Juoma-automaatista

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

iisa kirjoitti:Meilläkin on tuo suippomalli missä on ripustuslenkki. Isäntä keksi että porataan reikä ylös josta sen voi täyttää kastelukannulla ja "tulppa" etitään jostain varaosaliikkeestä (niitä kuulemma on..). Voisi toimiakin niin vältytään kumoamasta vesiä lattialle..
Älä ihmeessä mene porailemaan reikiä siihen säiliöön! Et mitenkään saa sitä täytettyä niin nopeasti ja korkkia päälle, etteikö kaikki olisi jo valunut alakautta lattialle!
iisa

Viesti Kirjoittaja iisa »

Jaa,kiitos kun huomautit asiasta en tullut edes ajatelleeksi tuolta kantilta!!!
Kun luultiin keksivämme hyväkin juttu :smt004 :smt003 :smt004
satun

Juoma-automaatista

Viesti Kirjoittaja satun »

Meillä vanhempieni kanoilla käytössä ihan normaali "kanien" juoma-automaatti.
Eli semmonen litranen pullo jossa teräs nokka jossa kuula. Nokkivat sitä kuulaa ja vesi virtaa :) Vesi pysyy puhtaana ja raikkaana.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

satun, miten ne kanat on oppineet käyttämään sitä kanien juoma-automaattia? Matkivat toisiaan, vai onko niille erikseen annettu "oppitunti"?
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Meillä tiput osaa myös juoda kaneille tarkoitetusta juomapullosta.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meilläkin käytetään tipuille ja kanoillekin joskus lisävetenä kanien juomapulloa.
Kun kanalaan vie jotain uutta, ei kauaa kestä, kun sitä aletaan nokkia. Kai ne sit vaan huomaa, että sieltä tulee vettä ja toisiltaan oppivat...
Aluksi on tipuilla toinenkin vesiastia, kunnes kaikki osaavat pullottelun.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Sehän on samantyyppinen systeemi kuin esim. häkkikanaloiden juomanipat, joten eiköhän ne kanat sen opi nopeastikin.

Itse olen joskus viiriäisillä pitänyt nippapulloa ja ne oppi sen nopeasti kun laitoin heti putken alapuolelle pieneen kuppiin vettä. Kun ne oli oppineet että tästä kohtaa saa vettä, niin jätin kupin tyhjäksi ja äkkiä ne sitten huomasi mistä se vesi tulee. Kuppi auttoi siinä ikään kuin vain kohdistamaan hakemista. Jos viiriäinen oppii, niin kyllä kanakin :smt002 Ainoa vaan, että isommalle parvelle isoimmatkin kaninpullot on turhan pieniä, mutta ainahan niitä voi pistää useamman.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Siis kun mulle on tulossa niitä viiruja, niin voisin hyvin käyttää tuollaista kanipullotsydeemiä niille juottolana? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta... :smt005
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihan varmaan voit käyttää, mutta kannattaa aika tarkkaan varmistaa että jokainen lintu varmasti on oppinut siitä juomaan!
Gurrre

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Noissa tuotantokanaloissa pitävät opetusvaiheessa nipalle tulevan veden paineen alempana, jotta nipan kärkeen tihkuu helpommin näkyville pisara, jota kanat sitten herkästi nokkaisevat. Ehkä pullostakin tulee tippa näkyville, jos sinä pitää vain vähän vettä. Pahus kun on tullut heitettyä pois noita pikkaisen vuotavia kanin juottopulloja, niillä olisi voinut testata. Mutta kyllähän kanat uteliaita ovat ja tosiaankin nokkivat mielellään kaikkea uutta.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Okei mä luotan siimikseen ja uskon, että viirut eivät ole niin tyhmiä, etteivät oppisi nippapullon käyttöä... :smt004
maalaiset

Tilasin ruoka ja juoma

Viesti Kirjoittaja maalaiset »

automaatit www.hautomakone.fi kautta. Tilasin kaikkein suurimmat automaatit mitä sieltä löysin. 2 kpl juoma ja 2 kpl ruoka-automaatteja. 114€ maksoi. Kyllästyin noihin 3 litran pikku automaatteihin kun ovat aina tyhjänä ja on vaikea täyttää. Nyt nää saa täytettyä kannen kautta :smt038
mik

Re: Tilasin ruoka ja juoma

Viesti Kirjoittaja mik »

mäki olen suunnitellut, et pitää viiruille tilata juoma-automaatti. Ja kanoille jyville automaatti.

Mulla on ite tehty rehumaatti kanoilla, vanha peltinen postilaatikko seinälle kiinnitetty, josta pohja auki. Sen alla puinen laatikko muutaman sentin isompi ja muutaman sentin korkunen. Hyvin toimii ja tuli vanha postilaatikkokin hyötykäyttöön.

Lisäksi tein juoma-automaatin 10 l:n kanisterista, alla n. 20*30*7 cm l
muovilodju, seinällä kehikko, johon lättäsin vesikanisterin, jossa alhaalla 2 muutaman millin reikää, josta vesi pääsee juomakeppuun. Tääki oli ilmainen ja siinä mielessä loistava, et kanisterin kun lataa täyteen kuumaa vettä, se pitää juomaveden kylmälläkin pikkasen lämpösenä.

Mut kerro sit käyttökokemuksia, jotta osaa ite ostaa.
maalaiset

Re: Tilasin ruoka ja juoma

Viesti Kirjoittaja maalaiset »

miäkii aina suunnittelen tekevinäni kaikkea kivaa kanasille mut sit aina kaikki jää... helpompaa oli vaan tilata :smt003
uusikananen

Re: Tilasin ruoka ja juoma

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Mä tilasin taas Saksanmaalta 60 kpl viirunmunakennoja ja tuli siinä samalla klikattua pakettiin muutama pienempi ruoka-automaatti ja yks iso ruokinta-automaatti. Hintaa posteineen 48 € :smt040 . Melko edullista ja nopeesti tulee.
Vastaa Viestiin