)
Ti Loka 20, 2009 14:52
Minä täällä hei!:)
Kirjoittaja Rouva Ihahhurja
Rouva Ihahhurja kirjoitti:Moi vaan, tännekin eksyin, kun tarkoitus on siivekkäitä hankkia.
Maatiaisparvi on tilauksessa, vielä ei ole ihan varmaa, että keneltä tilaan.:)
Olen siis Lapinlahdelta, Pohjois- Savosta kotoisin ja muutettiin juuri tilalle, jossa tarkoitus on aloittaa lampailla, vuohilla ja kanasilla leivän hankinta. Mies käy muualla töissä, minä olen jo valmiiksi kotona kahden villin pojan (Oiva 4-v. ja Aarre 1v. 9kk.) kanssa. Ammatiltani olen eläintenhoitaja, nyt täydennän opintojani lammastalousyrittäjäkurssilla.
Ihmisten lisäksi meillä asuu tällä hetkellä neljä kuttua, kaksi koiraa ja kaksi nelivarvaskonnaa.
Yleensä en kamalasti kirjoittele foorumeilla, kun iskee kova itsesensuuri ( :smt018 ), mutta luen sujuvasti teidän muiden juttuja.
Mukavilta vaikutatte kaikki.:) :smt006
To Loka 22, 2009 12:45
Hei vaan!
Kirjoittaja ankka
ankka kirjoitti:Yritän tässä nyt esittäytyä...Asustelen Uuraisilla eläinlauman, kahden lapsen ja miehen kanssa. Laumaan siis kuuluu 3 hevosta ja poni, psk-vasikka, 2 lammasta, 2 ankkaa(myynnissä), 4 kania(hermeliinejä ja kääpiöluppiksia- poikasia myynnissä, silkkikanan ja kääpiökanan risteytyksiä(myynnissä kaksi kukkopoikaa), 2 kissaa ja koira. Aika harvoin ehdin koneella istua, mutta joskus täytyy yrittää. Minulle eläimet on elinehto ja yritän hoitaa ja pitää niitä niin, että ne olisivat onnellisia. Pyrin mahdollisimman lajityypilliseen olotilaan eläimillä. Siten ne ovat minusta onnellisimmillaan ja pysyvät terveenä. Eipä sitten muuta.
Ma Loka 26, 2009 13:50
Malla esittäytyy
Kirjoittaja malla
malla kirjoitti:Hoidellaanpa esittäytyminen pois päiväjärjestyksestä, vaikka eläinhankintani ovat vielä, miten sen ny sanois, vaiheessa. (Avatar-kuvakin saa vielä odottaa.) Olen viisikymppinen akateeminen maatiainen; miten osasinkin tiivistää näin hianosti.... Perheeseen kuuluu mies ja viikot koulukaupungissaan asuva lukiolaistytär, joka harrastaa ratsastusta. On myös 8 kk ikäinen lapinporokoiratytteli sekä kaksi maatiaiskissaa, jälkimmäiset löytölapsia alkujaan. Saarijärveläiselle tilallemme on juuri valmistunut talli kahdelle hevoselle ja lampaille, ja tietysti varusteluun sisältyy pienkanala. Kanalassa asuu vasta jokunen hyyryläinen, mutta loppuvuodesta se vasta tohina alkaa kun saan oman parven ilmajokelaisia! Säilytysohjelmaan aion mukaan, tämä on ollut pitkällinen toiveeni. Ensi vuoden puolella saapuvat ahvenanmaanlampaat. Hepat "jossain vaiheessa"; työhevoskäyttö kiinnostaa. Vaikka en itse taida olla vikkelimpiä keskustelijoita, on tosi kiva liittyä munislaisiin - hyvä henki ja tietoa piisaa! Kanakuumetartunta ON tosiasia huushollissamme!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttäjien esittelyjä loppuvuodelta -09

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Terve, tässä hellu
Ti Marras 03, 2009 09:35
hellu kirjoitti:Elikkäs. Meillä on ollut 2008 keväästä lintuja, ullalta haettiin silloin ankkoja 8. Viime kevät talvella meille tuli tuttavan tuliasina kanoja joista minulla ei ole hajuakaan mitä maatiais rotua ne mahdollisesti voisivat pitää sisällään. Jokatapauksessa ne olivat kauniin kirjavia, pieniä, äkäisiä ja ilmeisen vanhoja koska olivat jo niin laihoja ja muniakaan ei siunaantunut neljästä kanasta kuin yksi. Nyt loppukesästä ne alkoivat yksi toisensa jälkeen oikomaan koipiaan, niin että jäljellä ei enää ole kuin yksi kana.
Kukkoja meille on kertynyt sekalainen seurakunta. On valkoinen, musta, ruskea( jonka oma kana hautoi munasta jonka sain kylässä käydessäni paistettavaksi miehelleni), eli Jaakko-teppo, urho ja onni.
Keväälä haettiin sitten Ähtäristä kääpiö kocheja kolme kanaa ja kukko (Pauli-antero tuttujen kesken antsa), jotka ovat kauniin harmaita. Samalla reissulla meille muutti kolme faverolli kanaa, joista yksi kuoli tuntemattomasta syystä aivan yhtäkkiä.
kesäkuussa ennen juhannusta kuoriutuivat ensimmäiset ankanpoikaset ja heinäkuussa seraavat, kuin myös meille muuttaneet viiriäiset(mirriltä). Ankkoja meille tuli muuten kesällä 2008 lisää kolme tavista ja nämä kuoriutuneet on siis tupsuankkojen ja tavisten jälkeläisiä, kauniin värisiä ja iso äänisiä.
No nyt sitten tänä syksynä hommasimme upean faverolle kukon (Ruudolf) jolla on aivan valloittava musta osama parta ja huikean kaunniit värit. Ruudolf on ystävällinen kaveri.
Tuvassa häkissä piipittää nyt 4 kochi brahma tipuja ja neljä ruskeaa pientä tipua ( voi kauhistus kun en saa nyt mieleeni rotua,maatiaisia kumminkin).
1.11.2009 hain sitten nurmosta miehelleni orpington kanan ja kukon isäinpäivälahjaksi. Tosi hienoja mustia lintuja Pike ja Paavo ovatkin.
Lintujen lisäksi meillä on belgian jättikaneja, pari koiraa, neljä kissaa ja sitten lehmiä, myös pohjoisuomen karjaa, kauniita,pieniä ja valkoisia. Muutama länsisuomen karjan edustaja ja Afrikkalainen kääpiökili Hessu, Justiina vuohi ja lampaat Santra, Tiina, Lissu ja Lyyli.
Että tällaisa eläviä meillä kuuden lapsen ja isännän lisäksi.
Linnut asuu muuten vanhassa kaksikerroksisessa omakotitalossa, Ankat saunassa ja kylppärissä, kanat sitten kammareissa ja lampaat eteisessä ja olkkarissa :-"
Ti Marras 03, 2009 11:22
hellu kirjoitti:Kiitoksia muistin virkistämisestä :smt001
Ne tiput on aivan kertakaikkisen suloisia varsinkin kun ne nukkuu orrella jonka olin häkkiin viritellyt.
Muistelinkin että ne olivat ilmajokisia, mutten uskaltanut laittaa kun en ollut aivan varma. Taitaa vanhalla jo dementiaa pukata kun moisen asian unohtaa, eikös se lähimuisti ensin petä :smt003
Maattari täällä moi!
Su Marras 15, 2009 15:54
Maattari kirjoitti:No sainpa vihdoinkin aikaiseksi esittelyn. Pitkään olen jo foorumia seuraillut ja aikaa sitten rekisteröidyn. Tämän nicin takaa löytyy 46 v nainen jonka perheeseen kuuluu mies ja 4 poikaa. Lisäksi meillä on englanninspringeriuros ja toinen tulossa ensi viikolla. Kanalassa asustelee kukko neljän rouvansa kanssa sekä elokuussa kuoriutuneet nuorikot joista kolme kukkoa ja 8 kanaa (aloittelijan tuuria). Kanat ovat iittiläistä kantaa kun Iitissä asutaan. Nyt kovasti siivoilen navettaa, suunnitelmiin kuuluu lisätä eläinmäärää kahdella, mieluiten lypsävällä, vuohella. Ja sitten haluaisin vielä orppeja ja ja... ja kilejä joskus.
Paljon on foorumilta opittu ja muutenkin täällä on ihanaa viettää aikaa samanhenkisen porukan kanssa!
Tervehdys kaikille!
Ke Marras 18, 2009 20:23
helmiinanne kirjoitti:Hei kaikille täällä kirjoittelee kesäkuussa 09 ensimmäiset kanansa saanut nainen pohjoispohjanmaalta.

Vuoden olen lueskellut foorumia moneen kertaan ja ylipäätään lukenut kanoista. Lapsuuden haave ollut saada kanoja ja viime vuonna toteutui haave omasta kodista ja perunamaasta. Sen myötä avautui todellinen mahdollisuus ottaa kanoja.

Eli sain ostettua itselleni omat kanat ja olen nyt ylpeä kahden kanan Helmiinan, Annen ja Ruudolf kukon omistaja. Eläimet ovat maatiaisia ja Alhon kantaa. Lisää on tulossa ensikeväänä. Eli on puraissut kanainto ihan tosissaan. Yritän silti hillitä ja kasvattaa laumaa pikkuhiljaa taitojen ja kyvyn mukaan.

Kuulumisiin täällä foorumilla jahka tulee omia pähkäilyjä mieleen!

Kiitos ylläpitäjille tästä foorumista! Todella ansiokas ja hyvä käytännön tietolähde. Kanoista on niin vähän tietoa siipikarjaliiton ja parin kanakirjan lisäksi. :smt041
Vanttu esittäytyy
Ke Marras 18, 2009 21:48
vanttu kirjoitti:Tervehdys kaikille! Olen uusvanha kanaharrastaja: viime kesäisessä navettatulipalossa horniolaiset kanamme tuhoutuivat. Muut eläimet eli lampaat, naudat, hevonen ja poni, olivat laitumella.

Kovasti on rakennettu, ja nyt myös pieni kotikanala alkaa olla valmis... ja nikkarointia nopettaakseni olen jo Munanetin kautta löytänyt itselleni pienen parven, jonka lähiaikoina noudamme.

Eilen muutes kävimme naapurin kanalassa katsomassa vielä rakennusvinkkejä; pikku kanalaan kun tulee osasto ankoille, kanoille ja kaukaa viisaasti kukonpojille. Naapurimme on rakentanut harrastuskanalan, jonka koko on 160m2! Kanoilla on todella luksusolot: joka häkistä ulkoilutarhat, ja viihtyisät häkit. Kanoista monet olivat käsikesyjä. Kukkoja oli monta looshia, ja kysäisin kukkopaisteista ja vastaus oli "söisitkö sinä lapsiasi?"

Tällä naapurilla on monensorttisia kanoja, riikinkukkoja yms. Myös komeita maatiaisia, mutta meillä on vielä voimassa edellinen säilytyssopimus ja haluamme jatkaa säilyttäjinä, vaikka nyt rotu vaihtuu.

Lapsetkin innolla odottavat kanoja... ekaluokkalainen oli viime yönä nähnyt unta, että kaikki kanamme ovatkin kukkoja.

Kirjoittelen lisää, kun kanat ovat kotiutuneet!
La Marras 21, 2009 19:58
vanttu kirjoitti:Nyt meillä Hämeenkyrössä pienessä kanalassamme on kuusi tyrnäväläistä kanaa ja yksi kukko- kiitos Muusa!

Meidän kanapäivämme sujui tänään niin, että aamun kuuden hujakoilla metriklubi aloitti leikkikanoilla leikkimisen. Sitten suunnattiin kananhakureissuilla ja saatiin valita ihanat tipuset, jotka pusujen jälkeen pakattiin matkaa varten.

Kotona on sitten ihasteltu kanasia ja välillä lapset piirtäneet kuvia niistä. Kanat ovat kyllä hurmaavia; kaikki ovat erivärisiä ja kesyjäkin ovat. Joukossa on musta, harmaa, valkoinen mustin merkein (dalmatialaiskana), riistanvärinen ja erisävyisiä ruskeita kaksi viimeistä.
Terveisiä undumaatilalta -emma esittäytyy
Pe Marras 20, 2009 19:54
Emma kirjoitti:Hei kaikille,
olemme juuri muttamassa maalle, isohkolle maatilalle jossa siisti, mukavanoloinen ja valoisa navetta odottaa siivekkäitä. Tarkoitus on siis harrastusmielessä hankkia maatiaiskanoja. Lintuelämä on meidän yhteisöperheelle (2 perhettä yhdessä) tuttu sillä sisällä avaarioissa lentää mm undulaatteja (n. 50kpl; mukana paljon rescue lintuja sekä vanhoja yksilöitä viettämässä eläkepäiviään), neitokakaduita, kaulukaijoja ja kaiken kruunaa tanimbarin kakadu -eli melkoinen papukaijajoukko. Kyyhkyt ja viiriäiset ovat meille tuttuja joten on luontevaa siirtyä myös kanoihin. Siivekkäiden lisäksi löytyy pupu ja 6 koiraa.

Maatilamme sijaitsee Turun saaristossa.

terkuin Emma ja siivellä elävät

tässä tanimbarin kakadu Roope n. 25v
Kuva
Ti Marras 24, 2009 19:54
Emma kirjoitti:Kiitos toivotuksista kaikille.

^Kiitos Roope kehuista, roope-poope on vasta nuori aikuinen lajissaan sillä tanimbarit voivat elää jopa 60 vuotiaiksi, suurinosa papukaijoista kun on eliniältään melko pitkäikäisiä -mm ara-papukaijan tiedetään eläneen 120 vuotiaaksi lemmikkilintuna :smt003 , joten kun minusta aika jättää, voi olla että Roopen saa perintönä joku mun lapsenlapsistani :smt050 .
Helvenia esittäytyy
Su Marras 22, 2009 09:46
Helvenia kirjoitti:Heipähei!
Viime kesästä saakka olen tätä foorumia selaillut, mutta nyt vasta rohkenin liittyä joukkoon. Olen 24-vuotias naisimmeinen Raahesta, Pohjois-Pohjanmaalta. Tällaista pientä ja vanhaa maatilapaikkaa asutamme avopuolisoni Peten kanssa, ja eläimiä löytyy lampaista koiriin ja kissoista marsuihin ja kaikenlaista siltä väliltä. Navetastamme on lisäksi "varattu" jo paikat parille ponille...ja muutamalle kanalle! :smt002
Navetan entinen sauna on aikoinaan remontoitu ja lämpöeristetty kaneja varten. Kanit meillä asuvat nykyisin häkeissään lampolan puolella, ja kanila on siis aikomus muuttaa kanalaksi. Ei se oikeastaan muuta vaatisi kuin pesät ja orret, sekä hieman lisätietoa kanojen oikeaoppisesta hoidosta ja ruokinnasta.

Tämä pieni projektimmehan lähti siis siitä, että kun meille tuli lampaita, alkoivat järkiään joka toinen tuttu kyselemään että no onkos teille kanoja tulossa, että saisi munia? Oma lehmä ojassa siis, mutta silloin aloin miettimään että niin, miksipäs ei, olemmehan itsekin kananmunien suurkuluttajia ja olen aina ajatellutkin että omat kanat voisivat olla mukavia, ja koska en halua tukea häkkikanaloita, luomumuniin menee pieni omaisuus, eivätkä nekään ole mielestäni tarpeeksi eettisesti tuotettuja... Mutta ensisijaisesti minua kiehtoo kana eläimenä! En ole koskaan omistanut edes undulaattia, joten minua vähän jännittää tällaisen minulle aivan oudon lajin hoito ja ruokinta, mutta jospa minä saisin apuja täältä munanetistä, ja samalla jännitykselleni lievennystä.

Minä ihailen "vanhaa aikaa", ja lisäksi hyvä eläintenpito on minulle sydämen ja kunnian asia, joten kanoille on tarkoitus järjestää mukavat ja väljät tilat ja olot. Ja kuulun myös siihen sarjaan joka lässyttää eläimille kuin pikkulapsi ja jokaista otusta olisi pakko saada lääppiä...lampaammekin ovat sellaista "sylimallia". :smt003 Haaveilemmekin siis hankkivamme muutaman maatiaiskanan säilyttäjältä, ja vielä jos löytäisimme kivoja, kesyjä ja kilttejä eläimiä, myös erityisen kiltin kukon olisimme enemmän kuin tyytyväisiä!

Tulen varmasti kyselemään välillä hyvinkin tyhmiä kysymyksiä, mutta kiitos jo etukäteen pitkäjännitteisyydestänne. :smt004

Oikein hyvää talven alkua teille munanettiläisille toivottaa
Henna Äijälä
Jemuli esittäytyy
Ke Marras 25, 2009 11:05
Jemuli kirjoitti:Pitkäaikainen haaveeni toteutui syksyllä ja sain lahjaksi kanoja. Kovasti olen opiskellut kanoista, tämän sivuston löysin alkuviikosta ja heti halusin mukaan! Paljon on vielä opittavaa ja täältä varmasti saa hyviä neuvoja!
Jaffalta terveisiä
To Marras 26, 2009 13:58
Jaffa kirjoitti:Heipparallaa kaikille tasapuolisesti,

olen jo maaliskuussa rekisteröitynyt tälle foorumille, mutta nyt vasta saan aikaiseksi esittäytyä. Päivittäin käyn lukemassa viestejä, mutta ei ole tullut kirjauduttua juuri koskaan.

Olemme kolmihenkinen perhe, poika on viisivuotias, itse olemme nelikymppisiä. Maalla asuttu vasta kolmisen vuotta. Olen Helsingistä muuttanut miehen perässä tänne pohjoisemmaksi, täällä on nyt vierähtänyt jo kaksitoista vuotta.

Eläimiä minulla on ollut ihan aina, pikkuliskoista ja käärmeestä hevosiin asti. Luonnonvaraisia eläimiä hoidan myös, tällä hetkellä talven yli hoidossa on neljä siiliä. Varista, kalalokkia, pääskystä ja rusakkoa on myös ollut hoidossa. Eniten kuitenkin noita siilejä on ollut tässä vuosien mittaan. Joitain rescue- elikoita olen myös ottanut vastaan , pari frettiä ja muutaman kesyrotan.

Ensimmäiset kanat tulivat maaliskuussa, pari Alholaista kera Jaffa-kukon. Kesäkuussa tuli mustakalkkunapariskunta, elokuussa rokkipariskunta ja lokakuusa pronssiakka. Nämä kaikki on hankittu Munanettiläisiltä. Sunnuntaina pojan kanssa haettiin neljä jättikochinia, nämä löysin vuohiforumin puolelta.

Muita elikoita on vanhempi collie, kolme kissaa, ( ragdoll, siamilainen ja maatiaiskolli ) ja vuohia neljä. Vielä kun löytyisi jostain toinen rokkikana ja ensi kesänä ajattelin noita silkkejä jostain löytää...

Jospa se minäkin nyt innostuisin näihin keskusteluihin, kun sain tämänkin värkättyä. On sitä ihminen laiska, kun ei edes näppäillä muka jaksaisi. :oops:
Tervehdys Toivolasta!
Pe Marras 27, 2009 20:37
Toivolan väki kirjoitti:Heippa vaan kaikille, Toivolasta esittäytyy Emäntä ja Isäntä.
Kanasia meille hankittiin tänä kesänä, Laukaasta (terveisiä vaan sinne, vielä on enskertalaisilla säilyneet hengissä :) löytyi 3 kiuruvetistä nuorikkoa (Tyyne, Hilja ja Raili) ja kukkopoika Muikku. Vanhaan pihasaunaan tehtiin kanala ja sen eteen verkkotarha, joka sitten jäi kuitenkin käyttämättä, näkyyvät osaavan ulkoilla siivosti ihan vapaanakin. Kerran loppukesästä meinas tulla kyllä Emännälle hätä kun illalla meni sulkemaan kanalan ovea, vaan kanasiapa ei näkynykkään missään. Olivat jostain syystä menneet orapihlaja-aitaan yöpuulle, vaikka normaalisti menevät kiltisti hämärällä kanalaan unille. Saattohan siinä ohikulkijat ihmetellä kön Emäntä ravaa pihalla kaurakupin kans ja kotkottaa ko järenköyhä.
Ahkerasti tältä sivustolta on neuvoja luettu, nyt tuli kimmoke oikein esittäytyä kun tänään Muikku eka kertaa polki Railia :) Pitäis sitte vaan vielä tulla niitä munia...
Muita asukkaita Toivolassa on suomenhevoset Pökkis ja Martti, koira Tyttö-Riepu sekä kissat Pulu ja Amalia.
Kuulostellaan ja haastellaan taas!
Ti Joulu 01, 2009 22:09
Toivolan väki kirjoitti:Voi tätä riemun ja juhlan päivää, tänään meidän kanalinnasta löytyi kokonaista kaksi kappaletta munia, hulppeat 30 ja 40 grammaa! :smt041 Nämät siis ensimmäiset meidän tontilla munitut :smt001
Vastaa Viestiin