Kiinan kääpiökochien hintoja? ja muita kysymyksiä:)

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Yhdyn edelliseen, olis kyllä kiva tietää mistä se joidenkin älytön huutaminen johtuu :? Maatiaisilla on muita todella hyviä ominaisuuksia mutta tuon huutamisen takia itse en välitä niitä pitää..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei meidän Pannarilla kalkkijalkaa ollut, sillä oli muuten vaan kummallisen malliset ne jalat ja varsinkin anturat. Kasvattaja jolta sen otimme opastikin että pitää tarkkailla ja puhdistaa koska niihin jää helposti lantaa. Tosin meillä ei sitä ongelmaa ollut kun kanalassa on reippaasti turvetta kuivikkeena.
Oon aina luullut että se yksinkertaisuus on kochinien rotuominaisuus kun eräältä tuttavalta kuulin että hänellä oli yhtä "välkkyjä" kochineita mutta hauska kuulla että niitä on sellaisiakin joilla on enemmän kuin yksi aivosolu :lol:
Tosin Pannumyssyn arkuudesta voidaan kyllä kukkoa syyttää, moni kakku päältä kaunis, meidän komea Aukusti ei oikein ole koskaan välittänyt sille tuomistamme uusista rouvista, se kaitsee vaan niitä kahta (joista enää on jäljellä yksi) jotka otettiin aikoinaan sen kansa samasta paikkaa :oops:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kyllä mun Alhot kaakattavat ja kovaa aina kun muna on käyty tekemässä. Välillä koko parvi jeesustee sitä yhteen ääneen, Kyösti mukaan lukien. Minua se lähinnä huvittaa, toisaalta jos joku sattuisi ohi kulkemaan, varmaan ihmettelisi, että mitä siellä elikoita kiusataan.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Alhorouva kyllä kertoo milloin muna on tullut, mutta muuten ovat aika hiljaista väkeä. Arempia ovat kuin isabrownit, eikä niin helposti lahjottavissa herkkupaloilla.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Millainenkohan kääpiökoch on munijana? Kuinka nuorina ne alkavat osoittaa hautomataipumuksia?
kalkkuna85

Viesti Kirjoittaja kalkkuna85 »

Jaahas, enpä ole tooooosi pitkään aikaan tänne kirjoitellut, joten ehkä olisi jo aikakin... :oops:
Meille ensimmäiset kääpiökochit tuli huhtikuun lopussa 2005. Porukkaan kuului 4 kanaa ja kukko. Maksoivat 10e/kpl. Ostimme ne Pomarkusta (Pohjois-Satakunta) mieheltä, jolla oli myös paljon muita lintuja esim. kultafasaaneja. Hän kasvatti mm. näitä "käppänöitä". Sitten kun lintuinfluenssasta tuli kauhea hysteria niin luultavasti tämä mies lopetti lintutouhut kokonaan. :(
Minulla on kääpiökocheista vain hyviä kokemuksia. Ovat ihan erilaisia mitä ne edelliset kanat, joita minulla on joskus aikaisemmin ollut. Olen ollut siis kanojen ja kukkojen kanssa tekemisissä vuodesta 1999. En viitsi alkaa kirjoittamaan mitään historian kirjaa. Tulisi muuten niin pitkä tarina.
Ensimmäisen kerran törmäsin kalkkijalkaan tämän vuoden elokuussa kun haimme laumaamme 5 kääpiökoch-kanaa. Kahdella vanhemmalla kanalla oli kalkkijalka. Ivermektiini/parafiiniöljyllä sain jalat kuitenkin kuntoon.
Alkuperäisestä laumasta jäljellä on enää Kinuski ja Töyhtö. Molemmat kanoja. Ilmeisesti meilläkin se Marekin tauti on riehunut ja vain vahvemmat ovat selviytyneet.
Tällä hetkellä kääpiökocheja on: 6 kanaa ja 2 kukkoa, sekarotuisia: 4 kanaa ja kukko.
Käppänät munivat suht. heikosti, koska hautomisvaisto on niin voimakas. Meillä alkoi ensimmäisen kerran käppänä hautoa n. puolen vuoden ikäisenä. Paremmin munia tuottavat nämä ns. sekarotuiset vaikka niiltäkin hautominen siis onnistuu. :wink:
Muusa: Siinä ensimmäisessä kuvassa se "maatiainen" on isabrown eli hybridi (tehomunija). Eli oikeessa olit. Niin ja kyllä Pannumyssy kääpiökochilta suuresti näyttää.
Lähetän nyt tähän samaan syssyyn kuvan tästä meidän sekalaumasta...
Sen verran pitää tätä rotua vielä hehkuttaa, että kukot ovat todella mukavia ja hyväksyvät lapsosetkin hyvin joukon jatkoksi. Eivät ole aggressiivisia kuin vieraita kukkoja kohtaan. :lol:

Kuva
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meillä käppänät ovat olleet tulostaan asti parhaita munijoita, muna/päivä/kana, paitsi nyt kun ovat tauolla. Yksi niistä jo hautoikin yhden satsin munia(epäonnistuivat, omaa hölmöyttäni)ja sitkeästi hautoikin, istui parhaimmillaan viisi senttiä syvässä lammikossa munien päällä kun minun hienot sadesuojaukseni pettivät :(
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nuo kalkkuna85:n kaksi sinertävää kanaa ovat tosi kauniita, onko väritykselle olemassa nimeä? Meillä nimittäin on kutakuinkin samanvärinen maatiaiskana ja isäntä on siihen kuukkeliin ihan myyty, olis helppo saada se suostumaan samanvärisiin kocheihin. :lol:

On vielä ihan pakko kysyä, että minkäverran noissa kääpiöissä on lihaa? :oops:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Nuo kalkkuna85:n kaksi sinertävää kanaa ovat tosi kauniita
Minäkin iskin niihin silmäni, ihania! Mitä kantaa sulla on Pootsi samanvärinen maattari?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa, se on horniolaisen ja alholaisen kannan risteytys. Kävin oikein kanalassa katsomassa sitä tirppaa, eihän se ole enää yhtään samanvärinen! :lol: Tai siis on sillä edelleen siniset jalat ja sininen pylly, mutta ruskea väri on valunut kaulasta alaspäin vauvasulkien vaihduttua. Laitan tähän huonon kuvan. Tuossa näkyy tuo jännä raidallisuus sentään, vaikkei väritys oikein selviäkään. Valkoinen selässä ja päässä on puuroa...:roll:

Kuva
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Veikkaanpa että tuo väritys saattaisi olla blue-partridge, ei aavistustakaan mitä se on suomeksi..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pootsille tiedoksi(kun kerran sattui KääpiöKoch kiinnostaan :lol: ) .. Meidän Pekko on niin hieno herrasmies, ettei sitä lopeteta, vaikka kaikki muut kanat/kukot lähtiskin jossain vaiheessa(Anopin pumppu ei kestäis jos kuulis).. Pekko kulkee olkapäällä, kosiskelee myös muo, katto tv:tä anopinkanssa ja kommentoi lintujen lentoa luontodokuista(nukku päiväunet anopin tyynyllä..silloin, kun vielä oli möksällä keväät), tulee, kun nimellä huudan, ja hoitaa kaikkia tyttöjään tosi herrasmiemäisesti. Muutama vuos sitten, kun joutu alakynteen, laitoin ankkarouvien kaveriksi. Hyväksy ne rouvikseen ja passas ja vartioi ihan niinkuin muitakin rouviaan...(nyt oon listinyt Pekkoa kiusanneen kukon ja herrasmies voi olla ihan oma ittensä isolle satsille kanorouvia..)
kalkkuna85

Viesti Kirjoittaja kalkkuna85 »

Mulla ei ole sitten hajuakaan noiden kanojeni "virallisista" värinimityksistä... :oops:
Vastaa Viestiin