Tipula

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Tipula

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oikein perustin oman topcin tipulani kunniaksi koska se on niin hieno :smt080
Vinkkinä siis muille, jotka kaipaavat kätevää pikkutipulaa konehaudotuille tipuille!

Ostin Ikeasta 130l Samla-laatikon (19,95e) ja siihen kuuluvan kannen (7e).
Laatikkoon porailin ilmareikiä ja reiät orsia ja juomakuppeja varten, porakoneella teki tosi helposti reikiä muoviin.
Kanteen leikkasin luukulle reiän. Pistosaha olisi pop mutta kun se juuri pääsi hajoamaan niin piti turvautua peltisaksiin. Kansiluukkuna on kanihäkin luukku ja se on nippusiteillä saranoitu.
Lootassa on orret oksista ja taso muovisesta cd-telineestä. Ritilätaso on kätevä koska sitä ei tarvitse kuivittaa erikseen. Se on kiinnitetty nippusiteillä muoviin porattuihin reikiin

Tipulamme on kylppärin nurkassa (lattialämmitys, ihanaa!):
Kuva
Luukun yllä on lämpölamppu jota en älynnyt sovittaa kuvaan. Lamppusysteemi pitää vielä fiksata, 150w lämpölamppu antaa lämpöä liikaa ja se on pitänyt nostaa suhteettoman ylös tipulan päälle. Pitänee vaihtaa tavallinen hehkulamppupolttimo. Jonkun 25w polttimon voisi hyvin laittaa lootan sisälle.

Kuva
13 2-viikkoista tipua tipulassa. Ihan kivan väljää minusta, mahtuvat vielä kotvan tuolla kasvamaan. Vihreä laatikon seinämään porattuihin reikiin sovitettu undulaatinkuppi on juoma-astia (ja puolillaan purua, olisi pitänyt vaihtaa vesi ennen kuvan ottoa). Oikeassa yläkulmassa näkyykin se lämpölamppu varjostimineen.

Tipuilla on lootassa viihtyisää ja vedotonta, ja mikä parasta, kaikki sotkut pysyvät hienosti laatikon sisällä! :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No on kyllä hieno! Kyllä tuolla voi ihan hyvin oman topicin aloittaa! :smt002 :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Todella hieno!! Taidan tollasen joskus värkätä!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Upea on! Ja varmasti aika helppo pitää puhtaanakin, kun on sileät pinnat. Mitäs tipulan sxlxk-mitat on?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo helpostihan tuon tyhjentää puruista ja tarpeen vaatiessa peseekin :smt001
Mitat löytyy täältä :smt002
Lähimmistä taloustavarataloista ja marketeista koitin löytää tarpeeksi isoa lootaa mutta turhaa oli, onneks oli muuta ajamista Ikean suuntaan.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Loistava! Eikä tarvi joka kerta väkrätä uutta niinku paffilootasta kootessa!
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Voi kun ihania tipusia :smt049 . Laittaisin kyllä meillekkin tuollaisen tipulan jos lapsi ei olisi niin allerginen. Tietty tuonne pikkupuolelle vois tuollaisen laittaa, mutta jos ostan pienen hautomakoneen niin minulla kyllä karkaa koko harrastus lapasesta :laughing5: Joten parempi yrittää antaa rouvien hoitaa itse hommat.
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Hieno tipula! Mitä rotua muuten tiput ovat?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maatiaiskanoja, tyrnäväläistä kantaa ovat :smt001
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Miten pitkään pikkutipuset voivat olla tuollaisessa laatikossa? :smt017 Mua kovasti kiinnostaisi kanojen hankinta ja voisin hyvinkin ottaa niitä pieninä tipuina sisälle kasvamaan. Kanalaahan mulla ei vielä ole, mutta kesällä maan sulaessa se on suunnitelmissa. :smt007
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ihana tipula!! :smt007
Kätevä aivan varmasti käytössä ja tilavakin näin alkuun.
Huraa, nämä kotinikkaroinnit on aina parhaita, kun siinä saa itse ottaa itselle ja eläimilleen tärkeät asiat huomioon. Bravo!
Vastaa Viestiin