Silmät ummessa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pootsi

Silmät ummessa

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Noniin, nyt parin viikon ikäisten tipujen silmät on muurautuneet umpeen. :( Huomasin jokunen päivä sitten tipuilla olevan kiinalais-lookin, mutten tajunnut huolestua siitä. Nyt puolella on silmät täysin kiinni, vähän jotain rähmää näkyy valuneen.

Oletan, että kyseessä ei voi olla muu kuin ihan normaali silmätulehdus. Kuinka sellaista hoidetaan, onko kotikonsteja vai antaako lääkäri tropit?

Mikä tähän nyt on syynä? Ihan jokaisella tipulla on jonkinasteisia oireita, onko niillä joku erinomaisen leviävä pöpö? Entäpä kun mulla on heinää kuivikkeena, voiko se olla tökkinyt kaikkien silmiä?

Toivottavasti joku osaa sanoa asiaan jotain. Menen keittämään ensiavuksi laimeaa suolavettä, ei se ainakaan huonoksi voi olla.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Voisko heinä olla homeessa tai pölyääkö se muuten paljon? Entä jos kokeilisi vaihtaa kuivikkeet? Onko tipuset muuten pirteitä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Heinä on oikein ensiluokkaista, ei ole hometta tai pölyä. Mut voiskohan se ihan vaan tökkiä pienten silmiä...? Ihan jokaisella tipulla on kummassakin silmässä vaivaa. Kaksi huonoimmassa kunnossa olevaa tipua kyhjötti siivet maassa lampun alla, silmät ihan täysin kiinni. Kaksi terveintä tipua näyttää vaan vähän kiinalaisilta, yksi on siitä väliltä. Aamulla noteerasin, että hyöky ruokakupille ei ollut kovin innokas, mut enpä sitten älynnyt alkaa tarkkailla sen kummemmin. :oops: Tosi nopeasti noiden vointi kuitenkin on huonontunut. Niillä näyttäisi olevan lämpöäkin, eikä ihme kun silmät on ihan turvonneet. :(

Tein suolavettä ja pyyhin sillä tipujen silmiä. Kaikkien silmät aukesivat vähän ja tiput alkoivat syödä itse. Nyt niillä on sanomalehdellä vuoratun laatikon toisessa päässä 250w lämpölamppu ja kupit täynnä oikein ravitsevia herkkuja. Kaikki voivat nyt paremmin, mut kaksi on edelleen väsyneitä ja niiden silmät on kiinni. Meinaan laitella tipujen silmiin vielä suola- ja boorivettä, soitan lääkärille jos tiput ei ala pian huomattavasti paremmiksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No voihan itku...suurella vaivalla ja monen yrityksen jälkeen sait haudottua tipuja ja sitten tulee tuollaista :cry:

Pöly, ammoniakki, veto, kylmyys yms. olosuhdejutut tuli mun mieleen, muttei niistä taida olla kyse...Enkä oikein usko, että heinätkään olisivat tökänneet jokaikiseen silmään.

Kuulostaa kyllä sen verran huolestuttavalta, että soita heti aamulla tohtorille, jolleivät ole ihmeparantuneet yön aikana...Kun ne eivät nää mennä syömäänkään, niin hiipuu voimat aika äkkiä.

Onko nämä samoissa tiloissa aikuisten kanssa ja onko aikuisilla mitään oireita? Taannoinhan joillakin oli jotain nuhaa...olisko perua vaikka siitä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kylmyys vois kyllä olla syynä vaivaan, sillä tiput eivät ole halunneet olla lampun alla. En enää jaksa uskoa, että tiput osais itse päättää mikä niille on parhaaksi. Nämä tiput on olleet akvaariossa rehuvarastossa, muut kanat on seinän toisella puolen. Pöpöt kyllä kulkeutuvat sen matkan. Itsekin epäilin sitä nuhaa, mut oireet on erilaiset. Nyt kaikki aikuiset ja nuoriso on terveitä.

Kaikkien tipujen silmät on nyt edes hitusen raollaan, ne näkevät liikkua ja syödä. Silti meinaan soittaa lekurille aamulla, jos ja kun ihmeparantumista ei käy.

Paristakymmenestä munasta tuli vissiin neljännellä hautomayrityksellä kuusi tipua. Yksi niistä piti lopettaa jalkavian vuoksi ja nyt loput on kipeitä. Taas kerran tuntuu siltä, että pitäisi hankkia uusi harrastus, minä en vaan osaa tätä. Onneksi sentään tänään meille tuli minipieni belgianjätti, se estää tehokkaasti murehtimisen. :D

muoks
Nukuin oikein huolella pommiin eläinlääkärin puhelinajan, täytyy soitella muualle. :oops: Nyt aaamulla tiput voivat selkeästi paremmin kuin eilen, mut silmäoiretta on vielä ihan samalla tavalla. Paitsi että yhden tipun toinen silmä on terve. Kissa murtautui olohuoneeseen ja vei toisen sairaimmista tipuista, se oli melko varmasti kana.
Oon oikeasti aivan viimeisen päälle kyllästynyt. Joko laitan kaikki pois tai sitten hankin muutaman hautovan kanan, nyt ei vaan jaksa edes ajatella lisälintuja.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No on sulla harmia ollut :( Älä luovuta! Mulla on ollut ihan samanlaisia fiiliksiä, mutta usko pois, kyllä se siitä iloksi muuttuu.
Että se kissa vei tipin ja vielä ilmeisen kanan :cry: Tuo on jo surkuhupaisaa. Kuulostaa nimittäin niin tutulta. Kun jokin alkaa menee pieleen, se sitten kanssa menee.

Kerropa mitä lääkäri sanoi. En oikein usko tuohon heinäteoriaan, mutta kaikkihan on mahdollista.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tipuista kolme on tosi pirteitä, yhdellä on edelleen silmät kiinni, mutta vointi muuten parempi. Soitin puolitutulle lääkärille kotiin (:oops:), se antoi luvan laittaa tipuille oftan-antibioottitippoja.

Nämä tiput on tosiaan maatiaisen ja tehokanan risteytyksiä ja ne käyttäytyvät tosi ikävästi tehokanan tavoin. Elikä ne tutkivat tosiaan nokalla jatkuvasti, välistä nokkaisevat pahastikin. Neljästä kolme näkyis olevan kukkoja. Mulla on tässä niin paljon muutakin tehtävää ja mm. anopinmuotoista murhetta, että laitan tiput pois jos niiden vointi ei pian parane huomattavasti. Luulen, että tipuja ei alunperinkään olis pitänyt viedä kuttulaan niin pieninä, seuraavat tulee asumaan kylppärissä vaikka mikä olisi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pootsi kirjoitti:ne käyttäytyvät tosi ikävästi tehokanan tavoin. Elikä ne tutkivat tosiaan nokalla jatkuvasti, välistä nokkaisevat pahastikin.
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta menköön:...josko heinäpehkun sijaan kokeilisit laittaa "lyhytjakoisesta tavarasta" kuivikkeen (puru, turve, heinä/olkisilppu yms.) ja nakkelisit sitten kuivamuonaa pehkun sekaan...silloin niiden nokkimisinto kohdistuisi luultavammin ruoka-apajaan/kylpykelpoiseen ainekseen eikä toisiinsa...
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Tipusilla on sellainen tapa ihan pieninä, et ne nokkii kaikkea mahdollista :roll: Siitä ei mun mielestä kannata olla huolissaan. Älä vaivu synkkyyteen, paistaa se aurinko joskus risukasaankin!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Niin siis näillä on aina ollut muutakin tongittavaa kuin toisensa. Maatiaistiput olivat ihan erilaisia kuin nämä.

Suunnittelen tässä perustavani käärmeenruokatehtaan. Tuotteet olis erilaisissa kehitysasteissa kuolleita kanansikiöitä, kissantappamia ja vian vuoksi lopetettuja tipuja. ;) :lol:
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mikäs rokote annetaan tehokasvattamoissa pienille tipuille melkein heti kuoriuduttua?
Olen muistavinani tällaisen asian,mutten tarkempaa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Marekkia vastaan annettava rokote, annataan vasta kuoriutuneille tipuille. Minun kanat ovat saaneet kyseisen rokotteen! :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:D Paraneminen jatkuu.
Minusta vaan tuntuu, että tipujen pitäminen kuttulan rehuvarastossa oli tyhmä temppu ja syynä tähän. Siellä on varmasti ollut liian kylmää ja kosteaa pienille. Lisäksi tipuja on ollut vähän vaikea seurata siellä. Lämpö, kuivuus ja pölyttömyys tuntuu olevan noille tärkeimmät jutut nyt tervehtymisessä. Edelliset tiput olivat myös kuttulassa, mutta se oli alkusyksyä silloin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pootsi: mikäs on tilanne nyt?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:shock: Kylppärissä on neljä pelottavannäköistä sirputtajaa. Kaikkien silmät on nyt täysin auki ja muutkin oireet tiessään, silmäluomet on vaan jääneet ryppyisiksi turvotuksen jäljiltä. Untuvatkin näyttävät jotenkin tikkuisilta lääkkeiden sotkettua niitä. No, kaipa tuo sakki joskus taas alkaa näyttää oikeilta pikkukanoilta. :lol:

Elikä mitä tästä opin? En enää ikinä laita untuvikkoja jatkuvan valvonnan ulottumattomiin, suureen ilmankosteuteen tai liian kylmään. Enkä luota siihen, että tiput itse tietäisivät mikä on niille parasta, eli seuraavaksi laitan tehokkaamman lämpölampun keskelle akvaariota. Enkä enää laita heinää kuivikkeeksi, sillä löysin sen kymmensenttisen heinäpatjan alta pari litraa kauraryynejä. Kaipa sellaisessa elää mikä pöpö tahansa! :shock:

Juu-u, täälläkin foorumilla on neuvoa jokaiseen vaivaan, mut meiläkäinen opettelee silti kaiken kantapään kautta. :roll: Onneksi sentään tästä on taas selvitty ja kanasteluinto näkyy palaavan pikkuhiljaa. :D
Vastaa Viestiin