Kuinka usein siivoatte kanalan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ryyniralli

Viesti Kirjoittaja Ryyniralli »

Kerta kesään perusteellinen kuuraus ja desinfiointi, orsien aluksien tyhjennys n. kerta kuukauteen (kesällä),tavella sitten pehkua kasvatetaan ja isoimmat kököt poistellaan. Purua, heinää ja turvetta meillä käytetään.
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Tuosta virkonista vielä... Olen ollut töissä fasaanitilalla ja siellä poikasten juoma-automaatit ja ruokakipot hulautettiin virkon liuksessa just ennen ku pistettiin käyttöön. Juomakipot joka vedenvaihdossa. Eli ei oo järin tappava elukoille, mutten tiedä oliko edes 1 prosenttista se liuos. Kanojen loishäätöön (jos niitä selvästi on) voi ell:n mukaan käyttää strongholdia. Se tosin on erittäin kallis reseptilääke... Ja jokainen kana on punnittava erikseen ja laskettava paljonko ainetta voi laittaa ja aine laitetaan iholle. Että niin helppoa... Kai niitä on helpompiakin tapoja...
heliii

Kanalan siivouksesta

Viesti Kirjoittaja heliii »

Toivon että vastaisitte nyt kaikkiin kysymyksiin:

1.Kestopehkuhan on käytössä koko talven eli se otetaan pois keväällä?

2.Ja orresta, että kuinka usein siivoatte sen?

3.Jos siivoan enimmät kakat pois parin päivän välein niin kuinka usein ja kuinka paljon olisi lisättävä purua tai turvetta? :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Orret ei mulla sotkeudu kuin vähän. Joten jos on kakka puotan alas tai ripotan turvetta päälle.
Lantapöydälle ripotan kakkojen päälle joka päivä 1-2 kertaa pikkusen turvetta.
Kanalasta kerään jättikakat jos nään ja ripottelen turvetta ohuelti joka päivä.

Minulla on kriteerinä, oikeastaan oma nenä ja kengät ja munat. Eli hajun mukaan ja jos on sotkuisia munia paljon ja kenkiä, niin sillon on sotkuista kanalassakin.

Kestopehkusta en osaa sanoa.
Ja näissä siivouksissakin on varmasti yhtä monta tapaa kuin kanalanpitäjää :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne kirjoitti: Minulla on kriteerinä, oikeastaan oma nenä
Ja nenähän tottuu :smt003
No oikeesti, meillä kerran kävi joku naapurinfrouva lastensa kanssa ihmettelemässä kanoja ja heppoja ja sit kun rouva aloitti että "nuuh nuuh, täällähän haisee ihan..." jatkoin mielessäni "...kananpaska!" mutta rouva jatkoikin ilahtuneella naamalla "...terva!" :smt003 kun meillä on tallin puuosat tervattu. En mä sitä itse haista, sit kun se on puuhun imeytynyt, mutta kiva se jos satunnaisen kävijän nenään se terva ekana haiskahtaa kun paremmalle se kuitenkin tuoksuu kuin elukoitten jätökset :smt002

Oikein sijoitetut orret ei juuri sotkeennu, mä en niitä edes pese vaan sit kun alkaa näyttää kakkaiselta niin vaihdan. En tiedä miten teillä muilla on orret kiinni mutta meillä on seiniin lyöty pari paksua naulaa parin sentin välein vierekkäin niin että töröttävät useamman sentin seinästä, niitten päälle laitetaan orren pää ja nippusiteellä ympäri niin pysyy tukevasti ja on helppo vaihtaa.

En mä kyllä ymmärrä miten kuivikkeen seasta niitä kakkoja erottelisi :smt017 meillä on kuivikkeena turvetta paksulti, tosi harvoin tarvii vaihtaa ja silloin vaihdetaan kaikki kerralla. Vaikka semmoista palavaa kestopehkua ei oo, en ole ainakaan vielä perehtynyt siihen miten sen saisi palamaan... pitäis kai?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

1. Kestopehku pidetään siis läpi talven ja tyhjennetään vasta keväällä.

2. Vaihdan tai pesen orret kerran vuodessa. Joidenkin orsien alla mulla on "kakkalauta", jolta vetäisen jätökset pois joka päivä.

3. Mun päivän tai parin välein tapahtuva siivous on suurinpiirten se, että potkiskelen pehkua orsien alle enimpien kakkojen päälle. Purua tai turvetta lisään kanoille vain, jos alkaa haista ammoniakki tai pehku tuntuu kostealta (mitä ei käy juuri koskaan).

Joskus (vieraita varten :smt003 ) heittelen vähän uutta purua tuoksuksi ja koristeeksi. Muuten pienien määrien lisääminen on kuin heittäisi suolaa saharaan.. Nimittäin 10 minsan päästä purut on kuovittu entisen pehkun sekaan.. :smt005

Mulla hajuhaittoja tekee eniten (jos hautovan kanan paskaa ei lasketa) ankat ja viiriäiset, joten siivoustarmon ja tarvikkeet käytän niihin. :smt002
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Koskas ootte vaihtanu ton kestopehkun??
Mä sitä pohdin, että kun maa on vielä jäässä, niin kuskaako sen pehkun vaan tantereelle ja myöhemmin keväällä kompostoi. Sulaahan se lumi sieltä pehkukasan altaki sit aikanaan, mutta pitäähän se kumminki kääntää jossain vaiheessa.
Mua syyhyttäis niin päästä sisustamaan kanala uudestaan tehokkaammin ja kalkitsemaan pinnat. Vuohitallissakin on nyt ekaa kertaa pikkusen tunkkasta, et senki vois jo kohta mialuusti vaihtaa.
Niin siis koska vaihatte kestopehkunne?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No nyt vois tarmokkaasti vastata, että huhti-toukokuussa sen jälkeen, kun on saanut kaikki eläimet ulos. Tämä on siis suunnitelma.. Viime kesänä taisi venyä sinne heinäkuun kieppenille.. :-$ (Mitäs sitä tyhjää tallia putsaamaan, kun oli kaikkea muutakin tekemistä, kuten ulkotarhojen rakentamista ja ankka-altaiden kaivamista..)

Mutta nyt mullakin on ihania ideoita talliin, niin eiköhän sen tyhjennyksen saa aikaiseksi. Ja on ihana, kun talli on koko kesän tyhjä ja puhdas. Ehtii hyvin sen pestä, tuulettaa ja maalata..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä samoin kun Mimmillä. Jos haisee tai on joku muu syy tai ylimääräistä tarmoa ja aikaa, niin tyhjätään kun ilmat lämpee. Välillä sitten jää ihan loppukesäänkin, kun ei tunnu enää niin tärkeeltä kun kanat on ulkona. Eli miten milloinkin, mutta ei kylmään aikaan kuitenkaan.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mimmi kirjoitti:1. Kestopehku pidetään siis läpi talven ja tyhjennetään vasta keväällä.

2. Vaihdan tai pesen orret kerran vuodessa. Joidenkin orsien alla mulla on "kakkalauta", jolta vetäisen jätökset pois joka päivä.

3. Mun päivän tai parin välein tapahtuva siivous on suurinpiirten se, että potkiskelen pehkua orsien alle enimpien kakkojen päälle. Purua tai turvetta lisään kanoille vain, jos alkaa haista ammoniakki tai pehku tuntuu kostealta (mitä ei käy juuri koskaan).

Joskus (vieraita varten :smt003 ) heittelen vähän uutta purua tuoksuksi ja koristeeksi. Muuten pienien määrien lisääminen on kuin heittäisi suolaa saharaan.. Nimittäin 10 minsan päästä purut on kuovittu entisen pehkun sekaan.. :smt005

Mulla hajuhaittoja tekee eniten (jos hautovan kanan paskaa ei lasketa) ankat ja viiriäiset, joten siivoustarmon ja tarvikkeet käytän niihin. :smt002
Juuri näin meilläkin. Paitsi että meillä ei ole ankkoja eikä viiruja (vielä). Mutta se hautovan kanan paskan haju.. huh se on _todella_ julma kokemus kun sen ekan kerran haistaa :smt078

:smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

viiru kirjoitti: Mä sitä pohdin, että kun maa on vielä jäässä, niin kuskaako sen pehkun vaan tantereelle ja myöhemmin keväällä kompostoi. Sulaahan se lumi sieltä pehkukasan altaki sit aikanaan, mutta pitäähän se kumminki kääntää jossain vaiheessa.
Oikeasti ei kai saisi laittaa enää nykyaikana lantaa jäätyneeseen maahan, ettei siitä sitten tulisi valumia vesistöihin. Ja pehkukasan alla lumi kyllä säilyy oikein hyvin...paikallislehdessä oli juuri juttua, että säilövät n. 30-50 senttisen purukerroksen alle ensi syksyn latuja varten lunta. Joten mäkin sanoisin, että oottele vielä vähän aikaa ;)
rekku

Viesti Kirjoittaja rekku »

viiru kirjoitti: Vuohitallissakin on nyt ekaa kertaa pikkusen tunkkasta, et senki vois jo kohta mialuusti vaihtaa.
Nyt ainakin täällä meilläpäin on ollut varsin kosteaa säätä: nytkin ulkona sataa hyvin vetistä räntää. Itse olen tuolla lampolassa kuivittanut enemmän ja kääntänyt puhallinta suuremmalle.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

HiltaHelikopteri kirjoitti: Ja pehkukasan alla lumi kyllä säilyy oikein hyvin...paikallislehdessä oli juuri juttua, että säilövät n. 30-50 senttisen purukerroksen alle ensi syksyn latuja varten lunta. Joten mäkin sanoisin, että oottele vielä vähän aikaa ;)
Meillä säilöttiin lunta juhannukseksi tuollaisen puolimetrisen purukasan sisään ja hyvin säilyi, maakin oli alta jäässä. Ja ennenhän kuin ei ollut viilennyslaitteita, haettiin järvestä jäätä ja säilöttiin puruun kesähelteitä varten.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Hyvä hyvä!
Kyllä tää on niin korvaamaton tietolähde! Kiitos kaikille taas. En rupee sit lumen päälle pehkua kasaamaan, ei oo nääs mitään tarvetta päästä heinäkuussa hiihtämään. Mahtuuhan sinne vuohelaan vielä lisäpehkua, ei oo katto vielä lähelläkään ;) ja kanalassa onki ihan raikasta nyt, ilmeisesti pehku alko kunnolla toimia vasta kun oli tarpeeks patjaa, kun alkutalvella haisi pari kertaa ammoniakki.

Mulla on vasta eka kevät tulossa vuohien kanssa ja mietinpä sitäkin, et mahtaako toi tarha olla kunnossa lumien sulettua, kun siinä on koko talvi rampattu ja pissitty.
Onko jollain vuohille esim kaks tarhaa, joissa vuorotellaan vai miten ootte tehny??? Ois tietty voinu miettiä etukäteen, mut eihän sitä nyt kaikkea osaa tulla ajatelleeks.
Vastaa Viestiin