Harmaat maatiaiset katoamassako?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onks toi Sirkku-kaunotar nyt silver laced vai mitäs toi väri ois? Upea!
Nelli

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Joo huomasin vasta kun rupesin kahtoon että mulla on kyllä nuo kanat isompia ja eri mallisiakin. Eka kerralla ihastellessa en toki huomannut #-o
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mummo: tota väriä kutsutaan silver partridge eli hopea peltopyyn värinen vai miten se nyt oli :smt003
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mulla on kolmikuisissa alhopoikasissa yksi kana, jonka pääväri on harmaa (joukossa kermanväriä) ja yksi punainen kukko harmaalla pyrstöllä. Yhdellä aikuisista kanoistani on harmaa pyrstö, muuten kana on kermanvärinen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mullahan on alhoissa kyllä harmaita kukkoja. Ja kanoissa on nuorikoina harmaita, mutta aikuisvärityksessä harmaa "nousee" pyrstöön ja kroppa muuttuu vaaleanruskeaksi. Mutta ehkä vielä joskus se harmaakin kana tulee.. :smt007 [-o<
ankkanen

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Meillä on yksi kokonaan harmaa maatiainen (alho/tyrnäväläinen) ja kaksi muuta maatiaista on ruskea/harmaa väritykseltään ja kukko on tollanen aapiskukko.
kanamummo

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onko muuten , genetiikkatietoiset ihmiset , harmaa sellainen peittyvä väri, resessiivinenkö se oli???
Jos musta kerta dominoi eli peittää helposti muut värit,nin kävis mumman järkeen että se harmaa on väistyvämpi. Ilmajokisissakin on kuulema joskus ollut harmaata, paljonkin, ja nyt ei taho millään löytää.
Rusina

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamummo kirjoitti:Onko muuten , genetiikkatietoiset ihmiset , harmaa sellainen peittyvä väri, resessiivinenkö se oli???
Jos musta kerta dominoi eli peittää helposti muut värit,nin kävis mumman järkeen että se harmaa on väistyvämpi. Ilmajokisissakin on kuulema joskus ollut harmaata, paljonkin, ja nyt ei taho millään löytää.
Harmaa on mun käsittääkseni (väriopinnot hyvin alkutekijöissään vielä... :smt003) jonkun geenin laimentama musta. Tarpeeksi laimentamalla (harmaata+harmaata) taisi tulla splash eli jonkin sortin valkokirjava. Tuolla värikeskustelussa oli smarin(?) selvitys aiheesta. Siis harmaan "oikea" pohjaväri olis nimenomaan musta.
Mä vähän epäilen onko ilmajokisissa ollut sellaista siniharmaata, vai onko sillä tarkoitettu harmahtavan ruskeaa... sitä niissä on ainakin joskus ollut... (jos nimittäin jalasjärviset oikeasti ovat samaa kantaa) oon nähnyt. Jos ilmajokisista löytyisi vaikka vaaleita kanoja, joilla on siniharmaa pyrstö, niin sieltä harmaata väriä voisi alkaa etsimään. Kun olen katsellut alhojen kuvia, niin niistä on ilmeisesti alkanut putkahtaa harmaita tuota kautta :smt017.
Suwitsu

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on harmaa piikkiöläinen kana. Kuvassa jostain syystä kaula ja pää näyttää tummemmalta mutta ei ne kyllä oikeesti ole (kuva on muutenkin aika huono..). Harmaita tipujakin tältä on tullut :smt003

Kuva
By suwitsu, shot with Canon DIGITAL IXUS 90 IS at 2009-06-02
kanamummo

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt043 :smt043 Mikä asento !!
kuutamofoxi

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Mun uutuuttaan kiiltävissä hämäläisissä nuorikoissa on kolme kauniin harmaata yksilöä, kaksi kanaa ja yksi kukko. Suunilleen saman värisiä kuin Suwitsun kaunis :smt007 piikkiöläinen.
Maatikko

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Pitää nyt tähänkin ketjuun laittaa Ihan Vaan Että Kiuruvetiset Pysyy Ihmisten Mielessä :smt003 , että meillä on nyt kaksi harmaata kiuruvetistä poikasta. Toinen kana ja toinen ehkä kukko.
tiina

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja tiina »

No tämä topikki onkin oiva mainostamiseen: mulla ois harmaita alho kukkopoikia myynnissä :smt006
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tänne Rovaniemellä tarvittaisiin jossain vaiheessa nykyisen kukon tilalle jostain päin maailmaa eri sukuinen HARMAA tai VALKOINEN Alho-kukko. Tuo nykyinen musta vain on niin hyvätapainen, ettei siitä taida raskia aivan heti luopua. :smt012
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
anssiu

Re: Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Minulla noin joka 15 syntyvä tipu on harmaa. Omassa laumassani on muutama täysin harmaa kana. Kyseessä on Kiuruvetinen kanta. Tässä kuva yhdestä harmaasta kanasta.

Kuva
Vastaa Viestiin